AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Hei! Jeg kjenner meg ganske rådvill nå, og håper noen har noen lure tips eller kan peke meg i rett retning. Jeg er gift og har barn med en mann som har bedrevet flere ulike former for vold mot meg. Aller mest psykisk, men også fysisk og materiell vold. Jeg har gitt han flere sjanser, han har startet med noe behandling, men jeg synes nå denne situasjonen har blitt uholdbar. Jeg får knapt lov til å være aleine, han er oppå meg hele tid og spør meg om alt jeg gjør, alle jeg snakker med, er mistorisk ovenfor svarene mine og tillegger meg følelser og meninger jeg ikke har. Volden har ikke gått på barna mine, men jeg ønsker meg vekk fra denne situasjonen fordi det har blitt veldig tydelig for meg at jeg ikke ønsker at de skal leve i et slikt ustabilt miljø og jeg forstår at det når som helst også kan gå utover de. Men som sagt, jeg føler meg rådvill. Hvordan kommer jeg meg vekk? Jeg ser ingen klar utvei. All min familie bor et annet sted i landet. Jeg har jobb og forpliktelser. Hvordan skal det nye livet se ut og hvordan skal jeg få det til å gå rundt? Har aller mest lyst til å ta med barna og dra langt av sted, begynne på nytt, men det er helt umulig, det forstår jeg. Har sett mange innlegg som omhandler voldelige forhold i det siste. Er det noen som har klart å bryte ut, som vil fortelle om hvordan dere gjorde det? Når og hvordan fortalte dere det til partner? Hvor dro dere? Hvordan klarte dere å bygge opp livet på nytt? Hilsen rådvill og nedbrutt Anonymkode: f04bf...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Med mindre han låser deg inne når han er på jobb kan du da bare pakke de mest nødvendige sakene og gå. Sykemeld deg og fly til familie en periode, lei et hotellrom eller kontakt politiet så hjelper de deg videre. Anonymkode: 407be...ac2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 Klem, for et helvete. Spar noe penger og legg til sides på alle måter du kan. Ring krisesenteret i din kommune så hjelper de deg. Du må ikke flytte til familien din, du kan flytte og bo for deg selv. Du har nå kommet på tanken om å dra. Spill med og hold rolige tilstander i huset mens du planlegger videre. Jeg kom meg fra voldelig forhold, men det var uten barn så det var lettere. Det viktigeste du må ha er overbevisningen om at slutt er slutt og at han ikke bestemmer lenger, du må føle at du bestemmer. Anonymkode: e31bd...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 Vet du om det finnes et krisesenter der du bor, TS? Ta kontakt med dem snarest! Anonymkode: 3bedd...883 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 https://www.krisesenter.com/ Anonymkode: 000d9...280 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Ta kontakt med advokat. Anonymkode: c1efb...73e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Du kan finne mye relevant informasjon på dinutvei.no Lykke til ❤️ Anonymkode: 11478...2b9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 Begyn med huset. Eier dere ilag? Viss ikke, finn deg en plass å bo. Viss dere eier ilag, få takst, og la han kjøpe deg ut. En mann er vansklelig å flytte. Gjør det enkleste. Søk startlån hos husbanken. Anonymkode: d0480...0b3
Lorieen Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 Kontakt krisesenteret. De hjelper deg videre!
Andro Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 Jeg synes at du skal ringe ditt nærmeste krisesenter og be om rådgivning på telefon. De er flinke på dette. Du kan også ringe den nasjonale volds- og overgrepslinjen, som krisesentrene også har ansvar for tlf 116006 https://www.volinjen.no/ Det er en plikt du også har overfor barna dine, tenker jeg; å vise dem at du kan ta ansvar for livet ditt og deres, ved å ikke finne deg dritt. Du må vise dem at man kan forlate skadelige situasjoner og forhold, og at man kan ta vare på seg selv og ungene sine alene. Når barnas viktigste omsorgsperson utsettes for vold så traumatiseres også de, så nå har du det travelt. Det har allerede gått ut over dem; du må ikke tro at de er uvitende. De er allerede redde, men skåner deg fra å vise at de føler og vet. Å utøve vold mot en omsorgsperson er å utøve vold mot barna. Først av alt må du ta stilling til hvor du skal bo. Skal du bo på det stedet dere er bosatt nå, nær jobben din, eller skal dere flytte dit du kommer fra? Dette er helt og fullt opp til deg. Du må vurdere om det er best for barna å bytte skole og nærmiljø, og få avstand til far, eller om det er bedre å finne en bolig der dere bor nå. Det er utvidet varslingsplikt til den andre forelderen ved flytting av barn, og du må kreve mekling. Jeg synes du skal sjekke med krisesenteret rundt unntaksregler for foreldre som er voldsutsatt. Det enkleste er kanskje å finne en bolig i nærmiljøet i første omgang. Inngå en leieavtale, og vær klar til å ta med ungene dit med en gang du har mulighet. I en relasjon med vold bør du ikke varsle i god tid, for da vil volden alltid eskalere, for å prøve å skremme deg fra å bryte. Allier deg med noen som kan hjelpe deg å flytte tingene deres, så dette går raskt, og noen er tilstede når det skjer. Ha svært lav terskel for å anmelde trusler eller vold, be om alarm osv. Jeg har ikke hatt noen voldelig livspartner selv, men jeg har fulgt mange gjennom denne prosessen, både via jobben og privat. Jo mer sterk og klar du er, jo bedre vil det gjerne gå, er min erfaring. Du må rett og slett spille tøff overfor ham. Sårbarhet, følelser og redsel må du ta ut og vise til den/dem som vil støtte deg, men aldri til ham. Det tenner ham, og gjør ham mer farlig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #11 Skrevet 25. august 2023 Andro skrev (49 minutter siden): Jeg synes at du skal ringe ditt nærmeste krisesenter og be om rådgivning på telefon. De er flinke på dette. Du kan også ringe den nasjonale volds- og overgrepslinjen, som krisesentrene også har ansvar for tlf 116006 https://www.volinjen.no/ Det er en plikt du også har overfor barna dine, tenker jeg; å vise dem at du kan ta ansvar for livet ditt og deres, ved å ikke finne deg dritt. Du må vise dem at man kan forlate skadelige situasjoner og forhold, og at man kan ta vare på seg selv og ungene sine alene. Når barnas viktigste omsorgsperson utsettes for vold så traumatiseres også de, så nå har du det travelt. Det har allerede gått ut over dem; du må ikke tro at de er uvitende. De er allerede redde, men skåner deg fra å vise at de føler og vet. Å utøve vold mot en omsorgsperson er å utøve vold mot barna. Først av alt må du ta stilling til hvor du skal bo. Skal du bo på det stedet dere er bosatt nå, nær jobben din, eller skal dere flytte dit du kommer fra? Dette er helt og fullt opp til deg. Du må vurdere om det er best for barna å bytte skole og nærmiljø, og få avstand til far, eller om det er bedre å finne en bolig der dere bor nå. Det er utvidet varslingsplikt til den andre forelderen ved flytting av barn, og du må kreve mekling. Jeg synes du skal sjekke med krisesenteret rundt unntaksregler for foreldre som er voldsutsatt. Det enkleste er kanskje å finne en bolig i nærmiljøet i første omgang. Inngå en leieavtale, og vær klar til å ta med ungene dit med en gang du har mulighet. I en relasjon med vold bør du ikke varsle i god tid, for da vil volden alltid eskalere, for å prøve å skremme deg fra å bryte. Allier deg med noen som kan hjelpe deg å flytte tingene deres, så dette går raskt, og noen er tilstede når det skjer. Ha svært lav terskel for å anmelde trusler eller vold, be om alarm osv. Jeg har ikke hatt noen voldelig livspartner selv, men jeg har fulgt mange gjennom denne prosessen, både via jobben og privat. Jo mer sterk og klar du er, jo bedre vil det gjerne gå, er min erfaring. Du må rett og slett spille tøff overfor ham. Sårbarhet, følelser og redsel må du ta ut og vise til den/dem som vil støtte deg, men aldri til ham. Det tenner ham, og gjør ham mer farlig. Tusen takk for godt og opplysende svar. Dette trengte jeg å lese. Føles veldig mørkt og tungt nå. Forstår ikke hvordan dette skal gå. Redd for trusler og skremmende oppførsel fra han når han finner ut av dette. Skal ringe krisesenteret for veiledning. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg kan ikke ha det sånn lenger. Anonymkode: f04bf...f9b 2
Andro Skrevet 25. august 2023 #12 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg kan ikke ha det sånn lenger. Anonymkode: f04bf...f9b Det kan berge helsa di å ha kommet til den erkjennelsen. Endring er nødvendig, og du kommer til å greie deg ❤️ Jeg heier på deg!
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #13 Skrevet 25. august 2023 Hvis du ringer krisesenteret husk å slette det i loggen din og lagre nr under en kollega. Få kontroll på passene og banknøklene deres. Anonymkode: 63233...6b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå