AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Jeg vet ikke hvor jeg skal starte, jeg og mannen er så innmari lei oss og veldig skuffet. Vår 4 årige datter har startet i ny barnehage etter sommerferien ettersom vi flyttet til en annen bydel i Oslo. Vi er ikke perfekte, vårt barn kan av og til streve litt med sosialt samspill. Hun liker f.eks. ikke å dele leker og skjønner ikke bestandig sosiale koder, grensesetting er vanskelig. Dette har vi jobbet masse med på hjemmebane og vi opplever at det har gått den riktige veien, spesielt det siste halvåret. Hun er ellers godt utviklet på alle andre områder. Forrige barnehage mente at det var behov for støttepedagog og at hun muligens befant seg i grenseland til ulike diagnoser, de ramset opp det ene og det andre. Det synes vi var helt hårreisende. De forsøkte å sende inn pedagogiske rapporter til Fagsenteret uten å ha samtykke. Da jeg leste rapporten ble jeg som mor helt ødelagt, mannen synes heller ikke det var noe ålreit. Vi kjente ikke igjen datteren vår i beskrivelsene. Det var som å lese om noen helt andre. Kun navn og alder stemte. Det ble derfor aldri noe samtykke fra oss. I den nye barnehagen har 1 av pedagogene fra den gamle barnehagen startet samtidig som vår datter. Det er ganske tydelig at hun har fortalt litt for mye om vårt barn til de ansatte i den nye barnehagen. Delt informasjon hun ikke har noe med, og fratatt barnet og oss som foreldre muligheten til å bli kjent fra et nøytralt ståsted. Det verste er at hun ikke jobbet i samme avdeling som vårt barn. Det var en ganske stor barnehage, hun jobbet på motsatt side av huset. Nå jobber hun fortsatt ikke på samme avdeling som vårt barn. I dag spurte ny ped.leder. om vi kunne sette oss ned og snakke litt om utfordringer. Og om vi hadde tenkt noe mer på pedagogiske rapporter som den gamle barnehagen hadde forsøkt å skrive. Hun sa rett ut at deres nye kollega hadde fortalt en del. Hvordan fungerer taushetsplikt, kan de dele så mye på tvers av barnehagene uten å snakke med foreldre? Mannen og jeg har ikke tenkt å tilbakeholde informasjon eller være i veien om vårt barn trenger hjelp/støtte. Men vi ønsker så gjerne at hun skal bli kjent med nye mennesker som kan gjøre egne vurderinger. Den gamle barnehagen hadde ingen godt rykte når det gjaldt barn og vedtak. Anonymkode: e68a1...5af 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Hvor lenge har barnet gått i den nye barnehagen? det kan være mulig at ny bhg også ser nødvendigheten av henvisning, og har spurt ansatt i tidligere bhg om hvordan ting var der - det trenger ikke være ansatt som har ‘sladra’ uoppfordra Anonymkode: 6188a...151 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lenge har barnet gått i den nye barnehagen? det kan være mulig at ny bhg også ser nødvendigheten av henvisning, og har spurt ansatt i tidligere bhg om hvordan ting var der - det trenger ikke være ansatt som har ‘sladra’ uoppfordra Anonymkode: 6188a...151 Startet mandag denne uken, vi fikk høre alt dette i dag. Hun hadde første dag uten oss i dag. Hvordan vet de om rapporter og diverse? Anonymkode: e68a1...5af
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Det kan hende dere er skuffet, men desverre er det veldig ofte at foreldrene ikke ser eller vil se at barnet strever. Problemene kan være mye verre i barnehagen en hjemme, det vet jeg alt om. Jeg vet mange barnehager gruer seg til og ta den praten, netopp pga foreldre blir sint, kjenner seg ikke igjen og ser bare som dere, hun/han er jo bare litt sånn. Jeg ville gått inn og hørt hva dem sier, og ha et litt åpnet sinn. Det kan være dem har rådført seg med den ansatte om dem tidlig har lagt merke til noe med barnet. Det er for barnets beste. Det skader jo ikke med en henvisning, og barnet er nå 4 såpass stort, at er det noen er det ikke lurt og vente. Ting tar tid, og er det ingenting finner fagfolk ut av det, men dere bør ikke stå til hinder for hjelp, bare fordi dere føler barnehagen ikke har fått tid til og danne seg sitt eget bilde. Det er mulig dem har, men dere ikke vil innse ting. Anonymkode: 5c6a9...d88 14 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 Jeg jobber i barnehage...akkurat det du spør om der kan jeg ikke svare på. Men husk at slike rapporter er skrevet fra barnets VERSTE dag. Det at det står mye der vil ikke si at ungen ikke renner ned av gode sider. Antageligvis har noen av de erfarne ansatte allerede sett utfordringer og dermed startet å utforske. Derfor de snakker med dere. Husk at alt de gjør er fordi de ønsker barnet det absolutt beste. Anonymkode: abfa7...6d5 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan hende dere er skuffet, men desverre er det veldig ofte at foreldrene ikke ser eller vil se at barnet strever. Problemene kan være mye verre i barnehagen en hjemme, det vet jeg alt om. Jeg vet mange barnehager gruer seg til og ta den praten, netopp pga foreldre blir sint, kjenner seg ikke igjen og ser bare som dere, hun/han er jo bare litt sånn. Jeg ville gått inn og hørt hva dem sier, og ha et litt åpnet sinn. Det kan være dem har rådført seg med den ansatte om dem tidlig har lagt merke til noe med barnet. Det er for barnets beste. Det skader jo ikke med en henvisning, og barnet er nå 4 såpass stort, at er det noen er det ikke lurt og vente. Ting tar tid, og er det ingenting finner fagfolk ut av det, men dere bør ikke stå til hinder for hjelp, bare fordi dere føler barnehagen ikke har fått tid til og danne seg sitt eget bilde. Det er mulig dem har, men dere ikke vil innse ting. Anonymkode: 5c6a9...d88 Vi er ikke uenig der. Men foretrekker veldig gjerne at vårt barn får muligheten til å bli kjent med nye personer og at vi tar det derfra. Ikke at en gammel ansatt deler informasjon som hun ikke skal dele.. Anonymkode: e68a1...5af 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber i barnehage...akkurat det du spør om der kan jeg ikke svare på. Men husk at slike rapporter er skrevet fra barnets VERSTE dag. Det at det står mye der vil ikke si at ungen ikke renner ned av gode sider. Antageligvis har noen av de erfarne ansatte allerede sett utfordringer og dermed startet å utforske. Derfor de snakker med dere. Husk at alt de gjør er fordi de ønsker barnet det absolutt beste. Anonymkode: abfa7...6d5 Dag 4, altså 1 ordinære dag for barnet og så all den tilbakemeldingen. Spesielt å dra fram rapporter og avsløre alt de har fått vite av den nye kollegaen. Synes det er litt uproft. Anonymkode: e68a1...5af 4
tirben Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 Barnehageansatte kan IKKE dele informasjon fra en barnehage til en annen. Det er brudd på taushetsplikt. Dere kan klage på det. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg vet ikke hvor jeg skal starte, jeg og mannen er så innmari lei oss og veldig skuffet. Vår 4 årige datter har startet i ny barnehage etter sommerferien ettersom vi flyttet til en annen bydel i Oslo. Vi er ikke perfekte, vårt barn kan av og til streve litt med sosialt samspill. Hun liker f.eks. ikke å dele leker og skjønner ikke bestandig sosiale koder, grensesetting er vanskelig. Dette har vi jobbet masse med på hjemmebane og vi opplever at det har gått den riktige veien, spesielt det siste halvåret. Hun er ellers godt utviklet på alle andre områder. Forrige barnehage mente at det var behov for støttepedagog og at hun muligens befant seg i grenseland til ulike diagnoser, de ramset opp det ene og det andre. Det synes vi var helt hårreisende. De forsøkte å sende inn pedagogiske rapporter til Fagsenteret uten å ha samtykke. Da jeg leste rapporten ble jeg som mor helt ødelagt, mannen synes heller ikke det var noe ålreit. Vi kjente ikke igjen datteren vår i beskrivelsene. Det var som å lese om noen helt andre. Kun navn og alder stemte. Det ble derfor aldri noe samtykke fra oss. I den nye barnehagen har 1 av pedagogene fra den gamle barnehagen startet samtidig som vår datter. Det er ganske tydelig at hun har fortalt litt for mye om vårt barn til de ansatte i den nye barnehagen. Delt informasjon hun ikke har noe med, og fratatt barnet og oss som foreldre muligheten til å bli kjent fra et nøytralt ståsted. Det verste er at hun ikke jobbet i samme avdeling som vårt barn. Det var en ganske stor barnehage, hun jobbet på motsatt side av huset. Nå jobber hun fortsatt ikke på samme avdeling som vårt barn. I dag spurte ny ped.leder. om vi kunne sette oss ned og snakke litt om utfordringer. Og om vi hadde tenkt noe mer på pedagogiske rapporter som den gamle barnehagen hadde forsøkt å skrive. Hun sa rett ut at deres nye kollega hadde fortalt en del. Hvordan fungerer taushetsplikt, kan de dele så mye på tvers av barnehagene uten å snakke med foreldre? Mannen og jeg har ikke tenkt å tilbakeholde informasjon eller være i veien om vårt barn trenger hjelp/støtte. Men vi ønsker så gjerne at hun skal bli kjent med nye mennesker som kan gjøre egne vurderinger. Den gamle barnehagen hadde ingen godt rykte når det gjaldt barn og vedtak. Anonymkode: e68a1...5af Dere burde jo meldes til barnevernet. Dere går aktivt inn for at barnet ikke skal få den hjelpen det trenger så aktivt at dere bytter barnehage. Det er helt hårreisende. Hva skader det med en utredning? Barnet trenger det Anonymkode: afb64...b43 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 Forstår tankegangen din, ts. Opplevde da vi byttet barnehage at pedagogisk leder fant mye feil med min eldste, var ikke måte på utfordringer, mye pga barnet hadde hatt oppfølging av ppt i forrige barnehage. Barnet hadde hatt en veldig god utvikling og hverken ppt eller forrige barnehage var bekymret for skolestart, mens nye barnehagen plutselig hadde gjort kartlegging og "drøftet" med ppt i ny kommune uten å nevne noe til oss foreldre først. Må legge til at ungen knapt hadde vært i barnehagen fordi dette var da korona kom og alt ble stengt ned. I tillegg var alt nytt for han og han var knapt blitt kjent med hverken voksne eller barn. De hadde også notert ting som vår åpenbart helt feil og ikke stemte i det hele tatt. Akkurat det syntes jeg var ganske hårreisende. hun mente barnet kom til å ha store utfordringer med skolestart. Vel, det har det ikke vært i det hele tatt. Jeg forstår det at du ønsker de skal se barnet med nye øyne og ikke basere seg for mye på tidligere rapport. Og gi barnet litt tid i ny barnehage mens de eventuelt vurderer. Er de fortsatt bekymret, så hadde jeg takket ja til at noen kommer inn og gjør en observasjon. Det kan være til god støtte for barnet om det er behov for det. Anonymkode: 7f9c0...072 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere burde jo meldes til barnevernet. Dere går aktivt inn for at barnet ikke skal få den hjelpen det trenger så aktivt at dere bytter barnehage. Det er helt hårreisende. Hva skader det med en utredning? Barnet trenger det Anonymkode: afb64...b43 Da har du nok ikke opplevd at noen gjør en helt feil vurdering av ditt barn. Det skader på ingen måte at ny barnehage gjør sin egen vurdering, og det er ikke gjort på få dager. Ts skriver også at de ikke motsetter seg det dersom barnet trenger ekstra støtte. Anonymkode: 7f9c0...072 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 Det er helt normalt at barn er forskjellig i bhg vs hjemme, men fatter ikkke hvorfor dere sier nei til undersøkelse! Det er da bare til barnets beste Anonymkode: fef64...0dc 6 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dere burde jo meldes til barnevernet. Dere går aktivt inn for at barnet ikke skal få den hjelpen det trenger så aktivt at dere bytter barnehage. Det er helt hårreisende. Hva skader det med en utredning? Barnet trenger det Anonymkode: afb64...b43 Er du helt syk i huet?!!! Vi flytta pga. at vi kjøpte hus og kunne ikke lenger levere barnet i en barnehage på den andre siden av byen. Aldri har vi nektet hjelp, har du i det hele tatt lest hele innlegget mitt og at vi er på dag 4… J***a TROLL! Anonymkode: e68a1...5af 6 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #14 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er helt normalt at barn er forskjellig i bhg vs hjemme, men fatter ikkke hvorfor dere sier nei til undersøkelse! Det er da bare til barnets beste Anonymkode: fef64...0dc Det er fordi vi ikke var enig i store deler av det de skrev. Nå skjønnet jeg at man skal ta utgangspunkt i den aller verste dagen i barnets barnehageliv. Men skal vel ikke allikevel ikke lyve om at barnet tisser på seg ukentlig og mye annet som de skrev som jeg ikke ønsker å gjengi her. Hun har hatt to tisseuhell ila. året. Anonymkode: e68a1...5af 3
Lorieen Skrevet 24. august 2023 #15 Skrevet 24. august 2023 (endret) Å dele informasjon mellom barnehager krever eksplisitt og skriftlig samtykke fra foreldre. Dersom slikt samtykke mangler, er det et lovbrudd og den ansatte som har flyttet fra den gamle barnehagen til den nye er skyldig i brudd på taushetsplikt. Når det er sagt, så er det ut i fra innlegget ditt tydelig at barnet ditt strever og har behov for oppfølging ut over det ordinære tilbudet i barnehagen. At dere ikke ser det samme hjemme, er ikke så uvanlig, både fordi atferden kan være annerledes i barnehagen enn hjemme, men også fordi barnehagepersonalet er veldig gode på å oppdage atferd som avviker fra normalen, noe foreldre gjerne ikke er da de ikke har noe å sammenlikne med. Endret 24. august 2023 av Lorieen 13 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Dag 4, altså 1 ordinære dag for barnet og så all den tilbakemeldingen. Spesielt å dra fram rapporter og avsløre alt de har fått vite av den nye kollegaen. Synes det er litt uproft. Anonymkode: e68a1...5af Det skjønner jeg. Jeg synes det også er skikkelig uansvarlig av dere som foreldre å ikke nevne dette for styrer med en gang dere kom i barnehagen for første gang at det var rapporter og bekymringer for barnet på den gamle barnehagen. Jeg tror heller jeg ville vært litt mer bekymret for den delen enn at de har spurt noen som har jobbet med barnet. Det setter ikke akkurat dere i det beste lyset som omsorgspersoner. Bare sånt lite tips. Anonymkode: abfa7...6d5 3 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #17 Skrevet 24. august 2023 Lorieen skrev (2 minutter siden): Å dele informasjon mellom barnehager krever eksplisitt og skriftlig samtykke fra foreldre. Dersom slikt samtykke mangler, er det et lovbrudd og den ansatte som har flyttet fra den gamle barnehagen til den nye er skyldig i brudd på taushetsplikt. Når det er sagt, så er det ut i fra innlegget ditt tydelig at barnet ditt strever og har behov for oppfølging ut over det ordinære tilbudet i barnehagen. At dere ikke ser det samme hjemme, er ikke så uvanlig, både fordi atferden kan være annerledes i barnehagen enn hjemme, men også fordi barnehagepersonalet er veldig gode på å oppdage atferd som avviker fra normalen, noe foreldre gjerne ikke er da de ikke har noe å sammenlikne med. Tusen takk! Jeg tenker det samme, har barnet vårt behov for hjelp så skal vi gjøre alt i vår makt for at hun skal få nettopp det. Men det skal gjøres på riktig måte og med ansatte som først og fremst blir kjent med henne først. De kan ikke lappe sammen en rapport helt uten videre. Jeg tenker også at vi veldig gjerne blir med på et møte med både ny og gammel barnehage hvor vi får satt oss ned og får et mer presist bilde av barnet. En ansatt som aldri har jobbet med barnet skal vel ikke ha med eksempler på episoder fra forrige barnehage over i en ny. Anonymkode: e68a1...5af 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #18 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skjønner jeg. Jeg synes det også er skikkelig uansvarlig av dere som foreldre å ikke nevne dette for styrer med en gang dere kom i barnehagen for første gang at det var rapporter og bekymringer for barnet på den gamle barnehagen. Jeg tror heller jeg ville vært litt mer bekymret for den delen enn at de har spurt noen som har jobbet med barnet. Det setter ikke akkurat dere i det beste lyset som omsorgspersoner. Bare sånt lite tips. Anonymkode: abfa7...6d5 Vi ba om et møte med dem på mandag da vi var tilbake fra ferien. De har satt opp en oppstartsamtale tirsdag neste uke. Anonymkode: e68a1...5af 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #19 Skrevet 24. august 2023 Husk at barn er annerledes i barnehagen enn hjemme. Det at dere ikke kjenner igjen barnet ,kan være helt normalt, da barnehagehverdagen er noe helt annet enn hjemmehverdagen. Hvorfor tror du denne ansatte har fortalt om barnet ditt? Fordi denne ikke liker barnet, og vil gjøre det vanskelig? Fordi denne ikke liker dere foreldre? Eller,kan det være for å hjelpe og støtte barnet? For å gjøre hverdagen enklere? For å forberede best mulig til skolestart? Ikke gå rett i forsvar,alle tiltak som blir gjort ,er for å hjelpe barnet. Dette er ikke kritikk mot barnet eller dere som foreldre. Anonymkode: aae08...5c7 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #20 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er du helt syk i huet?!!! Vi flytta pga. at vi kjøpte hus og kunne ikke lenger levere barnet i en barnehage på den andre siden av byen. Aldri har vi nektet hjelp, har du i det hele tatt lest hele innlegget mitt og at vi er på dag 4… J***a TROLL! Anonymkode: e68a1...5af Du nektet jo barnet ditt oppfølging og er irritert på den nye barnehagen for at de vil sette inn tiltak tidlig. Det høres helt hinsides ut Anonymkode: afb64...b43 7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå