AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Hvilken feil gjør jeg? Skulle lage en pizza og tok halv pakke av tørrgjær og ca 1 ts sukker + lunket vann fra springen. blandet godt, dekket med plastfolie og lot den ligge på litt varmt sted i 10-15 min. Men det skjedde ingen ting. Den ville ikke heve. Ene gangen ventet jeg halv time også men det hjalp heller ikke 😳 Gjør jeg noe feil? Tips og råd? Tørrgjær som jeg bruker går ut i sep men det er fortsatt noen uker igjen så den er ikke gammel Anonymkode: 07ca8...186
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Gjær er levende, noen ganger er de bare død. Ta ny pose. Anonymkode: 26e00...085 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gjær er levende, noen ganger er de bare død. Ta ny pose. Anonymkode: 26e00...085 Oh ja det var jg ikke klar over...takk😊 Anonymkode: 07ca8...186
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Men hvorfor gjør du det i det hele tatt? Tørrgjær kan du bare blande rett inn i melet. Ser det ofte gjøres sånn som du prøvde på i amerikanske oppskrifter, de har litt annerledes gjær som må "settes i gang" før det kan brukes. Anonymkode: 4cf23...c2b 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 (endret) Når du bruker tørrgjær, må du røre den ut i vann og bittelitt sukker først, selv om alle oppskrifter sier at du bare skal ha den i deigen sammen med melet. Ta 1 dl lunka vann (husk å trekke dette fra resten av væsken som skal være med i deigen etterpå), 1/2 ts sukker og rør inn tørrgjæren til den er løst opp. La blandinga stå et par min til den begynner å boble. Da har du den og resten av væsken oppi det tørre. Ikke bruk varmt vann fra springen! Bland kokt og kaldt vann til passelig temperatur. Pass på så det ikke blir for varmt (ikke over 37-38 grader), da dør gjæren. Endret 24. august 2023 av Anonymus Notarius
Brunhilde Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 (endret) Anonymus Notarius skrev (14 minutter siden): Når du bruker tørrgjær, må du røre den ut i vann og bittelitt sukker først, selv om alle oppskrifter sier at du bare skal ha den i deigen sammen med melet. Ta 1 dl lunka vann (husk å trekke dette fra resten av væsken som skal være med i deigen etterpå), 1/2 ts sukker og rør inn tørrgjæren til den er løst opp. La blandinga stå et par min til den begynner å boble. Da har du den og resten av væsken oppi det tørre. Ikke bruk varmt vann fra springen! Bland kokt og kaldt vann til passelig temperatur. Pass på så det ikke blir for varmt (ikke over 37-38 grader), da dør gjæren. Alt du sier her stemmer, bortsett fra det jeg har uthevet. Tørrgjær tåler temperatur helt opp til 40 grader, mens fersk gjær helst ikke vil ha høyere temperatur enn 30. Endret 24. august 2023 av Brunhilde Feil bruk av prosenttegn :ler:
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 Brunhilde skrev (Akkurat nå): Alt du sier her stemmer, bortsett fra det jeg har uthevet. Tørrgjær tåler temperatur helt opp til 40%, mens fersk gjær helst ikke vil ha høyere temperatur enn 30. Sant at tørrgjær kan ha litt høyere temperatur, men hvis man skal bruke vann varmere enn kroppstemperatur, bør man bruke termometer, så det ikke er varmere enn man tror. (Jeg pleier for enkelhets skyld alltid bare teste vannet på underarmen, så slipper jeg å styre med sånt.)
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hvorfor gjør du det i det hele tatt? Tørrgjær kan du bare blande rett inn i melet. Ser det ofte gjøres sånn som du prøvde på i amerikanske oppskrifter, de har litt annerledes gjær som må "settes i gang" før det kan brukes. Anonymkode: 4cf23...c2b Men om gjæren ikke lever slik som i dette tilfellet, så vil ikke deigen heve heller eller heve dårlig. Derfor er det greit å lage en starter først så ikke hele deigen blir mislykket. Anonymkode: 26e00...085 1
Sinsen Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 Det er da ikke noe problem å bare blande gjær rett i melet? Jeg kjører bare alt, og kaldt vann, i kjøkkenmaskin, lenge, så det blir litt lunket av eltingen, og setter det til heving. Ikke en eneste gang, på 25 år, har jeg opplevd at det ikke hever. ...men ja, kanskje for varmt vann rett i tørrgjær er det som har skapt problemer for TS? 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvilken feil gjør jeg? Skulle lage en pizza og tok halv pakke av tørrgjær og ca 1 ts sukker + lunket vann fra springen. blandet godt, dekket med plastfolie og lot den ligge på litt varmt sted i 10-15 min. Men det skjedde ingen ting. Den ville ikke heve. Ene gangen ventet jeg halv time også men det hjalp heller ikke 😳 Gjør jeg noe feil? Tips og råd? Tørrgjær som jeg bruker går ut i sep men det er fortsatt noen uker igjen så den er ikke gammel Anonymkode: 07ca8...186 Det er ingenting som hever når en blander gjær, sukker og vann. Det som derimot skjer, er at det kan komme noen bobler. Når melet er blandet i, skal deigen stå til heving. Det går også fint an å blande gjæren inn i melet. Og det er ikke anbefalt å bruke varmt vann rett fra springen til matlaging. Når jeg lager pizzadeig, bruker jeg bare vanlig kaldt vann fra springen. (+gjær, mel, salt og en dæsj eplesidereddik) Anonymkode: 08e7a...61a
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #11 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ingenting som hever når en blander gjær, sukker og vann. Det som derimot skjer, er at det kan komme noen bobler. Når melet er blandet i, skal deigen stå til heving. Det går også fint an å blande gjæren inn i melet. Og det er ikke anbefalt å bruke varmt vann rett fra springen til matlaging. Når jeg lager pizzadeig, bruker jeg bare vanlig kaldt vann fra springen. (+gjær, mel, salt og en dæsj eplesidereddik) Anonymkode: 08e7a...61a Altså bobler fordi gjæren blir aktivert. Eddiken gir gjæren en liten boost og er også bra for glutenet Anonymkode: 08e7a...61a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå