Gå til innhold

Hjemmesykepleier til huseier tar seg inn i utleieboligen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på hvordan vi kan løse dette. Huseier har hjemmesykepleier og leier samtidig ut to boenheter i huset. Disse boenhetene er avgrenset men ikke låst ut til felles oppgang. Hjemmesykepleier skjønner tydelig ikke hvor brukeren bor for de kommer inn til oss som leier. Huseier har sagt ifra og vi som leier har sagt ifra når de kommer busende inn. Har opplevd å få hjemmesykepleie busende inn mens jeg sitter på do, og når vi sover etc. Føler vi har null privatliv. Hjemmesykepleiere henvender seg også til oss og informerer om huseier har bestilt endring i besøkene han skal ha av tjenesten.. noe vi egentlig ikke har noe som helst med. Vi har ikke rett på info fra hjemmetjenesten (ikke pårørende). Vi har også opplevd dem vandrende langt nedover i hagen mens vi sitter der og begynner å snakke med oss (veldig spesielt, de har jo ingenting der å gjøre?). 
Vi må selvsagt installere låser ut mot felles oppgang, noe som tidligere ikke har vært nødvendig i det hele tatt (det er ikke ytterdører men det er ulike etasjer på alle enheter). Men jeg mener også som prinsipp at det er unødvendig at hjemmesykepleiere går inn i andre områder enn brukerens private bolig? Får de ikke instrukser av leder på hvor bruker bor?

Anonymkode: 31a2c...7e6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere tenkt tanken på å henge opp skilt på døra? Hjemmesykepleien er helt sikkert informert om hvor han bor, men tatt i betraktning hvor mange som er innom og hvor travelt de har det er det ikke rart at sånne bommerter kan skje. Det er jo uvanlig at det ikke er lås på døra.

Anonymkode: fbab3...f15

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dere tenkt tanken på å henge opp skilt på døra? Hjemmesykepleien er helt sikkert informert om hvor han bor, men tatt i betraktning hvor mange som er innom og hvor travelt de har det er det ikke rart at sånne bommerter kan skje. Det er jo uvanlig at det ikke er lås på døra.

Anonymkode: fbab3...f15

Det koster litt å installere lås, og når det tidligere ikke har vært noe problem (hoveddøren er jo låst) så har vi ikke tenkt over det før nå. Vi har hengt opp skilt på huseier sin dør; men våre boenheter er før huseiers. 
Må kanskje sette opp skilt foran hoveddør. 

Skrevet

Klag til bydelen/kommunen. 

De utgir jo taushetsbelagt info. 

Anonymkode: 5fe08...034

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Hjemmesykepleien svimer rundt i sin egen verden, det nytter ikke uansett hva du gjør. Har ikke tall på hvor mange ganger de ringte på hos meg etter å ha prøvd å låse seg inn. De skulle til en person i etasjen over, første bokstav i etternavnet var den samme… I tillegg presterte de å parkere på tvers foran de to eneste bilene på parkeringsplassen, dvs at det var 14 ledige plasser pluss gjesteplassene. Både jeg og eieren av den andre bilen skulle på jobb, men kom oss ikke ut. Og de skjønte ikke hvorfor vi hadde klaget (de hadde fått utallige beskjeder om å parkere på gjesteplass eller brukerens plass hvis vedkommende ikke hadde egen bil).

Jeg ville ha kjøpt en sånn døralarm som man kan ha med på ferie. De lærer kanskje etter at den har startet noen ganger.

Anonymkode: 4d7a7...5ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det koster litt å installere lås, og når det tidligere ikke har vært noe problem (hoveddøren er jo låst) så har vi ikke tenkt over det før nå. Vi har hengt opp skilt på huseier sin dør; men våre boenheter er før huseiers. 
Må kanskje sette opp skilt foran hoveddør. 

Dere bør nok henge opp navneskilt på egne dører i tillegg. Ville notert under i parentes ‘(NN bor ikke her, 2 etasjer opp)’ - el.l.

De som kommer er innom hos mange, og tar det ofte litt på lykke og fromme for å spare tid. De fleste steder er det jo ikke noe problem å bare gå inn første døren.

Ville også lagt inn klage, siden dere feilaktig blir behandlet som pårørende og får taushetsbelagt informasjon.

Det er ganske alvorlig. Strenge regler for slikt.

Anonymkode: e2f5e...3b3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Heng opp en stor lapp på døra, sett på en krok på innsiden hvis ikke dere vil ha lås.

Anonymkode: c4622...a1b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere bør nok henge opp navneskilt på egne dører i tillegg. Ville notert under i parentes ‘(NN bor ikke her, 2 etasjer opp)’ - el.l.

De som kommer er innom hos mange, og tar det ofte litt på lykke og fromme for å spare tid. De fleste steder er det jo ikke noe problem å bare gå inn første døren.

Ville også lagt inn klage, siden dere feilaktig blir behandlet som pårørende og får taushetsbelagt informasjon.

Det er ganske alvorlig. Strenge regler for slikt.

Anonymkode: e2f5e...3b3

At de informerer om brukers endringer i tjenesten er helt klart mest alvorlig. Nå kjenner vi huseier godt, men iflg norsk lov har vi jo ikke lov til å vite noenting om bruker fra en helsearbeider. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Heng opp en stor lapp på døra, sett på en krok på innsiden hvis ikke dere vil ha lås.

Anonymkode: c4622...a1b

Jeg satte opp krok nylig. Og det hindrer fra å gå inn når jeg er hjemme- men det er ikke behagelig likevel for det blir sånn dytting og røsking i døra. Man må likevel kommunisere med dem og det føles likevel invaderende. Det står også skrevet et navn på døren, men mulig ikke synlig nok? Må kanskje ha et stort skilt. Får ikke låst når jeg er på jobb og har opplevd at døren da står på vidt gap når jeg kommer hjem. De har da kanskje vandret rundt inne hos meg og ikke funnet bruker. Det er ikke noe rart inne hos meg så det går fint, men føles ubehagelig likevel. 

Skrevet

Få huseier og den andre leieboeren med og lag skikkelig skilt med tydelige navn og etasjer. Fest på hoveddør/der det ikke kan unngås å ses. Si tydelig ifra at de går feil. Om de da ikke klarer det: klag hver gang til sjefen deres. Det er ikke greit å gå inn til andre eller "plage" de. Du kan kanskje feste hengelås på utsiden av døren så kan du iallfall låse når du går? Evt ett stor ark med "Kari bor ikke her". De må da ta hintet😅

Anonymkode: c9341...90b

• Liker 4
Skrevet

Ring og snakk med dem. Det er brudd på taushetsplikt, og ja utrolig plagsomt for dere. Gjør det klart hvor mange ganger de har kommet inn til dere. De skal ha info om hvor de skal gå, og ja ofte er de litt late etter min erfaring. Det er skikkelig ugreit at de går inn til dere.

Jeg har hjemmesykepleie selv, og selv om jeg vet de kommer er det forstyrrende. Det hender det jeg kan få avbestilt pga hjelp fra familie - og så kommer de likevel en kveld jeg trengte ro, fordi de ikke fikk beskjeden. Det er generelt dårlig kommunikasjon. 

Anonymkode: 014da...332

• Liker 3
Skrevet

Kanskje de forteller om endring i rutinene fordi de tror dere er i slekt, da... Siden dere bor i samme hus.

Utrolig at dere ikke har mulighet til å låse dørene til der dere leier. Jeg hadde satt inn lås og tydelig merking på dørene.
Eller.. jeg hadde satt det som et krav allerede før jeg flyttet inn.

Anonymkode: a0c31...dea

• Liker 1
Skrevet

Utrolig uproft. Jeg ville sendt en klage til tjenesteleder og informert om at hvis dette gjentar seg vil de bli politianmeldt for brudd på taushetsplikten. Slike folk har ingenting i helseyrker å gjøre! 

Anonymkode: b782a...011

• Liker 1
Skrevet

Skilt på døra: «Er du fra hjemmesykepleien? Da har vi sagt 100 ganger før at du ikke skal inn her.»

Hver gang de snakker til deg om pasienten ville jeg sagt: nå bryter du taushetsplikten din og det kommer jeg til å melde til sjefen din. Og faktisk gjort det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
BobbySocks skrev (9 minutter siden):

Skilt på døra: «Er du fra hjemmesykepleien? Da har vi sagt 100 ganger før at du ikke skal inn her.»

Hver gang de snakker til deg om pasienten ville jeg sagt: nå bryter du taushetsplikten din og det kommer jeg til å melde til sjefen din. Og faktisk gjort det.

Enig! 

Anonymkode: 8977c...d29

Skrevet

Dere må da ha lås... kan ikke det bli styr hvis det skjer noe mtp forsikring? Og det er da huseier som må stå for utgiftene. Er det ikke sånn vanlig, gammaldags nøkkelhull i døra en gang? Det kan vel ikke være altfor dyrt å få satt inn. Foreslå for huseier at du kan ring låsesmed og fikse det, så får han regninga. 

Ellers ville jeg som flere har sagt, satt opp skilt. Her bor Hanne Hansen. 

Så kunne du jo skrevet under at huseier bor videre inn. Det ser kanskje litt dumt ut, men da slipper du alt styret.

Anonymkode: 5c930...a8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei, lurer på hvordan vi kan løse dette. Huseier har hjemmesykepleier og leier samtidig ut to boenheter i huset. Disse boenhetene er avgrenset men ikke låst ut til felles oppgang. Hjemmesykepleier skjønner tydelig ikke hvor brukeren bor for de kommer inn til oss som leier. Huseier har sagt ifra og vi som leier har sagt ifra når de kommer busende inn. Har opplevd å få hjemmesykepleie busende inn mens jeg sitter på do, og når vi sover etc. Føler vi har null privatliv. Hjemmesykepleiere henvender seg også til oss og informerer om huseier har bestilt endring i besøkene han skal ha av tjenesten.. noe vi egentlig ikke har noe som helst med. Vi har ikke rett på info fra hjemmetjenesten (ikke pårørende). Vi har også opplevd dem vandrende langt nedover i hagen mens vi sitter der og begynner å snakke med oss (veldig spesielt, de har jo ingenting der å gjøre?). 
Vi må selvsagt installere låser ut mot felles oppgang, noe som tidligere ikke har vært nødvendig i det hele tatt (det er ikke ytterdører men det er ulike etasjer på alle enheter). Men jeg mener også som prinsipp at det er unødvendig at hjemmesykepleiere går inn i andre områder enn brukerens private bolig? Får de ikke instrukser av leder på hvor bruker bor?

Heng opp skilt på dørene med navnene dered så de skjønner st det bor noen andre der! Ring å snakk med ledelsen dered og forklar problemet!! Dette er ikke greit..

Anonymkode: aa75a...a30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...