Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte sammen, blir det rettferdig at jeg betaler halvparten av hva det ville koste å leie tilsvarende bolig i området ? Han eier boligen. 

Anonymkode: 49a08...bc6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi skal flytte sammen, blir det rettferdig at jeg betaler halvparten av hva det ville koste å leie tilsvarende bolig i området ? Han eier boligen. 

Jeg synes du skulle få rabatt hvis du ikke får egen seng...

Anonymkode: 1244f...309

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hva med å kjøpe deg inn?

Skrevet
WhisperingWind skrev (25 minutter siden):

Hva med å kjøpe deg inn?

Det er ikke et alternativ 

Skrevet (endret)
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville si det er fornuftig. Eller halvparten av hva du ville betalt for den boligen du hadde leid om du var alene, om det er stor forskjell på standard og inntekt. 

Det ville jeg foreslått om jeg skulle flyttet inn hos en eventuell kjæreste. 

Endret av Tiuren
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mange her vil nok si at ja detner rettferdig. Men jeg mener nei. Regner med at han tjener mer enn deg. Hvis du må opp i standard så er drt hvertfall feil.

Min mening rundt dette er at dere skal tjene like mye på å flytte inn sammen. Dvs den summen du sparer på å flytte inn er den summen han skal spare for at du flytter inn.  For vår del så var den summen min gamle husleie + strøm / 2 = 3500 kroner i husleie inkl strøm.

Anonymkode: d83f4...33d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er selvsagt rettferdig.

...men jeg mistenker at du ønsker å betale mindre, og at det er derfor du spør her inne på KG. For her vil alltid svaret være at du skal betale null og niks. Tampen brenner?

Anonymkode: a1a9b...8c7

• Liker 5
Skrevet (endret)

Husleie er noe leieboere betaler. Du leier vel ikke hos din samboer? Prat sammen om hvordan dere skal dele på utgiftene. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja det er selvsagt rettferdig.

...men jeg mistenker at du ønsker å betale mindre, og at det er derfor du spør her inne på KG. For her vil alltid svaret være at du skal betale null og niks. Tampen brenner?

Med mindre det er en mann som flytter inn til sin kjære..... 😆

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Ville betalt en leie og sørget for at du «ikke står i gjeld» til han. Begge skal også tjene på at dere sparer utgifter ved å bo sammen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, Tiuren said:

Med mindre det er en mann som flytter inn til sin kjære..... 😆

Hehe ja det er unntaket fra denne regelen. Samme med:

Par skal ha felles økonomi, med mindre kvinnen tjener mest.

Den som inviterer på date betaler, med mindre kvinnen inviterer.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er et av de betente temaene hos oss. Han betaler tv fordi han har skal ha så sinnsykt mye kanaler, han betaler 70% av mat fordi han har barn og mye dyrere vaner enn meg og en bil jeg ikke kjører. Jeg betaler resten. Synes ikke det er rettferdig løsning. Noen tusenlapper burde være innafor synes jeg, pluss dele strøm og internett. Jeg eier 100 prosent og jeg føler han bare bor her uten å bidra på praktiske ting.

Anonymkode: 3b955...396

Skrevet

Du skal ikke betale ned på hans lån. Du skal investere like mye. 

• Nyttig 1
Skrevet

Er du mann eller kvinne? Det er ganske vesentlig her.

Anonymkode: 7db57...f0c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

halvparten

Anonymkode: ecdb5...03a

Skrevet

jeg synes det er en god løsning, om du får en hyggelig rabatt på leie vil du spare penger og kjæresten vil også få litt mer å rutte med. Det fungerer ganske bra i praksis.

Men bare vent til denne tråden blir til 4 sider med mental akrobatikk da du aldri i verden må finne på å betale renter for et sted du bor, men det å betale fellesgjeld er helt ok selv om det er samme beløp i måneden.

Anonymkode: 7f7b2...850

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg og samboeren har gjort det slik at jeg betaler halvparten av rentekostnadene på hans huslån, de resterende utgiftene (strøm, kommunale avgifter/eiendomsskatt/renovasjon og forsikring) deler vi likt. Vi har en felles mat/husholdningskonto der vi setter inn samme beløp hver måned og har vært vårt kort. Vi har ikke barn og tjener omtrent det samme, og det gjør det nok enklere. 

Differansen mellom det jeg betaler til samboer og det jeg måtte ha betalt for en egen leilighet, sparer jeg på en sperret konto. Han har sikkerhet i boligen sin, så da synes jeg at det er fornuftig at jeg sørger for min egen sikkerhet i form av sparing.

Endret av Roci
  • Liker 8
Skrevet

Jeg ville absolutt IKKE gått med på å betale så mye. La oss si at gjengs leie for lik type bolig er 16 000 i måneden. Halve av det er 8000. Regner med det er noe rundt der han betaler i avdrag på huslånet sitt, så det vil da bety at du evt betaler hele månedsavdraget hans. Det er altså ikke rettferdig. 

Det rettferdige er at du betaler 1/3 av det han betaler i dag. Hvorfor bare 1/3 spør dere da. Jo fordi at skal du betale halve kan du like så godt få kjøpe deg inn. Du er jo ikke med på verdistigning, hvorfor skal du finansiere dette? 

Vær så med på halve av kommunale avgifter, strøm, mat og innboforsikring. 

Anonymkode: f8026...49e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Egentlig mener jeg 1/4 også holder. 

Anonymkode: f8026...49e

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke har økonomiske muskler (egen bolig eller annen stor kapital) må du få spart opp til det. Damer trenger den makten og sikkerheten.

Anonymkode: 61221...13d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...