AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Må mor betale halvparten av reiseutgiftene til far, når han skal reise til og fra samvær (fly)? Flere i samme situasjon som kan forklare?? Anonymkode: f383b...300
Gjest theTitanic Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Alle reiseutgifter skal deles uavhengig av hvem av dere som reiser.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Reiseutgifter skal fordeles etter samme fordelingsnøkkel som bidraget. Anonymkode: d06e5...370
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Nei. Reiseutgifter til barn skal deles, ikke foreldre. Anonymkode: 44b4b...691 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Reiseutgifter til barn skal deles, ikke foreldre. Anonymkode: 44b4b...691 Presiserer meg selv: unntak for henting av barn til samvær. https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/bosted-og-samvar/samvar/samvar1/id2009757/ Anonymkode: 44b4b...691 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må mor betale halvparten av reiseutgiftene til far, når han skal reise til og fra samvær (fly)? Flere i samme situasjon som kan forklare?? Anonymkode: f383b...300 Reiseutgifter skal fordeles etter samme fordelingsnøkkel som bidraget. Det gjelder dog kun selve reisen om den er nødvendig, og ikke kost og evt losji med mindre det er en dom som sier annet. Anonymkode: 44c26...5cc
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 Hmm. Her betaler jeg hele reisen til samvær selv som er 2tusen kr tur retur. + bidrag .. Anonymkode: 627b6...0e5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 Så dere mener at for eksempel far til mitt barn som valgte å flytte til utlandet, og kun gidder å se barnet sitt 1 gang i året- at jeg skal betale halvparten av hans flybilletter tur/retur en gang i året? Det er en del tusen det, og jeg får stusselig barnebidrag. Får ikke det til å stemme. Det er vel reiseutgiftene til evt barnet man skal dele, ikke dele utgiftene på en forelder som har valgt selv å bo timesvis unna? Anonymkode: 2a5f6...87c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Må mor betale halvparten av reiseutgiftene til far, når han skal reise til og fra samvær (fly)? Flere i samme situasjon som kan forklare?? Anonymkode: f383b...300 Ja, man må dele på utgiftene, men det er ikke nødvendigvis sånn at man må betale halvparten hver. Det spørs på en del faktorer, litt som på samme måte man beregner barnebidrag. Men som hovedregel så skal den utgiften deles på. Barnet har tross alt rett til å ha samvære med begge foreldre, og det er noe som må deles/samarbeides om. Et stort MEN; basert på hva jeg har lest tidligere - for lenge siden, vel å merke - så har det noe å si hvor langt den ene forelderen flytter fra det opprinnelige bostedet. Flytter mor til Afrika så er jeg ikke sikker på om far nødvendigvis må betale så alt for mye for å se barnet, da vil ansvaret/utgiftene ligge på mor. De er likevel lovpålagte, om samvær er avtalt. Det siste her må undersøkes mer, og det kan godt hende det har endret seg over tid, eller at jeg har misforstått. Anonymkode: 73c7c...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hmm. Her betaler jeg hele reisen til samvær selv som er 2tusen kr tur retur. + bidrag .. Anonymkode: 627b6...0e5 Da burde du undersøke hvilke rettigheter du har. Som hovedregel skal dere dele på kostnadene for å få til samvær. Og som du nevner, du betaler bidrag, så noe annet ville vært urettferdig. Hilsen en far som sitter i samme situasjon, men som rett og slett har gitt opp mors urimelige krav. For øvrig en mor som søker NAV om ny fastsettelse av bidrag ca. et par ganger i året, da hun håper at jeg går opp i lønn, mens hun aldri har jobbet en dag i sitt liv (uten å være syk). Anonymkode: 73c7c...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Så dere mener at for eksempel far til mitt barn som valgte å flytte til utlandet, og kun gidder å se barnet sitt 1 gang i året- at jeg skal betale halvparten av hans flybilletter tur/retur en gang i året? Det er en del tusen det, og jeg får stusselig barnebidrag. Får ikke det til å stemme. Det er vel reiseutgiftene til evt barnet man skal dele, ikke dele utgiftene på en forelder som har valgt selv å bo timesvis unna? Anonymkode: 2a5f6...87c Det er vel ikke vi som mener det, men heller regjeringen. Hvem som flytter er ikke relevant. Om mor ønsker en annen fordeling, må det tas via advokat og retten ser det ut som. Da under 'særlege grunnar '. Noen løser også dette ved å rett og slett ikke betale. Fra barnloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7 § 44.Reisekostnader ved samvær. Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur. Reglane i § 70 sjuande ledd gjeld så langt dei høver. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til arbeids- og velferdsetaten. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til arbeids- og velferdsetaten jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 63 gjeld tilsvarande. Arbeids- og velferdsetaten sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg. Når begge foreldra ber om det, kan arbeids- og velferdsetaten fastsetje at ei skriftleg avtale om deling av reisekostnader skal kunne tvangsfullførast ved utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7. Anonymkode: 44c26...5cc 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #12 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så dere mener at for eksempel far til mitt barn som valgte å flytte til utlandet, og kun gidder å se barnet sitt 1 gang i året- at jeg skal betale halvparten av hans flybilletter tur/retur en gang i året? Det er en del tusen det, og jeg får stusselig barnebidrag. Får ikke det til å stemme. Det er vel reiseutgiftene til evt barnet man skal dele, ikke dele utgiftene på en forelder som har valgt selv å bo timesvis unna? Anonymkode: 2a5f6...87c I utgangspunktet ja. Du må ta det til retten, og få dom på at det er urimelig og særskilte forhold om far velger å flytte langt vekk til utlandet. Anonymkode: b1772...536
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #13 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da burde du undersøke hvilke rettigheter du har. Som hovedregel skal dere dele på kostnadene for å få til samvær. Og som du nevner, du betaler bidrag, så noe annet ville vært urettferdig. Hilsen en far som sitter i samme situasjon, men som rett og slett har gitt opp mors urimelige krav. For øvrig en mor som søker NAV om ny fastsettelse av bidrag ca. et par ganger i året, da hun håper at jeg går opp i lønn, mens hun aldri har jobbet en dag i sitt liv (uten å være syk). Anonymkode: 73c7c...ecd Skal sies at jeg er mor, barnet bor hos far. Jeg bor 16t unna Anonymkode: 627b6...0e5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #14 Skrevet 25. august 2023 Samværsforelder skal hente og levere barnet, men utgiftene skal deles etter inntekt (den som tjener mest betaler mest). Anonymkode: 862c6...c9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå