Gå til innhold

Evig diskusjon med mannen om matbudsjett og alt for mye klesvask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor sammen med en mann som har en et tenåringsbarn, mens  mine barn har flyttet i kollektiv og blitt studenter.

Vi har vært sammen i flere år, bodd sammen i 2,5 år men ting har blitt forandret etter at han fikk tenåring i hus.

Jeg synes alltid at han har vasket alt for mye klær, og bare det at badehåndkleet faller i gulvet og blir liggende i 5 sekunder så må det vaskes, istedenfor å henges opp igjen for han mener at det er skittent.

Han bytter håndduker og kluter omtrent hver dag og det blir mye klesvask, i tillegg så har han fått et barn som har blitt tenåring og som skal ha klær vasket selv om det så vidt har vært på kroppen. Vaskemaskinen går hele tiden føles det som, og tørkestativet er fullt og jeg er så lei av å høre lyden av vaskemaskinen siden den står på badet, da vi ikke har eget vaskerom.

Jeg har prøvd å snakke med han og tenåringen om at vi må tenke miljøvern, vi må tenke strøm og slitasje på klærne også.

Jeg har også hintet om at hans barn er stort nok til å vaske sine egne klær, men det mener han er helt tullerusk og ondskapsfullt av meg å ønske.

Jeg har nå vært bortreist en uke, og da jeg kom tilbake var det enorme mengder med klær som fløt over skittentøyskurvene på badet etter kun én uke.

I tillegg så forstår han ikke at en 14 åring spiser omtrent som en voksen person.

Han sier alltid at hun er småspist, men de fleste ganger spiser hun som en vanlig.

Hun er en høy og litt kraftig 14 åring som trenger mye mat både på skolen og etter fritidsaktiviteter, så vi må alltid beregne å lage mat til 3 voksne personer, mens han mener vi skal lage mat til 2 voksne og ett barn, og det fører til at det blir for lite mat og at vi må gi maten til henne så hun blir mett.

Hadde dette vært vårt felles barn hadde jeg sagt at han fikk kutte ned på både klesvask og lage mer mat, men når det er mitt bonusbarn så må jeg trø forsiktig.

Jeg mener også at jeg betaler en tredjedel mens han betale to tredjedeler av matbudsjettet den uken hans barn er hos oss.

Han tjener 100.000,- mer enn megendog jeg har mer utgifter enn han pga helseproblemer.

Er det ikke riktig sånn som jeg tenker mtp vasking og mat?

Anonymkode: 1e5c2...34b

• Liker 2
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg, men har ingen tips om hvordan du kan få endret dette. 
Selvsagt kan en tenåring begynne å vaske og ta ansvar for egne klær, og de aller fleste 14-åringer har matbehov som en voksen.

Anonymkode: 7e87a...ae8

• Liker 10
Skrevet

Ja, enig. blir sliten av å bare lese om livet ditt. Syns det er mange mennesker som har så mye rart for seg...

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det høres litt smålig ut. Lurer litt på hvorfor du er oppheng i klesvask, vanligvis finnes det mye annet som gjør større utslag på økonomi. 

Men er enig med deg i at tenåringer bør lære å vaske klær. 

Vdr mengde middag kan man lage mer middag, eller man deler det man har på 3 og vil man ha mer må man ordne seg en brødskive. Ikke noe å lage et problem av.

Anonymkode: db4e0...fe2

• Liker 7
Skrevet

Både mannen og tenåringen kan vaske klær selv! Det er ingen grunn til at det skal flyte over bare du er borte en uke! 

Min 13-åring vasker klær… 

Og ja, han skal selv betale for maten til ungen sin. 
(Men helt åring, særbo funka for dere i flere år, hvorfor endre på det??) 

Anonymkode: 8e09a...199

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Skjønner godt at du føler på en skjevfordeling. Si at du vasker maks en maskin annenhver dag, det bør holde i bøtter og spann for tre personer. Syns også man må dele maten likt, typ én laksefilet til hver, eller én kotelett til hver. Så kan dere evt. koke mer potet og ha mer grønnsaker, som er billigere? Hvis folk er sultne spiser de, hvis ikke ville de bare ha mer fordi det er godt. 

Anonymkode: d02ed...a5f

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig kan en 14-åring vaske klær. Og hun bør lære at med mindre klærne lukter kan hun bruke gensere og jeans flere dager. 

Han hjelper henne ikke ved å la henne unngå å gjøre husarbeid. Hun må jo lære det på et tidspunkt.

Anonymkode: 9c525...b2f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor vasker du klærne deres???

Anonymkode: 11176...b5e

• Liker 10
Skrevet

Og så bør ungen rydde på plass rene klær selv. Jeg legger alt rent tøy inn på senga til et av stebarna, så får de fordele, brette og rydde det inn i skapet sitt selv. 

Hold av et par håndklær til deg selv i klesskapet ditt, og så lar du det bare bli tomt i skapet på badet. Da merker nok mannen og ungen fort at det er dumt å ta nytt hver dag uten å bidra til å vaske klær. 

Anonymkode: d02ed...a5f

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det høres litt smålig ut. Lurer litt på hvorfor du er oppheng i klesvask, vanligvis finnes det mye annet som gjør større utslag på økonomi. 

Men er enig med deg i at tenåringer bør lære å vaske klær. 

Vdr mengde middag kan man lage mer middag, eller man deler det man har på 3 og vil man ha mer må man ordne seg en brødskive. Ikke noe å lage et problem av.

Det er ikke akkurat strømmen jeg tenker på når jeg skriver om klesvasken, men at det er mye arbeid.

Det er alltid klær som flyter over på badet og den j**** vaskemaskinen går daglig og piper og piper hvis vi ikke åpner den med en gang.

I tillegg skal alle klærne henges opp og de skal tas ned og brettes og legges på plass.

Badet og halve leiligheten har alltid et tørkestativ stående fremme.

Jeg prøver å la han ta ansvar for alle klærne som skal henges opp og legges på plass, men han ønsker at jeg skal ta min del, og det er feil når ingen av klærne er mine.

Ts

• Liker 3
Skrevet

Off, blir irritert bare av å lese om dette.

Hadde flyttet seriöst for meg selv, så kan de sitte der i selv i klesvaskhälvete å spinke på maten. 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Slutt p vask klærne deres, det kan de gjøre selv. Og slutt å gi bort din mat, faren kan gjøre det. Ikke tilrettelegg for farens nykker.

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Både mannen og tenåringen kan vaske klær selv! Det er ingen grunn til at det skal flyte over bare du er borte en uke! 

Min 13-åring vasker klær… 

Og ja, han skal selv betale for maten til ungen sin. 
(Men helt åring, særbo funka for dere i flere år, hvorfor endre på det??) 

Anonymkode: 8e09a...199

Han ønsket det når mine to flyttet i kollektiv og jeg tenkte det var greit, men så ble hans barn tenåring og det forandret ganske mye i hverdagen.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig kan en 14-åring vaske klær. Og hun bør lære at med mindre klærne lukter kan hun bruke gensere og jeans flere dager. 

Han hjelper henne ikke ved å la henne unngå å gjøre husarbeid. Hun må jo lære det på et tidspunkt.

Anonymkode: 9c525...b2f

Jeg sier at så lenge klær ikke lukter eller har flekker kan de brukes på nytt (ikke undertøy og sokker da), men hun trenger ikke gjøre dette hos moren sin og synes det er teit at jeg krever det.

Hun er bortskjemt som bare fanden men det er ikke jentas feil men foreldrenes barneoppdragelse.

Ts

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

vi må alltid beregne å lage mat til 3 voksne personer, mens han mener vi skal lage mat til 2 voksne og ett barn, og det fører til at det blir for lite mat og at vi må gi maten til henne så hun blir mett.

Dette skjer hver dag og likevel har han glemt det dagen etterpå? 

Han er idiot. Bruk alle pengene hans og stikk. 

Anonymkode: d3759...ee9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han ønsket det når mine to flyttet i kollektiv og jeg tenkte det var greit, men så ble hans barn tenåring og det forandret ganske mye i hverdagen.

Ts

Han ville ikke bo med dine unger, men ha avlastning til sin.....sjarmerende....

Anonymkode: c7d6c...96a

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor vasker du klærne deres???

Anonymkode: 11176...b5e

Han vasker alles klær, men 80% av maskinene er klær som tilhører han og datteren.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Start med å vaske bare dine egne klær. Og når det kommer til maten: ta på til deg selv først. Ta så mye du trenger for å bli mett. Så passer du på at tenåring tar til seg, slik at mannen blir sittende til slutt og med for lite mat. Hver gang. Så lenge det er du selv som får for lite, vil han jo aldri endre seg. 

Anonymkode: ad6b2...e77

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet

Da får faren hennes vaske for henne tenker jeg, hvorfor lå alt til du kom hjem?  Hvor lenge har dere vært i lag? Var mora lei av og bli tatt for gitt av han hun også?

Med engang barna her hjemme har blitt mere en typ 11 har dem spist som en voksen. Jeg hadde ikke offret maten min fordi han mener hun spiser som et barn, da får han lære seg den delen og lage seg noe annet etterpå eller brødskriver. Når man har en evig diskusjon så er det tid for handling og konsekvenser. Du sier heretter vasker han sitt og hennes klær og håndkler. Skaff deg din egen kurv til dine klær og håndkler du gjemmer bort som kun er til deg. Og når det kommer til maten, så får han gi henne av sin posisjon om det ikke er nok lengre. Jeg har ingen problemer og bidra med klesvask i hjemmet, men det er ikke min oppgave alene og gjøre det for en voksen mann og tenåringsdatteren hans, så lenge han mener hun ikke kan klare det selv, da får han ta den delen ferdig. Du viker jo som tjeneren hans. Forhold til hvor mye håndkler og klær som blir brukt hadde jeg bare lagt dø. Er det samma her, men mine bidrar da. Og jeg kjenner så mange ungdom som lukter og ikke bryr seg, så bedre andre veien. 
ellers så må du jo vurdere om dere bør bo under samme tak, du skal ikke måtte oppdra en annen mann og banet alene. Tror han trenger og kjenne litt på hva det innebærer av jobb når du ikke bor der lengre. Går an og være særboere også, eller bare gå hvert til sitt. Så lenge han tar deg for gitt. Sånn situasjon har man det bedre alene.

Anonymkode: e9949...943

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han vasker alles klær, men 80% av maskinene er klær som tilhører han og datteren.

Ts

Hvis han gjør 80% hva er problemet? Han bor der og må få bruke vaskemaskinen som han vil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...