Gå til innhold

Tinte vom i varmt vann - PANIKK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

klarte å Tine vom i varmt vann for å få gitt det til hunden (litt knapt med tid, tenkte derfor det var kjappest)!

men nå har jeg skikkelig panikk for at det skal ha dukket opp bakterier i kontakt med det varme vannet som kan gjøre hunden syk!!:((

noen som har erfaring?!!

Anonymkode: bd2db...143

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder tåler gjerne mer enn mennesker når det gjelder slike ting, husk at de graver ned mat i jorda som de gjerne spiser lenge etterpå. Min erfaring med vom som har blitt stående litt for lenge varmt er at det pleier å gå bra. 

Men hva mener du med dukket opp bakterier? Hva spesifikt tenkte du skulle skje? 

Anonymkode: 9a78b...927

• Liker 2
Skrevet

Er jo en stor forskjell på om det var i varmt vann hele dagen, eller i en halvtime. 

Anonymkode: cbd98...4c9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hunder tåler gjerne mer enn mennesker når det gjelder slike ting, husk at de graver ned mat i jorda som de gjerne spiser lenge etterpå. Min erfaring med vom som har blitt stående litt for lenge varmt er at det pleier å gå bra. 

Men hva mener du med dukket opp bakterier? Hva spesifikt tenkte du skulle skje? 

Anonymkode: 9a78b...927

Tenkte på at dårlige bakterier ofte dunker opp i rått kjøtt når tempen når en viss høyde… noe jeg har hørt og kom på for sent, men vet ikke om d stemmer

Skrevet

Hvor lang tid snakker vi om?

Anonymkode: eed7f...f0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor lang tid snakker vi om?

Anonymkode: eed7f...f0a

15-20 min men det var temmelig varmt vann

Skrevet

Ingen grunn til panikk. Vi tiner vom sånn hver dag til vår hund. Da ligger vompølsa ca 1-1,5 time i varmt vann (vannbad) mens vi går tur med hunden. Når vi kommer tilbake fra tur får han maten. Hunden vår har aldri fått magetrøbbel av dette. Men vi lar den ikke ligger flere timer eller over natta i varmt vann.

Anonymkode: 1d461...10d

• Liker 2
Skrevet

Hallo...  Perspektiv: Hunder spiser andre dyrs bæsj!

Anonymkode: 9d040...417

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hei!

klarte å Tine vom i varmt vann for å få gitt det til hunden (litt knapt med tid, tenkte derfor det var kjappest)!

men nå har jeg skikkelig panikk for at det skal ha dukket opp bakterier i kontakt med det varme vannet som kan gjøre hunden syk!!:((

noen som har erfaring?!!

Hvis det stemmer som du tenker så skulle aldri noen av hundene mine ha overlevd det første leveåret. Det første de gjør når de får et bein er å rense det for kjøtt og annet, deretter graves det ned over vinteren. Når våren kommer, etter at beinet har fått den ekte råtne lukta, da graves de opp. De er så stolte av beinet og den råtne margen at det første de gjør etter at det er gravd opp er å løpe til meg for å vise hva de "fant" før de legger seg ned og gnafser det i seg. 

Anonymkode: 476bc...b19

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis det stemmer som du tenker så skulle aldri noen av hundene mine ha overlevd det første leveåret. Det første de gjør når de får et bein er å rense det for kjøtt og annet, deretter graves det ned over vinteren. Når våren kommer, etter at beinet har fått den ekte råtne lukta, da graves de opp. De er så stolte av beinet og den råtne margen at det første de gjør etter at det er gravd opp er å løpe til meg for å vise hva de "fant" før de legger seg ned og gnafser det i seg. 

Anonymkode: 476bc...b19

Samme gjør vår hund med bein. Han har til nå overlevd nedgravde bein og frossen vom tint i varmt vann i 4 år :) 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tenkte på at dårlige bakterier ofte dunker opp i rått kjøtt når tempen når en viss høyde… noe jeg har hørt og kom på for sent, men vet ikke om d stemmer

Husk at når du legger en bunnfrossen vompølse i en liten beholder med varmt vann (vannbad ), så vil temperaturen på vannet synke svært raskt, i løpet av få minutter. Vi bruker det varmeste vannet vi får fra krana når vi lager vannbadet. Etter kort tid er det lunket/kaldt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hallo...  Perspektiv: Hunder spiser andre dyrs bæsj!

Anonymkode: 9d040...417

Enig. Hunder er dessuten åtseletere, så dette er det ikke nødvendig å bekymre seg for i det hele tatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Altså, det tilsvarer jo omtrent det samme som å tine noe i mikro... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ingen problem. Bakterievekst tar nok litt lenger tid. Kjøttet er jo frossent i utgangspunktet. 

Da vi hadde hunder, la vi den bare i skåla og lot de styre det som de ville.

Anonymkode: a4ff7...f6f

Skrevet

Hunden min spiser kattebæsj, kubæsj og alt den måtte finne av gammel mat utendørs. Den får selvfølgelig ikke lov til det, men er ikke alltid jeg klarer å stoppe den i tide… Den er veldig sjeldent dårlig i magen. Tror det gjelder mange hunder, så det går nok helt fint 😊

Anonymkode: 5eb7d...a45

Skrevet

Problemet er vel snarere at hunder i dag eksponeres for for LITE bakterier. I dag spiser mange hunder kun ultraprosessert tørrfôr oppbevart i tette forpakninger. Samtidig har aldri så mange hunder utviklet forallergi som nå. Mange hunder kan kun spise spesialfor.

Før i tiden fikk hunder middagsrester, samt bein og avskjær fra slakt. De fikk i seg både det ene og det andre her og der. Ute på tur kunne det hende de drepte en mus og knasket den i seg. Var ikke så nøye liksom. Antakelig hadde hunder bedre tarmflora da og tålte mer. Vi forer rått og lar hunden også få middagsrester eller en brødskive med leverpostei inni mellom. Dette har vi gjort fra han var valp. Han får også rått egg, rå fisk som vi fisker selv, mange ulike typer rå bein, ost, gulrot og andre grønnsaker. Rå bein kan bli liggende lenge i hundegården.Tror det er bra for hundemagen å bli vant til ulik type mat, inkl å få i seg litt bakterier.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...