Gå til innhold

Stor baby, mye fostervann, men litt under snittet på symfysemål. Hvordan går det an?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Symfysemålet har hele tiden blitt målt til litt under gjennomsnittet. Og dette skal vel vise til hvor stor babyen er?

På ultralyd på sykehus ble baby først målt til 93 prosentil, og så til 80 prosentil, og en kommentar om at det var mye fostervann, men at dette ikke var noe å bekymre seg om. 

Så, jeg har en stor baby inni der, og mer fostervann enn normalt, men magen min er litt mindre enn gjennomsnittet? Hvordan går det an?

Anonymkode: f89f7...4df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvordan babyen ligger 

Anonymkode: cce9e...004

• Liker 1
Skrevet

Fordi du har plass mot ryggraden også, ikke kun utover. Symfysemål har sjeldent noe med størrelsen på barnet å si i realiteten. Jeg har sett ut som jeg har ventet både 3 og 4 på en gang, med 5-8kilo opp i vekt, men barna har aldri vært større enn 3200gr

Anonymkode: 67e2d...502

• Liker 1
Skrevet

Jeg lå over på symfysemålet hele svangerskapet. Ut kom en liten baby på 3005 g og 47 cm 11 dager over termin.

Man bærer babyene forskjellig.

Anonymkode: 336e6...cf1

Skrevet

Husk også at hver jordmor kan måle litt ulikt. Så lenge samme person måler og kurven følges er det nok ok.

Anonymkode: 3c86b...57a

Skrevet

Takk for svar! 

Skrevet

Babyen ligger sikkert inntil ryggen+ de kan kun måle " omrisset" av baby . De kan ikke se hvor mye den veier.

Anonymkode: 17649...9fa

Gjest Putimir Vladin
Skrevet

Heia. Mann her. Jeg skal straks Google "Symfysemål", da jeg aldri har hørt om det. Men jeg ville bare si at dette går bra, og Mazel tov!! 💚

Skrevet
Putimir Vladin skrev (1 minutt siden):

Heia. Mann her. Jeg skal straks Google "Symfysemål", da jeg aldri har hørt om det. Men jeg ville bare si at dette går bra, og Mazel tov!! 💚

Når selveste Putler sier at dette går bra da begynner det vel strengt tatt å haste med å skaffe seg en bunker! 

Anonymkode: 0a0a1...4f2

Gjest Putimir Vladin
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når selveste Putler sier at dette går bra da begynner det vel strengt tatt å haste med å skaffe seg en bunker! 

Anonymkode: 0a0a1...4f2

Lugna ner, Prinsesse. Jeg er langt derifra så farlig som det rykter og hylende trygghetsalarmer skal ha det til. 😊

Og nå som jeg har lest meg opp på temaet symfyse, så har jeg et par anmerkninger;

1. Herre se i nåde!!! 

2. Det later til at du er i stand til å lage din egen "bunker", så ikke tenk på det.. 😳

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Symfysemålet har hele tiden blitt målt til litt under gjennomsnittet. Og dette skal vel vise til hvor stor babyen er?

På ultralyd på sykehus ble baby først målt til 93 prosentil, og så til 80 prosentil, og en kommentar om at det var mye fostervann, men at dette ikke var noe å bekymre seg om. 

Så, jeg har en stor baby inni der, og mer fostervann enn normalt, men magen min er litt mindre enn gjennomsnittet? Hvordan går det an?

Kommer ann på barnets plassering. Man har jo dem som knapt får gravidmage og de vil jo f.eks alltid ligge under gjennomsnittet på symfysemålet uavhengig av barnets str. 

Også viktig å huske på at "normalen" for symfysemål er bare en indikator på str. Samme med vekt vurdering av baby under UL. De tar mål av lårbein(hvis jeg husker rett) samt hodeomkrets..  Så de kan bomme på str opp og ned basert på slike mål. Men det er den beste måten  estimere str og vekt. 

Anonymkode: 0d465...59f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...