Gå til innhold

Ufør - økonomisk kruse for familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går den veien, pilene peker mot aap og uføretrygd. Jeg skammer meg og jeg gruer meg. Jeg blir en belastning for familien og går ned 40% i lønn nå i disse dyrtider. 

Hvordan har andre familier taklet denne overgangen?

Anonymkode: 63d18...982

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du burde kruse et annet sted?

Anonymkode: 1be3a...121

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Taklet det ikke, må bare jobbe. Full jobb, ett og et halvt år etter kreft. Griner på vei til jobb og på vei hjem fra jobb, og noen ganger på do på jobb. Nesten alt som har med ungene å gjøre må mannen min fikse, jeg kan legge dem, for da kan jeg bare ligge stille. 

Å bli syk når man er ung og nyutdannet er helt krise. Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget at beregningsgrunnlaget var tre år før jeg ble syk, da var jeg fremdeles student og jobbet i deltidsstillinger. Fikk min første faste fulltidsstilling i august og fikk kreft i november. Gratulerer med det, AAP var laaaaaaaaaaaaaangt under 66% av inntekten min pga. beregningsregler. Så her er det bare å bite tennene sammen, rett og slett.

Anonymkode: f497a...c8a

• Hjerte 47
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje du burde kruse et annet sted?

Anonymkode: 1be3a...121

Kruse persille?

Anonymkode: c977c...894

• Liker 3
Skrevet

blir vel som mange av oss andre flytte. er dyrt for folk som ikke er det også etter at renta stiger

Anonymkode: 37899...901

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det går den veien, pilene peker mot aap og uføretrygd. Jeg skammer meg og jeg gruer meg. Jeg blir en belastning for familien og går ned 40% i lønn nå i disse dyrtider. 

Den største krisen ved ufør er vel at helsa svikter....? 

Anonymkode: 221da...9ec

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helsa har vært dårlig i 20 år, men det er bare kommet til et punkt hvor det sier stopp. Det er vel i så måte en meldt krise, men det er fryktelig vanskelig å forholde seg til nå som det er en realitet!

ts

• Liker 1
  • Hjerte 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Taklet det ikke, må bare jobbe. Full jobb, ett og et halvt år etter kreft. Griner på vei til jobb og på vei hjem fra jobb, og noen ganger på do på jobb. Nesten alt som har med ungene å gjøre må mannen min fikse, jeg kan legge dem, for da kan jeg bare ligge stille. 

Å bli syk når man er ung og nyutdannet er helt krise. Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget at beregningsgrunnlaget var tre år før jeg ble syk, da var jeg fremdeles student og jobbet i deltidsstillinger. Fikk min første faste fulltidsstilling i august og fikk kreft i november. Gratulerer med det, AAP var laaaaaaaaaaaaaangt under 66% av inntekten min pga. beregningsregler. Så her er det bare å bite tennene sammen, rett og slett.

Anonymkode: f497a...c8a

Stakkars menneske 😞 Har dere ingen mulighet til å bo billigere eller kutte i utgifter?

Er ikke beregningsgrunnlaget den lønnen du hadde da du gikk ut i sykemelding?? 😱

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvor mye tjener du nå?

Anonymkode: 48b88...4d3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke beregningsgrunnlaget den lønnen du hadde da du gikk ut i sykemelding?? 😱

Ikke den du spør, men nei, det er det ikke. Det er et snitt av de tre siste årene, og så 66% av det. Det fins en minstesum, så hvis det blir lavere enn minstesum så får du minstesum i stedet, det er 2 G. Samboeren min ble også syk umiddelbart etter å ha startet i full jobb etter studier. 

Anonymkode: 00392...63c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tenkte jeg også. Økonomien har vi fikset greit uansett. Vi hadde ikke høyt lån da det skjedde, bodde i eldre enebolig i liten by. Mannen har bare overtatt mer av utgiftene (som i utgangspunktet  var lave). Nå fikk jeg erstatning over millionen da, siden dette var en yrkesskade, så hadde endel mer å gå på enn mange andre.  Får også et lite beløp fra nav ekstra per måned som er menerstatning for yrkesskaden.

Men ja, ville heller hatt et trangere økonomisk liv med helsa i behold.

Anonymkode: 1728a...6e4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da jeg ble syk satt vi med nybygget hus og to småskolebarn. Jeg var den som tjente mest og plutselig ble lønna mi halvert. Det var fullstendig krise. Mannen min jobbet døgnet rundt den første tiden, slik at moren min måtte flytte inn for å følge opp ungene våre. 

Men etterhvert økte lønna hans. Og vi lærte at vi tross alt kunne skjære ned forbruket langt mer enn vi trodde. Man venner seg til det etterhvert. Men det er helt grusomt og jeg føler med deg❤️

I dag er foresten helsen og økonomien mye bedre, så viktig å huske at det kan bli bedre.

Anonymkode: 6830d...8f4

• Hjerte 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenkte jeg også. Økonomien har vi fikset greit uansett. Vi hadde ikke høyt lån da det skjedde, bodde i eldre enebolig i liten by. Mannen har bare overtatt mer av utgiftene (som i utgangspunktet  var lave). Nå fikk jeg erstatning over millionen da, siden dette var en yrkesskade, så hadde endel mer å gå på enn mange andre.  Får også et lite beløp fra nav ekstra per måned som er menerstatning for yrkesskaden.

Men ja, ville heller hatt et trangere økonomisk liv med helsa i behold.

Unnskyld meg, men det er lett å si for deg siden din familie ikke får en økonomisk krise🙄

Problemet er jo at man straffes dobbelt - som om det ikke er ille nok å bli syk, så skal familien stå i økonomisk ruin i tillegg, selge hus, bo mindre, bytte skole, slutte på aktiviteter, spise dårligere, kjøpe alt enklest, billigst, brukt og snu på hver krone hver dag, hele tiden. 

• Liker 18
  • Hjerte 7
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke den du spør, men nei, det er det ikke. Det er et snitt av de tre siste årene, og så 66% av det. Det fins en minstesum, så hvis det blir lavere enn minstesum så får du minstesum i stedet, det er 2 G. Samboeren min ble også syk umiddelbart etter å ha startet i full jobb etter studier. 

Snitt av de 5 siste årene der de 3 beste teller, heter det.

Anonymkode: 39879...d2c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Unnskyld meg, men det er lett å si for deg siden din familie ikke får en økonomisk krise🙄

Problemet er jo at man straffes dobbelt - som om det ikke er ille nok å bli syk, så skal familien stå i økonomisk ruin i tillegg, selge hus, bo mindre, bytte skole, slutte på aktiviteter, spise dårligere, kjøpe alt enklest, billigst, brukt og snu på hver krone hver dag, hele tiden. 

Ja det er lett å sparke utover når man velger å ikke forsikre seg eller velger å bo over evne.

Anonymkode: 51f67...1e7

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke unnskyldt. 

Tror du ikke at man også blir straffet dobbelt selv om man har "flaks i uflaksen". Beløpet skal fordeles over 30 år teknisk sett. Er ikke mye igjen per år da. Det er ikke nok til å dekke årlige kostnader som har oppstått pga ulykken en gang. I tillegg kommer det at man kun har 66 % av tidligere lønn.

Du er ikke alene om å snu hver krone om du trodde det...

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kruse persille?

Anonymkode: c977c...894

Lille persille?

image.png.2beb56ae1a5e36bd8b7b054920a4a47a.png

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Helsa har vært dårlig i 20 år, men det er bare kommet til et punkt hvor det sier stopp. Det er vel i så måte en meldt krise, men det er fryktelig vanskelig å forholde seg til nå som det er en realitet!

ts

Hvis du har hatt dårlig helse i hele 20 år så burde jo det ha vært et rimelig stort hint om at du burde planlagt økonomien din deretter?

Anonymkode: e53fc...8dd

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det er lett å sparke utover når man velger å ikke forsikre seg eller velger å bo over evne.

Anonymkode: 51f67...1e7

Ikke alle får forsikring....

Anonymkode: 6830d...8f4

• Liker 7
Skrevet

Det å havne på AAP og ufør er hardt for familier. Hvis du er skikkelig uheldig kommer det til å ruiner dere. Gjør alt du kan for å holde på helsa! 

- Hilsen en på AAP som går 6000kr i minus hver måned. 

Anonymkode: f01a7...f03

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...