AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 .. men er arvtager.. hva gjør man da? Skifteattest kom uventet i posten og de andre arvtagerne har signert dokumenter på overtagelse av avdødes forpliktelser etter arveloven. Jeg har ikke, men er heller ikke varslet om dødsfallet. Noen som vet hva som skjer nå og hvem jeg bør henvende meg til? Har selvfølgelig googlet men finner motstridende beskjeder. Anonymkode: 8ef79...70e
Brunello Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 De andre arvingene får ikke disponert over konti m.m. Uten ditt samtykke. Henvend deg til de øvrige arvingene og skifteretten. 8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): De andre arvingene får ikke disponert over konti m.m. Uten ditt samtykke. Henvend deg til de øvrige arvingene og skifteretten. Hvordan kan du være sikker på det? Vi er 8 søsken (som jeg vet om) men jeg endte opp med å lese at bestemoren min var død i avisen. Kjenner jeg mine halvsøsken rett så vil de ikke si fra når vår felles far heller dør... Anonymkode: a1cf6...660 1 3
Brunello Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan kan du være sikker på det? Vi er 8 søsken (som jeg vet om) men jeg endte opp med å lese at bestemoren min var død i avisen. Kjenner jeg mine halvsøsken rett så vil de ikke si fra når vår felles far heller dør... Anonymkode: a1cf6...660 Skifteretten har kontroll på hvem som er avdødes arvinger. Man får brev av skifteretten om at noen en er arving til er død. I verste fall får de gribber til seg løsøre. Bankkonti blir sperret og hus kan ikke selges. Først når sjifteattest er i orden får man disponert over dette. Endret 24. august 2023 av Brunello 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 Brunello skrev (Akkurat nå): Skifteretten har kontroll på hvem som er avdødes arvinger. Man får brev av skifteretten om at noen er død. I verste fall får de gribber til seg løsøre. Bankkonti blir sperret og hus kan ikke selges. Først når sjifteattest er i orden får man disponert over dette. Men faren vår bor ikke i Norge... Har barn både i Norge og utlandet. Anonymkode: a1cf6...660
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Skifteretten har kontroll på hvem som er avdødes arvinger. Man får brev av skifteretten om at noen en er arving til er død. I verste fall får de gribber til seg løsøre. Bankkonti blir sperret og hus kan ikke selges. Først når sjifteattest er i orden får man disponert over dette. Det er det som er problemer mitt her. Jeg har fått skifteattest, hvilket jeg skjønner at de nå får tilgang på hele dødsboet. Forstår jeg rett? Anonymkode: 8ef79...70e
Brunello Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men faren vår bor ikke i Norge... Har barn både i Norge og utlandet. Anonymkode: a1cf6...660 Ja, i utlandet kan det være annerledes. Det aner jeg ikke noe om. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Ja, i utlandet kan det være annerledes. Det aner jeg ikke noe om. Ikke at det betyr så mye. Har egentlig aldri fått noe derfra uansett så... Anonymkode: a1cf6...660 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 Brunello skrev (15 minutter siden): De andre arvingene får ikke disponert over konti m.m. Uten ditt samtykke. Henvend deg til de øvrige arvingene og skifteretten. De andre arvingene svarer meg ikke. Vi har aldri hatt kontakt. Skal prøve å ta kontakt men redd løpet er kjørt. Synes bare det er veldig merkelig at jeg ikke er varslet om dødsfallet og at skifteattesten foreligger. TS Anonymkode: 8ef79...70e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De andre arvingene svarer meg ikke. Vi har aldri hatt kontakt. Skal prøve å ta kontakt men redd løpet er kjørt. Synes bare det er veldig merkelig at jeg ikke er varslet om dødsfallet og at skifteattesten foreligger. TS Anonymkode: 8ef79...70e Kontakt skifteretten asap. Anonymkode: 691a3...b64 7 3
CAPS LOCK Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 Brunello skrev (51 minutter siden): De andre arvingene får ikke disponert over konti m.m. Uten ditt samtykke. Jo. Ifølge lov om arv og dødsboskifte § 118 så kan de det når de har fått skifteattest: "Den som skifteattesten er utstedt til, er legitimert til å rå over arvelaterens eiendeler og til å forplikte boet." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-5#KAPITTEL_3-5 1
CAPS LOCK Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er det som er problemer mitt her. Jeg har fått skifteattest, hvilket jeg skjønner at de nå får tilgang på hele dødsboet. Forstår jeg rett? Anonymkode: 8ef79...70e Ja. Lov om arv og dødsboskifte § 118: "Den som skifteattesten er utstedt til, er legitimert til å rå over arvelaterens eiendeler og til å forplikte boet." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-5#KAPITTEL_3-5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Skrevet 24. august 2023 CAPS LOCK skrev (3 minutter siden): Ja. Lov om arv og dødsboskifte § 118: "Den som skifteattesten er utstedt til, er legitimert til å rå over arvelaterens eiendeler og til å forplikte boet." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-5#KAPITTEL_3-5 Så det vil også si at jeg per tidspunkt har blitt utelatt selv om jeg står oppført som arvtager på skifteattesten? Jeg skal ringe i morgen, spent på hvorfor jeg ikke har hørt noe før nå. TS Anonymkode: 8ef79...70e
CAPS LOCK Skrevet 24. august 2023 #14 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så det vil også si at jeg per tidspunkt har blitt utelatt selv om jeg står oppført som arvtager på skifteattesten? Anonymkode: 8ef79...70e Utelatt fra hva? Ikke fra arveoppgjøret. Som arving har du like mye rett til å bestemme hva som skal skje med avdødes eiendeler og gjeld som de andre arvingene, men utad har du ikke rett til å disponere over avdødes eiendeler slik de andre arvingene har. I praksis er ikke den som går i banken på vegne av arvingene avhengig av å få en skriftlig fullmakt fra deg til å disponere over eiendelene og gjelden til den døde.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #15 Skrevet 24. august 2023 CAPS LOCK skrev (19 minutter siden): Utelatt fra hva? Ikke fra arveoppgjøret. Som arving har du like mye rett til å bestemme hva som skal skje med avdødes eiendeler og gjeld som de andre arvingene, men utad har du ikke rett til å disponere over avdødes eiendeler slik de andre arvingene har. I praksis er ikke den som går i banken på vegne av arvingene avhengig av å få en skriftlig fullmakt fra deg til å disponere over eiendelene og gjelden til den døde. Dette var ganske uklart. Anonymkode: 96556...744 1
CAPS LOCK Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som vet hva som skjer nå og hvem jeg bør henvende meg til? Anonymkode: 8ef79...70e AnonymBruker skrev (1 time siden): De andre arvingene svarer meg ikke. Vi har aldri hatt kontakt. Skal prøve å ta kontakt men redd løpet er kjørt. Anonymkode: 8ef79...70e Nå kan arvingene dele arven seg imellom, så du bør kontakte de andre arvingene, eller i alle fall den som har fått fullmakt frå de som har signert på skjemaet om privat skifte. Hvis du allerede har gjort dette, uten å få svar, så bør du kanskje kontakte tingretten og be om at tingretten kaller inn til et såkalt forberedende rettsmøte i regi av tingretten. Poenget med et slikt møte er å avklare om arvingene er enige om hvordan arven skal fordeles, eller om tingretten må overta ansvaret for gjennomføringen av arveoppgjøret. "Før tingretten åpner offentlig skifte, vil vi vurdere å innkalle arvingene til et forberedende rettsmøte. Målet med møtet er å avklare hva det er uenighet om, og prøve å finne frem til en løsning av saken. Hvis arvingene ikke blir enige, blir det åpnet offentlig skifte." https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/forskjellige-former-for-skifte/gjennomforing-av-offentlig-skifte/ 1
prt90 Skrevet 25. august 2023 #17 Skrevet 25. august 2023 Nå er det vel strengt tatt din far som er arving og ikke deg? 3 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #18 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De andre arvingene svarer meg ikke. Vi har aldri hatt kontakt. Skal prøve å ta kontakt men redd løpet er kjørt. Synes bare det er veldig merkelig at jeg ikke er varslet om dødsfallet og at skifteattesten foreligger. TS Anonymkode: 8ef79...70e Kanskje de kontakter deg hvis du henger litt på gjerdet med signeringen. Anonymkode: 5d0a5...f40 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #19 Skrevet 25. august 2023 Dersom dette ikke er i Norge, så er det ikke så mye vi kan hjelpe deg med. Vi aner ikke lovverket i landet det er snakk om Anonymkode: a434c...2ae 2
Brunello Skrevet 25. august 2023 #20 Skrevet 25. august 2023 CAPS LOCK skrev (7 timer siden): Jo. Ifølge lov om arv og dødsboskifte § 118 så kan de det når de har fått skifteattest: "Den som skifteattesten er utstedt til, er legitimert til å rå over arvelaterens eiendeler og til å forplikte boet." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-5#KAPITTEL_3-5 Men i Norge må alle arvinger signere fullmakt for å få skifteattest. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå