Gjest WiggleBug Skrevet 19. januar 2006 #1 Skrevet 19. januar 2006 Dere som har kjøpt brudekjolene deres på bridesave eller lignende internett butikker - hvordan har dere gjort det med toll? Har funnet min drømmekjole på nettet: http://www.bridesave.com/search/index.cfm?...roduct_id=18257
Shea Skrevet 19. januar 2006 #2 Skrevet 19. januar 2006 (endret) Du betaler ikke toll men mva. Kjolen blir sikkert sendt med posten. Posten vil da stoppe kjolen ved ankomst til Norge. Du får et brev hvor du blir gjort oppmerksom på verdien og beskjed om at du må betale mva for varen. Send i retur slippen i brevet og posten gjør fortolling for deg. Regning for mva og fortolling kommer sammen med eller noen få dager etter at du mottar kjolen. Har ikke kjøpt kjole, men har kjøpt andre ting fra utlandet. Endret 19. januar 2006 av Shea
Gjest WiggleBug Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 Takk for raskt svar:) Jeg har hørt noe om at man kan fortolle varer selv slik at du slipper den enorme papirmølla til posten. Har bestilt flere ting over nettet selv der posten har fortollet (lagt på mva) og sånt tar tid. E litt utålmodi' sjø!
Shea Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 For å fortolle varer selv er jeg ikke sikker hvordan du kan gå frem. Tror faktisk ikke det lar seg gjøre. En skal ha tollkreditt for å kunne gjøre det selv og det tror jeg ikke er vanlig at en privatperson får uten at dem driver bedrift og har søkt om det i forkant. Det går på økonomi og kreditt sikkerhet. Det gikk ganske så fort med posten. Dem videresendte pakken til meg dagen etter. Kan være det går fortere om du får avsender til å shippe med UPS eller Jetpak. Da får du varen levert direkte på døra hjemme og så kommer regningen i posten senere for fortolling. Mest lønnsomme er å la andre ta seg av fortolling, for skal du gjøre det selv og dra til speidtør eller tollvesen så er gebyrene høyere enn om dem som gjør dette daglig få ta seg av mølla. Gjør dette ganske ofte på jobb og ikke så ofte privat.
aatinka Skrevet 21. januar 2006 #5 Skrevet 21. januar 2006 Jeg har importert noen varer fra utlandet, og syns det gikk helt greit å la posten ordne fortolling. Nå er det litt ulik praksis hos de som sender varer til privatpersoner, men om de oppgir verdien til under 1000 kr og sender kjolen som gave (noen gjør det), så skal du ikke betale toll eller mva. Dersom de setter høyere verdi på kjolen så skal du betale 10,7% toll på verdien inkl frakt, og så 25% mva av verdi+frakt+toll. Det kan bli en del penger... Det som da skjer er at du får brev fra posten hvor du må gi dem fullmakt til å fortolle varene for deg. Det kan du sende på mail. Deretter sender de pakken til deg, og du må betale toll/mva i oppkrav når du henter pakken. Du slipper oppkravsgebyr da :-) Jeg har bestilt kjole i USA (www.bridalgown.net - veldig bra service og rimelige priser!), men kjenner noen som bor der, så jeg har bestilt kjolen til deres adresse, og så får jeg noen til å ta den med over. Kjekt å ha flyvertinner i vennekretsen :-) Du kan nemlig ta med verdier for 6000 i bagasjen uten å betale toll eller mva. Jeg tok altså ikke sjansen på at de skulle begynne å stille spørsmål ved hvordan en hel brudekjole skulle koste mindre enn 1000 kr... Håper det går bra for deg, og kjolen ikke blir mye dyrere enn du hadde regnet med! Nydelig kjole forresten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå