AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Leser litt om borderline og lurer innimellom på om mannen min kan ha det. Han er veldig selvsentrert. Men ikke direkte egoistisk. Lager gjerne mat og gjør saker og ting. Men har liksom på følelsen at det er noe som passer ham. Han er mest opptatt av seg selv. Men så tenker jeg på disse tingene og lurer på, er det MEG og JEG som er borderline og som er egoistisk? Vet det er umulig for folk på et forum å svare på, og mest sannsynlig er vi det ikke noen av oss. Men poenget er, hvordan vet man om det er han eller jeg som er uttafor, eventuelt manulipativ og ego? Vet den som er det at han/hun er det? Anonymkode: ec80e...731
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Tenker det er rart å sette diagnose ut ifra så lite som selvopptatthet. Å ha borderline innebærer så mye mer enn det. Så hvis du ikke kan komme med flere punkter fra symptomlista så bør du slutte å tenke diagnose. Anonymkode: a9f00...c00 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Han gjør sikkert det han mener er best og det som gir ham skryt og tilbakemeldinger Anonymkode: afc7d...a06
Nekinn@ Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Personlighetsegenskaper er ikke diagnoser - vi er alle ulike med plusser og minuser. Det er først når eventuelle symptomer påvirker livet i slik grad at det hemmer vanlig livsutfoldelse man kan begynne å vurdere eventuelle diagnoser. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 Dere har jo rett i det. Han har sikkert ikke en diagnose. Sikkert ikke jeg heller. Men noen ganger lurer man jo på om det er han det «feiler» noe, eller om det er meg. Vet folk som er psyke det selv? De som manipulerer og er destruktive? Kanskje det er meg som gjør ham psyk? Anonymkode: ec80e...731
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 Som regel er ikke den ene mer ok enn den andre. Sannsynligvis er dere bare forskjellige. Og hvis du har det vondt i dette forholdet, så er dere kanskje to ok mennesker som ikke passer sammen. Anonymkode: 93021...af4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 Skjønner ikke hvorfor du kobler det til borderline Anonymkode: c51ea...b21 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du kobler det til borderline Anonymkode: c51ea...b21 Fordi når jeg leser om borderline kjenner jeg igjen mye av handlingsmønsteret. Anonymkode: ec80e...731
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Leser litt om borderline og lurer innimellom på om mannen min kan ha det. Han er veldig selvsentrert. Men ikke direkte egoistisk. Lager gjerne mat og gjør saker og ting. Men har liksom på følelsen at det er noe som passer ham. Han er mest opptatt av seg selv. Men så tenker jeg på disse tingene og lurer på, er det MEG og JEG som er borderline og som er egoistisk? Vet det er umulig for folk på et forum å svare på, og mest sannsynlig er vi det ikke noen av oss. Men poenget er, hvordan vet man om det er han eller jeg som er uttafor, eventuelt manulipativ og ego? Vet den som er det at han/hun er det? Anonymkode: ec80e...731 Mange folk er egoistiske eller selvsentrerte helt uten å ha personlighetsforstyrrelser. Vanligere er det nok med mye fokus på seg selv fordi man sliter med depresjon, angst eller adhd. Eller man kan være normal på mange måter men litt sær og ikke kjenne seg selv så godt. Eller ha dårlig selvtillit og være mistensom og dermed fremme seg selv fordi man ikke tror andre vil ta hensyn. Personlighetsforstyrrelser er mindre vanlig og helt gjennomgripende. Og av dem som har det har ikke alle borderline/emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. I Norge har feks folk med personlighetsforstyrrelser større del trang til å skjule seg/gå i ett med veggen eller unngå folk enn det å iscenesette en type "drama"/kaos som ofte forbindes med borderline. Du beskriver hverken deg eller kjæresten din som dramatiske eller at dere krangler mye, kutter dere, ruser dere eller lager kaos...du bruker knapt adjektiv i teksten gang. Før tenkte man at folk med p.f. ikke visste det selv. Nå tenker man at noen av dem gjør det. Men p.f. starter ofte som ung så vanskelig å selv vite hvem man er uten det. En del har også ptsd. Begge deler kommer gjerne av traumer eller neglect. To personer kan gjensidig oppfatte hverandre som egoistiske om dynamikken i forholdet er ute og sykler. Om du ikke har det bra, kom deg ut uansett årsak. Anonymkode: d8840...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange folk er egoistiske eller selvsentrerte helt uten å ha personlighetsforstyrrelser. Vanligere er det nok med mye fokus på seg selv fordi man sliter med depresjon, angst eller adhd. Eller man kan være normal på mange måter men litt sær og ikke kjenne seg selv så godt. Eller ha dårlig selvtillit og være mistensom og dermed fremme seg selv fordi man ikke tror andre vil ta hensyn. Personlighetsforstyrrelser er mindre vanlig og helt gjennomgripende. Og av dem som har det har ikke alle borderline/emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. I Norge har feks folk med personlighetsforstyrrelser større del trang til å skjule seg/gå i ett med veggen eller unngå folk enn det å iscenesette en type "drama"/kaos som ofte forbindes med borderline. Du beskriver hverken deg eller kjæresten din som dramatiske eller at dere krangler mye, kutter dere, ruser dere eller lager kaos...du bruker knapt adjektiv i teksten gang. Før tenkte man at folk med p.f. ikke visste det selv. Nå tenker man at noen av dem gjør det. Men p.f. starter ofte som ung så vanskelig å selv vite hvem man er uten det. En del har også ptsd. Begge deler kommer gjerne av traumer eller neglect. To personer kan gjensidig oppfatte hverandre som egoistiske om dynamikken i forholdet er ute og sykler. Om du ikke har det bra, kom deg ut uansett årsak. Anonymkode: d8840...2e8 Takk, dette var nyttig. Nei, jeg har det ikke bra. Men er usikker på hvorfor, eller hvems «feil» det er. Kanskje det kan fikses. Eller kanskje det bare ikke kan det fordi han er som han er. Eller fordi JEG er som jeg er. Derav lurer jeg på om man vet det når man er den som det «feiler» noe. Om jeg rett og slett har en personlighetsforstyrrelse eller ikke forstår virkeligheten. Anonymkode: ec80e...731
Polyester Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere har jo rett i det. Han har sikkert ikke en diagnose. Sikkert ikke jeg heller. Men noen ganger lurer man jo på om det er han det «feiler» noe, eller om det er meg. Vet folk som er psyke det selv? De som manipulerer og er destruktive? Kanskje det er meg som gjør ham psyk? Anonymkode: ec80e...731 Jeg er borderline og jeg vet det. Har visst det siden jeg var ni. Da jeg manipulerte visste jeg det etterpå men det var ikke planlagt og jeg gjorde det ikke for å manipulere, jeg gjorde det av desperasjon og fra mekanikker som jeg ikke kunne kontrollere fordi jeg ikke ville miste personene jeg gjorde det med. Manipulasjon kom alltid fra store emosjonelle anfall som jeg ikke klarte å navigere på en normal måte. Det du beskriver er ikke borderline, selvopptatthet er ikke en sentral del av diagnosen. Sentralt i diagnosen er svart-hvitt tenking og frykt for å bli forlatt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 Polyester skrev (1 minutt siden): Jeg er borderline og jeg vet det. Har visst det siden jeg var ni. Da jeg manipulerte visste jeg det etterpå men det var ikke planlagt og jeg gjorde det ikke for å manipulere, jeg gjorde det av desperasjon og fra mekanikker som jeg ikke kunne kontrollere fordi jeg ikke ville miste personene jeg gjorde det med. Manipulasjon kom alltid fra store emosjonelle anfall som jeg ikke klarte å navigere på en normal måte. Det du beskriver er ikke borderline, selvopptatthet er ikke en sentral del av diagnosen. Sentralt i diagnosen er svart-hvitt tenking og frykt for å bli forlatt. Takk. Jeg har stor frykt for å bli forlatt. Av alle, egentlig. Er redd for å manipulere. Og kan tenke at jeg har gjort det. Er utålmodig og veldig hengiven. Eller kald hvis jeg blir avvist. Anonymkode: ec80e...731
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk. Jeg har stor frykt for å bli forlatt. Av alle, egentlig. Er redd for å manipulere. Og kan tenke at jeg har gjort det... Anonymkode: ec80e...731 Har du vurdert å gå i terapi? Anonymkode: d8840...2e8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå