AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #501 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): . Vi deler som sagt likt på både jobb, økonomisk bidrag, hus og barn. Noe annet er jo bare.. merkelig. Anonymkode: 4155e...1d1 Men like fullt vanlig. Anonymkode: 0eaee...cfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. august 2023 #502 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Boevne er ingen blindvei, og boevne er ingen fordelingsoppgave i parforhold. Hvis du leser på kg, og ser hva som klages over, ser man at det nettopp er boevnen som skranter. Det er menn som ikke rydder etter seg, ikke vasker opp eller vasker klær, og ikke holder leiligheten sin i orden. Det er ikke slik at man kjøper seg fri fra normal boevne ved at man eventuelt er den som tjener mer, ettersom boevne er et individuelt ansvar. Dersom man ikke vil holde leiligheten sin (for det er også deres eget hjem) i orden, eller lage middag, så avtales dette eventuelt med partner. Man kan ikke si fra seg boevne ved å henvise til høyest inntekt. Hvor mange tråder er det ikke her inne om kvinner som er lei av å rydde opp etter mannen sin? Boevne er obligatorisk for voksne mennesker. Man holder leiligheten sin i orden, man vasker og rydder, bytter sengetøy, vasker klærne. Dette er ikke arbeid som fordeles når man er samboer med andre, men et individuelt arbeid som særpreger det voksenlivet man får når man flytter hjemmefra. Vi snakker i denne tråden ikke om de som er forbøyd, men de som er misfornøyde. Selv har jeg nesten bare vært med menn som holder deres eget hjem og også felles hjem i orden. Jeg forsøkte å rydde litt opp i dette for et par sider siden. Det er nok nyttig å skille mellom evne og oppgavefordeling. De fleste har nok evnen til å gjøre det meste, men en velger gjerne å fordele oppgaver ulikt likevel. På samme måte som kvinner selvfølgelig har arbeidsevne, selv om de bidrar betraktelig mindre økonomisk. Ellers tror jeg ikke noen her er uenig i at en må avtale med partneren. Tvert imot er nettopp det poenget mitt, at dette gjerne er noe par finner ut av når de forsøker å få hverdagen til å gå opp. Sammen, i fellesskap, for å gjøre hverdagen og livet så godt som mulig for hverandre og familien sin. Kvinner og menn vil hverandre generelt godt, selv om en kan få inntrykk av noe annet når en er litt for langt inne i "kampen". Sitat Ellers synes jeg dette innlegget ditt er uklart. Hva mener du med at yngre i jobb har mye fritid? Dette er da ikke åpenbart? Lønnsforskjeller øker fordi man tar ut permisjoner. Man har heller ikke mer fritid når man er hjemme med barn, hvis det er det du mener, selv om man befinner seg hjemme. Barn er heldagsarbeid hvor man alltid må være årvåken. Etter hvert stabiliserer dette seg igjen, når barna kommer i barnehagen og både mor og far går ut i jobb igjen. Jeg vil tippe at den oppvoksende generasjonen i Norge vil ha en mye likere arbeidsfordeling hjemme, ettersom det tradisjonelle synet på arbeidet i hjemmet dermed blir enda fjernere. Anonymkode: 8b485...1a9 Som du selv er inne på øker lønnsforskjellene og forskjellen i arbeidsinnsats på jobb når en får barn, og det virker ikke unaturlig at dette også manifesterer seg i at unge barnløse i større grad fordeler oppgaver likt enn barnefamilier, der en gjerne må gjøre prioriteringer og fordele oppgaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 28. august 2023 #503 Del Skrevet 28. august 2023 Jeg tror problemet i noen forhold kommer når man setter ulike standarder for ulike ting. Jeg tenker personlig det er helt fair at om en av partene bidrar mer på den ene parten at den andre tar en større del av noe annet. For eksempel om en mann jobber mer og tjener mer til familien, så er det fair at dama tar en større del av ansvaret hjemme og vice versa. Det er også en ordning mange menn og kvinner trives godt med. Jeg har selv vokst opp i en slik familie, og det fungerte bra. Det hadde ikke gitt noen mening om far som jobbet 10-12 timer daglig og stod for 80 % + av inntekten skulle ta like stort ansvar hjemme som mor. Det er først når man kommer dit at det skjærer seg. For eksempel kvinner som jobber deltid og har funnet seg en mann som jobber mye og tjener godt, men blir sure om ikke husarbeidet gjøres 50/50. Da ryker fort det forholdet. Det er jo også baksiden av å trakte etter menn med høy inntekt og gode jobber, nemlig at jobben krever mer av dem. Da må man være parat til å ta en større del av ansvaret hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #504 Del Skrevet 28. august 2023 Example skrev (7 minutter siden): Jeg tror problemet i noen forhold kommer når man setter ulike standarder for ulike ting. Jeg tenker personlig det er helt fair at om en av partene bidrar mer på den ene parten at den andre tar en større del av noe annet. For eksempel om en mann jobber mer og tjener mer til familien, så er det fair at dama tar en større del av ansvaret hjemme og vice versa. Det er også en ordning mange menn og kvinner trives godt med. Jeg har selv vokst opp i en slik familie, og det fungerte bra. Det hadde ikke gitt noen mening om far som jobbet 10-12 timer daglig og stod for 80 % + av inntekten skulle ta like stort ansvar hjemme som mor. Det er først når man kommer dit at det skjærer seg. For eksempel kvinner som jobber deltid og har funnet seg en mann som jobber mye og tjener godt, men blir sure om ikke husarbeidet gjøres 50/50. Da ryker fort det forholdet. Det er jo også baksiden av å trakte etter menn med høy inntekt og gode jobber, nemlig at jobben krever mer av dem. Da må man være parat til å ta en større del av ansvaret hjemme. Man snakker ikke om en far som jobber 10-12 timer daglig. Hvorfor snakker dere om bønder hele tiden eller folk med over en million i lønn? De fleste menn og kvinner jobber fulltid og har vanlige arbeidsdager. Også i forhold der kvinner jobber fulltid, tar de mest husarbeid. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2012/09/26/kvinner-gjor-mest-husarbeid/ Anonymkode: 8b485...1a9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. august 2023 #505 Del Skrevet 28. august 2023 Example skrev (30 minutter siden): Jeg tror problemet i noen forhold kommer når man setter ulike standarder for ulike ting. Jeg tenker personlig det er helt fair at om en av partene bidrar mer på den ene parten at den andre tar en større del av noe annet. For eksempel om en mann jobber mer og tjener mer til familien, så er det fair at dama tar en større del av ansvaret hjemme og vice versa. Det er også en ordning mange menn og kvinner trives godt med. Jeg har selv vokst opp i en slik familie, og det fungerte bra. Det hadde ikke gitt noen mening om far som jobbet 10-12 timer daglig og stod for 80 % + av inntekten skulle ta like stort ansvar hjemme som mor. Det er først når man kommer dit at det skjærer seg. For eksempel kvinner som jobber deltid og har funnet seg en mann som jobber mye og tjener godt, men blir sure om ikke husarbeidet gjøres 50/50. Da ryker fort det forholdet. Det er jo også baksiden av å trakte etter menn med høy inntekt og gode jobber, nemlig at jobben krever mer av dem. Da må man være parat til å ta en større del av ansvaret hjemme. det tror jeg vi alle er enige i. Problemet ligger i når begge jobber fulltid vanlig jobb og likevel er det kun en av de som må gjøre alt i hus og hjem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #506 Del Skrevet 28. august 2023 Maleficenta skrev (3 minutter siden): det tror jeg vi alle er enige i. Problemet ligger i når begge jobber fulltid vanlig jobb og likevel er det kun en av de som må gjøre alt i hus og hjem Denne tråden er jo et eksempel på at langt fra alle er enige i det. Anonymkode: 0eaee...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 28. august 2023 #507 Del Skrevet 28. august 2023 Maleficenta skrev (1 minutt siden): det tror jeg vi alle er enige i. Problemet ligger i når begge jobber fulltid vanlig jobb og likevel er det kun en av de som må gjøre alt i hus og hjem Ja, da har man et problem. Det handler dog like mye om at man gjerne er uenige i hva som skal til. Hvis standarden er at huset skal fremstå nyvasket til enhver tid, så er det kanskje den parten som mener det som må ta størstedelen av byrden for at det skal være sånn. Her hjemme er det slik at jeg er den som liker at det er relativt ryddig hele tiden. Da tar jeg i litt ekstra i hverdagen for å holde det sånn. Samboeren min er dog veldig opptatt av det skal være veldig pent og ryddig når vi får besøk, men jeg stresser mindre rundt det. Da er det gjerne hun som tar den runden før det venter noen på døra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 28. august 2023 #508 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Man snakker ikke om en far som jobber 10-12 timer daglig. Hvorfor snakker dere om bønder hele tiden eller folk med over en million i lønn? De fleste menn og kvinner jobber fulltid og har vanlige arbeidsdager. Også i forhold der kvinner jobber fulltid, tar de mest husarbeid. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2012/09/26/kvinner-gjor-mest-husarbeid/ Anonymkode: 8b485...1a9 Mens andre studier har regnet frem at menn jobber mest om man legger sammen husarbeid og jobb. Egentlig er det ikke noe problem, fordi man står fritt til å velge hvem man bor sammen med. Det er også lov å kommunisere med hverandre, samt inngå kompromisser. Man sitter selv med problemet dersom man krever mer enn man kan tilby. Da ender man fort opp alene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. august 2023 #509 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Denne tråden er jo et eksempel på at langt fra alle er enige i det. Anonymkode: 0eaee...cfd noen mener at den som tjener mest skal gjøre minst, men hva om begge jobber like mye, bare den ene jobben betaler bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. august 2023 #510 Del Skrevet 28. august 2023 Example skrev (1 time siden): Jeg tror problemet i noen forhold kommer når man setter ulike standarder for ulike ting. Jeg tenker personlig det er helt fair at om en av partene bidrar mer på den ene parten at den andre tar en større del av noe annet. For eksempel om en mann jobber mer og tjener mer til familien, så er det fair at dama tar en større del av ansvaret hjemme og vice versa. Det er også en ordning mange menn og kvinner trives godt med. Jeg har selv vokst opp i en slik familie, og det fungerte bra. Det hadde ikke gitt noen mening om far som jobbet 10-12 timer daglig og stod for 80 % + av inntekten skulle ta like stort ansvar hjemme som mor. Det er først når man kommer dit at det skjærer seg. For eksempel kvinner som jobber deltid og har funnet seg en mann som jobber mye og tjener godt, men blir sure om ikke husarbeidet gjøres 50/50. Da ryker fort det forholdet. Det er jo også baksiden av å trakte etter menn med høy inntekt og gode jobber, nemlig at jobben krever mer av dem. Da må man være parat til å ta en større del av ansvaret hjemme. Ja jeg tror nok en fort kan bli litt navlebeskuende og se seg blind på svært isolerte områder, mens en "glemmer" at i det samarbeidet familie og forhold gjerne er vil en ofte bidra ulikt. At en mann som tar en større del av byrden med å sørge for at familien har et sted å bo tar en mindre del av byrden i hjemmet, og motsatt, virker ikke urimelig. Noen vil kanskje gå så langt som å si at det fremstår helt naturlig. Jeg synes også momentet med hva en trakter etter i en partner og hva en ender opp med er interessant, for det blir kanskje et klassisk "høna eller egget". Gitt at kvinner er mer opptatt av menn sin status og inntjeningsevne enn motsatt virker det ikke unaturlig at kvinner til en viss grad selekterer menn som prioriterer arbeid relativt høyt, og en bør da kanskje ikke la seg overraske om disse mennene gjør nettopp det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #511 Del Skrevet 28. august 2023 Maleficenta skrev (8 timer siden): hvorfor tar du det for gitt at i 2023 så har alke menn mer slitsom og krevende jobb enn kvinner? og dersom han tjener mer er det ikke sikkert jobben er hardere av den grunn. Du betaler da ikke din samboer eller kone for å gjøre husarbeid Et vennepar av meg har en slik ordning. Mor har gått ned i 80% stilling og far betaler henne for ekstra-innsatsen hun gjør med barn og hus. De er begge høyt utdannet og har nok relativt bra lønn. Anonymkode: 449fe...b29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #512 Del Skrevet 28. august 2023 Rosalilje84 skrev (5 timer siden): Poenget er at en bilmekaniker har studert for å bli det, fordi han eller hun er interessert i biler. En lege har studert medisin fordi han eller hun er genuint interessert i å være lege. De aller færreste er "genuint interessert" i husarbeid. Husarbeid er et nødvendig onde som må gjøres hver dag. Man gjør det ikke fordi det er ens yrke som en er utdannet til, eller fordi en brenner for å utvikle seg innen husarbeid. Jeg har lest tykke bøker om matlaging. Jeg har lest forskning om matlaging. Jeg har vært på kurs i matlaging. Jeg har kjøpt fancy utstyr og råvarer for å lage mat. For meg er det en flott hobby, og attpåtil en måte å vise at jeg setter pris på mine gjester. Anonymkode: 449fe...b29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #513 Del Skrevet 28. august 2023 Maleficenta skrev (23 minutter siden): noen mener at den som tjener mest skal gjøre minst, men hva om begge jobber like mye, bare den ene jobben betaler bedre? Det kommer an på jobbens karakter, arbeidet i hjemmets karakter og ikke minst hva paret blir enige om. Anonymkode: 0eaee...cfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #514 Del Skrevet 28. august 2023 Rosalilje84 skrev (4 timer siden): Nei, det er ikke feil. Det finnes sikkert noen "hacks" for å gjøre ting litt mer effektivt, men det er ingen UTVIKLING. Du utvikler deg ikke som person ved å finne en lifehack som sparer deg 2 sekunder ved dassvask. Jeg lærte av en (mannlig) kollega å vaske dusjkabinettet med eddik og zalo. Fra å gnikke og gnikke med ymse giftige kjemikalier til relativt ufarlig eddik var en åpenbaring for meg. Nettopp fordi jeg synes at renhold av hjemmet er noe dritt (og fordi jeg er en slabbedask) så er slike hacks noe jeg setter stor pris på. Anonymkode: 449fe...b29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #515 Del Skrevet 28. august 2023 On 8/25/2023 at 9:00 AM, AnonymBruker said: Kvinnene som svarer at de er minst fornøyde i parforholdet, er de som gjør aller mest av husholdningsoppgavene i hjemmet. De mennene som er lite likestilt der, er derimot ofte fornøyd i parforholdet, trolig fordi mange av dem gjør minst, og dermed ikke er så berørt av merarbeid. https://forskning.no/hus-og-hjem-kjonn-og-samfunn-likestilling/kvinner-og-menn-er-ikke-likestilt-pa-hjemmebane-men-mange-er-fornoyd-for-det/2240716 Menn trives med forhold der det er lite likestilling. Hvorfor trives ikke kvinner med det samme? Anonymkode: 8190d...9a1 Jeg gjør det! Mannen har gjort sykt mye mer enn meg i et års tid og jeg elsker det. Skjønner godt at menn, som ofte antas å være lettere å oppdra (trolig fordi de ikke er ferdig oppdratt), utnytter kvinner slik at de må gjøre mindre og dermed har det bedre. Hadde det vært motsatt, og kvinner ikke var tillært å få dårlig samvittighet, så hadde kvinner også vært mer fornøyde. Jeg tror det stort sett alltid vil være den som gjør mest som er minst fornøyd, med mindre de liker ekstra arbeidsbyrde. Anonymkode: a0f57...098 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 28. august 2023 #516 Del Skrevet 28. august 2023 Example skrev (2 timer siden): Jeg tror problemet i noen forhold kommer når man setter ulike standarder for ulike ting. Jeg tenker personlig det er helt fair at om en av partene bidrar mer på den ene parten at den andre tar en større del av noe annet. For eksempel om en mann jobber mer og tjener mer til familien, så er det fair at dama tar en større del av ansvaret hjemme og vice versa. Det er også en ordning mange menn og kvinner trives godt med. Jeg har selv vokst opp i en slik familie, og det fungerte bra. Det hadde ikke gitt noen mening om far som jobbet 10-12 timer daglig og stod for 80 % + av inntekten skulle ta like stort ansvar hjemme som mor. Det er først når man kommer dit at det skjærer seg. For eksempel kvinner som jobber deltid og har funnet seg en mann som jobber mye og tjener godt, men blir sure om ikke husarbeidet gjøres 50/50. Da ryker fort det forholdet. Det er jo også baksiden av å trakte etter menn med høy inntekt og gode jobber, nemlig at jobben krever mer av dem. Da må man være parat til å ta en større del av ansvaret hjemme. Det er nok sjeldent der kvinnen jobber deltid det blir store konflikter om dette, men der begge jobber fulltid, og det gjerne også er nødvendig. Nå må dessuten dere menn slutte med å gå ut fra at alle menn tjener mest. Det er ikke tilfellet lenger. Det er ikke uvanlig at kvinnen er den som tjener mest, og den utviklingen fortsetter gjerne fremover, siden kvinner nå oftere tar høyere utdanning enn menn, og lik lønn for likt arbeid har vært og er en kampsak. Jeg er en av de kvinner som hadde utfordringen med at mannen ikke tok sin del hjemme, selv om jeg både jobbet mest og tjente mest også. Menn som dytter det kjedelige husarbeidet over på kvinnen tjener ikke nødvendigvis mer nei. Det er ofte en mental innstilling hos menn som fører til slikt, ikke hva som står på lønnslippen til ham og henne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. august 2023 #517 Del Skrevet 28. august 2023 Trolltunge skrev (1 minutt siden): Nå må dessuten dere menn slutte med å gå ut fra at alle menn tjener mest. Det er ikke tilfellet lenger. Det er ikke uvanlig at kvinnen er den som tjener mest, og den utviklingen fortsetter gjerne fremover, siden kvinner nå oftere tar høyere utdanning enn menn, og lik lønn for likt arbeid har vært og er en kampsak. Er det noen her som hevder at "alle menn tjener mest"? Det høres mer ut som en misforståelse fra din side enn noe noen faktisk har sagt, for det ville vært en ganske oppsiktsvekkende påstand. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 28. august 2023 #518 Del Skrevet 28. august 2023 (endret) herzeleid skrev (8 minutter siden): Er det noen her som hevder at "alle menn tjener mest"? Det høres mer ut som en misforståelse fra din side enn noe noen faktisk har sagt, for det ville vært en ganske oppsiktsvekkende påstand. Menn tjener i snitt mest er gjentatt til det kjedsommelige, til det virker som det er en vedtatt sannhet at menn tjener mest. Det er kanskje sant i snitt, men det er ikke nødvendigvis sant i hvert forhold. Det er dessuten ikke nødvendigvis en sammenheng mellom at mannen tjener godt og er dårlig på å bidra hjemme. Merkelig nok virker det ofte å være omvendt, at menn med god utdanning og jobb også er dyktig på hjemmebane. Nå er det imidlertid vi kvinner som lever med menn og har erfaringer med å leve med menn, men det avfeies selvfølgelig som anekdotiske bevis, for statistikken viser at... Statistikken viser et snitt, av svært ulike variabler, der noen trekker både opp og ned, og det finnes såvidt jeg vet ikke statistikk på om det er de menn som tjener mest som bidrar minst på hjemmebane. I min vennekrets har erfaringene vært omvendt. De drivende dyktige menn er også de som trår til på alle felt. De late og mer bedagelig anlagte er latere. Det er vel ganske logisk det også, men virker som dere menn tror det motsatte. Endret 28. august 2023 av Trolltunge 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 28. august 2023 #519 Del Skrevet 28. august 2023 herzeleid skrev (9 minutter siden): Er det noen her som hevder at "alle menn tjener mest"? Det høres mer ut som en misforståelse fra din side enn noe noen faktisk har sagt, for det ville vært en ganske oppsiktsvekkende påstand. En dag kunne jeg ønske jeg kunne tatt meg bryet å lagd en motage med passende musikk, av alle innslag som er akkurat dem du hevder å ikke se, men vi andre ser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 28. august 2023 #520 Del Skrevet 28. august 2023 Trolltunge skrev (2 minutter siden): Menn tjener i snitt mest er gjentatt til det kjedsommelige, til det virker som det er en vedtatt sannhet at menn tjener mest. Det er kanskje sant i snitt, men det er ikke nødvendigvis sant i hvert forhold. Er det noen som har hevdet at menn tjener mer i hvert [eneste] forhold? Jeg tviler på at du vil finne noen som sier dette, så kanskje er meningsmotstanderen din innbilt? Rosakatt skrev (1 minutt siden): En dag kunne jeg ønske jeg kunne tatt meg bryet å lagd en motage med passende musikk, av alle innslag som er akkurat dem du hevder å ikke se, men vi andre ser. Du kan jo begynne med å vise et eneste innslag av at noen mener "alle menn tjener mest". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå