Gå til innhold

Tatt biopsi av livmorslimhinne i dag. Ikke opplevd noe så vondt før!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var jeg til en gynelog time og tok en biopsi av livmorslimhinnen. Fy F***! Så vondt det var. Først prøvde vi uten bedøvelse(ble ikke tilbudt dette først) men etter å ha uttrykt smerte og på randen til å krepere ble jeg tilbudt å få bedøvelse. 

Noen andre som synes det er utrolig vondt? 

Anonymkode: dd403...3a4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en tråd her for en uke sidenmom en mann som hadde en kone som opplevde det samme, kanskje du finner noe greit der også?

Fint at du fikk bedøvelse tilslutt, skulle bare mangle

Skrevet

Jeg har gjort det, syns det gikk fint jeg. Et nøgg som varte i 2 sek, men ikke videre vondt. Men folk har jo vondt for alt mulig for tiden, så du får sikkert masse folk her som er enig med deg.

Anonymkode: 29c34...2e6

Skrevet

Jeg har ikke vært gjennom det, men som en som hylte så høyt at legen holdt på dette av stolen da jeg fikk satt inn spiral, har jeg ingen problemer med å forstå deg.

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hjalp bedøvelsen? 
En bekjent av meg gjorde dette. Legen sa hun ikke trengte bedøvelse for hun virket så avslappet. Hun sa det var grusomt vondt. 
hvilke bedøvelse setter de? Narkose eller lokalt? 

Anonymkode: 15b73...fd7

• Liker 3
Skrevet

Nei, men av livmorhalsen. Og det er det vondeste jeg har opplevd. Intens, sylskarp smerte som strålte oppover i hele magen. Etter undersøkelsen gikk jeg i 2 år og gjenopplevde den smerten hver gang jeg tenkte på underlivet. Har ikke orket å ha sex etter dette heller. 

Anonymkode: 575e3...a3e

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • 8 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 16.25):

Jeg har gjort det, syns det gikk fint jeg. Et nøgg som varte i 2 sek, men ikke videre vondt. Men folk har jo vondt for alt mulig for tiden, så du får sikkert masse folk her som er enig med deg.

Hvis det var et nøgg som varte i 2 sek, har du ikke tatt biopsi av livmorslimhinnen. Slutt å spre feilinformasjon.
Jeg klarte å gjennomføre det uten bedøvelse men synes det var veldig ubehagelig, type kvalmende vonde menssmerter mens legen holdt på. Det tok dessuten adskillig lengre tid enn 2 sek. Gynekologen brukte mer enn 2 sek bare på å klargjøre og få stukket den dingsen opp gjennom livmorhalsen på meg, og romsterte rundt oppi der ei god stund før jeg var ferdig.

Det verste er at jeg mest sannsynlig må ta samme drittundersøkelsen på neste GU om noen dager... Skal prøve å ta en sterk smertestillende før jeg drar og håper det demper ubehaget.

Anonymkode: ccdd2...3ed

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde dette for noen uker siden hos gynekolog. Det var ikke gøy akkurat. 😖Jeg visste ikke på forhånd at dette skulle skje, så hadde ikke tatt noe smertestillende.

Var på en sjekk fordi jeg har fått noen plager i forbindelse med perimenopausen, og i tillegg til ultralyd og celleprøve, bestemte gynekologen seg for å ta denne prøven. Jeg har to barn, men begge er født med keisersnitt grunnet komplikasjoner (svangerskapsforgiftning), og jeg har aldri hatt spiral, så livmorhalsen min er lukket…jeg må innrømme at jeg ropte ut i smerte et lite øyeblikk mens det stod på som verst.
Da jeg kom hjem var det bare å krøke seg sammen i en ball, og etterhvert bare hive i seg både Paracet og Ibux. Smertene da kan sammenlignes med etterrier, som jeg hadde mye av, særlig etter keisersnitt nr to. 

Anonymkode: fe028...6c3

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Merket ikke noe til for å være helt ærlig så man er ulike "der nede" skjønner jeg. Og ja, det var biopsi. 

Anonymkode: 39a67...790

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 22.31):

Merket ikke noe til for å være helt ærlig så man er ulike "der nede" skjønner jeg. Og ja, det var biopsi. 

Kanskje du har født barn og har en ganske åpen livmorkanal? Eller kanskje gynekologen faktisk satte bedøvelse først?

Jeg var på GU idag og hadde tatt Ibuprofen på forhånd for å prøve dempe ubehaget (etter smerter og ubehag sist), men gynekologen var kjempehyggelig og forståelsesfull og sa at hun alltid pleier å gi bedøvelse ved pipelle-prøve av livmorslimhinnen. Spesielt om pasienten ikke har født barn og har trang kanal. Denne gangen gikk det mye bedre enn sist! Kjente bare et svakt ubehag, som noen små stikk i livmoren, ellers var det null problem.
Har ei venninne som nylig tok pipelle av livmorslimhinnen og gynekologen hennes mente at man ikke trenger bedøvelse, så hun fikk mye smerter og ubehag. Synd at enkelte gynekologer er så gnien på bedøvelse. Det gikk jo fort å sette et par stikk, og undersøkelsen foregår jo så mye lettere og med mye mindre ubehag når man har fått bedøvelse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok biopsi av livmorhals og blødde som faen i en liten uke etterpå. Ubehagelig. Ikke direkte vondt. Viste celleforandring. Så ble det konisering. Uten narkose, kun lokalbedøvelse. Sinnsykt ubehagelig. Og det og blødde som FAEN i to uker. Men. Ordna seg det og. Verkern jeg, underlivet mitt eller dets gleder av sex er blir traumatisert. Helt fin igjen nå🥰

Anonymkode: 28cf1...c44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 2.37):

Hjalp bedøvelsen? 
En bekjent av meg gjorde dette. Legen sa hun ikke trengte bedøvelse for hun virket så avslappet. Hun sa det var grusomt vondt. 
hvilke bedøvelse setter de? Narkose eller lokalt? 

Anonymkode: 15b73...fd7

De setter lidokain-sprøyte i livmormunnområdet. De gynekologene som påstår det er like vondt/ubehagelig med bedøvelsessprøyte som å gjennomføre pipelleprøven lyver. Jeg anbefaler virkelig bedøvelse!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kanskje du har født barn og har en ganske åpen livmorkanal? Eller kanskje gynekologen faktisk satte bedøvelse først?

Jeg var på GU idag og hadde tatt Ibuprofen på forhånd for å prøve dempe ubehaget (etter smerter og ubehag sist), men gynekologen var kjempehyggelig og forståelsesfull og sa at hun alltid pleier å gi bedøvelse ved pipelle-prøve av livmorslimhinnen. Spesielt om pasienten ikke har født barn og har trang kanal. Denne gangen gikk det mye bedre enn sist! Kjente bare et svakt ubehag, som noen små stikk i livmoren, ellers var det null problem.
Har ei venninne som nylig tok pipelle av livmorslimhinnen og gynekologen hennes mente at man ikke trenger bedøvelse, så hun fikk mye smerter og ubehag. Synd at enkelte gynekologer er så gnien på bedøvelse. Det gikk jo fort å sette et par stikk, og undersøkelsen foregår jo så mye lettere og med mye mindre ubehag når man har fått bedøvelse.

Nei ingen bedøvelse, men jeg har født 3 barn om det har noe å si. 

Det er vel den siste tingene jeg ville lyvd om i såfall. Jeg vet hva Gynekologen gjorde og for min del var det ikke vondt eller ubehagelig. Så poenget mitt, vi er ulike. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke underlivet, men kul i brystet.

Spurte etter bedøvelse, men legen forsikret meg om at det var kun stikket som var ubehagelig.

Det var det ikke, det gjorde kjempevondt og endte med ny innkalling fordi han ikke fikk att en skikkelig prøve.

Neste lege var kvinnelig, jeg insisterte på bedøvelse, men også hun ville prøve uten, og hun ble svært overrasket over at det gjorde vondt. Fikk bedøvelse til slutt og det gikk veldig fint.

Samme skjedde da jeg tok av i eller av hud, jeg tror rett og slett noen bare kjenner det anderledes, eller kanskje det er noe med plassering. Jeg er pysete, men ikke så pysete at j g ikke skulle greie å lide meg gjennom noe "alle andre" tåler, så jeg tror det er veldig inviduelt hvor mye/lite smerte forskjellige inngrep gir.

Anonymkode: 66c58...c4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 16.25):

Men herlighet menneske. At folk opplever forskjellig grad av smerter er helt ukjent for deg? Jeg fikk bare standard menskrampe av denne prøven, men har tidligere nesten besvimt av menskramper. Så smerter kan også variere hos samme person. Vet jeg svarer på noe gammelt her, men blir så irritert over uvitenhet.

Anonymkode: 5e75a...2a3

• Liker 5
Skrevet

Har bare tatt biopsi av livmorhalsen, men fikk bedøvelse og det finnes mye bedre enn fryktet. Sikkert verre med livmorslimhinnen. 

Skal egentlig ta spiral i august, men tror ikke jeg tørr det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 10.20):

Nei ingen bedøvelse, men jeg har født 3 barn om det har noe å si. 

Det er vel den siste tingene jeg ville lyvd om i såfall. Jeg vet hva Gynekologen gjorde og for min del var det ikke vondt eller ubehagelig. Så poenget mitt, vi er ulike. 

At du har født tre barn kan ha mye å si, da livmorkanalen din vil være åpnere enn hos en kvinne som aldri har født vaginalt. Da vil det være lettere og mindre ubehagelig å stikke en slange opp i livmoren.
Jeg har ikke beskyldt deg for å lyve, jeg bare stilte noen spørsmål om ting man kanskje ikke tenker over.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har født to barn. Ca ti år etter siste fødsel var jeg til div undersøkelser fordi jeg hadde hatt enorme blødninger i lang tid. Var hos gynekolog, som også hadde en som var under utdanning sammen med seg. Hun var opptatt av å forklare ham hva hun så ved innvendig ultralyd (pekte på skjermen og div). Så skulle det tas biopsi av en polypp (?) i livmorveggen+av min veldig fortykkede livmorslimhinne. Fikk beskjed om å slappe heeelt av og ligge rolig, ikke noe snakk om bedøvelse. Jeg trodde det skulle være bare et nøgg som ved livmorhalsprøver. Det takler jeg greit. Men syyykeee sa**n så vondt det var!!!! Jeg var helt taus, men tårene bare sprutet og da gynekologen omsider snudde hodet vekk fra skjermen og forklaringene hun ga til studenten, så ble hun veldig beklagende og klappet og strøk på meg for å trøste. 

Den intense smerten ga seg fort, men jeg hadde en dump og kvalmende smerte som varte i et døgns tid. Jeg anser at jeg har greit høy smerteterskel. 

• Hjerte 2
Skrevet

Vi lever i en syk verden når kvinner i siviliserte land ikke blir tilbudt bedøvelse for å skulle bli klippet innvendig!   Leste at en mann hadde blitt tilbudt bedøvelse fordi han skulle ta ultralyd av skrotum.  :roll: Det sier litt om hvordan kvinnehelse og smerter blir underprioritert. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, nå er det 3 dager siden jeg tok prøven og jeg småblør litt enda (holder med truseinnlegg, men er rødt blod så ingen rester med gammelt blod). Sist blødde jeg bare rett etter undersøkelsen og det ga seg samme dagen.
Hvor lenge kan man blø etter undersøkelsen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...