Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (1 time siden):

Det er fortsatt uklart for meg hvilke argumenter du har forsøkt å formulere og som du mener er ubesvarte, så forsøk gjerne å konkretisere.

Når det gjelder forskjellen mellom eldre og yngre er det sikkert flere forklaringer. En kan som du sier se på ulike holdninger og likere arbeidsinnsats utenfor hjemmet, men en viktig forklaring som ofte trekkes frem er jo at (lønns)forskjellene ofte øker når en får barn. At fordelingen er likere i yngre kull som generelt har svært mye fritid og dermed ikke trenger å fordele/prioritere like hardt virker dermed ikke så unaturlig. Igjen tror jeg nok ‘boevne’ til dels er en blindvei.

Boevne er ingen blindvei, og boevne er ingen fordelingsoppgave i parforhold. Hvis du leser på kg, og ser hva som klages over, ser man at det nettopp er boevnen som skranter. Det er menn som ikke rydder etter seg, ikke vasker opp eller vasker klær, og ikke holder leiligheten sin i orden. Det er ikke slik at man kjøper seg fri fra normal boevne ved at man eventuelt er den som tjener mer, ettersom boevne er et individuelt ansvar. Dersom man ikke vil holde leiligheten sin (for det er også deres eget hjem) i orden, eller lage middag, så avtales dette eventuelt med partner. Man kan ikke si fra seg boevne ved å henvise til høyest inntekt. Hvor mange tråder er det ikke her inne om kvinner som er lei av å rydde opp etter mannen sin? Boevne er obligatorisk for voksne mennesker. Man holder leiligheten sin i orden, man vasker og rydder, bytter sengetøy, vasker klærne. Dette er ikke arbeid som fordeles når man er samboer med andre, men et individuelt arbeid som særpreger det voksenlivet man får når man flytter hjemmefra. Vi snakker i denne tråden ikke om de som er forbøyd, men de som er misfornøyde. Selv har jeg nesten bare vært med menn som holder deres eget hjem og også felles hjem i orden.

Ellers synes jeg dette innlegget ditt er uklart. Hva mener du med at yngre i jobb har mye fritid? Dette er da ikke åpenbart? Lønnsforskjeller øker fordi man tar ut permisjoner. Man har heller ikke mer fritid når man er hjemme med barn, hvis det er det du mener, selv om man befinner seg hjemme. Barn er heldagsarbeid hvor man alltid må være årvåken. Etter hvert stabiliserer dette seg igjen, når barna kommer i barnehagen og både mor og far går ut i jobb igjen. Jeg vil tippe at den oppvoksende generasjonen i Norge vil ha en mye likere arbeidsfordeling hjemme, ettersom det tradisjonelle synet på arbeidet i hjemmet dermed blir enda fjernere.

Anonymkode: 8b485...1a9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er en grunn til at menn fortsatt er de som jobbet mest når både arbeid i og utenfor hjemmet er medregnet.

Anonymkode: 0eaee...cfd

Jeg tror man må se mer på hva man FÅR UT AV jobbingen, og mindre på antall timer, for å få dette rettferdig.

En person som jobber mye og kanskje dermed tjener mye også - hvem kommer de pengene til gode? Det er slett ikke en selvfølge med felles økonomi i dag. Og selv med felles økonomi - er det slik at alle i husstanden er enige om at de ekstra kronene er vel investert tid, eller skulle de heller sett at personen feks. tilbrakte mer tid sammen med barna sine isteden? 

Og når man "jobber hjemme" - anses alle DE oppgavene som like viktige av alle i husstanden? Kanskje den andre parten synes at noen av disse oppgavene med fordel kunne settes bort eller rett og slett droppes? Noen synes at bilen bør vaskes ukentlig, andre synes at en gang i halvåret holder. Noen vil mekke bil eller pusse opp selv, enda de ikke er særlig dyktige på området og bruker uforholdsmessig lang tid. Noen vil skifte sengetøy 2 ganger i uka, andre annenhver måned. Noen vil ommøblere og pynte til alle høytider mens andre synes det er tull. Noen vil ha hjemmelagd mat fra bunnen av, andre synes at Fjordland er ok. Og så videre.

Jeg tror mye av diskusjonen kunne vært unngått dersom hvert par klarte å møtes på midten på disse punktene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kvinne synes jeg det er viktig å forstå forskjell mellom mann og kvinne sine egenskaper.

Mannen min tar seg av alt det praktiske, bilen/hagen/fiksing etc...snekkerer etc...

Jeg mest alt innen av mat og rengjøring++.

MEN, vi spør alltid hverandre....eller sierfra om man vet ene kan hjelpe til noe.

Anonymkode: cd42e...a87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (16 minutter siden):

Men når de i praksis gjør det, hvorfor skal de akseptere å også ta 50% av hjemmearbeidet?

Om du faktisk jobber like hardt og tjener like mye som mannen, så er det jo greit, men når menn i realiteten jevnt over jobber mer, har mer stressende jobber og derfor tjener mer, hvorfor skulle de gidde å gjøre 50% hjemme, når de allerede yter mer enn 50% jobbmessig og økonomisk?

Fordi hjemmearbeid i stor grad er individuelt arbeid som ikke opphører når man flytter sammen med andre. Man sier ikke fra seg normal boevne bare fordi man flytter sammen med noen. Skal man å lempe oppgaver for sitt eget rot (vasking og rydding) på andre, må dette avtales, uten henvisning til øvrig jobb. Det er obligatorisk voksenarbeid å holde hjemmet sitt i orden uansett hvor mye man jobber. Dette vet alle single. Og denne jobben opphører ikke når man får seg samboer.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som kvinne synes jeg det er viktig å forstå forskjell mellom mann og kvinne sine egenskaper.

Mannen min tar seg av alt det praktiske, bilen/hagen/fiksing etc...snekkerer etc...

Jeg mest alt innen av mat og rengjøring++.

MEN, vi spør alltid hverandre....eller sierfra om man vet ene kan hjelpe til noe.

Anonymkode: cd42e...a87

Jeg kjenner meg ikke igjen i de angivelig kvinnelige egenskapene, altså. Er kvinne og en fagnerd og et typisk praktisk menneske, mens mannen min er bedre på omsorg og matlaging, fordi han er sånn som han er. Vi deler alt av arbeid, siden vi begge jobber 100 %.

Anonymkode: a8bd3...f78

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi hjemmearbeid i stor grad er individuelt arbeid som ikke opphører når man flytter sammen med andre. Man sier ikke fra seg normal boevne bare fordi man flytter sammen med noen. Skal man å lempe oppgaver for sitt eget rot (vasking og rydding) på andre, må dette avtales, uten henvisning til øvrig jobb. Det er obligatorisk voksenarbeid å holde hjemmet sitt i orden uansett hvor mye man jobber. Dette vet alle single. Og denne jobben opphører ikke når man får seg samboer.

Hvorfor skulle ikke øvrig jobb være relevant når min inntekt delvis betaler for hennes livsopphold?

Hvis jeg jobber og med en mer slitsom jobb enn henne, og derfor tjener bedre, hvorfor skulle ikke hun kompensere med å gjøre mer enn 50% hjemme?

Handler ikke om normal boevne, handler om det noen andre nevnte med at hvorfor skal jeg gidde å gjøre noe jeg allerede betaler for at en annen skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipling skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle ikke øvrig jobb være relevant når min inntekt delvis betaler for hennes livsopphold?

Hvis jeg jobber og med en mer slitsom jobb enn henne, og derfor tjener bedre, hvorfor skulle ikke hun kompensere med å gjøre mer enn 50% hjemme?

Handler ikke om normal boevne, handler om det noen andre nevnte med at hvorfor skal jeg gidde å gjøre noe jeg allerede betaler for at en annen skal gjøre?

hvorfor tar du det for gitt at i 2023 så har alke menn mer slitsom og krevende jobb enn kvinner? og dersom han tjener mer er det ikke sikkert jobben er hardere av den grunn. Du betaler da ikke din samboer eller kone for å gjøre husarbeid

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (20 minutter siden):

Ja og det er poenget. Er norske kvinner misfornøyd fordi de faktisk har det så ille, eller er de misfornøyd fordi de har blitt gitt en forventning om at de ikke skal måtte gjøre mer enn 50%? Og at dersom kulturen hadde et annet syn på hva som er "rettferdig", så hadde den individuelle norske kvinnen vært mye mer fornøyd.

Kjenner folk som tjener 10 mill og er forbanna fordi de mener de skulle hatt 20, kjenner også folk som er veldig fornøyd med 600k, fordi de forventet 4-500k

Hav er poenget dit her? Spørsmålet handler om norske folk, jeg svarte på norske folk. 

Norske kvinner oppfatter at de kan velge, men mennesker som ikke tror de har er valg aksepterer det. Synes du vi skal fjerne alle valg da? Eller er det bare kvinner som ikke bør få velge mengden husarbeid? Det er mange kulturer hvor barn arver foreldrenes yrker og stand, de er sikkert fornøyde med det. Synes du vi burde fjerne frit yrke valg IG bare la alle arve foreldrene? Hvorfor kunne velge når det finnes lykkelige folk som ikke velger? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Maleficenta said:

hvorfor tar du det for gitt at i 2023 så har alke menn mer slitsom og krevende jobb enn kvinner? og dersom han tjener mer er det ikke sikkert jobben er hardere av den grunn

Tar det ikke for gitt at det er sånn for alle, men i snitt så er det sånn. Det jeg diskuterer. Det ble dratt inn statistikk på hvor mye husarbeid kvinner i snitt gjør, og om det skal være relevant så er det relevant hvor mye ekstra menn jobber og bidrar økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (2 minutter siden):

Men når de i praksis gjør det, hvorfor skal de akseptere å også ta 50% av hjemmearbeidet?

Om du faktisk jobber like hardt og tjener like mye som mannen, så er det jo greit, men når menn i realiteten jevnt over jobber mer, har mer stressende jobber og derfor tjener mer, hvorfor skulle de gidde å gjøre 50% hjemme, når de allerede yter mer enn 50% jobbmessig og økonomisk?

Mener du at menn i praksis "forsørger" kvinner også i samboerskap? Kvinner som har egen jobb og inntekt? Det har jeg faktisk problemer med å tro stemmer, men vis meg gjerne statistikk på det. Jeg tenker dessuten at den ene partens - enten det nå er mannens eller kvinnens - økonomiske bidrag skal være temmelig anselig for at det skal være tilstrekkelig grunn til fritak fra deltakelse i alminnelige huslige sysler.

Det aner meg at du egentlig forsøker å kamuflere at du innerst inne mener at kvinner skal gjøre det meste av husarbeidet fordi det er "kvinnearbeid" (det er jo ikke noe nytt at du har et temmelig gammeldags syn på dette), så for diskusjonens skyld synes jeg egentlig at du bare kan være åpen om det, i stedet for alle disse krumspringene for å rettferdiggjøre at menn ikke skal ta del i husarbeid og barneoppdragelse/det tredje skiftet.

Anonymkode: a53f8...788

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (27 minutter siden):

Så hvis dama tjener mer enn deg og har mer stressende jobb, er du villig til å ta unna det meste av husarbeidet, ikke sant?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (Akkurat nå):

Hæ? Tror du har misforstått. Typisk slitsomme jobber er lavtlønna uansett, og med en lavtlønna jobb har du selvfølgelig ikke råd til å fø på et annet voksent menneske. 

Antageligvis vil også en kvinne være mer ambisiøs enn deg, i hvert fall hvis du jobber på "gølvet" i en eller annen tung og slitsom jobb, og hvorfor i huleste ville en ambisiøs dame droppa egne ønsket og planer for å lage mat og rydde etter andre?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (25 minutter siden):

Ja og det er poenget. Er norske kvinner misfornøyd fordi de faktisk har det så ille, eller er de misfornøyd fordi de har blitt gitt en forventning om at de ikke skal måtte gjøre mer enn 50%? Og at dersom kulturen hadde et annet syn på hva som er "rettferdig", så hadde den individuelle norske kvinnen vært mye mer fornøyd.

Kjenner folk som tjener 10 mill og er forbanna fordi de mener de skulle hatt 20, kjenner også folk som er veldig fornøyd med 600k, fordi de forventet 4-500k

Det blir aldri rettferdig at den ene i et par har mye mer fritid enn den andre, og den andre alltid må utføre det mest utakknemlige, ulønnede arbeidet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipling skrev (3 minutter siden):

Føler du havner i en kraftig knipe om du faller for ei med mer på konto en deg. Hushjelp er en løsning da, om det blir problemer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (7 minutter siden):

Fordi du vasker jo ditt jævla hus når du er singel! Hvorfor skal du plutselig slutte å vaske hus bare fordi det bor et annet menneske der sammen med deg? Det er normal boevne, altså det minimale voksne mennesker må gjøre for å kunne fungere i samfunnet. Du betaler heller ingen for jobben. Hadde du betalt for husarbeid etter den "hvite" timelønna du måtte ha betalt vaskehjelp, så ville du ha brukt over halve lønna på å betale kjerringa di. Tro meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (1 minutt siden):

Føler du havner i en kraftig knipe om du faller for ei med mer på konto en deg. Hushjelp er en løsning da, om det blir problemer.

Og det må jo han selv betale av egne sparepenger, for det hun tjener skal jo ikke gå til hans unnasluntring :D 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hæ? Tror du har misforstått. Typisk slitsomme jobber er lavtlønna uansett, og med en lavtlønna jobb har du selvfølgelig ikke råd til å fø på et annet voksent menneske. 

Antageligvis vil også en kvinne være mer ambisiøs enn deg, i hvert fall hvis du jobber på "gølvet" i en eller annen tung og slitsom jobb, og hvorfor i huleste ville en ambisiøs dame droppa egne ønsket og planer for å lage mat og rydde etter andre?

Han er ingeniør. Altså, har han verken slitsom, dårlig betalt, tungt eller farlig jobb. Likevel sitter han her og utbasunerer at alle menn har farlige, slitsomme og tunge jobber, mens kvinnejobber er bare kos. Jepp, veldig "kos" å være hjemmehjelp til liggende voksne pasienter på 150 kilo som må snus rundt, løftes og håndteres; veldig "kos" å håndtere sterke, utagerende ungdomsskoleelever som kan skade deg for livet; utrolig "kos" å tørke kroppsvæsker som sykepleier på fødeavdelinger, kreftavdelinger, akuttmottak osv; superduper"kos" å høre øredøvende støy, vaske rumper, bære unger, håndtere trass og tørke opp gulp i en barnehage. Bare kosemoseoverdosejobber for kvinner, gitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (6 minutter siden):

Nå setter du opp hypotese igjen. Hun kan selvfølgelig gjøre mer hvis hun har tid og lyst til det, men det betyr ikke at du er fritatt fra voksent obligatorisk arbeid. Det er også ditt arbeid å holde ditt hjem i orden selv om du jobber så og så mye. Dette arbeidet blir du ikke kvitt med mindre du betaler for dette i en avklart kontrakt. Du kan jo prøve deg ved å si til henne at du allerede betaler for at hun skal rydde og vaske etter deg. Sjansen er stor for at hun kan bli sjokkert over at du tror du har krav på at hun skal utføre et arbeid som egentlig er ditt bare fordi du tjener mer penger. Selv om jeg eventuelt tjener mest i mitt forhold så er ikke jeg dum nok til å tro at det betyr at min mann skal ta over mitt eget arbeid for hus og hjem. Jeg «betaler» ikke for at han skal gjøre det, nei. Å holde det ryddig og rent er fremdeles en obligatorisk oppgave jeg har som et voksent menneske. Ingen med vettet i behold tror at dette srbeidet utgår fordi man tjener mer enn partneren sin.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Han er ingeniør. Altså, har han verken slitsom, dårlig betalt, tungt eller farlig jobb. Likevel sitter han her og utbasunerer at alle menn har farlige, slitsomme og tunge jobber, mens kvinnejobber er bare kos. Jepp, veldig "kos" å være hjemmehjelp til liggende voksne pasienter på 150 kilo som må snus rundt, løftes og håndteres; veldig "kos" å håndtere sterke, utagerende ungdomsskoleelever som kan skade deg for livet; utrolig "kos" å tørke kroppsvæsker som sykepleier på fødeavdelinger, kreftavdelinger, akuttmottak osv; superduper"kos" å høre øredøvende støy, vaske rumper, bære unger, håndtere trass og tørke opp gulp i en barnehage. Bare kosemoseoverdosejobber for kvinner, gitt. 

Påstår han at han er ingeniør? Han virker ...kanskje ikke smart nok til det. Man merker det ofte når folk har høy utdanning, det virker ikke sånn på hsn fyren der.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Tja, han er vel singel også, og med de holdningene han legger for dagen, må han nok forberede seg på å forbli det i overskuelig framtid. 

Anonymkode: a53f8...788

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...