sjokoladeelskeren Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 (endret) . Endret 29. august 2023 av sjokoladeelskeren 1
got2go Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Ja det gjør du. Så lenge dere ikke har felles økonomi så har du ikke mye å blande deg inn i. 13
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 Du overreagerer ikke. Han viser deg økonomisk forståelse og verdier du verdsetter i ene øyeblikket, samt vilje til å diskutere ting med deg, ta dine råd og meninger seriøst, for så å vise at han forkastet alt det nevnte. Det er hans økonomi ja, men når dere satser på hverandre, OM dere satser på hverandre, da bør man jo for det første være såpass konsistent i hvordan man fremstiller seg selv at partner ikke føler at man har flere personligheter, og for det andre vise i handlinger at man satser på felles fremtid. Lett å forstå at han feilet på begge punkter her, og at det gjør deg skeptisk. Anonymkode: a086f...c29 12 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 Ja du overreagere. Han kan disponere sine penger som han selv vil. Så kan du selvsagt tenke gjennom hva som er dine kriterier for et varig forhold. Om du passer sammen med en mann som har veldig ulike tanker om økonomi enn deg er det bare du som kan finne ut av. Anonymkode: 3ecc1...a4f 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 Ja, det er hans penger som han må få disponere som han vil -men jeg ville vært skeptisk. En slik prioritering ville gjort meg var på hans økonomiske sans fremover, men ikke nødvendigvis en dealbreaker (enda). Anonymkode: f2664...8a5 5 2
Mt3 Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Han må jo ha hatt en veldig dyr bil i utgangspunktet om det skal bli billigere å bestille en ny fra forhandler samt legge 30.000 i å få den fargen og det interiøret han synes er finest. Skjønner godt at du reagerer, men det viktigste her er hva differansen på bilene faktisk blir i månedlige kostnader. Har dere snakket om det å spare til egen bolig? 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Går ut fra at han måtte ta opp billån? Da er ikke nødvendigvis 30.000 all verden og gjør kanskje at han vil trives bedre med bilen. Selv om du hadde gode poeng skal han leve med avgjørelsen. Men hvordan skal han betale lånet? Har han mye deltidsjobb i en bransje det er lett å jobbe mye i? Skal han bruke bilen kun til pendling mellom landsdeler eller også ha utgifter til bensin og vedlikehold i hverdagen? Anonymkode: 4f50b...f59
sjokoladeelskeren Skrevet 25. august 2023 Forfatter #8 Skrevet 25. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 8.36): Går ut fra at han måtte ta opp billån? Da er ikke nødvendigvis 30.000 all verden og gjør kanskje at han vil trives bedre med bilen. Selv om du hadde gode poeng skal han leve med avgjørelsen. Men hvordan skal han betale lånet? Har han mye deltidsjobb i en bransje det er lett å jobbe mye i? Skal han bruke bilen kun til pendling mellom landsdeler eller også ha utgifter til bensin og vedlikehold i hverdagen? Anonymkode: 4f50b...f59 . Endret 29. august 2023 av sjokoladeelskeren
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 sjokoladeelskeren skrev (1 time siden): Han måtte ta opp billån ja. Han skal bruke bilen frem og tilbake til jobb og skole hovedsakelig, og bilen er elektrisk. Han skal jobbe i en dagligvarebutikk et par kvelder i uka Student og deltid i dagligvarebutikk? Merkelig prioritering Anonymkode: 17992...146 1
Enmanelskeråhate Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 Synes du overreagerer ja, så ombestemte han seg da og ble gira på en annen farge på en ny bil. 30k er jo ikke krise på en bil som kanskje koster 3-400?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #11 Skrevet 25. august 2023 Hadde synes der var veldig urovekkende hvis min partner tok et spontant valg for 30 000 kr uten engang å nevne det for meg først. Anonymkode: b3128...2d1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #12 Skrevet 25. august 2023 sjokoladeelskeren skrev (4 timer siden): Han måtte ta opp billån ja. Han skal bruke bilen frem og tilbake til jobb og skole hovedsakelig, og bilen er elektrisk. Han skal jobbe i en dagligvarebutikk et par kvelder i uka Han er student som tjener noen tusen deltid i uka? Han kommer til å bruke mye av pengene sine på billån. Anonymkode: 4f50b...f59 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #13 Skrevet 25. august 2023 sjokoladeelskeren skrev (14 timer siden): Hei!:) Typen og jeg har vært sammen i 7 måneder nå. Vi har avstandsforhold fordi jeg studerer i Tromsø, mens han begynte å studere i Bergen nå. På grunn av hans studentøkonomi ble hans gamle bil for dyr å beholde og han måtte finne seg noe billigere. Vi har diskutert bilvalg en del i sommer og virket som han gjor mye research for å finne best mulig valg og kommuniserte det med meg, noe jeg satt veldig stor pris på. Vi snakket også om farge fordi det var én gratis farge, og om man ville ha en annen måtte man ut med en del penger. Vi ble enig om at farge var en veldig bortkastet ting å bruke penger på, trodde jeg. I dag ringte han meg stolt og fortalte at han hadde bestilt bil og betalt depositumet, og at han hadde valgt både en annen farge på bilen og på setene (til en pris på 30 000 ekstra + renter). Det er jo hans penger og det er han som skal bruke bilen, men jeg ble helt ærlig veldig skuffet. Følte vi tok avgjørelsen i lag og at han brydde seg om mine meninger, men nå føler jeg ikke det lenger. Jeg har spart opp penger i BSU hvert år siden jeg var 18 og han har ingen sparepenger, og hvis han i tillegg skal bruke så mye penger på bilfarge når han knapt nok får ting til å gå rundt så føler jeg det sier mye om hans økonomiske sans, og jeg revurderer nesten hele forholdet. Overreagerer jeg? Dere er studenter begge to og kjøper splitter ny bil???? Hvordan har dere råd til det? Er det ikke bedre ting å bruke penger på? Håper dere ikke snakker høyt om bilkjøp til foreldre, søsken eller annen slekt, for da er det ikke mye hjelp å få (som studenter ofte vil ha) når dere er blakke. Anonymkode: da63e...2b3 8 2
Millinea Skrevet 25. august 2023 #14 Skrevet 25. august 2023 Må egentlig si at hvis dere er studenter begge to og har diskutert dette sammen, og begge to syns at det å kjøpe en ny bil har vært økonomisk riktig å gjøre... Alle vet hvor mye nybiler dropper i pris. Noen elbiler faller ikke så mye, men allikavel. Syns dere har passe dårlig økonomisk sans begge to. Syns heller ikke du har noen rett til å reagere nå, du skulle reagert når han sa han ville kjøpe ny bil. 2 4
Hannah80 Skrevet 25. august 2023 #15 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hadde synes der var veldig urovekkende hvis min partner tok et spontant valg for 30 000 kr uten engang å nevne det for meg først. Anonymkode: b3128...2d1 Nå har de jo bare vært sammen noen måneder da:) 5
Bovina sancta Skrevet 25. august 2023 #16 Skrevet 25. august 2023 Det er kanskje litt tidlig i forholdet ennå til at du skal ha alt for mye du skulle ha sagt. Så mistenker jeg at dere er såpass unge at han fortsatt har litt utvikling igjen før han er moden voksen. Frontallappen som styrer impulskontroll blir i snitt ferdigutviklet i 25-årsalderen hos gutter. Da kan det hende at han rett og slett har blitt revet med og ikke stoppet opp og tenkt konsekvenser. Det høres ikke ut som at det handler om at han ikke setter pris på dine innspill. Jeg tenker at du får ha dette litt i bakhodet, og se om denne måten å bruke penger på viser seg på andre måter. Du har, om ikke annet, fått en liten advarsel. Også kan det jo hende at det er noe han vokser av seg. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #17 Skrevet 25. august 2023 Ikke kast bort de beste årene av livet (tjueårene) på forhold. Og hvertfall ikke avstandsforhold. Du er student. Ha det heller moro. Vær sosial, fest, møt nye folk, eksperimenter med sex. Gjør alle de tingene som er utilgjengelig eller ikke lengre mulig når du passerer 35. Det er nok av tid senere i livet til å være kjedelig. Anonymkode: 86e8a...cc4 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #18 Skrevet 25. august 2023 Han trenger neppe bil for å komme seg fra hybel i Bergen til studiested og deltidsjobb andre steder i Bergen. Det går buss, bybane, lokaltog og lokalbåt overalt her. Å være student med egen bil er luksus. Jeg bor selv i Bergen og en kan tom pendle til nabokommunene med kun offentlig transport. Anonymkode: 4f50b...f59 2 2
Mt3 Skrevet 25. august 2023 #19 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ikke kast bort de beste årene av livet (tjueårene) på forhold. Og hvertfall ikke avstandsforhold. Du er student. Ha det heller moro. Vær sosial, fest, møt nye folk, eksperimenter med sex. Gjør alle de tingene som er utilgjengelig eller ikke lengre mulig når du passerer 35. Det er nok av tid senere i livet til å være kjedelig. Anonymkode: 86e8a...cc4 TS er vel hokjønn, og i følge menn så er de ikke interessert i damer over 30år som har hatt mange sexpartnere 🤣 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #20 Skrevet 25. august 2023 Sløsing på den måten ville vært et rødt flagg for meg Anonymkode: b3128...2d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå