Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra storby, mannen fra "landet", hvor vi har bosatt oss. Jeg ønsker flere muligheter - både mtp arbeidsmarkedet, og at ting er enklere mtp avstand. Vi må kjøre til alt her, pendler til jobb, og må sitte bak rattet i minst 30 min én vei for å ukeshandle rimelig. Jeg vil tilbake til byen.

Ser på hus mer sentralt, med gode kollektivforbindelser nærme. Må opp i minst 5-6 mill for et hus som sannsynligvis må pusses opp for minst én million for at det skal bli ok. Minst 8 millioner for noe man nesten kan flytte rett inn i. Fant et hus jeg virkelig likte, kostet 17 mill 🤣 altså! Vi har 3 barn, boliglån på under 3 millioner, studielån, og samlet inntekt på ca 1,2. Dvs vi får maks 5 mill i boliglån, og da makser vi det.

Hvem er det som kan kjøpe hus til 8 millioner? Hvem kan bosette seg i byene nå? Noen tro på at prisene vil falle?

Anonymkode: b04ce...fbc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel de som bor i byen fra før, som kjøpte tidlig og kan oppgradere bolig etter hvert som den de eier blir mer verdt. Selv bor vi på bygda og trives veldig godt med det. Verdien av å ha luft, natur og sjøen rett utenfor huset kan ikke måles i penger.

Anonymkode: 34ca1...22e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette her er igjen en sånn klassiker. Folk ser på andre enn å jobbe med egen økonomi. Hvorfor?

Det finnes mer enn tusenvis av grunner på hvorfor folk har råd eller ikke. Og livet er ikke rettferdig. 

En stor greier er arv. Det skaper plutselig mye mer handlingsrom om du får 4 mill i cash for eksempel. Med grei inntekt og 5 mill makset ut så kunne du da kjøpt for 9 mill. Off da ..

Happy sparing ;)

Schmuhu

• Liker 4
Skrevet
Schmuhu skrev (3 minutter siden):

Dette her er igjen en sånn klassiker. Folk ser på andre enn å jobbe med egen økonomi. Hvorfor?

Det finnes mer enn tusenvis av grunner på hvorfor folk har råd eller ikke. Og livet er ikke rettferdig. 

En stor greier er arv. Det skaper plutselig mye mer handlingsrom om du får 4 mill i cash for eksempel. Med grei inntekt og 5 mill makset ut så kunne du da kjøpt for 9 mill. Off da ..

Happy sparing ;)

Schmuhu

Men når man da kommer i en alder at man arver 4 mill så sitter man kanskje allerede med fullt eller nesten nedbetalt bolig. Jeg håper ihvertfall ikke mine foreldre stryker med før jeg er over 50.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men når man da kommer i en alder at man arver 4 mill så sitter man kanskje allerede med fullt eller nesten nedbetalt bolig. Jeg håper ihvertfall ikke mine foreldre stryker med før jeg er over 50.

😇

Men livet skjer. Jeg blir alltid meget pissed når jeg ser studenter uten jobb som mister begge foreldre, arver akkurat over formuegrensen til lånekassen og ikke har rettigheter hos nav. De tapet då sinnsyk i forhold til de andre og får ikke startet livet før langt opp i 30 årene.

Alt vel og lang liv til dine parents!

Schmuhu

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg kommer fra storby, mannen fra "landet", hvor vi har bosatt oss. Jeg ønsker flere muligheter - både mtp arbeidsmarkedet, og at ting er enklere mtp avstand. Vi må kjøre til alt her, pendler til jobb, og må sitte bak rattet i minst 30 min én vei for å ukeshandle rimelig. Jeg vil tilbake til byen.

Ser på hus mer sentralt, med gode kollektivforbindelser nærme. Må opp i minst 5-6 mill for et hus som sannsynligvis må pusses opp for minst én million for at det skal bli ok. Minst 8 millioner for noe man nesten kan flytte rett inn i. Fant et hus jeg virkelig likte, kostet 17 mill 🤣 altså! Vi har 3 barn, boliglån på under 3 millioner, studielån, og samlet inntekt på ca 1,2. Dvs vi får maks 5 mill i boliglån, og da makser vi det.

Hvem er det som kan kjøpe hus til 8 millioner? Hvem kan bosette seg i byene nå? Noen tro på at prisene vil falle?

Må dere ha hus, da? I storbyer, forøvrig også i mellomstore byer, vokser mangt et barn opp i leilighet eller rekkehus. 

Anonymkode: 8aaa5...360

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er alene med barn og har kjøpt leilighet til 4.300.000, så om jeg møtte en mann med samme utgangspunkt så hadde vi hatt mulighet til å kjøpe for over 8. Jeg har ikke fått noe arv. 

Men rekkehus da? Skjønner at leilighet fort blir trangt (og ofte dyrt) med tre barn. 

Anonymkode: 0579a...5b0

• Liker 2
Skrevet

Skulle ønske man fikk et hus til 8 millioner.. her koster det 15 mill for et oppussingsobjekt 😭

Anonymkode: 13048...1e7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

De har kjøpt seg opp. De startet ikke rett på en blllg til åtte millioner som regel, de har tjent penger til tidligere boligsalg. Med tre barn og ikke spesielt høy inntekt, så er det eneste mulighet. Problemet er at hvis man starter boligkarrieren på landet, er verdiøkningen så lav at man låser seg og ikke kan flytte til en storby, med mindre man har meget høy inntekt. Og det har dere ikke. 

Anonymkode: bb228...234

• Liker 3
Skrevet

8 millioner jeg forstå da.. det kan jo et par med 2 millioner i årslønn (1 million hver) fint låne.

Anonymkode: 13048...1e7

Skrevet

Jeg har råd

Anonymkode: e6633...446

Skrevet

Fult mulig om man har god jobb og er flink med økonomien.

Men prisene er høye fordi mange arver generasjoner med verdistigning. Familier holder på pengene fra generasjon til generasjon, og det blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg inn i markedet uten dette i bakhånd. Vi er bare helt i startfasen.

Anonymkode: 65f06...215

Skrevet

Takk skaperen for at man har de preferansene man har. Bor i nedbetalt lite hus på øde sted. Masse gratis ved og kun hytterenovasjonsabb på 4000 i året.

Flott natur, stille og et paradis på jord😍

Anonymkode: 38f43...924

Skrevet

Å kjøpe til 8 millioner er vel ganske standard for en småbarnsfamilie med normal lønn? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vel de som bor i byen fra før, som kjøpte tidlig og kan oppgradere bolig etter hvert som den de eier blir mer verdt. Selv bor vi på bygda og trives veldig godt med det. Verdien av å ha luft, natur og sjøen rett utenfor huset kan ikke måles i penger.

Anonymkode: 34ca1...22e

Dette er jo bare tull. Mannen og jeg eier leilighet midt på Løkka i Oslo. Vi er på ingen måte rike. Jeg tjener 550, han 750. Vi er 27 år gamle og kjøpte leilighet i fjor. 

Så lenge du har egenkapital går det meste bra. 

Anonymkode: 6720e...693

• Liker 2
Skrevet

Vi valgte landet for noen år siden, 1,8 MNOK for et hus med en inntekt på 800000/husstand. Skjønner ikke en gang hvem som tjener over millionen i lag - utbetalt altså.

Anonymkode: 011c4...cc5

Skrevet

Bor 10 min med bil utenfor en av de største byene, og fikk huset for under 3 mill (nei, ikke oppussing). Nå går de for ca 4 her. Fullt mulig bare du kikker rundt litt. 3 min i bil til butikken, du kan gå/sykle også om du vil.

Anonymkode: a8595...69b

Skrevet
Petra200 skrev (13 minutter siden):

Å kjøpe til 8 millioner er vel ganske standard for en småbarnsfamilie med normal lønn? 

Med 2x 600.000 så har man 1.2’. Da kan man max få 6’ i lån. Hvis du kommer fra en leilighet som er verdt 2’ mer enn lånet (pga nedbetaling og verdistigning) så er du der med maxlån.

Jeg tør ikke å ta opp maxlån.

Anonymkode: 59ee2...056

• Liker 1
Skrevet

Men man må jo ta utgangspunktet i at voksne folk har opparbeidet seg noe egenkapital også? Vi har kjøpt hus til 8.2 millioner, tjener ca 1,5 millioner til sammen. Har lån på 4 millioner 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med 2x 600.000 så har man 1.2’. Da kan man max få 6’ i lån. Hvis du kommer fra en leilighet som er verdt 2’ mer enn lånet (pga nedbetaling og verdistigning) så er du der med maxlån.

Jeg tør ikke å ta opp maxlån.

Anonymkode: 59ee2...056

Du får ikke det lånet med tre barn, for å si det sånn. 

Anonymkode: bb228...234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...