AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Del Skrevet 24. august 2023 Det kommer opp varsler på mobilen. Når man er på startskjermen, sveiper ned, så man kan sette på bluetooth, slå av ringelyden, sette i flymodus osv. Varslene kommer opp nedenfor der. Det står f.eks "Samsung internett: Android er i faresonen" og det er bilde med skilt hvor det står "virus warning". Nå står det også "Samsung internett: This is how he lies to you" Det kommer opp noe som ser ut som nyheter, noe om kjendiser, relasjoner osv. For lenge siden kom det opp diverse advarsler om virus. Fort gjort å komme borti så jeg trykka meg inn på en av linkene, og da kom det opp noe om virus, mobilen er infisert etc. Kan jeg bare gå på varselinnstillinger og ikke tillate disse varslene? Eller kan det være faktisk virus e.l. som må fikses på annet vis? Nå har det kommet opp ca hver dag i noen mnd. Da var det noen mnd siden siste periode med sånt... Anonymkode: d92ed...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 24. august 2023 #2 Del Skrevet 24. august 2023 Hørs ut som du kan være infisert med noe som prøver å infisere deg enda mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Del Skrevet 24. august 2023 Millinea skrev (Akkurat nå): Hørs ut som du kan være infisert med noe som prøver å infisere deg enda mer. Hvordan fjerner jeg det? Ordna med avg antivirus nylig, men får ikke til å oppgradere og betale for best beskyttelse.. Anonymkode: d92ed...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 24. august 2023 #4 Del Skrevet 24. august 2023 prøv avg, malwarebytes, avast e.l og prøv deg frem til du finner en som lar deg søke gjennom telefon etter virus/trojans osv gratis uten å betale, finne ut om det faktisk er noe der før du betaler, evt ta den med til noen som driver med det her. Ellers så er google fint sted å begynne. Søk "remove virus from samsung/apple/android" får opp mange gode guider der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Del Skrevet 24. august 2023 Avg har kjørt scan nå. Ser ikke ut som at det er noe problem. Sjekka google kontoen min. Da sto det "enhetene dine, her er du logget på: 2 økter på android. Det står noen bokstaver og tall som jeg ikke gjenkjenner, stedsnavnet hvor jeg er, samsung browser, den gjeldende økten din. Nedafor står det Galaxy og tallene som viser min modell, samme stedsnavn, android device. Jeg kan klikke inn for å se nøyaktig hvor den er, det er her hjemme. Men den jeg ikke gjenkjenner er også meg? Skjønner ikke helt dette. Anonymkode: d92ed...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 24. august 2023 #6 Del Skrevet 24. august 2023 evt en PC som du er logget inn på google på? Hvis ikke så logg den ut, endre passord, og legg til to stegs pålogging. Gå igjennom alle apper du har lastet ned også, spill og "kjekt å ha apper", de kommer gjerne med spam push-notifikasjoner. Se på hvilke apper som har tilgang til å gi deg push varsler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Del Skrevet 25. august 2023 Millinea skrev (13 timer siden): evt en PC som du er logget inn på google på? Hvis ikke så logg den ut, endre passord, og legg til to stegs pålogging. Gå igjennom alle apper du har lastet ned også, spill og "kjekt å ha apper", de kommer gjerne med spam push-notifikasjoner. Se på hvilke apper som har tilgang til å gi deg push varsler Nei, er ikke logget inn på pc. Jeg logga ut, endra passord og la til totrinns. Men tror allikevel det i går kveld så ut som at jeg var logga inn to steder. Tror jeg selv logga inn to ganger. Ser at jeg har masse apper, tenkte å slette, men vet ikke hva alt er engang. Bl.a. "private compute services" Kan ikke huske å ha lasta ned den. Er det endel apper som bare er der fra før når mobilen blir kjøpt? Skal sjekke hvilke som kan gi pushvarsler. Anonymkode: d92ed...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 25. august 2023 #8 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, er ikke logget inn på pc. Jeg logga ut, endra passord og la til totrinns. Men tror allikevel det i går kveld så ut som at jeg var logga inn to steder. Tror jeg selv logga inn to ganger. Ser at jeg har masse apper, tenkte å slette, men vet ikke hva alt er engang. Bl.a. "private compute services" Kan ikke huske å ha lasta ned den. Er det endel apper som bare er der fra før når mobilen blir kjøpt? Skal sjekke hvilke som kan gi pushvarsler. Anonymkode: d92ed...834 Private compute services er en kjerneapp så ikke slett den. Ødelegger telefon . Alle telefoner kommer med masse bloatware også, så enkleste er å google hver av de, forteller ofte om du kan uninstalle de eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #9 Del Skrevet 25. august 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer opp varsler på mobilen. Når man er på startskjermen, sveiper ned, så man kan sette på bluetooth, slå av ringelyden, sette i flymodus osv. Varslene kommer opp nedenfor der. Det står f.eks "Samsung internett: Android er i faresonen" og det er bilde med skilt hvor det står "virus warning". Nå står det også "Samsung internett: This is how he lies to you" Det kommer opp noe som ser ut som nyheter, noe om kjendiser, relasjoner osv. For lenge siden kom det opp diverse advarsler om virus. Fort gjort å komme borti så jeg trykka meg inn på en av linkene, og da kom det opp noe om virus, mobilen er infisert etc. Kan jeg bare gå på varselinnstillinger og ikke tillate disse varslene? Eller kan det være faktisk virus e.l. som må fikses på annet vis? Nå har det kommet opp ca hver dag i noen mnd. Da var det noen mnd siden siste periode med sånt... Anonymkode: d92ed...834 du har vært på en sketchy side. klart å trykke ja til push varsler. bare å skru av og aldri se deg tilbake hadde du faktisk hatt noe så hadde du merket det alt Anonymkode: 1230c...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #10 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): hadde du faktisk hatt noe så hadde du merket det alt Anonymkode: 1230c...bb2 Hvordan merker man det? Ser ut som at reddit sender ut varsler. Tror jeg fikk slått det av nå. Anonymkode: d92ed...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.MountainLurk Skrevet 30. august 2023 #11 Del Skrevet 30. august 2023 Fant du ut av det? Har 2 i omgangskretsen som har fått samme de siste 2-3 ukene. Har ikke mulighet til å feilsøke på telefonene deres selv 😕 Når jeg har sett disse tidligere har det vært via en infisert webside, eller via reklamepostene på en webside, og det har holdt å lukke alle nettleserfaner. Det hjelper ikke nå. Derfor _antar_ jeg dette kommer via reklame i en eller annen app, men aner ikke hvilken app 😕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #12 Del Skrevet 30. august 2023 22 minutter siden, Mr.MountainLurk said: Fant du ut av det? Har 2 i omgangskretsen som har fått samme de siste 2-3 ukene. Har ikke mulighet til å feilsøke på telefonene deres selv 😕 Når jeg har sett disse tidligere har det vært via en infisert webside, eller via reklamepostene på en webside, og det har holdt å lukke alle nettleserfaner. Det hjelper ikke nå. Derfor _antar_ jeg dette kommer via reklame i en eller annen app, men aner ikke hvilken app 😕 Ofte så har man klart å trykke ja til pushvasler i nettleseren på mobilen. Og om man ikke lukker fanene i nettleseren hver gang man er inne på den, så vil telefonen i ny og ne få varsler fra helt tilfeldige nettsider som står oppe. Det er det det virker som TS har klart å gjøre, mtp navnet "samsung internett" Jeg har selv vært inne på ikke datakyndige sine telefoner, og ofte er det fler enn 40 faner oppe og går. Er jo ikke rart telefonen blir varm og går sirup heller 😂 Og noen har jo flere nettlesere på mobilen (slik vi har på PC), og når standard nettleser er samsung internett, men man bruker chrome når man selv skal oppsøke en nettside, så har man kanskje 40 faner oppe i chrome, også har man 99 faner i samsung internett... Anonymkode: 6b267...422 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.MountainLurk Skrevet 30. august 2023 #13 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ofte så har man klart å trykke ja til pushvasler i nettleseren på mobilen. Og om man ikke lukker fanene i nettleseren hver gang man er inne på den, så vil telefonen i ny og ne få varsler fra helt tilfeldige nettsider som står oppe. Det er det det virker som TS har klart å gjøre, mtp navnet "samsung internett" Jeg har selv vært inne på ikke datakyndige sine telefoner, og ofte er det fler enn 40 faner oppe og går. Er jo ikke rart telefonen blir varm og går sirup heller 😂 Og noen har jo flere nettlesere på mobilen (slik vi har på PC), og når standard nettleser er samsung internett, men man bruker chrome når man selv skal oppsøke en nettside, så har man kanskje 40 faner oppe i chrome, også har man 99 faner i samsung internett... Anonymkode: 6b267...422 Joa, men i disse tilfellene er alle faner lukket i både "Samsung Internett" og Chrome, likevel kommer varslene opp uten at brukerne går inn på nye websider (såvidt de sier selv i alle fall...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #14 Del Skrevet 30. august 2023 3 minutter siden, Mr.MountainLurk said: Joa, men i disse tilfellene er alle faner lukket i både "Samsung Internett" og Chrome, likevel kommer varslene opp uten at brukerne går inn på nye websider (såvidt de sier selv i alle fall...) TS har selv skrevet: On 8/25/2023 at 9:12 PM, AnonymBruker said: Ser ut som at reddit sender ut varsler. Tror jeg fikk slått det av nå. Anonymkode: d92ed...834 Anonymkode: 6b267...422 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #15 Del Skrevet 30. august 2023 Slett alle cookies og data(buffer/mellomlager) til nettlesere. Gå gjennom alle apper og fjern alle som ikke er i bruk eller ser sketchy ut. Skru av push-varsel på alle apper. Anonymkode: 71d82...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå