Gå til innhold

Hvor mye skatt betaler man av uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener 720 000 nå. Jeg vil få max uføretrygd. Hvor mye skatt betaler man av det. Vet ting som formueskatt osv spiller inn, men hvor mye er skatten på uføretrygd før man tar hensyn til gjeld og formue? 22%?

Anonymkode: 99607...170

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg betaler 24%

Anonymkode: cb8ad...7d3

• Liker 1
Skrevet

Ok. Takk. Ts

Skrevet

Så da vil jeg få grovt regnet utbetalt 30 000 i mnd før man tar evt hensyn til gjeld og formue skatt

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så da vil jeg få grovt regnet utbetalt 30 000 i mnd før man tar evt hensyn til gjeld og formue skatt

Jeg var TS. Og glemte ? På slutten.

Skrevet

711 000 som er ca max de tar som beregningsgrad. 66% av dette blir "årslønn". Minus 24% i skatt og så dele på 12 mnd? Sånn ca?

Ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var TS. Og glemte ? På slutten.

Anbefaler å teste ut denne. Vi kan ikke gi det svar på hvor mye skatt du skal betale, men kalkulatoren under vil gi deg et svar du kan stole på i langt større grad enn synsingen her inne.

https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/

Du skatter basert på størrelsen på inntekten din, ikke hvor inntekten kommer fra.

Anonymkode: abef2...fcd

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du skatter basert på størrelsen på inntekten din, ikke hvor inntekten kommer fra.

Sånn i hovedsak, det er selvfølgelig unntak, men når man snakker om ytelser fra NAV mål opp mot vanlig lønnsutbetaling så er det mengden som har noe å si, ikke hvor du får pengene fra.

Utbytteskatt og div. annet er unntak.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Anbefaler å teste ut denne. Vi kan ikke gi det svar på hvor mye skatt du skal betale, men kalkulatoren under vil gi deg et svar du kan stole på i langt større grad enn synsingen her inne.

https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/

Takk. Da kom jeg på ca 25000 i mnd. Da blir det en reduksjon på ca noe over 10000 netto i mnd. Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Takk. Da kom jeg på ca 25000 i mnd. Da blir det en reduksjon på ca noe over 10000 netto i mnd. Ts

Ca 10000 netto mindre utbetalt pr mnd slik det er i dag + mister vel feriepenger og halv skatt i desember, så da blir det vel mye mindre enn det jeg regnet ut. Ts

Skrevet

Så beregne ca 14000 mindre netto pr mnd enn det jeg får utbetalt i dag? Td

Skrevet

For noe tøys. Hva skatt du betaler kommer ann på inntekten, gjeld og formue. Jeg betaler 30% og har ikke max. 

Vet ikke hva max er men har det ikke. 

Anonymkode: a68c1...f8e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ca 10000 netto mindre utbetalt pr mnd slik det er i dag + mister vel feriepenger og halv skatt i desember, så da blir det vel mye mindre enn det jeg regnet ut. Ts

Du får ikke feriepenger, men du får jo uføretrygd i 12 måneder uten at 5 (evt. 4+1) uker ferie trekkes fra.

Halv skatt i desember får jeg på AAP. Hvorfor skal du miste den? Har du lest eller hørt det er sted?

Anonymkode: 469e4...b50

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får ufør for 6 G. Har du over 6G blir det ikke med. G er grunnstønaden. 

Anonymkode: 762cd...f1b

• Liker 2
Skrevet

Du får halv skatt i desember og null skatt i juli. 

Anonymkode: 6a1ab...97d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får ikke feriepenger, men du får jo uføretrygd i 12 måneder uten at 5 (evt. 4+1) uker ferie trekkes fra.

Halv skatt i desember får jeg på AAP. Hvorfor skal du miste den? Har du lest eller hørt det er sted?

Anonymkode: 469e4...b50

Jeg beregnet grovt sett 12 mnd, uten fratrekk for ferie. Jeg beregnet ikke halv skatt i desember. Har ikke lest noe sted at man får/får ikke det. Bare grovt sett antok at jeg ikke ville få det, men vet ikke. Prøver å finne ut av tingene. Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Halv skattetrekk.

Det er først ved skatteoppgjøret at man får vite hvor mye skatt man skal betale, og om forskuddstrekket har vært nok eller ikke.

Det er ikke noe vits å snakke om hvor mye skatt man blir trukket per måned. Det varierer veldig per person, og er i tillegg noe man selv kan bestemme ved å endre skattekortet på skatteetatens sider.

Om jeg ønsker, kan jeg betale 5% skatt ut året, og heller velge å betale restskatt når oppgjøret kommer til neste år.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Takk. Men brukte kalkulator over her og der ligger vel disse variablene inne? Ts

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ok. Takk. Men brukte kalkulator over her og der ligger vel disse variablene inne? Ts

Du har såpass greit med inntekt at du sannsynligvis ikke trenger å tenke noe særlig på halv skattetrekk ol. Se heller på helheten, altså hvor mye skatt man betaler i løpet av et år, opp mot inntekten din.

Du tjener godt nå, og du vil få en grei trygd. Buffer har du kanskje allerede, og hvis du planlegger litt nå, om du ikke allerede har kontrollen, så vil du fint slippe å leve fra hånd til munn.

• Liker 1
Skrevet

Halv skattetrekk.

Det er først ved skatteoppgjøret at man får vite hvor mye skatt man skal betale, og om forskuddstrekket har vært nok eller ikke.

Det er ikke noe vits å snakke om hvor mye skatt man blir trukket per måned. Det varierer veldig per person, og er i tillegg noe man selv kan bestemme ved å endre skattekortet på skatteetatens sider.

Om jeg ønsker, kan jeg betale 5% skatt ut året, og heller velge å betale restskatt når oppgjøret kommer til neste år.

Det er jeg klar over, men prøver å finne ut grovt sett hvor mye jeg netto bør budsjettere inn kontra hva jeg har utbetalt nå i full jobb. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...