Druid Skrevet 25. august 2023 #41 Skrevet 25. august 2023 Kokeplate skrev (2 timer siden): Kan du forklare litt nærmere hvorfor det er samme greie? Nummerportabilitet representerer samme tekniske utfordring uansett i hvilken sammenheng, så det er samme premiss om telefonnummerserier , kontonummer eller adresser fortolkes. Der må være en oversettelse (telefonnummer-abo nummer, kontonummer - bankkunde kontonummer eller adresse GPS posisjon) Poenget er at telefonnummerserien var en forenkling som kun var forenkeling for Telenor, kontonummer og strukturerte adresser hjelper sluttbruker. Dette er grunnen til at man primært ønsker kontonummerportabilitet på pensjonskonto og aksjekonto; de kontoene man kun har en av. men rent prinsipielt er det ingen forskjell.
Kokeplate Skrevet 25. august 2023 #42 Skrevet 25. august 2023 (endret) Druid skrev (2 timer siden): Nummerportabilitet representerer samme tekniske utfordring uansett i hvilken sammenheng, så det er samme premiss om telefonnummerserier , kontonummer eller adresser fortolkes. Der må være en oversettelse (telefonnummer-abo nummer, kontonummer - bankkunde kontonummer eller adresse GPS posisjon) Poenget er at telefonnummerserien var en forenkling som kun var forenkeling for Telenor, kontonummer og strukturerte adresser hjelper sluttbruker. Dette er grunnen til at man primært ønsker kontonummerportabilitet på pensjonskonto og aksjekonto; de kontoene man kun har en av. men rent prinsipielt er det ingen forskjell. Prinsipielt kanskje ikke, men i praksis, hvilket det er snakk om her, er det litt verre å ha storgata 26, 5020 Bergen i Lillegata 24, 9090 Jokkmokk enn hva det er å portere kontonummer. Endret 25. august 2023 av Kokeplate
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #43 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lol. Riktig, det rammer ikke meg. Jeg vokste opp med internett og kjenner godt til helt ordinære nettvettregler, og i dag skal det faktisk mye til for å bli utsatt for slik svindel. Jo flere godkjenningsprosesser man må igjennom, jo sikrere er det. Kortsvindel er relativt uvanlig nå til dags, men det var riktig nok mer vanlig for noen år siden. Anonymkode: d66fa...a92 Jeg… dette er et nytt nivå naivitet, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Anonymkode: c5ba2...f97
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #44 Skrevet 25. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Uavhengig av hva folk tror, så er det ikke bare-bare eller enkelt å ta med kontonummeret. Det har en funksjon i oppgjørsmekanismene mellom banker, som skal sikre at penger som overføres faktisk havner i riktig bank, på riktig konto. Om en telefon til et mobilnummer feiler, eller ikke kommer gjennom akkurat da, blir ikke så nøye i sammenligning - om en pengeoverføring havner feil er noe helt annet. Det er teknisk komplisert og dyrt å fikse. Anonymkode: 3780b...20e Det du snakker er om modul-sjekk - an algoritme som sjekker at kontonummer er gyldig basert på en sjekk der man regner sammen alle tallene med en formell, og sjekker mot siste tallene. Jeg har jobbet med å implementere denne sjekken i diverse datasystemer. Så, den sjekken er uavhengig av banken, det et bare kontonummeret. Så flytter du hele kontonummeret til en annen bank, vil det kontonummeret fortsatt kunne valideres. For utenlandske betalinger bruker man Iban nummer, som er i prinsippet landkode+bankkode+kontonummer. Igjen, ingenting er i veien for at man skal kunne flytte kontonummer fra en bank til en annen. Og hvis flere bedrevitere tror at kontonummer er som adresse, eller må skiftes hvert år for sikkerhets grunner - nei, det er bare noe dere finner på. Jeg har derimot jobbet med implementering av økonomisystemer for bedrifter og banker. Og jeg sier dere, kontonummer er akkurat som telefonnummer, ingenting er i veie for at kunden skal kunne ta seg med kontonummer ved bankbytte. Det er mer jobb for bank å implementere den løsningen ja, men det er teoretisk sett fult mulig. Anonymkode: 00e34...a28 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #45 Skrevet 25. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det du snakker er om modul-sjekk - an algoritme som sjekker at kontonummer er gyldig basert på en sjekk der man regner sammen alle tallene med en formell, og sjekker mot siste tallene. Jeg har jobbet med å implementere denne sjekken i diverse datasystemer. Så, den sjekken er uavhengig av banken, det et bare kontonummeret. Så flytter du hele kontonummeret til en annen bank, vil det kontonummeret fortsatt kunne valideres. For utenlandske betalinger bruker man Iban nummer, som er i prinsippet landkode+bankkode+kontonummer. Igjen, ingenting er i veien for at man skal kunne flytte kontonummer fra en bank til en annen. Så du tror at fordi du vet at bankontonummer har et kontrollsiffer så er du ekspert på hvordan banksystemet fungerer? Dette har vært snakket om i over 20 år, og hver gang det har vært utredet så har konklusjonen vært at det er for komplisert og dyrt. Det er faktisk ingen land der det er mulig å ta med seg kontonummeret når man bytter bank. Telefonnummeret kan man derimot ta med seg de fleste steder. Det er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: e4f07...152 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #46 Skrevet 25. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Så du tror at fordi du vet at bankontonummer har et kontrollsiffer så er du ekspert på hvordan banksystemet fungerer? Dette har vært snakket om i over 20 år, og hver gang det har vært utredet så har konklusjonen vært at det er for komplisert og dyrt. Det er faktisk ingen land der det er mulig å ta med seg kontonummeret når man bytter bank. Telefonnummeret kan man derimot ta med seg de fleste steder. Det er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: e4f07...152 Det at bankene er imot, kan bare skyldes en ting, at mange av bankene har svært gamle og utdaterte datasystemer, som de ikke tør å endre på, og ikke vil bruke penger på oppgradering. Men, det gjelder ikke alle banker, og det gjelder ihvertfall ikke bankene i Norge, som er ganske innovative og satser tungt på teknologi. Vipps er et eksempel på at flytting av kontonummeret er fult mulig. Vipps klarer å finne ut hvilken bank kontonummer hører til, ut av sine registrere. Så slike registrere finnes også allerede. Anonymkode: 00e34...a28
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #47 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det at bankene er imot, kan bare skyldes en ting, at mange av bankene har svært gamle og utdaterte datasystemer, som de ikke tør å endre på, og ikke vil bruke penger på oppgradering. Men, det gjelder ikke alle banker, og det gjelder ihvertfall ikke bankene i Norge, som er ganske innovative og satser tungt på teknologi. Vipps er et eksempel på at flytting av kontonummeret er fult mulig. Vipps klarer å finne ut hvilken bank kontonummer hører til, ut av sine registrere. Så slike registrere finnes også allerede. Anonymkode: 00e34...a28 Hva er det du snakker om? I Vipps legger du jo selv inn informasjon fra kort eller konto? Vipps og DnB har på ingen måte lov til å "hente" andres bankinfo uten at du selv har lagt inn infoen. Vipps er forøvrig ikke det samme som en bankkonto. Anonymkode: 9b69e...7a7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #48 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det at bankene er imot, kan bare skyldes en ting, at mange av bankene har svært gamle og utdaterte datasystemer, som de ikke tør å endre på, og ikke vil bruke penger på oppgradering. Men, det gjelder ikke alle banker, og det gjelder ihvertfall ikke bankene i Norge, som er ganske innovative og satser tungt på teknologi. Vipps er et eksempel på at flytting av kontonummeret er fult mulig. Vipps klarer å finne ut hvilken bank kontonummer hører til, ut av sine registrere. Så slike registrere finnes også allerede. Anonymkode: 00e34...a28 Men i alle dager? Vipps har da ingen informasjon du selv ikke har gitt fra deg. Vipps er heller ikke en egen konto, kun et middel for å flytte penger fra kort/konto til en annen konto/kort. Anonymkode: 9b69e...7a7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #49 Skrevet 25. august 2023 Ja, dere legger selv kontoene og mobilnummeret inn i Vipps men dere trenger ikke å oppgi bank når dere gjør det, og dere trenger ikke å ha en bankkonto i DNB (som er tidligere eier av Vipps). Det er opptil Vipps å finne ut hvor pengene skal faktisk sendes. Anonymkode: 00e34...a28
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #50 Skrevet 25. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Ja, dere legger selv kontoene og mobilnummeret inn i Vipps men dere trenger ikke å oppgi bank når dere gjør det, og dere trenger ikke å ha en bankkonto i DNB (som er tidligere eier av Vipps). Det er opptil Vipps å finne ut hvor pengene skal faktisk sendes. Anonymkode: 00e34...a28 Glemte å nevne, dette forutsetter at dere ikke legger bankkort i Vipps men bare kontonummer - som man kan! Legger dere inn bankkort, kan det gå som vanlig betaling (men jeg kan nevne, at behind the scenes, gjør ikke det, fordi vipps er et helt annet system enn vanlig bankkort-betaling og derfor er Vipps billigere). Anonymkode: 00e34...a28
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #51 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, dere legger selv kontoene og mobilnummeret inn i Vipps men dere trenger ikke å oppgi bank når dere gjør det, og dere trenger ikke å ha en bankkonto i DNB (som er tidligere eier av Vipps). Det er opptil Vipps å finne ut hvor pengene skal faktisk sendes. Anonymkode: 00e34...a28 Ehm, hæ? Vipps er et system, og har ingen konto eller kortinfo du ikke har oppgitt. Vipps "finner" ikke ut av noe. All info de trenger har du selv gitt fra deg. Anonymkode: 9b69e...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #52 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Glemte å nevne, dette forutsetter at dere ikke legger bankkort i Vipps men bare kontonummer - som man kan! Legger dere inn bankkort, kan det gå som vanlig betaling (men jeg kan nevne, at behind the scenes, gjør ikke det, fordi vipps er et helt annet system enn vanlig bankkort-betaling og derfor er Vipps billigere). Anonymkode: 00e34...a28 Skjønner ikke hva du tror Vipps finner ut av? Anonymkode: 9b69e...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #53 Skrevet 25. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ehm, hæ? Vipps er et system, og har ingen konto eller kortinfo du ikke har oppgitt. Vipps "finner" ikke ut av noe. All info de trenger har du selv gitt fra deg. Anonymkode: 9b69e...7a7 Du legger bankontonummer? Ja. Vipps finner ut hvilken bank du har bankontonummer i. Er det så vanskelig.. Vipps trenger å vite banken jo, for pengene er jo der. Anonymkode: 00e34...a28
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #54 Skrevet 25. august 2023 Dette blir litt som å spørre hvorfor man ikke kan beholde adressen når man flytter. Anonymkode: 445fd...918
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #55 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du legger bankontonummer? Ja. Vipps finner ut hvilken bank du har bankontonummer i. Er det så vanskelig.. Vipps trenger å vite banken jo, for pengene er jo der. Anonymkode: 00e34...a28 Du legger selv inn informasjonen. Hvordan overfører du dette til at man kan "flytte" rundt på kontoer i ulike banker? Jeg tror ikke du forstår hva du snakker om. Anonymkode: 9b69e...7a7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #56 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du legger bankontonummer? Ja. Vipps finner ut hvilken bank du har bankontonummer i. Er det så vanskelig.. Vipps trenger å vite banken jo, for pengene er jo der. Anonymkode: 00e34...a28 Uff, her går det galt på alle plan ser jeg. Et kontonummer identifiserer en bankkonto. De første fire sifrene identifiserer banken din. Derfor kan du ikke ta med deg ulike kontonumre til ulike banker. Anonymkode: 9b69e...7a7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #57 Skrevet 25. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Du legger selv inn informasjonen. Hvordan overfører du dette til at man kan "flytte" rundt på kontoer i ulike banker? Jeg tror ikke du forstår hva du snakker om. Anonymkode: 9b69e...7a7 Jeg forstår virkelig hva dere ikke skjønner. Man legger ikke inn informasjon om banken. Man legger inn bare kontonummer. Vipps trenger ingenting annet enn din kontonummer (vipps trenger ikke engang kortnummer) for å finne ut hvor pengene skal trekkes fra og sendes til. Da det allerede finnes en register over hvilke kontonummre hører til hvilke banker (og hvilke personer), er det virkelig et lite steg til å la folk beholde sine kontonummre hele livet. Anonymkode: 00e34...a28
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #58 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uff, her går det galt på alle plan ser jeg. Et kontonummer identifiserer en bankkonto. De første fire sifrene identifiserer banken din. Derfor kan du ikke ta med deg ulike kontonumre til ulike banker. Anonymkode: 9b69e...7a7 Dette er forøvrig også hvorfor Vipps "finner" ut av hvor kontoen hører til som du sier. Disse fire sifrene er like i de ulike bankene. Er ikke noe komplisert system, disse sifrene kan du pugge selv. Anonymkode: 9b69e...7a7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #59 Skrevet 25. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Uff, her går det galt på alle plan ser jeg. Et kontonummer identifiserer en bankkonto. De første fire sifrene identifiserer banken din. Derfor kan du ikke ta med deg ulike kontonumre til ulike banker. Anonymkode: 9b69e...7a7 Omg JA og slik car det for telefonnummre før, 91-92 telefonnummeret var Telenor og 46-47 var Netcom, men det er ikke slik lenger og alle lever fortsatt fint. Anonymkode: 00e34...a28 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #60 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår virkelig hva dere ikke skjønner. Man legger ikke inn informasjon om banken. Man legger inn bare kontonummer. Vipps trenger ingenting annet enn din kontonummer (vipps trenger ikke engang kortnummer) for å finne ut hvor pengene skal trekkes fra og sendes til. Da det allerede finnes en register over hvilke kontonummre hører til hvilke banker (og hvilke personer), er det virkelig et lite steg til å la folk beholde sine kontonummre hele livet. Anonymkode: 00e34...a28 Aha, jeg ser hvor det går galt for deg. Et kontonummer er en identifisering av banken din først og fremst. Deretter hvilken type konto, etterfulgt av kundenummer. Anonymkode: 9b69e...7a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå