Gå til innhold

Finnes det en strømkalkulator som regner ut hvor mye 30.000kwh koster?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Til dere som lurer, jeg er på boligjakt ja🙈

Anonymkode: 68166...478

Det er mulig å styre strømforbruk i stor grad ved litt smartere bruk. Da vi kjøpte vårt hus var årsforbruket oppgitt til 26 000kwh, det er hva tidligere eiere brukte. Det var to pensjonister. Nå er vi en tobarnsfamilie og vi brukte 11 000kwh i fjor, 17 inkl to elbiler. Vårt grunnforbruk er under halvparten av hva de gamle eierene brukte og vi har ikke endret noe ved huset for å energieffektivisere siden vi tok over, alt er bruksmønster.

Vi var ekstra flinke i fjor siden strømmen var så dyr, vi  ligger rett under 9 000kwh hittil i år (11 inkl to elbiler) og kommer nok til å ende på mer enn i fjor, men fortsatt langt under hva tidligere eiere brukte.

Anonymkode: c7044...4c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Varmet dere opp basseng i fjor også?

Nei, i fjor hadde vi ikke basseng.

Og hvilken energikarakter har huset?

Jeg mener det har energikarakter C (TEK10). Men det er jo et relativt stort hus, og vi har ikke vannbåren varme. Godt isolert, men det går litt til ventilasjonsanlegg og varmefolie og varmefolie. Bruker varmepumpe i perioder. Vi dusjer mye og bader i badekar noen ganger. Mannen dusjer to ganger om dagen, jeg dusjer og vasker håret hver dag. Den ene bilen drar mye strøm når den lader (El-SUV), den andre elbilen bruker ikke så mye. Vi vasker en del tøy og har tørketrommel som går noen ganger i uka. Så vi bruker nok mer strøm enn de fleste. Samtidig har vi smarthus med tanke på lys som skrur seg av automatisk og smartlading (bilene lader når det er billigst strøm).

Siste spørsmål nå😅de 69.596 kronene er jo før strømstøtte, men med nettleien ble det vel ca samme kostnad?

Det som viser er i Tibber, så nettleie og strømstøtte holdes utenfor. Men det gikk nok ganske i 0 i fjor, det var mer strømstøtte enn nettleie en stund, og da hadde vi pluss på kontoen der. Også betalte vi noen lave regninger innimellom.

Generelt var det jo et spesielt år i fjor, med ekstremt høye priser. Jeg sjekket historikk, og et år hadde vi 5900 kr for strøm hele året med 33.000 kWh! 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Siste spørsmål nå😅de 69.596 kronene er jo før strømstøtte, men med nettleien ble det vel ca samme kostnad?

Ikke meg du spør, men jeg har samme layout på mitt 2022-forbruk, så tipper Rosa viser graf fra Tibber. Og der vises kostnad helt riktig kun for strøm, dvs før både strømstøtte og nettleie. 
Kan svare for min del: for 16.000 kWh betalte vi 38.000 kr til Tibber. Nettleia havnet på ca 8.000, men så fikk vi også 20.000 i strømstøtte, dvs samlet for 2022 betalte vi ca 26.000 kr. Det blir ca 1,62 kr pr kWh i snitt gjennom året, inkl nettleie og etter strømstøtte.
Skal sies at vi fulgte nøye med på spotpriser og var veldig bevisste på smart elbillading, klesvask, bruk av varmekabler, samtidig strømforbruk og alt (da prisene var som høyest). Andre kan ha hatt høyere eller lavere snittpris, alt ettersom hva strømprisen var da de brukte strøm. 

Endret av Høna79
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...