AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/udir-tre-av-fire-vgs-elever-valgte-aa-annullere-eksamen-i-norsk-hovedmaal-etter-teknisk-troebbel.wCRmC12i9?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row16_pos1&utm_medium=dre-64e6f481376e929d5a32b30e Karakterinflajsonen har tatt helt av. Da jeg var ung var det et tydelig skille mellom de som fikk seks og de som lavere karakterer. Hadde man mange 6-ere på vitnemålet kunne folk med trygghet vite at denne eleven er spesiell. Men i dag får jo alle 6-ere. Karakteren betyr ikke noe lenger. Det sier ikke lenger noe om eleven. Jeg synes faktisk synd på de virkelig gode elevene. Som ikke lenger får skilt seg ut. De havner i samme gruppe som middelmådige elever, eller elever som knapt kan norsk. Anonymkode: 485fe...0d2 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Grunnen til at 40% fikk 5 og 6 er nok fordi de svakere elevene valgte å få fjernet eksamenskarakteren sin, og at de flinke elevene lot den bli. Bildet hadde sett annerledes ut om ingen fikk fjernet den fra vitnemålet. Anonymkode: 368fc...1df 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 De vurderes jo etter de samme kriteriene. Anonymkode: a3339...857
Senatus Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Her er du på villspor, heldigvis. VG omtaler årets eksamensresultater. Elevene fikk latterlig nok anledning til å se karakteren før de tok stilling til om de ville annullere resultatet. 3 av 4 valgte å annullere. Hva tror du da er grunnen til at over 40 % av de tellende karakterene er 5 eller 6? 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 Som de andre her sier, er jo grunnen at elevene kunne annullere karakteren i år pga. tekniske problemer. De elevene som fikk gode karakterer lot dem selvfølgelig stå, mens de elevene med dårligere resultater valgte å annullere for å få ikke trekke ned gjennomsnittet. Når de tillot en slik ordning gir det selvsagt en mye høyere andel av høye karakterer. Slik jeg har forstått det, er også kravene nokså høye til norsk skriftlig. Jeg tok opp fag i vår, deriblant norsk skriftlig, og fikk 5 mens jeg i andre fag sentrert om skriving og drøfting lett klarte 6-er. Har imidlertid observert at det er svært lett å få 6-ere på muntlige eksamener i fag som norsk, engelsk, samfunnsfag o.l. Anonymkode: 30e1b...7a0
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 Senatus skrev (1 time siden): Her er du på villspor, heldigvis. VG omtaler årets eksamensresultater. Elevene fikk latterlig nok anledning til å se karakteren før de tok stilling til om de ville annullere resultatet. 3 av 4 valgte å annullere. Hva tror du da er grunnen til at over 40 % av de tellende karakterene er 5 eller 6? Utrolig ordning. De burde jo ikke ha kunnet se karakteren! Det gir dem en stor fordel - helt uten risiko. Anonymkode: 10523...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 det var rætte ræva som feis... Anonymkode: 0a6c9...61b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 Det er jo fordi mange av de som fikk en dårligere karakter, valgte å ta den bort. Da jeg tok eksamen for mange år siden, var det noe styr/misforståelser med regler for hjelpemiddel. Vi som ville, fikk derfor velge om vi ville ha karakteren på vitnemålet eller ikke. Jeg var skikkelig misfornøyd med 4 og har derfor vitnemål uten karakter i norsk hovedmål. Angret litt på det etterpå da. 4 er en helt grei karakter. Anonymkode: be2e5...4ba
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 Jeg tok norskeksamen i 2016 og fikk 6. Det året var det ca. 2% av alle som tok samme eksamen som fikk toppresultat. Dette blåser nok over. Anonymkode: e680b...12b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå