Gå til innhold

Trodde foreldre skulle hjelpe…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 17 år og orker ikke å bo hjemme mere. 

Pappa og hans kone er regelrett slemme mot meg, og min mor bor så langt fra skolen at det blir vanskelig å bo hos henne. 

Mamma og pappa har kranglet hele mitt liv og det har vært helt utålelig for meg. 

Mamma sier at hun kun vil hjelpe meg økonomisk med å flytte hjemmefra hvis jeg søker bidrag fra Nav. 

Dette var jeg egentlig positivt til, men da min far fikk vite det ble han rasende så nå vil jeg ikke det likevel. Han sier han kommer til å ta arven min fra meg. 

Mamma sier da at hun ikke vil hjelpe meg økonomisk siden jeg ikke gjør det på «riktig» måte. 
Hun er ufør og sier hun har dårlig råd, mens pappa påstår hun har masse penger.   

Jeg har funnet en hybel som jeg egentlig skal flytte til i morgen, men jeg føler meg så låst og vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Jeg har en jobb ved siden av vgs, men tjener ikke nok til å klare det alene. 

Har ikke mine foreldre plikt til å hjelpe meg så lenge jeg går på vgs? 

Går siste året på vgs nå. 

Anonymkode: fa0da...5f0

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din far kan ikke ta arven fra deg. Det er en lovfestet rett du har. Samme hva han sier. Jo, de har plikt til å forsørge deg!

Anonymkode: b4346...efe

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet

Du søker bidrag gjennom nav. De følger bare lover og regler. Arven mister du ikke så gjør det som er best for deg. 

Anonymkode: 9c07b...116

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet

Foreldrene dine har forsørgerplikt så lenge du går på vgs.

Men moren din har også rett, hun kan la være å gå inn på en privat avtale, og be om at du søker bidrag gjennom NAV.

Da ser NAV på hva som bør være fordelingen mellom foreldrene. 

Anonymkode: 84335...09f

• Liker 7
Skrevet

DEr skolen mer enn 4 mil hjemmefra kan du få borteboerstipend.

be skolen om hjelp. Helsesøster ol

Tror det er en sum du har krav på. Gå til skolens rådgiver. Det er iallefall et sted å starte.

Anonymkode: b2ed5...fce

• Liker 5
Skrevet

Gjør som morra di sier! Drit i faren din som mishandler deg emosjonelt med trusler. Flytt, sjansen for at du kommer til å angre er liten. Begynn på ditt eget liv.

• Liker 8
Skrevet

Hm, leit du ikke klarer å bo med faren din. Er de voldelige bør du kontakte barnevernet slik at de kan hjelpe deg med hybelen. For når moren din er uføretrygdet så har hun faktisk ikke råd til å hjelpe deg utover sin egen husleie/boligutgift. Straks du blir 18 kan du søke om sosialstønad om ikke faren din bidrar. Slik du beskriver faren din er det vel ikke håp for at han vil bidra. Du kan jo heller ikke bare flytte på hybel og kreve de hjelper deg økonomisk med den dersom det ikke er pga for stor avstand til skolen. Dersom du flytter skole som er lengre unna hjemmet ditt kan det utløse borteboerstipend. Pr dags dato kan du muligens søke lånekassen om et LÅN. Ikke lurt i mine øyne. 

Hvor slem er faren din, hva gjør han? Kan du holde ut til du blir 18? Dersom du faktisk blir mishandlet er nok barnevernet riktig instans altså. 

Anonymkode: cfe0a...93c

• Liker 1
Skrevet

Så leit å høre hvor vanskelig du har det! Det høres ut som en veldig tung situasjon, der ingen av foreldrene dine helt makter å gi deg den støtten og omsorgen du behøver og fortjener.❤️

Hvis du er bort i fra hva din mor og din far ønsker - Hva vil du helst selv? 
Vil du helst bo alene? Eller ville du helst bodd hjemme hos far, dersom det hadde blitt hyggeligere og bedre stemning det? 

Jeg foreslår at du tar kontakt med Helsesykepleier på skolen din! Hun kan være en god samtalepartner og hjelpe med å rydde tankene, og hun kjenner hvilke instanser det vil være riktig å gå til videre.
Dere kunne sikkert vært fint om dere kunne fått til et møte med helsesykepleier, deg, din far og din mor, slik at dere i rolige former kan snakke om hvordan du har det, og i fellesskap legge en plan for hvordan dere kan bedre din trivsel. 

Ønsket deg masse lykke til!❤️

Anonymkode: 8feea...754

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Den eneste måten du kan miste arv på er hvis din far ikke eier noen ting når han dør. Det er et helt usannsynlig scenario med mindre han skulle finne på å overføre alt av verdier til sin nye kone eller eventuelle nye barn. Men dette siste er også helt usannsynlig fordi selv ikke din far er vel så dum at han setter seg i en situasjon der han blir økonomisk avhengig av andre. 

Så denne trusselen om arv kan du ta helt med ro. 

Hvor mange år har du igjen på vgs? 
På hvilken måte er din far og kona slemme mot deg? Slemme som i at de mobber deg eller «slemme» som i at de stiller krav om at du gjør lekser og hjelper til hjemme? 

Jeg ville kun flyttet om de er slemme på ekte/mobber deg. 

Anonymkode: 772a7...35b

• Liker 1
Skrevet

Drit i arven. Ikke kan han ta den ifra deg og din psykiske helse er viktigere uansett. 

Ta kontakt med NAV. De kan hjelpe deg. Ja foreldre har forsørgeransvar for deg, men hvis du forklarer NAV at du ikke kan bo hjemme er de behjelpelige. Foreldrene mine hadde forsørgeransvar for meg, men jeg var 22 år, kunne ikke bo hjemme og NAV forstod det og ga meg økonomisk bistand under studiene 

Lån er også en mulighet hos Lånekassen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm, leit du ikke klarer å bo med faren din. Er de voldelige bør du kontakte barnevernet slik at de kan hjelpe deg med hybelen. For når moren din er uføretrygdet så har hun faktisk ikke råd til å hjelpe deg utover sin egen husleie/boligutgift. Straks du blir 18 kan du søke om sosialstønad om ikke faren din bidrar. Slik du beskriver faren din er det vel ikke håp for at han vil bidra. Du kan jo heller ikke bare flytte på hybel og kreve de hjelper deg økonomisk med den dersom det ikke er pga for stor avstand til skolen. Dersom du flytter skole som er lengre unna hjemmet ditt kan det utløse borteboerstipend. Pr dags dato kan du muligens søke lånekassen om et LÅN. Ikke lurt i mine øyne. 

Hvor slem er faren din, hva gjør han? Kan du holde ut til du blir 18? Dersom du faktisk blir mishandlet er nok barnevernet riktig instans altså. 

Hun har plikt til å bidra ufør eller ei.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man skal bidra etter evne. Hvis faren tjener endel og moren er ufør vil bidraget fra mor bli veldig lite. Ikke rart at faren blir så sinna, han forstår nok at han må ta nesten hele kostnaden for hybelen.

(Men syns det er rart TS har funnet et sted å bo. TS er ikke myndig og kan ille selv skrive under på en leieavtale).

Anonymkode: 25060...be4

• Nyttig 1
Gjest diddums
Skrevet

Du er nesten voksen, så prøv å klare deg selv så langt som mulig. Dette klarer du!

Gi blaffen i arv, det er mye bedre å klare seg selv og tjene sine egne penger. 

Tenk langsiktig. Dersom du klarer å bo hjemme ut vdg kan du spare så mye som mulig (deltidsjobb, gaver, selg ting som er fravokst) til å komme igang med voksenlovet.

DBenytt ettermiddagene til deltidsjobb,sitte på biblioteket, være på ungdomsklubb, hos venninner etc . Jo mindre tid hjemme jo mindre krangling. Dra til mor i helger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har man ikke penger så har man ikke. Mange får knapt 20 000 inn, og dersom man betaler på bolig er ofte det alt mellom 8-17000, alt ettersom. Ser du rom for bidrag da? Mora må ha mat hun også. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har man ikke penger så har man ikke. Mange får knapt 20 000 inn, og dersom man betaler på bolig er ofte det alt mellom 8-17000, alt ettersom. Ser du rom for bidrag da? Mora må ha mat hun også. 

Men det skal barna også ha

• Liker 1
Skrevet

Hva hvis hverken mor eller far har råd da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det skal barna også ha

Du vet mange blir uføre etter de har fått barn også? Man kan ikke styre hva som skjer i livet….

hvor langt unna skolen bor moren din? Kan du flytte adresse dit for p få mer stipend mens du bor på hybel? 

du må søke bidrag via nav for at de skal regne ut en rettferdig fordeling foreldrene dine. Selv om moren din er uføretrygdet får hun tillegg på trygden for å forsørge deg også. 

så bra du har en jobb vedsiden av!

om faren og samboeren din er så ille håper jeg du kan snakke med helsesykepleieren. Kanskje dere kan snakke med noen for å få hjelp til hybel

• Liker 1
Skrevet

Hvordan har du fått tak i denne hybelen, TS? Jeg skjønner at du har behov for å komme deg bort, men å påta seg forpliktelser uten å ha en plan for hvordan kostnadene sjal betales, er å starte i feil ende. 
Din mor bor langt fra skolen og det blir vanskelig å bo hos henne. Men ikke umulig? Jeg hadde selv lang reisevei med flere bussbytter, og om det er saken hos deg også kan det kanskje være mulig likevel å bo bos henne det siste året? 

Anonymkode: c96b5...570

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva hvis hverken mor eller far har råd da?

Det var mye snakk om dette for ca 10-12 år siden, da det ble kjent at ungdommen kunne føytte hjemmefra, og fremdeles bli forsørget av foreldrene.   

Har de ikke råd må de likevel betale. 

https://www.nettavisen.no/bolig/ma-betale-for-barn/s/1-30011-5440392

Anonymkode: 84335...09f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...