AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Dps har hanske strenge regler for hva som er «psykt nok». Du som får behandling, hvor mye til hinder er dine psykiske plager i hverdagen? For min del er det hyppige sykemeldinger og vanskeligheter med å gå ut - isolasjon. Isolasjonen fører til depresjon og så blir det en ond sirkel. Jeg skal inn til vurdering for om jeg får hjelp. Anonymkode: 68875...37e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Jeg har bipolar lidelse og er avhengig av medisiner og noe tilrettelegging for å fungere i jobb og verden. Det hjelper dps med Anonymkode: 2674e...ac6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Dps følger prioriteringsveilederen: https://www.helsebiblioteket.no/innhold/nasjonale-veiledere/prioriteringsveileder-psykisk-helsevern-voksne Anonymkode: 4303f...f5a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 I full jobb med barn, samboer og hele pakka jeg. Har et sosialt liv utenom. Føler meg ikke spesielt syk nei, men får gå der for det om. Anonymkode: 00959...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 Jeg fikk gå til DPS for ADD-utredning og pga. angstsymptomer. Var i full jobb hele tiden og fungerte helt som normalt. Etter utredningen (og konklusjon ingen diagnose) fikk jeg spørsmål om jeg ville fortsette å gå dit, men takket nei. Så man må altså ikke være spesielt syk, de prioriterer gjerne de det faktisk er håp for å hjelpe fremfor mer alvorlig syke hvor de ikke ser så mye håp. Anonymkode: ceb6a...b51
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Det er jo naturlig nok ikke et fasitsvar her. Som at du skal være "15007 syk" eller noe tull. Prioriteringsveilederen er nevnt, og den brukes. Selv går jeg nå til DPS mens jeg står i en 100% stilling, tidligere har jeg vært innlagt på DPS som 100% sykemeldt over tid, og i på et tidspunkt vært på AAP og gått poliklinisk på DPS. Hvis DPS ikke anser at de kan behandle deg, av en eller annen grunn, så er det andre tilbud. Man har alltids privatpraktiserende, men også kommunene pleier å ha rimelig gode tilbud innen psykisk helse. Anonymkode: aec4d...855
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er jo naturlig nok ikke et fasitsvar her. Som at du skal være "15007 syk" eller noe tull. Prioriteringsveilederen er nevnt, og den brukes. Selv går jeg nå til DPS mens jeg står i en 100% stilling, tidligere har jeg vært innlagt på DPS som 100% sykemeldt over tid, og i på et tidspunkt vært på AAP og gått poliklinisk på DPS. Hvis DPS ikke anser at de kan behandle deg, av en eller annen grunn, så er det andre tilbud. Man har alltids privatpraktiserende, men også kommunene pleier å ha rimelig gode tilbud innen psykisk helse. Anonymkode: aec4d...855 Enig i denne. Det virker ofte her på forumet som det er et mål å få tilbud på dps, og de andre tilbudene som finnes ikke er aktuelle. Dps hjelper noen ja, men om jeg skulle valgt ville jeg valgt avtalespesialist for komplekse tilstander. Da får man kontinuitet, behandler er spesialist og man kan få oppfølging over tid. Det er man ikke garantert på dps. Anonymkode: 4303f...f5a 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 Det handler ikke om hvor syk man er, men kapasiteten til hver enkelt DPS. Og om den enkelte pasienten har utbytte av behandling. I tillegg til at de tar utgangspunkt i prioritetsveilederen. Jeg har gått på DPS både som elev på vgs, student på uni og nå på AAP (flere runder). Er på vei mot uføre nå, men det handler mer om at jeg skal få ro, stabilitet og forutsigbarhet i hverdagen. P.d.d er arbeidsevnen min under 50%, og den vil ikke økes med behandling eller tiltak (i følge psykologen og NAV). Jeg har sammensatte vansker, men de hindrer meg ikke fra å studere. Så jeg tar noen emner på masternivå, men det blir mer som en hobby. Funksjonen min er så variabel fra dag til dag, at det er umulig for meg å jobbe. Anonymkode: 03454...cb3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det handler ikke om hvor syk man er, men kapasiteten til hver enkelt DPS. Og om den enkelte pasienten har utbytte av behandling. I tillegg til at de tar utgangspunkt i prioritetsveilederen. Jeg har gått på DPS både som elev på vgs, student på uni og nå på AAP (flere runder). Er på vei mot uføre nå, men det handler mer om at jeg skal få ro, stabilitet og forutsigbarhet i hverdagen. P.d.d er arbeidsevnen min under 50%, og den vil ikke økes med behandling eller tiltak (i følge psykologen og NAV). Jeg har sammensatte vansker, men de hindrer meg ikke fra å studere. Så jeg tar noen emner på masternivå, men det blir mer som en hobby. Funksjonen min er så variabel fra dag til dag, at det er umulig for meg å jobbe. Anonymkode: 03454...cb3 Motsier du deg ikke selv nå? Du har ikke hatt utbytte av behandlingen på en samfunnsøkonomisk måte ihvertfall. Du fungerte bra i begynnelsen da du gikk der da du gikk på vgs og til og med universitetet, men du har altså bare blitt verre av behandling så nå er du på vei til å bli ufør. Anonymkode: 00959...9eb
BuffyTheVampire Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har bipolar lidelse og er avhengig av medisiner og noe tilrettelegging for å fungere i jobb og verden. Det hjelper dps med Anonymkode: 2674e...ac6 Kan du fortelle litt om hvordan dps hjelper deg? Hvilken type tilrettelegging får du på jobb? Har selv diagnosen, så setter pris på om du vil svare ☺️
Avocado83 Skrevet 25. august 2023 #11 Skrevet 25. august 2023 (endret) . Endret 25. august 2023 av Avocado83 Feilpost
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #12 Skrevet 25. august 2023 Er bipolar og får hjelp når jeg trenger det. Ble ufør i år etter 30 år i jobb, og noen heftige runder. Jeg føler at jeg bare kan be om en henvisning fra legen så kommer jeg inn. Nå har jeg hat forsøk på å ikke eksistere lengre før, så er nok en grunn til at jeg kommer fort inn. Ærevære dps på mitt hjemsted. Anonymkode: e8908...3dc
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #13 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Motsier du deg ikke selv nå? Du har ikke hatt utbytte av behandlingen på en samfunnsøkonomisk måte ihvertfall. Du fungerte bra i begynnelsen da du gikk der da du gikk på vgs og til og med universitetet, men du har altså bare blitt verre av behandling så nå er du på vei til å bli ufør. Anonymkode: 00959...9eb Så du mener at alle som er uføretrygdet ikke lenger skal få behandling? Og i så fall gjelder det også for somatiske plager,eller bare for psykiske utfordringer? Anonymkode: 893d5...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå