Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Hvor mange måter finnes det å vaske dass på?

https://www.wikihow.life/Clean-a-Toilet

(Hvor mange er det bare fantasien som setter grense for)

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Hvordan "lykkes" du med støvsuging

Det avhenger av krav til støvsugingen (igjen, fantasien er den eneste grensen).

og "utvikler deg" innen måter å ta kopper ut av oppvaskmaskinen på?

Ved å ta fantasien til hjelp.

Hva er argumentet ditt? Åja, at det ikke er mulig å utvikle seg når det gjelder husarbeid, når det gjelder stell av hjemmet. Jo, det gjør det. Argumentet ditt, "fordi det bare finnes X antall måter å gjøre noe på", er som å si at en bilmekaniker ikke kan utvikle seg for det finnes bare en måte å skru ut en mutter på.

Anonymkode: 8190d...9a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Så har vi menn som er renslige, men på andres bekostning. De har høyere standard for renslighet enn kvinnen, og forlanger at KVINNEN følger det opp.

Der var min mann. Han har svært høy standard på hvordan det skal være hjemme til enhver tid, men krevde at jeg holdt det slik, og var sur om jeg ikke levde opp til å holde det slik. Det ble brudd, til han innså hvilken urimelig partner han hadde vært. 

Han har virkelig innsett at han har samme ansvaret for dette nå, og nå har vi en rimelig rettferdig fordeling. Hadde han ikke "skiftet hode" hadde vi vært skilt nå. Istedenfor har vi det begge mye bedre ved at samarbeidet om slikt er blitt bra. Alt han klaget på i forholdet (sur, masete, sliten og lite moro kjerring) forsvant som resultat av at han innså at han hadde likeverdig ansvar for alt slikt, og endret seg. Nå har vi det veldig bra sammen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Så har vi menn som er renslige, men på andres bekostning. De har høyere standard for renslighet enn kvinnen, og forlanger at KVINNEN følger det opp.

Ja, absolutt. Men hos meg er det omvendt. Og jeg vet at jeg har nok et problem. F.eks hvis han ikke har ryddet på plass noe som står på gulvet, har jeg problemer med å slappe av og kose meg, bare fordi jeg ikke får det ut av hode at det må ryddes. Uff, jeg har et problem der. Men innser det i hvert fall. Det går ikke utover andre, men det går utover meg selv.

Han hadde et lite bosspann på badet som var fullt. Jeg fikk veldig lyst til å rydde det vekk og tømme det, men gjorde det ikke. Dette var i begynnelsen av forholdet, og jeg ville ikke begynne å rydde i hans hjem.

Ukene gikk, og det ble ikke tømt. Etter ca 1 mnd tømte jeg det, og sa bare at jeg tømte det siden det var fullt. Gjorde ikke noe nummer av det. Ha, ha, fikk puste lettet ut, da. 

Forstår at jeg må øve meg i å omgåes noe som ikke helt er etter sånn som jeg selv ville gjort det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (4 minutter siden):

Jeg tar samarbeid om ansvar uansett om det er økonomisk eller praktisk som en selvfølge ja. Jeg vil ikke være sammen med en mann som ikke forstår at begge må dra lasset sammen, uansett om det gjelder økonomi eller annet, og var på vei ut av forholdet da min mann ikke dro det totale lasset likeverdig med meg. 

I vårt tilfelle tjente og jobbet jeg også mer enn ham, og dro derfor det meste av lasset både økonomisk og praktisk ellers, og det er selvfølgelig totalt urimelig. 

Ser egentlig ikke nødvendigheten ved å sette pris på at mannen tar sin del av ansvaret for familien. Det er bare selvfølgelig at en voksen person tar halvparten av det totale ansvaret for familien. Det man blir misfornøyd med er at mannen (eller kona) bidrar urimelig lite angående det nødvendige og selvfølgelige ansvaret man har når man har forhold og familie, og det man setter pris på er å ha en partner hvor fordelingen av dette går uproblematisk, eller partner tar mer ansvar enn man forventer. (Hvilket kan være relativt, ut fra hvilke forventninger man har. Er man vant til menn som slurver unna og bare roter kan den forventningen være svært lav, og man setter pris på en innsats som egentlig er altfor dårlig og urettferdig.)

Jeg setter pris på min manns bidrag NÅ, fordi den er betydelig mye bedre enn da han ikke dro sin del av lasset både verken økonomisk eller praktisk ellers, selv om han nå stengt talt kun gjør sin del praktisk, og jeg fremdeles drar største del av den økonomiske byrden. Jeg setter likevel pris på at han har utviklet seg fra en selvopptatt egoistisk f... til en som bidrar såpass at jeg ikke sliter meg ut. 

Egentlig er det ingen årsak til å sette pris på at partner tar sin del av det totale ansvaret. Det burde bare være selvfølgelig, og så kan man selvfølgelig sette pris på- overordnet- at man har en bra partner. 

Føler du mener at man bør sette urimelig stor pris på at mannen tar sin del av det totale ansvaret, men hvorfor skulle man det? Halvparten av det totale ansvaret for Familien AS er mannens, og menn kan ikke forvente "Halleluja!" for at de drar sin del av det selvfølgelige ansvaret man som voksen person og partner har. Det blir like dumt som å måtte klappe i hendene fordi han tørker sin egen ræv selv. 

Pleier du å berømme og sette pris på, i ord og gjerninger, selvfølgelige ting? Tviler! Jeg regner imidlertid med at du også tar det selvfølgelige som selvfølgelig, men reagerer negativt på at folk ikke gjør det de selvfølgelig burde gjøre, samt setter pris på ting først når folk gjør en innsats utover det selvfølgelige og hva man naturlig forventer av dem. 

Hva jeg gjør endrer ikke på fakta. Jeg skulle virkelig ønske at du ble satt pris på, selv når du gjorde det selvfølgelige. Trist å høre at du ikke har opplevd det. Helt ærlig, jeg skulle oppriktig ønske at du fikk oppleve det. ❤️ Ikke hele tiden, det er slitsomt (for meget av det gode), men en gang i blant. Akkurat som det at han elsker deg er en selvfølge, likevel er det godt å bli minnet på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

https://www.wikihow.life/Clean-a-Toilet

(Hvor mange er det bare fantasien som setter grense for)

Det avhenger av krav til støvsugingen (igjen, fantasien er den eneste grensen).

Ved å ta fantasien til hjelp.

Hva er argumentet ditt? Åja, at det ikke er mulig å utvikle seg når det gjelder husarbeid, når det gjelder stell av hjemmet. Jo, det gjør det. Argumentet ditt, "fordi det bare finnes X antall måter å gjøre noe på", er som å si at en bilmekaniker ikke kan utvikle seg for det finnes bare en måte å skru ut en mutter på.

Poenget er at en bilmekaniker har studert for å bli det, fordi han eller hun er interessert i biler. En lege har studert medisin fordi han eller hun er genuint interessert i å være lege. De aller færreste er "genuint interessert" i husarbeid. Husarbeid er et nødvendig onde som må gjøres hver dag. Man gjør det ikke fordi det er ens yrke som en er utdannet til, eller fordi en brenner for å utvikle seg innen husarbeid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen har bedt damene om å gjøre det. Damene gjør det fordi de vil. Fint for dem! Men da må de også tåle at de fortsatt må påta seg det ansvar de har, samtidig som de gjør det de vil. Eller også må de finne seg i at de ikke trenger en mann, kan klare seg uten en mann, lever fint uten en mann.

Ok, så du tenker at dama di ikke trenger å jobbe fordi du betaler for alt? For evt. barn også?

Anonymkode: a53f8...788

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, så du tenker at dama di ikke trenger å jobbe fordi du betaler for alt? For evt. barn også?

Anonymkode: a53f8...788

Og så er de selvfølgelig gift og har felleseie, slik at hun ikke taper noe hvis hun må skilles eller hvis han dør.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at en bilmekaniker har studert for å bli det, fordi han eller hun er interessert i biler. En lege har studert medisin fordi han eller hun er genuint interessert i å være lege. De aller færreste er "genuint interessert" i husarbeid. Husarbeid er et nødvendig onde som må gjøres hver dag. Man gjør det ikke fordi det er ens yrke som en er utdannet til, eller fordi en brenner for å utvikle seg innen husarbeid. 

Når jeg gikk Helse og Soss (heter Helse og Oppvekst i dag) så var det over halvparten av klassen som gikk der uten å ville gå der. De hadde valgt den linjen fordi "ei venninne hadde valgt den linjen"/"aner ikke hva jeg skal bli"/"det er en enkel linje å gå på". Når jeg pratet med noen av guttene som hadde valgt mekanisk linje så var det ikke så unikt for oss på HoS.

Det er mange som blir noe uten å ane hva de ellers skal bli. Det er mange som tar en utdanning uten å ville ta den.

Det er feil at "fordi han eller hun er genuint interessert i biler". Mange tar utdanningen sin for å ha en jobb å gå til. Ikke fordi de vil. Men fordi de er rådville, ikke aner hva ellers de skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når jeg gikk Helse og Soss (heter Helse og Oppvekst i dag) så var det over halvparten av klassen som gikk der uten å ville gå der. De hadde valgt den linjen fordi "ei venninne hadde valgt den linjen"/"aner ikke hva jeg skal bli"/"det er en enkel linje å gå på". Når jeg pratet med noen av guttene som hadde valgt mekanisk linje så var det ikke så unikt for oss på HoS.

Det er mange som blir noe uten å ane hva de ellers skal bli. Det er mange som tar en utdanning uten å ville ta den.

Det er feil at "fordi han eller hun er genuint interessert i biler". Mange tar utdanningen sin for å ha en jobb å gå til. Ikke fordi de vil. Men fordi de er rådville, ikke aner hva ellers de skal gjøre.

Nettopp. De tar utdanning for å kunne få et YRKE, for å kunne forsørge seg selv. Husarbeid er ikke et yrke, det kreves ingen kvalifiseringskurs, oppdateringskurs og så videre for å kunne beholde "jobben". Man kan fortsette å vaske på gamlemåten, og resultatet blir like bra, selv om det tar litt lengre tid. Mens en bilmekaniker kan selvfølgelig ikke fikse en bil fra 2022 med masse elektronikk på en måte de gjorde det i 1970.

De som er lei yrket sitt eller har valgt feil, kan bytte jobb eller yrke. Det går ikke an å "bytte" husarbeid.

Endret av Rosalilje84
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (29 minutter siden):

Hvis jobben du gjør på en arbeidsplass ikke blir verdsatt av noen som helst, så gjør du en dårlig jobb. Beklager.

Det stemmer rett og slett ikke. Beklager.

Anonymkode: 0eaee...cfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 9.37):

At, men ikke hvorfor. Kvinner gjør jo mer fordi kvinner trives med det. Så hvorfor er de misfornøyde med det?

NEI, kvinner gjør ikke mer "fordi de trives med det". Haha, hvor i alle dager har du tatt den slutningen fra? Fantasien og mangel på erfaring med det kvinnelige kjønn må ligge bak en sånn vrangforestilling som du har der.

Kvinner gjør mest fordi de blir nødt til det. Og de vil jo alle være misfornøyd med, å måtte gjøre mer enn sin partner når begge roter og skitner til.

Skal det bli gjort noe hjemme (for eksempel vaske dassen og vaske klær) må kvinnen som regel ta tak og gjøre det, fordi mannen aldri gidder. Menn kan ofte gå og vasse i skitt og rot hjemme uten å reagere og uten å gjøre noe med det. Det fikser ikke de fleste kvinner, så derfor gjør kvinner mest hjemme - fordi de ikke orker å se på at mannen driter i det.

Jeg skilte meg av flere grunner, men manglende innsats på hjemmebane var en av dem. Han vasket badet to ganger på 18 år...

Endret av Million
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Husarbeid er ikke et yrke

Ingen som har sagt heller. Men du påsto at det ikke var mulig å utvikle seg, forbedre seg, når det gjelder husarbeid. Det er direkte feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Haha, hvor i alle dager har du tatt den slutningen fra?

Dette er sånn der liksom-latter som er til for å få andre til å le med i håp om å kunne latterliggjøre, i håp igjen om at det å forminske skal gå inn på den det gjelder. Bare gi tapt, jeg eier ikke skam i kroppen. Beklager altså!

Million skrev (3 minutter siden):

Kvinner gjør mest fordi de blir nødt til det.

Den debatten du hoppet inn i dreide seg om noen som tok mer arbeid utenfor hjemmet fordi hun hadde lyst. Det var den nøyaktige ordbruken, hun hadde lyst til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva jeg gjør endrer ikke på fakta. Jeg skulle virkelig ønske at du ble satt pris på, selv når du gjorde det selvfølgelige. Trist å høre at du ikke har opplevd det. Helt ærlig, jeg skulle oppriktig ønske at du fikk oppleve det. ❤️ Ikke hele tiden, det er slitsomt (for meget av det gode), men en gang i blant. Akkurat som det at han elsker deg er en selvfølge, likevel er det godt å bli minnet på det.

Takk for det! 

Jeg opplever heldigvis nå at vi begge setter pris på hverandre, men før jeg fikk nok og gikk følte jeg meg som en vridd og forkastet vaskeklut. Fakta er også at jeg endte opp med å bli fysisk syk av at jeg slet meg ut, mens min mann prioriterte seg selv. Det bidro nok til at han forsto alvoret, men sykt og synd når ting må gå så langt før enkelte forstår at som voksen person, i et forhold, med familie, har man naturligvis halvparten av ansvaret for alt. 

Å ta sin del av ansvaret på hjemmebane har også åpnet min manns øyne for hvor mye jeg har gjort, og hvor mye jeg gjør, for han synes at bare hans halvdel er mye å ha ansvar for. Å innse at jeg gjorde alt dette tidligere har gitt ham en respekt for meg som han på ingen måte hadde da han var egoistisk og urimelig. Tidligere kritiserte han ofte, i tillegg til å være urimelig lat og egoistisk, mens nå når min byrde er halvert av at han tar sin del er han blitt klok nok til å se hva jeg gjør, og sette pris på det. Ganske merkelig egentlig, men han var dum og blind. Sier det selv også, at han var en idiot tidligere. Han sier dessuten at han også har det betydelig bedre i forholdet nå når han gjør sin del. Han er stoltere av seg selv som partner, og det er betydelig koseligere hjemme og oss to mellom nå når han istedenfor sliten, sur og "masete" kjerring har en glad og fornøyd partner. Det er hygge i hjemmet og mellom oss to nå. Jeg har også overskudd, og smilet, latteren og de gode samtaler er tilbake i vårt forhold. Sex også. Det krever betydelig mindre energi fra ham også å være en god partner som tar sin del enn det kostet ham å være en dårlig partner, med sur og guffen stemning hjemme som resultat. Han er også veldig tjent med at han nå tar sin del. Det er ikke bare jeg som har blomstret opp av at han er blitt en bedre partner, det har han selv også gjort. Den furte og sure minen han stadig gikk rundt med selv da han var urimelig er borte nå. Nå er han en smilende og glad mann stort sett, som setter enorm pris på at vi har det godt sammen. At den svarte skyen i både meg og ham, og over oss begge, er borte, og erstattet med smil, glede, hygge og godt samarbeid. Slik et forhold bør være for å være verdt å være i. Det er virkelig ikke bare jeg som er tjent med det. Han er også mer fornøyd, glad og lykkelig nå. Nå trives han. Det gjorde ikke han heller da han var urimelig egoistisk. Da var hygge og trivsel fremmedord. 

Endringene har dessuten medført at det å være raus med hverandre i ord og gjerninger er enkelt nå. Det var forferdelig vanskelig da jeg var trist, utslitt, lei og etterhvert hadde mistet respekt for ham som menneske, partner og far. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er en løsning.

Legg merke til at det er dette du henger deg opp i heller enn hvorvidt menns bidrag i hjemmet blir satt pris på eller ei.

Normal boevne er ikke imponerende. Selvfølgelig har både jeg og tidligere samboer skrytt av hverandre når man holder hjemmet bra, som i at vi er et godt team. Takket hverandre og vært hengivne, hvis det plutselig har falt den andre inn å vaske hele huset feks. Verken jeg eller mannen takket hverandre for det økonomiske bidraget fra ham eller meg for øvrig, ettersom vi også bidro begge to til det økonomiske. Derimot ga vi hverandre støtte og hjelp hvis det var noe vanskelig og skrøt av hverandre hvis vi sto på på jobben og var slitne, og hjalp hverandre. Men kvinner skal ikke oppdra menn til å ha normal boevne og skryte av ham for å «hjelpe til». Leilighet og hjem er også hans. Man hjelper ikke kvinnen med å ta vare hus og hjem, når det også er hans eget. Akkurat som når man er singel, tar man vare på sitt eget hus og hjem. For både kvinner og menn kan være utrolig takknemlige for noe de også faktisk forventer, men begge kan også bli krevende og masete dersom de ikke opplever at forventningene blir innfridd. Og kvinner forventer at menn har normal boevne. Kanskje forventer ikke engang, men tar det som en selvfølge. 

Anonymkode: 8b485...1a9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (25 minutter siden):

NEI, kvinner gjør ikke mer "fordi de trives med det". Haha, hvor i alle dager har du tatt den slutningen fra? Fantasien og mangel på erfaring med det kvinnelige kjønn må ligge bak en sånn vrangforestilling som du har der.

Kvinner gjør mest fordi de blir nødt til det. Og de vil jo alle være misfornøyd med, å måtte gjøre mer enn sin partner når begge roter og skitner til.

Skal det bli gjort noe hjemme (for eksempel vaske dassen og vaske klær) må kvinnen som regel ta tak og gjøre det, fordi mannen aldri gidder. Menn kan ofte gå og vasse i skitt og rot hjemme uten å reagere og uten å gjøre noe med det. Det fikser ikke de fleste kvinner, så derfor gjør kvinner mest hjemme - fordi de ikke orker å se på at mannen driter i det.

Jeg skilte meg av flere grunner, men manglende innsats på hjemmebane var en av dem. Han vasket badet to ganger på 18 år...

Noen menn ønsker sikkert å tro at kvinner eeeelsker husarbeid. Enten for å døyve sin egen dårlige samvittighet, eller for å manipulere kvinnen til å rydde dritten deres.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ingen som har sagt heller. Men du påsto at det ikke var mulig å utvikle seg, forbedre seg, når det gjelder husarbeid. Det er direkte feil.

Nei, det er ikke feil. Det finnes sikkert noen "hacks" for å gjøre ting litt mer effektivt, men det er ingen UTVIKLING. Du utvikler deg ikke som person ved å finne en lifehack som sparer deg 2 sekunder ved dassvask. Du utvikler deg ikke intellektuelt eller profesjonelt, du opparbeider deg ingen yrkesmessige kvalifikasjoner som kan hjelpe deg ved senere jobbsøking, gi høyere lønn, bedre arbeidsforhold osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er sånn der liksom-latter som er til for å få andre til å le med i håp om å kunne latterliggjøre, i håp igjen om at det å forminske skal gå inn på den det gjelder. Bare gi tapt, jeg eier ikke skam i kroppen. Beklager altså!

Den debatten du hoppet inn i dreide seg om noen som tok mer arbeid utenfor hjemmet fordi hun hadde lyst. Det var den nøyaktige ordbruken, hun hadde lyst til det.

Ja. Hun hadde lyst til å være økonomisk uavhengig av mannen og eie egne ting. Retten til eiendom, EMK protokoll 1.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du eier visst evnen til å se hva folk gjør på sin side av dataskjermen også, du, siden du "vet" om jeg faktisk lo litt for meg selv eller ei da jeg leste påstanden jeg siterte.

Makan altså, hva folk på KG kan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor mannen skal settes så stor pris på for å jobbe når dama også jobber? Jeg blir ikke skrytt opp i skyene verken for å jobbe eller ta meg av hus og barn, det er en selvfølge å ta det ansvaret når man er et voksent menneske. Og det er det jeg først og fremst er, et menneske - ikke en kvinne. 

Vi deler som sagt likt på både jobb, økonomisk bidrag, hus og barn. Noe annet er jo bare.. merkelig. 

Anonymkode: 4155e...1d1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...