Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Rosalilje84 said:

Så hvis dama tjener mer enn deg og har mer stressende jobb, er du villig til å ta unna det meste av husarbeidet, ikke sant?

Ville ikke giddet å være sammen med en sånn dame i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kipling skrev (1 minutt siden):

Akkurat. Du vil ha en husslave som er avhengig av deg økonomisk. Du vil ikke ha en partner. Da er det helt forståelig at du skriver det du skriver. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rosalilje84 said:

Det blir aldri rettferdig at den ene i et par har mye mer fritid enn den andre, og den andre alltid må utføre det mest utakknemlige, ulønnede arbeidet. 

Nei og det er litt det som er poenget, for sånn det er nå så har kvinner i snitt mer fritid enn menn. Da er det på sin plass at dere gjør mer husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (Akkurat nå):

Nei og det er litt det som er poenget, for sånn det er nå så har kvinner i snitt mer fritid enn menn. Da er det på sin plass at dere gjør mer husarbeid.

Hvem er "dere"? Jeg jobber flere timer enn mannen totalt (lønnet arbeid). Hvorfor skal jeg vaske mer enn han?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rosalilje84 said:

Hvem er "dere"? Jeg jobber flere timer enn mannen totalt (lønnet arbeid). Hvorfor skal jeg vaske mer enn han?

Du skjønner hva "i snitt" betyr ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så si deg enig, si at rosalilje's mann burde vaske mer enn henne, for hun sliter mer på jobb. Vil bare se at ikke logikken din kun er i favør av menn hele tiden 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Maleficenta said:

helt enig. og de typiske yrkesfag standard mannejobber er jo rågodt betalt

Har mye med hvor skalerbar yrket er også.  Du kan ikke skalere opp f.eks sykehuspleiere ved å gi en sykepleier flere pasienter fordi da tjener sykehjemmet mer og hun kan ergo tjener mer. Men du kan lettere skalere opp systemutviklere og ingeniør arbeid.

Videre er det også etterspørsel og tilgjengelighet som påvirker hva noe er verdt. 

Kvinner kan gjerne delta i disse mannejobbene der det er så godt betalt - her i Norge er vi likestilte med like muligheter - så det er bare å til å velge å ta disse utdanningene til disse mannejobbene. Men da må jo man velge det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig. Men hver enkel dame er ikke "snitt". Derfor blir det feil av deg å henvende deg til alle damer og si "dere". Mange av oss jobber fulltid, gjerne mer enn det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (13 timer siden):

Hvis, sitat; "Menn har størst arbeidsbyrde, også når hjem og barn tas med" som @herzeleid refererte til fra artikkelen/kronikken i Dagbladet (Rolness) med henvisning til valid statistikk er å sluntre unna så vil jeg med det bare takke for meg, ikke nødvendigvis i tråden men diskutere/kverulere mer med deg :bukker:

Det hjelper overhodet ikke de kvinner (eller menn) som lever i forhold der arbeidsbelastning er svært skjev at menn i snitt jobber mer enn kvinner. Mye mulig det stemmer, for de fleste workoholikere jeg kjenner er menn, og slike vil jo dra snittet for menn veldig opp. Ikke er det nødvendigvis noe positivt heller. Ene slike jeg vet om har krasjet to ekteskap ved at han prioriterer jobb foran absolutt alt. To av hans barn vil ikke engang ha noe med ham å gjøre fordi han så tydelig har vist opp gjennom årene at han driter i dem, mens jobben betyr alt. Siste kone var en thailandsk dame, fordi de ifølge ham forsto familieverdier så mye bedre. Hvilket for ham betyr å holde sammen med sin mann uansett hvilken egoistisk dritt han er. Hun holdt ikke ut hans egoisme hun heller. Det ble et for trist, ensomt og skjevt ekteskap. 

Virker ikke som dere menn som viser til statistikk egentlig forstår at statistikk viser et snitt som ikke kan påstås å være sannheten for alle, men at det er store variabler innen det totale resultatet. Jeg kan love deg at det ikke hjalp meg og mitt forhold det minste at andre menn er flinke til å ta sin del da min mann absolutt ikke gjorde det. 

Min mann demonstrerte også i dag at statistikk basert på egenrapportering er tvilsom. Menn har det med å overvurdere sin rolle og innsats etter min erfaring, fra kåtskap til innsats ellers. Jeg har brukt time etter time, over flere dager, på å løse en utfordring vi står i, og ba så min mann om å ordne en ting. Det tok ham en innsats på to timer totalt,  medregnet frem og tilbake fra et kontor, og så kom han hjem og sa stolt at nå hadde han løst hele floken. All min innsats i forkant, som ledet til at han fikk en konkret oppgave å løse, det er visstnok uvesentlig. Han løste dette kjapt. Vel vel... det er jammen ikke ham som har sittet i dagevis og grublet, notert regler og lest seg opp til grunnlaget for å finne ut av dette var så klarlagt at han kjapt og enkelt kunne "løse saken ". 

Uansett, det hjelper ikke hver kvinne med mann som ikke bidrar sitt at menn i noe som helst snitt gjør god innsats. I det snittet er det både dem som gjør svært mye og dem som gjør svært lite, og snittet for hva menn gjør har overhodet ingenting å si for et par der dette faktisk er et problem. Om det aldri så mye skulle være sant at menn i snitt har større arbeidsbelastning, så er det også en realitet at man står i de utfordringene man står i i sitt forhold. 

Skal man vise til statistikk bør man også forstå statistikk. Forstå at snitt- resultatet ikke er en absolutt sannhet for alle. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (8 minutter siden):

Da er du usikker, gitt. Tenk å føle seg trua av en smartere og dyktigere dame...

Folk som deg er heldigvis en utdøende rase.

Anonymkode: a8bd3...f78

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (1 minutt siden):

Har mye med hvor skalerbar yrket er også.  Du kan ikke skalere opp f.eks sykehuspleiere ved å gi en sykepleier flere pasienter fordi da tjener sykehjemmet mer og hun kan ergo tjener mer. Men du kan lettere skalere opp systemutviklere og ingeniør arbeid.

Videre er det også etterspørsel og tilgjengelighet som påvirker hva noe er verdt. 

Kvinner kan gjerne delta i disse mannejobbene der det er så godt betalt - her i Norge er vi likestilte med like muligheter - så det er bare å til å velge å ta disse utdanningene til disse mannejobbene. Men da må jo man velge det i utgangspunktet.

Hvis alle kvinner velger "manneutdanninger", og ingen menn velger "kvinneutdanninger", vil samfunnet gå under. Du kan med nødskrik klare seg med færre systemutviklere og ingeniører, men ikke med færre sykepleiere enn det er kapasitet til.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (9 minutter siden):

Og slike holdninger er nok en stor del av forklaringen på hvorfor et økende antall kvinner velger å være single :) 

Anonymkode: a53f8...788

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (14 minutter siden):

Ja, og du var.....singel, sa du? Håper du trives med det, da, for det kan du forvente å forbli en god stund framover.

Anonymkode: 18528...b9d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og slike holdninger er nok en stor del av forklaringen på hvorfor et økende antall kvinner velger å være single :) 

Who cares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 minutt siden):

Who cares?

De mennene som klager over å være ufrivillig single, muligens?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er du usikker, gitt. Tenk å føle seg trua av en smartere og dyktigere dame...

Folk som deg er heldigvis en utdøende rase.

Anonymkode: a8bd3...f78

Har ikke noe med det å gjøre, er mer det at jeg ikke ser poenget i å være sammen med en dame jeg nesten ikke ser, og som er utslitt når jeg ser henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De mennene som klager over å være ufrivillig single, muligens?

Hva har de med denne diskusjonen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rosalilje84 said:

Hvis alle kvinner velger "manneutdanninger", og ingen menn velger "kvinneutdanninger", vil samfunnet gå under. Du kan med nødskrik klare seg med færre systemutviklere og ingeniører, men ikke med færre sykepleiere enn det er kapasitet til.

Muligens, det er ikke mitt argument, og et ganske uinteressant ett...

Jeg påpeker at her i frie Norge, det mest likestilte landet i verden, kan kvinner og menn fint velge og ofte bli heiet på med kjønnspoeng i utdanningen til å ta nøyaktig den utdanningen de vil. Til tross for det, så velger fortsatt menn og kvinner ulike utdanninger som leder til ulike karrièrer og lønnsnivåer 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig. Men hver enkel dame er ikke "snitt". Derfor blir det feil av deg å henvende deg til alle damer og si "dere". Mange av oss jobber fulltid, gjerne mer enn det. 

De fleste menn har ikke et arbeid med høy risiko. Jeg vet ikke om kipling forstår at i snitt ikke betyr vanligvis. 

Anonymkode: 8b485...1a9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har de med denne diskusjonen å gjøre?

Hvis de har tilsvarende holdninger til kvinner og husarbeid som du har, kan det være en medvirkende årsak til at de sliter med å finne seg en partner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...