AnonaymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Hei! Jeg vurderer å søke på en stilling jeg er godt kvalifisert til, både mtp. utdanning og erfaring. Jeg møter alle krav, selv om de fremstiller kravene som krav1, eller krav2, eller krav3. Av den grunn alene vet jeg at jeg vil være en interessant kandidat. Og dette er den andre utlysningen organisasjonen har for samme stilling. Men, jeg jobber i dag en i en "konkurrende" organisasjon. Og jeg ønsker ikke at min nåværende arbeidsgiver skal vite at jeg vurderer alternativer, i hvert fall ikke på nåværende tidspunkt. Dette er snakk om stillinger i det offentlige, som sikkert har en betydning. Om jeg kunne fått alt som jeg ville, vil jeg se og vurdere arbeidsoppgaver og vilkår (fleksitid, hjemmekontormuligheter osv.) opp mot hva jeg har i dag, og selvfølgelig se om det ville innebære en lønnsøkning om jeg byttet stilling. Er det noen som har erfaring med å bli unntatt offentlig søkerliste, og da spesifikt hvilke begrunnelser som vil være gyldige og ikke? Tips settes stor pris på, del også gjerne egen erfaring med dette.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Her er en nettside med litt informasjon: https://www.hjort.no/hva-skal-til-for-a-bli-unntatt-offentlige-sokerlister/ Anonymkode: 5f911...2c7 1
AnonaymBruker Skrevet 24. august 2023 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Her er en nettside med litt informasjon: https://www.hjort.no/hva-skal-til-for-a-bli-unntatt-offentlige-sokerlister/ Anonymkode: 5f911...2c7 Tusen takk, skal lese meg opp på den i morgen. Satser på at det er noen forklaringer der som kan hjelpe meg, men ønsker likevel å høre fra andre som har vært igjennom en tilsvarende prosess med samme ønske (om å bli unntatt offentligheten).
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Her fikk jeg ikke godkjent fritak fra søkerliste når vi var midt i en omstillingsprosess, hvor jeg var lederen og det hadde betydelig negative konsekvenser for bedriften om det var kjent om jeg søkte. Også for kundemassen. Det avhenger veldig av de som vurderer det. Synd for dem, for jeg jobber i et snevert felt hvor de hadde garantert få søkere og få kvalifiserte. Anonymkode: 9ba1b...87d
AnonaymBruker Skrevet 24. august 2023 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Her fikk jeg ikke godkjent fritak fra søkerliste når vi var midt i en omstillingsprosess, hvor jeg var lederen og det hadde betydelig negative konsekvenser for bedriften om det var kjent om jeg søkte. Også for kundemassen. Det avhenger veldig av de som vurderer det. Synd for dem, for jeg jobber i et snevert felt hvor de hadde garantert få søkere og få kvalifiserte. Anonymkode: 9ba1b...87d Oi, takk for innlegget ditt, det har jeg ikke tenkt over før. For min del er jeg en av svært få som kan utføre oppgavene jeg gjør i organisasjonen, og det vil være et klart tap for dem hvis jeg bytter jobb. Har aldri tenkt over at det kan være en begrunnelse for å bli nektet å være unntatt offentligheten på søkerlister. Jeg og driver innen et rimelig snevert fagfelt, og særlig innen det offentlige, men jeg er ikke leder i den grad at jeg har personalansvar. Jeg er kun en faglig leder/teamleder. Kanskje det utgjør en forskjell. For øvrig har jeg lest at hvis jeg ikke får innvilget unntak fra offentlig søkerliste, så kan jeg trekke søknaden og dermed vil "ingen" få vite at jeg har søkt. Det føltes i hvert fall noe betryggende.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Jeg fikk unntak fra offentlig søkerliste fordi organisasjonen jeg jobbet i sto midt i en stor endringsprosess, og jeg var en av nøkkelpersonene i prosessen. Begrunnelsen min var vel egentlig at det var en fare for at prosessen kunne havarere dersom det ble kjent at jeg søkte meg bort. Nå var dette en helt vanlig rådgiverstilling i det offentlige, som ingen brydde seg særlig mye om. Hadde aldri fått fritak om jeg hadde søkt på stillingen som kommunedirektør. Anonymkode: c622e...828
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 AnonaymBruker skrev (16 timer siden): Oi, takk for innlegget ditt, det har jeg ikke tenkt over før. For min del er jeg en av svært få som kan utføre oppgavene jeg gjør i organisasjonen, og det vil være et klart tap for dem hvis jeg bytter jobb. Har aldri tenkt over at det kan være en begrunnelse for å bli nektet å være unntatt offentligheten på søkerlister. Jeg og driver innen et rimelig snevert fagfelt, og særlig innen det offentlige, men jeg er ikke leder i den grad at jeg har personalansvar. Jeg er kun en faglig leder/teamleder. Kanskje det utgjør en forskjell. For øvrig har jeg lest at hvis jeg ikke får innvilget unntak fra offentlig søkerliste, så kan jeg trekke søknaden og dermed vil "ingen" få vite at jeg har søkt. Det føltes i hvert fall noe betryggende. Tviler på at det er grunn for å bli unntatt offentligheten at du er en av de få som kan oppgavene. Det må være noe bedriften blir skadelidende av hvis det blir kjent at du søker. Fx man er ansiktet utad og man kan miste store kunder og penger på at andre får vite at du søker deg bort. Ikke at bedriften får vite at du søker. Anonymkode: 9ba1b...87d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå