Trolltunge Skrevet 28. august 2023 #521 Del Skrevet 28. august 2023 herzeleid skrev (7 minutter siden): Er det noen som har hevdet at menn tjener mer i hvert [eneste] forhold? Jeg tviler på at du vil finne noen som sier dette, så kanskje er meningsmotstanderen din innbilt? Du kan jo begynne med å vise et eneste innslag av at noen mener "alle menn tjener mest". Nei, men jevnt over er argumentene fra menn i tråden enten henvisning til statistikk om at menn I SNITT jobber og tjener mest, eller at det er logisk at kvinnen gjør mest hjemme når mannen tjener jobber mest og tjener mest. Selv om ingen påstår ordrett at alle menn tjener mest er mennenes argumenter jevnt over akkurat det, så det står ganske så tydelig mellom linjene, om det aldri så mye ikke skrives nøyaktig slik. Velkommen til å dra frem de innlegg fra menn som ikke vinkler det slik. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. august 2023 #522 Del Skrevet 28. august 2023 Trolltunge skrev (1 minutt siden): Nei, men jevnt over er argumentene fra menn i tråden enten henvisning til statistikk om at menn I SNITT jobber og tjener mest, eller at det er logisk at kvinnen gjør mest hjemme når mannen tjener jobber mest og tjener mest. Selv om ingen påstår ordrett at alle menn tjener mest er mennenes argumenter jevnt over akkurat det, så det står ganske så tydelig mellom linjene, om det aldri så mye ikke skrives nøyaktig slik. Her har du nok rett og slett ikke forstått det du reagerer på. Vi diskuterer i utgangspunktet at kvinner i snitt gjør mer hjemme enn menn. Derfor påpeker en at menn i snitt jobber og tjener mer enn kvinner, som en mulig forklaringsvariabel. Så forsøker en videre å forklare med eksempler på situasjoner der det virker naturlig. Jeg vil anbefale deg å ikke lese så mye mellom linjene, men heller lese selve linjene, for her ender du med å argumentere mot standpunkt du har funnet på selv. Sitat Velkommen til å dra frem de innlegg fra menn som ikke vinkler det slik. Hvilket som helst av mine innlegg om tematikken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 28. august 2023 #523 Del Skrevet 28. august 2023 (endret) herzeleid skrev (4 minutter siden): Her har du nok rett og slett ikke forstått det du reagerer på. Vi diskuterer i utgangspunktet at kvinner i snitt gjør mer hjemme enn menn. Derfor påpeker en at menn i snitt jobber og tjener mer enn kvinner, som en mulig forklaringsvariabel. Så forsøker en videre å forklare med eksempler på situasjoner der det virker naturlig. Jeg vil anbefale deg å ikke lese så mye mellom linjene, men heller lese selve linjene, for her ender du med å argumentere mot standpunkt du har funnet på selv. Hvilket som helst av mine innlegg om tematikken. Nei vi diskuterer at menn trives best i ikke- likestilte forhold, og at kvinner ikke trives i ikke- likestilte forhold. Det er hva tråden handler om. Menn har (ikke uventet) gjort dette til en statistisk diskusjon, men det er ikke hva det var. Endret 28. august 2023 av Trolltunge 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #524 Del Skrevet 28. august 2023 Trolltunge skrev (2 minutter siden): Nei vi diskuterer at menn trives best i ikke- likestilte forhold, og at kvinner ikke trives i ikke- likestilte forhold. Det er hva tråden handler om. Menn har (ikke uventet) gjort dette til en statistisk diskusjon, men det det er ikke hva det var. AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 9.43): Oi, glemte jeg å sitere? Kvinner i forhold der mannen snekrer og reparerer, er mer fornøyd med slik skjevfordeling enn menn. Blant dem som sier at de gjør like stor andel av vedlikeholdet, er menn mest fornøyd med det. https://forskning.no/hus-og-hjem-kjonn-og-samfunn-likestilling/kvinner-og-menn-er-ikke-likestilt-pa-hjemmebane-men-mange-er-fornoyd-for-det/2240716 Kvinner trives med skjevfordelingen når det er menn som må gjøre mesteparten av jobben. Er ikke det rart? Kan det være samme sak som er grunnen til at menn er misfornøyde i slike forhold, at de må oppdra en voksen kvinne som et barn? Anonymkode: 8190d...9a1 Anonymkode: 8190d...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. august 2023 #525 Del Skrevet 28. august 2023 Trolltunge skrev (4 minutter siden): Nei vi diskuterer at menn trives best i ikke- likestilte forhold, og at kvinner ikke trives i ikke- likestilte forhold. Det er hva tråden handler om. Menn har (ikke uventet) gjort dette til en statistisk diskusjon, men det er ikke hva det var. Nå snakker du deg bort. Forstod du nå at ingen hevder alle menn tjener mer? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 28. august 2023 #526 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: 8190d...9a1 Høres ikke rart ut at kvinner som har menn som iallefall snekrer og reparerer er mer tilfreds. Her er det jeg som snekrer og reparerer, og det er vi også begge fornøyd med. Det er alltid en stor fordel at den andre kan ting man selv ikke kan, så man utfyller hverandre og hverandres evner. Så lenge den totale belastningen er jevn og rettferdig, i det minste oppleves slik, pleier ikke mann og kvinne stå i konflikter om at ene sliter seg ut og den andre ikke. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 28. august 2023 #527 Del Skrevet 28. august 2023 herzeleid skrev (2 minutter siden): Nå snakker du deg bort. Forstod du nå at ingen hevder alle menn tjener mer? Forstår du hva jeg viser til? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #528 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hele poenget i artikkelen i hovedinnlegget som går så godt som alle (særlig kvinnene) hus forbi er at mannens bidrag blir tatt for gitt, oppfattes som en selvfølgelighet, i menns kvinnens bidrag settes det pris på. Også så i tilfellet med kollektivet. Hvis noen ikke betaler sin andel så vil det merkes veldig fort. Det vil skape langt surere miner i løpet av langt kortere tid enn om noen glemmer koppen sin på stuebordet en kveld. Så også i ditt innlegg. Du tar opp dette med at begge må jobbe (det er ikke sikkert, det avhenger av levestandard, hvor store varefetisjister de er, osv). Du tar opp hvor viktig det er å sette pris på kvinnens bidrag i hjemmet, at mannen også må bidra i hjemmet. Samtidig nevner du ikke med ett ord at kvinner må sette pris på mannens bidrag. Han tas som en selvfølge. Det er dette som er så viktig, menn finner nemlig etter hvert ut av at forhold ikke er verdt det. Menn skiller seg i 40-50-årene og orker ikke noe nytt forhold. Fordi der er lite takknemlighet overfor hans bidrag, overfor han som person, som partner. Derimot er det mye klaging. Ja, det samme gjelder kvinner. Det vet vi allerede. Det er nevnt helt fra artikkelen i trådstart. Det har mange fått med seg i tråden. Jeg har også nevnt det nå. Det ikke alle har fått med seg er at dette med å bli tatt for gitt, ikke bli satt pris på, det gjelder menn også. Men menn klager ikke så mye. De finner løsninger. Anonymkode: 8190d...9a1 Det er som regel kvinner som skiller seg i 40 - 50 årene. Da er kvinnene drittlei av å ha en mann som ikke bidrar på hjemmebane. Kanskje ungene har flyttet ut og hun er lei av mannebabyen hun bor med. Mannen sitter igjen som et stort spørsmålstegn. Han forstår rett og slett ikke at det er hans egen oppførsel som gjør han uholdbar å leve sammen med. Mens kvinner ikke har noen trang til å hoppe inn i et nytt forhold (fordi som nevnt de er drittlei av mannen, og at de nyter friheten ) så tar det ikke så lang tid før mannen finner seg en ny kvinne (slave). Du har rett i siste avsnitt da, de klager ikke, de finner løsninger, som å finne seg en ny dame relativt raskt fordi de ikke fikser å være alene. Anonymkode: 5651e...995 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 28. august 2023 #529 Del Skrevet 28. august 2023 herzeleid skrev (27 minutter siden): Er det noen som har hevdet at menn tjener mer i hvert [eneste] forhold? Jeg tviler på at du vil finne noen som sier dette, så kanskje er meningsmotstanderen din innbilt? Du kan jo begynne med å vise et eneste innslag av at noen mener "alle menn tjener mest". Hoff 😂 Det er morsomt at du fikk meg med halen mellom beina. Kom til side 15, det er en holdning om at menn tjener mest og jobber mest, men jeg så ingen si alle menn tjener mest noe du visste det var lite sjangs selvsagt. Kan jo hende noen kom med den, for samtalen begynner å bli mer å mer lønn orientert rundt der, men tviler. Du vannt, gratulerer 🏆Håper ikke en kvinne blir nødt til å tørke støv av denne pokalen for deg hver gang da 🤭 Om du er en mann, du liker kvinner og er i et forhold med ei, eller i en vaskesituasjon av noe slag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 28. august 2023 #530 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lærte av en (mannlig) kollega å vaske dusjkabinettet med eddik og zalo. Fra å gnikke og gnikke med ymse giftige kjemikalier til relativt ufarlig eddik var en åpenbaring for meg. Nettopp fordi jeg synes at renhold av hjemmet er noe dritt (og fordi jeg er en slabbedask) så er slike hacks noe jeg setter stor pris på. Anonymkode: 449fe...b29 Utviklet du deg som menneske eller fått karrierevekst av å få vite det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. august 2023 #531 Del Skrevet 28. august 2023 Trolltunge skrev (7 minutter siden): Forstår du hva jeg viser til? Hva du viser til? Nei bå forstår jeg faktisk ikke hva du vil frem til. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #532 Del Skrevet 28. august 2023 Trolltunge skrev (6 minutter siden): Høres ikke rart ut at kvinner som har menn som iallefall Nei, det er ikke rart at forhold der menn bidrar med mer (arbeid) i forholdet, er kvinnene mest fornøyde, nei. Men din påstand er like idiotisk som å si at, "høres ikke rart ut at forhold der kvinnene i alle fall" (et eller annet) "er mennene mer fornøyde". Det er å totalt missforstå poenget (i beste fall). Poenget er at forhold der mannen er den som gjør mest er mannen mest misfornøyd. Akkurat som at i forhold der kvinnen gjør mest er kvinnen mest misfornøyd. Jeg har gjentatte ganger forklart dette. Hva er det du sliter med å forstå her? Hvorfor forstår du ikke at menn er like misfornøyde med å være den partneren som bidrar mest som kvinner er det når kvinner bidrar mest? Hvorfor er dette et så vanskelig konsept for deg å forstå? Anonymkode: 8190d...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. august 2023 #533 Del Skrevet 28. august 2023 Rosakatt skrev (8 minutter siden): Hoff 😂 Det er morsomt at du fikk meg med halen mellom beina. Kom til side 15, det er en holdning om at menn tjener mest og jobber mest, men jeg så ingen si alle menn tjener mest noe du visste det var lite sjangs selvsagt. Kan jo hende noen kom med den, for samtalen begynner å bli mer å mer lønn orientert rundt der, men tviler. Du vannt, gratulerer 🏆Håper ikke en kvinne blir nødt til å tørke støv av denne pokalen for deg hver gang da 🤭 Om du er en mann, du liker kvinner og er i et forhold med ei, eller i en vaskesituasjon av noe slag. Takk, skal bidra med litt støvtørking jeg og 😃 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 28. august 2023 #534 Del Skrevet 28. august 2023 Rosakatt skrev (3 minutter siden): Hoff 😂 Det er morsomt at du fikk meg med halen mellom beina. Kom til side 15, det er en holdning om at menn tjener mest og jobber mest, men jeg så ingen si alle menn tjener mest noe du visste det var lite sjangs selvsagt. Kan jo hende noen kom med den, for samtalen begynner å bli mer å mer lønn orientert rundt der, men tviler. Du vannt, gratulerer 🏆Håper ikke en kvinne blir nødt til å tørke støv av denne pokalen for deg hver gang da 🤭 Om du er en mann, du liker kvinner og er i et forhold med ei, eller i en vaskesituasjon av noe slag. Det er nok ingen som er dumme nok til å si det rett ut at alle menn tjener mest, men det insinueres likevel som årsaken til skjevfordeling av husarbeid og 'hjemmetjeneste" igjen og igjen, så at ingen skrev ordrett det har lite å si, og den pokalen kan han få, men mye verdt er den ikke. Statistikk på hvor mye menn jobber og tjener i forhold til kvinner er meningsløs i hvert forhold som går til grunne av at mannen ikke drar sin del av det totale belastende lasset. Det hjelper ikke de kvinner som sliter seg ut at på grunn av skjev belastning at menn i snitt tjener mer enn kvinner. Det hjelper ikke engang de menn som er i den situasjonen at de er den som sliter seg ut i sitt forhold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 28. august 2023 #535 Del Skrevet 28. august 2023 9 hours ago, Rosalilje84 said: Men hva er poenget for en dame å være sammen med en mann hun nesten ikke ser, som er utslitt når hun ser ham, og som genererer masse ekstra husarbeid til henne? Er ikke noe problem hvis hun da har vært hjemme noen timer og tatt seg av husarbeidet. Da er vi begge "ledige" og tiden vi har blir kvalitetstid. Høres ikke det hyggelig ut? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 28. august 2023 #536 Del Skrevet 28. august 2023 herzeleid skrev (5 minutter siden): Hva du viser til? Nei bå forstår jeg faktisk ikke hva du vil frem til. Da kan jeg ikke hjelpe deg heller. Da kan du bare fortsette med å gumle på statistikk som ikke hjelper dem som går til grunne av at ansvaret på hjemmebane er svært skjevfordelt det minste. Det vil si, statestikken viser jo kanskje til en viss større sjanse for å møte en mer driftig mann når man er gått trøtt på å bli behandlet dårlig og urimelig i et forhold, og dumper mannen som ikke gidder å ta sin del av ansvaret hjemme. Det er jo noe. Bittelitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 28. august 2023 #537 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, det er ikke rart at forhold der menn bidrar med mer (arbeid) i forholdet, er kvinnene mest fornøyde, nei. Men din påstand er like idiotisk som å si at, "høres ikke rart ut at forhold der kvinnene i alle fall" (et eller annet) "er mennene mer fornøyde". Det er å totalt missforstå poenget (i beste fall). Poenget er at forhold der mannen er den som gjør mest er mannen mest misfornøyd. Akkurat som at i forhold der kvinnen gjør mest er kvinnen mest misfornøyd. Jeg har gjentatte ganger forklart dette. Hva er det du sliter med å forstå her? Hvorfor forstår du ikke at menn er like misfornøyde med å være den partneren som bidrar mest som kvinner er det når kvinner bidrar mest? Hvorfor er dette et så vanskelig konsept for deg å forstå? Anonymkode: 8190d...9a1 Det forstår jeg faktisk veldig godt. Det har jeg også påpekt, at det også er menn som blir dårlig behandlet og som må dra det tyngste lasset totalt sett. Det er ikke noe bedre for menn det. Artikkelen viser til at folk er mest tilfreds i forhold som er likestilte. Hvilket jeg ikke synes er noe rart. At kvinner eller menn som er late liker det godt at partneren drar det tyngste lasset er ikke noe rart det heller, men det blir det neppe et gjensidig lykkelig og tilfreds forhold ut av. Kloke par samarbeider godt om det totalt ansvaret. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. august 2023 #538 Del Skrevet 28. august 2023 Trolltunge skrev (4 minutter siden): Det er nok ingen som er dumme nok til å si det rett ut at alle menn tjener mest, men det insinueres likevel som årsaken til skjevfordeling av husarbeid og 'hjemmetjeneste" igjen og igjen, så at ingen skrev ordrett det har lite å si, og den pokalen kan han få, men mye verdt er den ikke. Statistikk på hvor mye menn jobber og tjener i forhold til kvinner er meningsløs i hvert forhold som går til grunne av at mannen ikke drar sin del av det totale belastende lasset. Det hjelper ikke de kvinner som sliter seg ut at på grunn av skjev belastning at menn i snitt tjener mer enn kvinner. Det hjelper ikke engang de menn som er i den situasjonen at de er den som sliter seg ut i sitt forhold. Igjen tror jeg du gjør lurt i å lese det som skrives heller enn det du tror insinueres, for det virker temmelig tydelig at du innbiller deg meninger andre ikke har. Når meningene du innbiller deg at andre har fremstår så absurde burde du nesten forstå dette selv. Trolltunge skrev (4 minutter siden): Da kan jeg ikke hjelpe deg heller. Da kan du bare fortsette med å gumle på statistikk som ikke hjelper dem som går til grunne av at ansvaret på hjemmebane er svært skjevfordelt det minste. Det vil si, statestikken viser jo kanskje til en viss større sjanse for å møte en mer driftig mann når man er gått trøtt på å bli behandlet dårlig og urimelig i et forhold, og dumper mannen som ikke gidder å ta sin del av ansvaret hjemme. Det er jo noe. Bittelitt. Hensikten med å referere til statistikken er vel ikke å ‘hjelpe’ i spesifikke situasjoner, men å bidra til å forklare en generell tendens. Kanskje er det der forvirringen din ligger, ved at du ikke helt har forstått at en snakker om generelle tendenser, ikke hvert enkelt tilfelle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #539 Del Skrevet 28. august 2023 Trolltunge skrev (Akkurat nå): Det forstår jeg faktisk veldig godt. Nei, det er tydelig at du ikke forstår dette. Du tror at trådens tema er: Trolltunge skrev (35 minutter siden): Nei vi diskuterer at menn trives best i ikke- likestilte forhold, og at kvinner ikke trives i ikke- likestilte forhold. Det er hva tråden handler om. Menn har (ikke uventet) gjort dette til en statistisk diskusjon, men det er ikke hva det var. Dette er direkte feil. Trådens tema er at den partner, uavhengig av kjønn, som bidrar mest i forholdet opplever det som en bør. Uavhengig av kjønn på den som bidrar mest og uavhengig av kjønn på den som bidrar minst. Den som bidrar minst føler seg fornøyd med situasjonen der de bidrar minst. Også kvinner. Anonymkode: 8190d...9a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 28. august 2023 #540 Del Skrevet 28. august 2023 herzeleid skrev (1 minutt siden): Igjen tror jeg du gjør lurt i å lese det som skrives heller enn det du tror insinueres, for det virker temmelig tydelig at du innbiller deg meninger andre ikke har. Når meningene du innbiller deg at andre har fremstår så absurde burde du nesten forstå dette selv. Hensikten med å referere til statistikken er vel ikke å ‘hjelpe’ i spesifikke situasjoner, men å bidra til å forklare en generell tendens. Kanskje er det der forvirringen din ligger, ved at du ikke helt har forstått at en snakker om generelle tendenser, ikke hvert enkelt tilfelle. Beklager, det er ingen forvirring. Trådtittel har en påstand, og hi kommer ikke med spørsmål om statistikk. Det må da være mulig å diskutere et tema uten å vise til statistikk som neppe er nyttig for dem som har et bestemt problem? Om din nærmeste dør i flyulykke vil det ikke hjelpe deg (eller ham/henne) at statistisk sett er det veldig trygt å fly. På samme måte er ikke statistikk til noe hjelp for noen som faktisk har problemet med at mannen er fornøyd med at kvinnen tar det meste hjemme, og kvinnen absolutt ikke fornøyd med det. (Eller omvendt. ) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå