Gå til innhold

Hvordan fordele soverom, når to barn kun bor hos oss 50%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig kjøpt hus med fem soverom. To store soverom (11/12 kvadrat) og tre små soverom (7/8 kvadrat).

Jeg har to barn på fire (gutt) og fem (jente).  De bor 100% hos oss.

Han har to barn på seks og elleve år. Begge er gutter. Hans barn bor 50% hos oss. 

Men hvordan skal vi fordele soverommene? Føler deg er opplagt at de tre minste barna, får de tre små rommene. Men samtidig, er det riktig at eldstemann som kun er der halvparten av tiden får det beste rommet?

Mannen mener at jeg skal bestemme dette, siden han fikk velge lokasjon. Men synes det ikke er så lett. Føler også at det ikke er så enkelt å endre det senere, når barna først har fått eierforhold til sine rom.

Noen som har noen lure tanker?

Anonymkode: 0d197...fe4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som bor der dobbelt så mye som de andre får de største rommene.

Anonymkode: f8f44...9a2

• Liker 15
Skrevet

Min erfaring er at store unger har mer behov for store rom.

Anonymkode: 5405d...5f3

• Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet

Har noen av ungene mye besøk/leker mer på rommet enn de andre?

Det ene barnet er størst, men vil da også flytte ut først. Da får noen andre rommet.

Evt gutta smårommene, jenta store rommet?

Anonymkode: 64579...49e

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det største barnet bør få det største rommet. Jo eldre barna blir, jo mer behov får de for privatliv på eget rom. 11-åringen er jo også mye eldre enn de andre, som er mer jevnaldrende, så det synes jeg var et enkelt valg.

Skrevet

De største rommene til de største barna. Helt klart. Min tenåringer er knapt utenfor rommene sine hvis de ikke er på trening/skole, mens de små er sammen med oss nesten hele tiden.

Anonymkode: 35e4f...0a8

• Liker 11
Skrevet

Eldste har alltid privilegium. Slik skal det være uansett hvor mye barna er der. Eldste får være ute lengst, største rommet (eller det rommet hen velger, ut i fra hva som er mulig). Etterhvert vil de mindre "arve" rommet, leggetider, utetider osv jo eldre de blir. 

Min niese var hos sin far 50 % av tiden, og fikk alltid det minste rommet, fikk ikke innrede selv fordi det skulle bli brukt som gjesterom når hun ikke var der. Alltid med den tankegangen at hun bare var der halvparten av tiden. I ungdomsårene følte hun seg som en byrde, en som ikke var ment å være i familien, som ikke passet inn og tok plass. Hun sluttet å ha samvær med sin far, og slet lenge med å føle seg "hjemme". 

Anonymkode: 9ac7a...da2

• Liker 21
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Størst barn = størst rom synes jeg. Selv om barna er der 50% av tiden er det viktig at de føler seg 100% elsket og verdsatt❤️

Av de tre små, så tenker jeg at jenta får det største og guttene de to minste. Da har din eldste og hans eldste fått de største rommene og de to minste får minst. 

Anonymkode: 87ed8...7dc

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

To store soverom (11/12 kvadrat) og tre små soverom (7/8 kvadrat).

Jeg har to barn på fire (gutt) og fem (jente).  De bor 100% hos oss.

Han har to barn på seks og elleve år. Begge er gutter. Hans barn bor 50% hos oss. 

Anonymkode: 0d197...fe4

Lite rom #1: Soverom for foreldre

Lite rom #2: Soverom for barn-4, barn-5 (begge 100%) og barn-6 (50%)

Lite rom #3: "Privat" soverom for barn-11 (50%). 

Stort rom #1 og #2: Lekerom.  

Anonymkode: 93264...d29

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Den største får det største rommet, uavhengig av 50/50. De skal ha to fullverdige hjem, ikke to «halvveis» 

Anonymkode: 5e489...d09

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De som bor der dobbelt så mye som de andre får de største rommene.

Anonymkode: f8f44...9a2

Ja, sånn at de eldste føler enda mer på at de er på «besøk» og ikke bor der? Jippi! 

Anonymkode: 0ef82...48e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde gitt de tre minste lite rom, og dere + eldste stort rom. Eldste her er 50/50 og har det største. Så deler de to i midten det nest største, yngste har minst og vi foreldre har et i midten. 

Anonymkode: 52a56...186

• Liker 6
Skrevet

Alle barna bor der, det er like mye alle barnas hjem, selv om ikke de to eldste får være der så mye som de kanskje ønsker! De skal ikke straffes for det! Vi er i samme situasjon, og her har de eldste fått største rommet i rekkefølge etterhvert som en har blitt voksen pg flyttet ut. Noe annet kunne ikke falt meg inn! Det er like mye stebarns hjem som mine barn (som jeg har med far til stebarna). 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Størst barn = størst rom synes jeg. Selv om barna er der 50% av tiden er det viktig at de føler seg 100% elsket og verdsatt❤️

Av de tre små, så tenker jeg at jenta får det største og guttene de to minste. Da har din eldste og hans eldste fått de største rommene og de to minste får minst. 

Anonymkode: 87ed8...7dc

Så enig! Stesøsken skal ikke behandles forskjellig!  

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke behov for mye plass da jeg var tenåring. Brydde meg mer om at rommet lå litt unna foreldre osv. Jeg bodde inni en pc skjerm uansett og foretrakk å dra til venner med kjellerstue.

Anonymkode: 393d5...388

• Liker 7
Skrevet

Eldste størst rom. Så overtar nestemann det når han flytter ut osv. Men om dere har en kjellerstue barn kan disponere når de har besøk, så har ikke soveromsstørrelsen så mye betydning. Jeg syns også at ideen om et lekerom er god. Dvs at to deler soverom som bare er til å sove på.

Anonymkode: 24c93...7bd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Små barn har gjerne mye leker som krever plass, men samtidig har større barn mer besøk. De fleste velger nok å gi det største rommet til de eldste barna og ettersom de flytter ut for de yngre søsknene oppgradere rommene sine. Har dere en kjeller- eller loftstue i tillegg hvor barna kan ha venner på besøk ville jeg kanskje gjort det omvendt, at de eldste barna får de minste rommene. Jeg synes uansett ikke det er vesentlig at noen av barna bare bor der 50%, det er likevel deres hjem. 

• Liker 1
Skrevet

50% eller ikke har vel ikke noe å si. Men her har de yngste de største rommene. De små bygger togbane og Lego og alt mulig utover gulvet. De store sitter i sengene sine med besøket sitt og skjermer, det hadde holdt med 2kvm 😅

• Liker 5
Skrevet

La største velge rom først, deretter nest eldste o.l? Siden det er så stor aldersforskjell, så blir det kanskje ikke så mye uenigheter heller? 

Anonymkode: db355...64e

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...