Gå til innhold

10 trinn og søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange timer sover din 10 klassing? Styrer han/ hun liggetiden selv? Eller må dere mase om at de må legge seg? 

Anonymkode: 54219...933

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange timer sover din 10 klassing? Styrer han/ hun liggetiden selv? Eller må dere mase om at de må legge seg? 

Hadde 10 klassing i fjor og 9 klassing i år. I fjor gav jeg som regel beskjed rundt 22.30 at det var på tide å komme seg i seng. Men om de la seg til å sove er et annet spørsmål. Nå gir jeg beskjed men de hører ikke etter i like stor grad. Av og til legger de seg tidlig, av og til ikke. 

Anonymkode: 432b9...c9c

Skrevet

Han legger seg 23 (ligger gjerne og leser en stund før han sovner) og står opp 7 på hverdagene. I helger og ferier er det fritt fram. Han vet at leggetid på hverdager er 23 og det følger han uten at vi trenger å si noe. 

Skrevet

Legger seg kl.22, hvis det blir nærmere 23 er hun veldig trøtt morgen etter. Våkner i 7-tiden. En ukedag må hun ikke opp før 9, da sover hun ti timer tungt, så hun kunne lagt seg tidligere. Og jeg får henne i seng før 22 og hun skal lese på senga, finner jeg henne ofte sovende med lyset på og boka foran seg før kl.22, så hun burde lagt seg før.

Anonymkode: 746dc...e4b

Skrevet

Min 10-klassing er A-menneske og styrer tiden selv. Han legger seg ca kl 21.30-22-tiden, uten at vi sier noe som helst. Han står opp selv i god tid før skolen, jeg tror ikke jeg har vekket ham en eneste morgen noen sinne.

Skrevet

Legger seg rundt 23, men sovner neppe da. Jeg tenker når de er så store må de få kjenne litt selv på at å sove er lurt. Kjenne på det å være supertrøtt på skolen og faktisk gjøre noe med det. De skal jo bli selvstendige mennesker og må trå litt feil og lære å korrigere seg selv. 

Anonymkode: aace3...724

Skrevet

Når begynner de å styre dette selv? Jeg trodde at kanskje 10 trinn var tiden for det, men min er ikke klar for det. Sitter på mobil om kvelden og glemmer klokken 

Skrevet

Det kommer jo helt an på når barnet selv er i stand til å få nok søvn. Eldste begynner på vgs neste år og tenker han skal få styre det selv da, men vi kommer jo til å bryte inn om vi ser at han konsekvent sover for lite og er uopplagt på skolen. Lærerne på ungdomsskolen forteller jevnlig om elever som sovner i timene så det er tydelig at en del foreldre enten ikke bryr seg eller feilaktig tror barnet har kontroll og burde vært mer involvert. Trøtt en gang i blant er helt greit og en del av lærdommen, selv vi voksne sitter jo innimellom oppe lenger enn vi burde, men barn som alltid er trøtte trenger at foreldre tar ansvar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 13.25):

Legger seg rundt 23, men sovner neppe da. Jeg tenker når de er så store må de få kjenne litt selv på at å sove er lurt. Kjenne på det å være supertrøtt på skolen og faktisk gjøre noe med det. De skal jo bli selvstendige mennesker og må trå litt feil og lære å korrigere seg selv. 

Anonymkode: aace3...724

Nei, de trenger fortsatt grenser og oppfølging. 

Anonymkode: 55027...9d7

Skrevet
Hedda-78 skrev (På 25.8.2023 den 13.22):

Min 10-klassing er A-menneske og styrer tiden selv. Han legger seg ca kl 21.30-22-tiden, uten at vi sier noe som helst. Han står opp selv i god tid før skolen, jeg tror ikke jeg har vekket ham en eneste morgen noen sinne.

Samme med datteren min. Når jeg våkner 0730 er hårrullene allerede på plass og hun sminker seg.

Anonymkode: 50d6d...db4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme med datteren min. Når jeg våkner 0730 er hårrullene allerede på plass og hun sminker seg.

Mens sønnen min på 18 fortsatt må vekkes.

Skrevet
Hedda-78 skrev (På 25.8.2023 den 13.22):

Som å lese om vår 10. klassing. 

Anonymkode: e3eca...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...