AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #221 Del Skrevet 27. august 2023 herzeleid skrev (1 minutt siden): Det spørs om ikke "lat" her er en mangelfull forklaringsvariabel, i alle fall generelt sett. Selv om det helt sikkert finnes vet vi jo at menn jobber mer enn kvinner når en tar med både lønnet og ulønnet arbeid. Når menn jobber mer enn kvinner, men ulik mengde på ulike arenaer, virker "latskap" dermed som en lite god forklaring, og en kan jo spørre seg hvorfor en insisterer på slike lite logiske men nedlatende forklaringsvariabler. Men i all verden. Man kan da være lat hjemme. Ikke var så redd for ordet lat. Noen menn er dårlig oppdratt. Jeg kommer fra en tradisjonell familie. Vi er tre søsken, jenter og en gutt. Gjett hvem som slapp unna husarbeid? Gjett hvem av oss som nå har et rotete hjem? Det stemmer. Det er min bror. Som jeg elsker, men som ikke har et særlig delikat hjem. Om jeg kaller det latskap eller hva da, samma det. Latskap er selvfølgieg ikke en variabel i tradisjonell forstand. Det skjønner du og, hadde du bare ikke så aversjon mot ordet. Men det går altså fint an å være dyktig på et område og dårlig på et annet, uten at forklaringen er at fordi man gjør så mye på det ene området, så gjør man så lite på det andre området. Anonymkode: 8b485...1a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. august 2023 #222 Del Skrevet 27. august 2023 1 minutt siden, Rosalilje84 said: Så du hadde trivdes kjempegodt som husfar? Nei, men jeg er rimelig sikker på at de fleste kvinner hadde trivdes enda dårligere på en byggeplass, så jeg er ikke veldig bekymret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #223 Del Skrevet 27. august 2023 Gorgonzola skrev (1 time siden): Disse diskusjonene drar alltid av gårde og utarter til kjefting, nedlatende og usaklige kommentarer. Mitt poeng, for å gjenta det, er at kvinner besitter definisjonsmakten på hva som må gjøres og hvor mye av det som må gjøres før man kan si at det er godt nok. Det blir fort diskusjonen om kvinners mikro univers; søl på doskåla, støvtørring, vanning av planter, bretting av klær, ut/inn av oppvaskmaskinen, støvsuging ++ vs. "ja men vi gutta har mer krevende og farligere jobber". I den grad det er forsket på dette er funnene fundert i (subjektiv?) egen rapportering og konkluderer gjerne med at kvinner "opplever" at de gjør (mye) mer enn menn. Det mest relevante jeg fant var SSB sin Tidsbrukundersøkelse helt tilbake fra 2010, verden er nok ikke helt sånn nå som da, men om jeg skal gjette er den ikke blitt mindre feminisert. Uansett, funnene fra den gang mer enn indikerer at det neppe er grunn til dyp kjønns- og likestillingskonflikt. Ja, vi har nok ulike standard der på hvordan vi vil ha det. Løsningen må være å møtes på midten. Vi alle har lyst å slappe av med en bok, men ønsker at ting skal være gjort i huset først. Man trener, jogger, løper på mølle hvorfor ikke gjøre en innsats i hjemmet til felles glede? Nå er jeg ingen fanatiker således. Da jeg første gang så gutterommet til mannen min så visste jeg hva jeg hadde i vente. Det var vanskelig å se senga pga rot, skitne klær, søppel, papirer, kaos, skitne kjørel osv. Da vi ble samboere var jeg nok så stupforelsket at jeg ryddet gjerne. Vi hadde derimot diskusjoner ang klesvask. Han mente jeg ikke var miljøbevisst da jeg delte inn i farget, hvitt og ull. Helt til at han fant den kule grønne buksa og genseren sin som lilla en vask han selv hadde satt på. Når vi fikk barn var han like rotete. Etter en kveld i stua var der like mye barneleker som hans søppel, skitne sokker, papirer, aviser og skittent kjørel. Jeg er konfliktsky, men en kveld rant det over og lagde en kurv hvor jeg samlet alt. «Dette må du ta deg av sa jeg dagen etter. « Fy f for en hurpe du er svarte han da». Men han tok seg av det og ble bedre. Samme ordnet jeg en eske for viktigere ting som nøkkelkort, notater, nøkler, air plugs, klokker og mer. Den har vi ennå. Han er ikke flink til å være ryddig og ha oversikt. Helt greit, vi utfyller. Har merkelapper på hvor ting skal henge i garderoben for ham og barna. Senere en gang var vi på overnattingsbesøk hos et vennepar. Da vi kom hjem var han så rystet over hvor svart wc-en var, hvor rotete, hvor skittent og uryddig de hadde det. Da måtte jeg humre litt. Mannen tar støvsugeren rett som det er nå. Vasker også. Han har blitt enig med meg om at vi begge trives best når det er rent. Dassen må nok vaskes mer enn en gang i uka, i alle fall når en har barn. Så tingen er å bli enig om hvordan en vil ha det. Så kjedelig å krangle. I stedet for å stresse til trening så kan en jo sjekke først at en har det trivelig hjemme, det bærer seg! Anonymkode: afa6e...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #224 Del Skrevet 27. august 2023 Rosalilje84 skrev (2 minutter siden): Jeg har svært lite risikofylt jobb, og tjener over gjennomsnittet. Kjenner flere i mye farligere jobber som tjener dårlig. Greia er at de ikke gadd å ta utdanning. Nå er det nå en gang slik at man faktisk trenger de som produserer noe. Om alle hadde tatt høyere utdanning ville mange bare sittet med bortkastede år. Anonymkode: 0eaee...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. august 2023 #225 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er det nå en gang slik at man faktisk trenger de som produserer noe. Om alle hadde tatt høyere utdanning ville mange bare sittet med bortkastede år. Anonymkode: 0eaee...cfd Mange med høyere utdanning produserer noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #226 Del Skrevet 27. august 2023 herzeleid skrev (3 minutter siden): Her har en kanskje misforstått årsakssammenhengene litt. Gitt at kvinner er svært mye mer opptatt av menn sin status enn motsatt virker det lite realistisk at særlig mange menn skulle finne en kvinne til å forsørge seg rett og slett fordi det ikke virker å være en relasjon særlig mange kvinner ønsker. Ikke vær så rigid. Vis til statistikk som tilsier at menn som er sykepleiere og barnehagelærere har problemer med å få seg kjærester? Dessuten lukker du muligheten for at ting endrer seg over tid, også preferanser, noe som er helt vanlig. Anonymkode: 8b485...1a9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. august 2023 #227 Del Skrevet 27. august 2023 Kipling skrev (2 minutter siden): Nei, men jeg er rimelig sikker på at de fleste kvinner hadde trivdes enda dårligere på en byggeplass, så jeg er ikke veldig bekymret. Så du hadde uansett ikke giddet å gjøre husarbeid selv om dama di jobbet på en byggeplass? Akkurat. Du er bare lat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #228 Del Skrevet 27. august 2023 Rosalilje84 skrev (2 minutter siden): Så hvorfor ønsker for eksempel ikke Kipling å gjøre det? Hvis det tar to minutter? Hvorfor skal en som betaler en anen for det likevel måtte gjøre det selv? Anonymkode: 0eaee...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. august 2023 #229 Del Skrevet 27. august 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hmm, vanskelig å finne statistikk på hvem som bidrar mest økonomisk i forholdet, synes jeg. Finner du? Jeg er klar over at menn i snitt tjener mer, men her er vi jo ute etter hvor pengene faktisk går. Anonymkode: 4155e...1d1 Vanskelig å tracke det, for det blir jo bare et spørsmål om tingene som blir kjøpt er fordi han vil ha dem eller henne. Jeg kjenner ikke til noe. Kan ikke se for meg hvordan du skulle fått det til i det hele tatt, hva man skulle målt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 27. august 2023 #230 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal en som betaler en anen for det likevel måtte gjøre det selv? Anonymkode: 0eaee...cfd Så da får han ansette hushjelp som gjør det, da? Problemet løst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #231 Del Skrevet 27. august 2023 Rosalilje84 skrev (8 minutter siden): Og det er det de fleste kvinner gjør i Norge i 2023. De fleste kvinner har valgt jobber som betaler dårligere, og jobber mer deltid. Anonymkode: 0eaee...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #232 Del Skrevet 27. august 2023 Rosalilje84 skrev (Akkurat nå): Så du hadde uansett ikke giddet å gjøre husarbeid selv om dama di jobbet på en byggeplass? Akkurat. Du er bare lat. Selvfølgelig hadde han ikke det. Hovedpoenget er at han ikke ønsker å gjøre husarbeid, ikke at han jobber så fryktelig mye og den potensielle dama så fryktelig lite. Jobber begge fullt, kommer han uansett til å finne grunner for at hun skal ta mer hjemme enn ham. Anonymkode: 8b485...1a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #233 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste kvinner har valgt jobber som betaler dårligere, og jobber mer deltid. Anonymkode: 0eaee...cfd Slutt å repeter deg selv. Anonymkode: 8b485...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #234 Del Skrevet 27. august 2023 Rosalilje84 skrev (1 minutt siden): Så da får han ansette hushjelp som gjør det, da? Problemet løst. Og betale for det med penger som skulle finansiert livsoppholdet til samboeren som ikke vil ta sin del av børen. Anonymkode: 0eaee...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #235 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutt å repeter deg selv. Anonymkode: 8b485...1a9 Straks du kutter kunnskapsløsheten din. Ser ikke for meg at det blir i dette tiåret. Anonymkode: 0eaee...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #236 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og betale for det med penger som skulle finansiert livsoppholdet til samboeren som ikke vil ta sin del av børen. Anonymkode: 0eaee...cfd Rydd rotet ditt, lillegutt. Det er jo den endelige og enkle og banale beskjeden. Og den første livsbeskjeden. Rydd opp etter deg. Anonymkode: 8b485...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 27. august 2023 #237 Del Skrevet 27. august 2023 9 minutter siden, Rosalilje84 said: Nettopp. At man tjener mer, betyr ikke at man deler med partneren. Nei, men det burde man kanskje, spesielt dersom hun gjør mer hjemme, som hun bør. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #238 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Straks du kutter kunnskapsløsheten din. Ser ikke for meg at det blir i dette tiåret. Anonymkode: 0eaee...cfd Sier fyren som tror ufaglærte og faglærte i byggebransjen tjener mer enn byggingeniøren. Anonymkode: 8b485...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #239 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke vær så rigid. Vis til statistikk som tilsier at menn som er sykepleiere og barnehagelærere har problemer med å få seg kjærester? Dessuten lukker du muligheten for at ting endrer seg over tid, også preferanser, noe som er helt vanlig. Anonymkode: 8b485...1a9 Hvorfor i alle dager skulle @herzeleidvise til en statistikk som ikke har noe med saken å gjøre? Anonymkode: 0eaee...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #240 Del Skrevet 27. august 2023 Kipling skrev (Akkurat nå): Nei, men det burde man kanskje, spesielt dersom hun gjør mer hjemme, som hun bør. 🙂 Jeg unner ingen å bli sammen med deg as. Anonymkode: 8b485...1a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå