AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #21 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sånn ser dei ut. Det var ikkje dyrt da. Kanskje det ikkje blir så mykje. Kan f.eks henta inn eit prisforslag. Dei må jo pendla hit, det gjer det dyrare. Her er det berre sau. Politiet er f.eks ein ferjetur og 2t køyring unna (liten digresjon). Bra det aldri skjer ein drit her. Men man skal rekna med ekstrakostnad når det er langt å reisa for fagfolk. Anonymkode: ff7a3...aa6 Ja, dette er skjeggkre. Anonymkode: 74436...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #22 Skrevet 24. august 2023 Åå hjelp. Jeg kan aldri flytte!! Jeg får angst av å lese dette. ..og å tenke på at jeg hadde en pappeske stående i stua. Anonymkode: 6631c...465 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #23 Skrevet 24. august 2023 To ting! 😃 Kjøp aldri skjeggkrefeller! De er svindyre og man får ca fem limlapper på størrelse med et frimerke. Kjøp noe sånt istedet https://www.jula.no/catalog/hage/hagemiljo/skadedyrbekjemping/myggbeskyttelse-og-fluefeller/fluefelle-014804/ disse er ca 5x20 cm, så man kan klippe dem opp og legge rundt. Pakken koster en fjerdedel av hva "skjeggkrefellene" gjør OG man får ti ganger så mye lim. Vi gav bestanden vår en kjempeknekk ved å klippe sånne på langs og legge langs alle lister i huset! Vi betalte iallefall bare 7000 for behandling av hele huset hos anticimex og har knapt sett et eneste dyr siden da (Vet ikke om dere har fått noe annet prisanslag eller hva du tenker er dyrt) Anonymkode: 1df7b...51a 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #24 Skrevet 24. august 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har også vært plaget med skjeggkre. For oss ble løsningen en helt enkelt spray kjøpt på Jernia (tror jeg). Sprayet i hele huset hvor hund og barn ikke kom til, og støvsuget hver dag i 14 dager. Nå er det minst et halv år siden vi så skjeggkre sist. Alt av papp går rett ut av huset, og tørrmat som mel osv blir oppbevart i bokser med lokk (det pleier vi uansett da). De kommer garantert tilbake, men ikke slik det var da vi oppdaget dem. Det er dessverre «vanlig» med skjeggkre i dag, og de fleste som kommer på besøk har det mest sannsynlig også i son bolig, gjerne uten at de vet det. Anonymkode: 74436...3f7 Takk for tips. Var det denna? Heilt sikkert. https://www.jernia.no/hage-og-fritid/skadedyrbekjempelse/insektsmiddel/trinol-super-permetrin-500ml/p/66944410 Anonymkode: ff7a3...aa6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #25 Skrevet 24. august 2023 Anticimex! de var her og la ut giftig åte langs listene (er ikke farlig for barn og dyr-som vi har) og hele jobben var gjort på 15 minutt. Vi har tre etasjer, 142 kvm. Kosta 6500,- Har ikke sett et eneste lite kre siden. (Vi hadde både sølvkre og skjeggkre). Anonymkode: b16b3...af3 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #26 Skrevet 24. august 2023 Prøv Trinol Super Permetrin! Gi det en sjanse i hvert fall. Du har min største medfølelse i hvert fall ❤️ https://www.clasohlson.com/no/Trinol-Super-Permetrin-insektsspray,-500-ml/p/31-8693?gclid=Cj0KCQjw_5unBhCMARIsACZyzS1fzi124GNbXIuXt4K8JdFL4GydLTQ9Yknb6utpeEi2Xsl-dG3BUn8aAqfHEALw_wcB Anonymkode: ec951...d8f 1
moho Skrevet 24. august 2023 #27 Skrevet 24. august 2023 Jeg har også hatt Anticimex inne. Bor et sted de ikke har kontor, kosta under 10K for to runder i 2021, har ikke sett noen siden. Vi har også katt og barn. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #28 Skrevet 25. august 2023 Du kjøper denne https://avem.no/produkt/desinfiseringskadedyr/ropavet-produkter/ropa-organisk-midd-og-luspulver-5-kg Så strør du det langs alle lister og gulv! Anonymkode: 5d52b...9d3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #29 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det glemte du å skrive i hovedinnlegget.. Så da er det nok ikke riktig at de kom under byggeprosessen som du tror. Skjeggkre er ganske vanlig, nesten som edderkopper. Men er du sikker på at det er skjeggkre og ikke sølvkre? Anonymkode: 7879b...5c9 Når TS har bodd der i 2,5 år og kjøpte huset brukt, men fremdeles nytt tenker jeg huset er 4-6 år gammelt. Med en slik bestand TS beskriver, kan kreene fint ha kommet under byggeprosessen. 8-10 kre formerer seg pent og rolig i veggene over flere år til bestanden når et nivå der antallet øker eksplosivt. Det er gjerne når bestanden når det nivået at de oppdages - og da føles det som om man lever i en stadig flom av kre man nylig har oppdaget. Anonymkode: f32fe...6ba
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #30 Skrevet 25. august 2023 Hadde mye i kjelleren selv vi. Kjøpte en spray som vi sprayet i alle listene. Har ikke sett en eneste en etter det. Over et år siden. Anonymkode: 5d1bd...8a0 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #31 Skrevet 25. august 2023 Vi hadde mye skjeggkre, og betalte ca 10K for 2 besøk (halv år i mellom hvert). Hus på 230kvm. Fungerte helt strålende. Ingen spor av skjeggkre, og han var ut og inn av huset på ca en halvtime. Andre gangen er for å sikre at de som var egg ved første runde er klekket sånn at man får tatt alle. Mini mengder med gift under listene så var ikke noe stress med barna. Skulle ønske vi gjorde det før. Anonymkode: 547ff...ea7 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #32 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, bare ærlig. Anonymkode: dc28d...7d9 Mange frekke og nedlatende folk deler gjerne sin mening under "jeg er bare ærlig/det er bare min mening". Det må være et ensomt liv når ens dømmende mening er viktigere enn følelsene til mottaker. Hører aldri snille empatiske mennesker understreke sine meninger med sånt. Anonymkode: 9703b...b24 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #33 Skrevet 25. august 2023 Mener du at forsikringen ikke dekker sanering eller at du ikke får noe igjen på boligkjøpsforsikringen fordi de er vanlige nå? Vi har sanering i både innbo og husforsikring her, har du sjekket opp begge dine? Anonymkode: 10751...99b 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #34 Skrevet 25. august 2023 Bestill Advion frå ebay, omtrent 500kr. Det er det samme som skadedyrfirma bruker (fått det bekreftet). Legg ut åte hver meter, langs lister i hele huset. Har tatt det hos oss. Vi begynte med Advion selv, men deretter kom skadedyrfimaet inn i etterkant (vi er i ett borettslag) og la mer. Ingen skjeggkre å se, omtrent ett år siden nå. Det er ikke farlig for dyr og småbarn, då den lille perlen du legger ut er så liten, at mengden ett barn/dyr kan få i seg er forsvinnende liten. Anonymkode: b1092...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #35 Skrevet 25. august 2023 Jeg har et tips, hvis du føler for å angripe problemet selv: Kjøpte en leilighet for noen år siden der tidligere eier hadde flere hunder, og renholdet hadde vært så som så. Problemet ble åpenbart da vi etter kort tid (dette var på sommeren) oppdaget at det var masse bitte små biller som levde i alle rom. Iherdig støvsuging gjorde ikke noe med problemet. Det var mange, og de kom åpenbart fra under listene. Siden det var potensiell forsikringssak fanget vi noen og sendte dem til Mycoteam (tror jeg det var) i forskningsparken i Oslo. Det viste seg heldigvis at det ikke var en skadelig art, men "bare" sjenerende. Favorittmaten var visstnok dyrefor... Ergo var det ikke noe å hente hos forsikringsselskapet. Men her kommer poenget (og løsningen for oss): Etter masse online research fant jeg frem til kiselgur. Google dette for mer info. Naturlig produkt, ikke giftig. Brukes spesielt hos bønder som driver med høns og fjærkre. Giselgur brukes mot biller, midd og så vidt jeg vel også skjeggkre. Insektene får det på seg når de krabber gjennom det, og tørker rett og slett ut og dør! Det jeg gjorde var å kjøpe en boks hos Avem ( https://avem.no/produkt/desinfiseringskadedyr/ropavet-produkter/ropa-organisk-lus-og-middpulver-1kg ), men det finnes flere leverandører av kiselgur. Så var det litt egeninnsats ved at jeg fjernet alle feielistene slik at jeg kom til glipen mellom enden på parketten og veggene. Først støvsugde vi selvsagt (husk å kaste posene!), deretter brukte jeg en smart dampvasker fra Biltema (vare nr 84-059), og til slutt la jeg ned rikelig med kiselgur i sprekkene før jeg spikret på feielister igjen. Kiselgur har konsistens som melis, og det lønte seg å bruke en liten sprøyte med plastbelg ( a la "turkey blaster"). Det var selvsagt en jobb som tok noen timer, men belønningen var enorm! Etter en uke var det slutt på biller, og slik har det holdt seg siden. 🙂 Lykke til! Anonymkode: 61641...edb 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #36 Skrevet 25. august 2023 Det koster ikke mye å sanere skjeggkre lenger, og har man utvidet/superforsikring i sin innbo, så dekkes dette. Man betaler da kun en egenandel. Så hør med forsikringsselskapet og hva de dekker, før du evnt tar kontakt med f.eks Nokas skadedyrkontroll. N.B skjeggkre kommer inn med emballasje og ELSKER nye tette og tørre hus. Anonymkode: e3c02...c44
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #37 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det koster ikke mye å sanere skjeggkre lenger, og har man utvidet/superforsikring i sin innbo, så dekkes dette. Man betaler da kun en egenandel. Så hør med forsikringsselskapet og hva de dekker, før du evnt tar kontakt med f.eks Nokas skadedyrkontroll. N.B skjeggkre kommer inn med emballasje og ELSKER nye tette og tørre hus. Anonymkode: e3c02...c44 Obs, ta gjerne bilde av skjeggkreene, de ønsker bevis på at dere har skjeggkre før de sender ut folk når det går på forsikring. Anonymkode: e3c02...c44
Gjest takinova Skrevet 25. august 2023 #38 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dilemma. Huset vi kjøpe som er nydelig forøvrig er stappa av skjeggkre. Forsikring dekker det ikkje fordi det er nå "vanlig". Eg trur dei har komet til under byggeprosessen, ikkje at det er så viktig. Huset er heilt nytt. Eg har lagt ut masse limfeller med sirissmel, felle etter felle blir STAPPA med kre. Det er så sykt mange i alle størrelsar. Limfellene gjer ikkje ein dritt utover å redusera bestanden... Det store dilemma er at vi har ikkje råd til firma. Eg har ikkje hundre tusen til å ta seg av detta. Korleis tar eg dei sjølv? Det er så sykt mange. Dei er i alle rom, i alle etasjer og til og med på loftet. Eg fant til og med i barnevogna så nå får eg aldri solgt den 😵💫 (eg er ikkje eit rævhål). Eg synest ikkje dei er så ekle da. Men det er flaut, vi kan ikkje ha besøk. Vi kan ikkje låne vekk bøker. Eg er redd for å dra dei med meg til andre plassar når vi reiser. Alle penga våre går nå i lån, to bilar, to barn, mat, drivstoff og straum. Bufferen er nesten tom også etter trøbbel med bil. Kva om eg spraye edikk under lister? Salt? Eg tørr ikkje bruka gift frå ebay, minsten krype rundt på golvet snart. Det kan ikkje vere farlig for barn og katt. Støvsuger annakvar dag, spesielt lister. HJELP! Anonymkode: ff7a3...aa6 Kontakt bare et firma du, det koster mye mindre enn du tror. De vet hva slags gift du kan bruke.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #39 Skrevet 25. august 2023 Vi betalte 2000kr for at de kom og la ut åte i hele huset. Det må legges ut åte om ni måneder igjen, men vi har ikke sett noen siden de de første dagene etter de la ut åte. Lykke til! De er ekle, men det er ikke lenger et problem å bli kvitt de. Du kan også spraye med permetrin i alle lister og sluk, men det er åte som hjelper på lang sikt. Det funker slik at skjeggkre spiser åte. De dør, og så spiser resterende skjeggkre døde skjeggkre (med gift).. Så dør de også. Det varer i 9-10 mnd. Du er sikker på at du har skjeggkre og ikke sølvkre? Sølvkre bør nemlig ikke finnes andre steder enn på bad og vaskerom. De må ha fuktige omgivelser for å overleve. Skjeggkre er litt mer robuste… Har du sølvkre andre steder i huset er det tegn på større fuktproblemer. Anonymkode: b67fc...c23
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #40 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for tips. Var det denna? Heilt sikkert. https://www.jernia.no/hage-og-fritid/skadedyrbekjempelse/insektsmiddel/trinol-super-permetrin-500ml/p/66944410 Anonymkode: ff7a3...aa6 Jeg har brukt denne - den var overraskende effektiv. Anonymkode: be287...c06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå