Gå til innhold

Avlive stor hund som angriper andre hannhunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er av en type rase som er veldig mentalt sterk og dominant. Er aggressiv mot små hannhunder også, str har ikke noe å si. Får ikke gå løs, men uhell har skjedd der den kom løs og angrep. Den andre hunden slapp unna med mindre skader, men likevel…?

Anonymkode: 95c6a...d5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått en adferstrener til å vurdere hunden? Er een aggressiv mot mennesker/barn? Hvilken skade har den gjort?

Den høres ut som den må være i bånd alltid. Vurdere munnkurv. Spørs på hele hunden. 

Anonymkode: dea54...65a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er av en type rase som er veldig mentalt sterk og dominant. Er aggressiv mot små hannhunder også, str har ikke noe å si. Får ikke gå løs, men uhell har skjedd der den kom løs og angrep. Den andre hunden slapp unna med mindre skader, men likevel…?

Morsomt med hund... 

Anonymkode: 1d2e7...7b3

Skrevet

Få ordentlig hjelp med å trene hunden. Tren konsekvent LENGE. Bruk munnkurv på hunden utendørs og i nærheten av barn.

Hvis hunden ikke viser bedring innen 1 år med ordentlig god trening, ville jeg vurdert avliving.

Anonymkode: 4b371...fe1

• Liker 3
Skrevet (endret)

Har du fått hjelp fra en dyktig atferdsterapeut som har sett deg og hunden? Har du trent på dette konsekvent og over tid? 

En rase er forøvrig ikke "dominant" og angrep mot andre tilfeldige hunder har som regel ingenting med dominans å gjøre.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke min hund, men et familiemedlem sitt. Han er ikke generelt aggressiv mot mennesker eller barn, men har knurret dersom fremmede nærmet seg hundegården hans (mot voksne menn).

Kanskje vurdere om kastrering kan hjelpe ja.

Hva kan årsaken være ellers enn dominanse, når det kun er hannhunder han reagerer på?

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke min hund, men et familiemedlem sitt. Han er ikke generelt aggressiv mot mennesker eller barn, men har knurret dersom fremmede nærmet seg hundegården hans (mot voksne menn).

Hva kan årsaken være ellers enn dominanse, når det kun er hannhunder han reagerer på?

ts

Som regel en form for usikkerhet. En trygg hund går ikke rundt og angriper andre hunder.

Dominansproblematikk mellom hunder av samme kjønn finner man når de bor sammen og ikke finner ut av det med hverandre, spesielt rundt ressurser.

Kastrering vil ikke hjelpe mot usikkerheten i seg selv. Kastrering reduserer hormonelt betinget stress. Men for hunder som har et slikt stress, så kan kastrering hjelpe ved at stresset reduseres slik at det er lettere å nå inn og trene hunden.

Dette må jobbes med aktivt i samarbeid med atferdsterapeut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt besøk av trenere ifbm en «vanskelig» hund. Vurderingen deres var at testosteron gir hunden mer selvtillit, og kastrering ville gjøre den mer usikker og ikke løse noen av våre problemer.

Noen hunder er milde, føyelige, overbærende og trygge. Andre ikke. Akkurat som mennesker.

Anonymkode: f9355...ef7

• Liker 1
Skrevet

Min er vanskelig med store hannhunder. Små hannhunder gir han beng i og tisper er veldig interessant. Om det er utrygghet, eller om han vil sikre seg tilgangen på alle tispene, eller om han bare synes det er spennende er ikke så godt å si.

Når jeg var 20 så hang jeg sammen med noen gutter som var veldig opphengt på å slåss ute på byen. Jeg forstår enda ikke motivasjonen deres.

Anonymkode: f9355...ef7

• Liker 1
Skrevet

Så lenge de har kontroll på den så er det ikke noe problem. Jeg hadde en hund som ikke kunne gå med alle hunder , spesielt andre dominante å det hadde ingenting å si med størrelsen. Han gikk i bånd å ja jeg har mistet han 5 ganger gjennom hele livet hans. 

Om det er vakthund eller gjeterhund så er jeg ikke overrasket.

Men er overasket over at du vil at familiemedlemmet ditt skal avlive hunden sin 😂😂 fy skam deg.. 

Anonymkode: 6ffcc...013

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Det er umulig å svare på uten å ha observert hunden. Ta kontakt med en dyktig hundetrener som evaluerer hunden. Kai Iversen/problemhund feks.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt hund i 55 år og har aldri mistet kontroll eller latt de "komme seg løs". Dette familiemedlemmet bør ihvertfall ikke skaffe seg hund igjen. 

Anonymkode: 8f311...752

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så lenge de har kontroll på den så er det ikke noe problem. Jeg hadde en hund som ikke kunne gå med alle hunder , spesielt andre dominante å det hadde ingenting å si med størrelsen. Han gikk i bånd å ja jeg har mistet han 5 ganger gjennom hele livet hans. 

Om det er vakthund eller gjeterhund så er jeg ikke overrasket.

Men er overasket over at du vil at familiemedlemmet ditt skal avlive hunden sin 😂😂 fy skam deg.. 

Anonymkode: 6ffcc...013

Jeg har aldri sagt at jeg ønsker det, jeg stiller bare et spørsmål. Om hunden hadde drept den lille hunden hadde det gjerne vært en selvfølge, men flaks gjorde at det ikke skjedde.

Skal man gå og håpe at hunden aldri kommer seg løs igjen, og satse på at det ikke skjer? Aldri smette igjennom en dør en gjest eller barn går ut av, aldri at eier mister båndet om de snubler i en skråning osv osv. Syntes det er en ekkel tanke at det kan skje igjen.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ts

Hunder kan opp oppføre seg «aggressivt» mot andre hunder, uten at de er aggressive mot mennesker. De kan være verdens snilleste kosebamser hjemme, som elsker barn, og samtidig utagere mot andre hunder. Da er ikke hunden «aggressiv» i seg selv, men det kan handle om usikkerhet eller fryktaggresjon (feks etter dårlige erfaringer med andre hunder). Også er det enkelte raser der samskjønnsaggresjon er ganske vanlig (uten at hunden er aggressiv mot mennesker). Slike hunder skal ikke avlives, men trenes og trygges. Ikke alltid man får bukt med samkjønnsaggresjon likevel, men det kan bli bedre. En hund som utagerer mot andre hunder bør alltid være i bånd og/eller sikres godt i hundegård/hage.

Det eneste jeg reagerer på vedrørende hunden du beskriver er knurringen mot mennesker (menn) som nærmer seg hundegården. Det ville ikke en trygg hund gjort.

Anonymkode: 1884a...d2e

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Hunder kan opp oppføre seg «aggressivt» mot andre hunder, uten at de er aggressive mot mennesker. De kan være verdens snilleste kosebamser hjemme, som elsker barn, og samtidig utagere mot andre hunder. Da er ikke hunden «aggressiv» i seg selv, men det kan handle om usikkerhet eller fryktaggresjon (feks etter dårlige erfaringer med andre hunder). Også er det enkelte raser der samskjønnsaggresjon er ganske vanlig (uten at hunden er aggressiv mot mennesker). Slike hunder skal ikke avlives, men trenes og trygges. Ikke alltid man får bukt med samkjønnsaggresjon likevel, men det kan bli bedre. En hund som utagerer mot andre hunder bør alltid være i bånd og/eller sikres godt i hundegård/hage.

Det eneste jeg reagerer på vedrørende hunden du beskriver er knurringen mot mennesker (menn) som nærmer seg hundegården. Det ville ikke en trygg hund gjort.

Det å knurre mot fremmede som kommer inn mot hjemmet er ganske naturlig, særlig når hunden står alene i hundegård. Det er slettes ikke sikkert den ville ha knurret om den var inne eller i hagen sammen med eier, men når han står der alene sånn så er han jo sårbar og føler ekstra for å forsvare seg selv og området sitt. Dette er ikke bekymringsverdig i mine øyne, hunder må få lov til å bruke språket sitt. 

Jeg hadde ikke avlivet hunden på bakgrunn av det som kommer fram i hovedinnlegget. Men det høres ut som det hadde vært lurt med en adferdskonsulent/hundetrener som kan møte hunden og gi råd. Hvis hunden står mye i hundegård og blir stressa av det for eksempel, så kan det å flytte han inn og la han slappe av få adferdsproblemet til å forsvinne. Av og til er det sånne ting i miljøet som kan endres, og man trenger ikke en gang å trene noe spesielt for at hunden skal bli bedre. Så det er ingen grunn til å gi opp denne hunden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags rase dette er, men enkelte raser er både samkjønnsaggressive og territoriale. Det betyr at de ikke liker hunder av samme kjønn som seg selv, og at de vil forsvare hjemmet/eiendommen sin. Dette ligger i instinktet til de ulike rasene, da de f.eks over tid har blitt brukt og avlet fram til å vokte eiendommer. Samkjønnsaggressivitet ligger som sagt også i enkelte raser, og er vel umulig å trene bort.

Med slike hunder må eier være sitt ansvar bevisst, og holde god kontroll på hunden. De bør heller ikke få stå ute alene, så de dermed får styrket vokten for eiendommen sin.

Jeg har hatt flere hunder av denne typen, og de kan være veldig snille, både mot  barn og voksne, og andre hunder av motsatt kjønn. Men det innebærer et ekstra ansvar for eier. 

At den gjør det den er avlet til, altså vokte eiendommen er ingen grunn til avlivning. Heller ikke det at den er samkjønnsaggressiv. Mange hunder er slik, og da må man bare se sitt ansvar som eier, og passe på at hunden ikke kommer opp i situasjoner der den kan skade andre hunder.

Anonymkode: d4688...22f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva slags rase dette er, men enkelte raser er både samkjønnsaggressive og territoriale. Det betyr at de ikke liker hunder av samme kjønn som seg selv, og at de vil forsvare hjemmet/eiendommen sin. Dette ligger i instinktet til de ulike rasene, da de f.eks over tid har blitt brukt og avlet fram til å vokte eiendommer. Samkjønnsaggressivitet ligger som sagt også i enkelte raser, og er vel umulig å trene bort.

Med slike hunder må eier være sitt ansvar bevisst, og holde god kontroll på hunden. De bør heller ikke få stå ute alene, så de dermed får styrket vokten for eiendommen sin.

Jeg har hatt flere hunder av denne typen, og de kan være veldig snille, både mot  barn og voksne, og andre hunder av motsatt kjønn. Men det innebærer et ekstra ansvar for eier. 

At den gjør det den er avlet til, altså vokte eiendommen er ingen grunn til avlivning. Heller ikke det at den er samkjønnsaggressiv. Mange hunder er slik, og da må man bare se sitt ansvar som eier, og passe på at hunden ikke kommer opp i situasjoner der den kan skade andre hunder.

Anonymkode: d4688...22f

Noen hunderaser kan ha samkjønnsaggresjon uten å være hverken territoriale eller være avlet fram for å vokte. F eks polarraser. Disse kan ofte ha samkjønnsaggresjon, med er svært familievennlige hunder, elsker mennesker, og hilser like hjertelig på innbruddstyven som på eieren. En polarhund kan ofte vise aggresjon mot andre hunder av samme kjønn, men synes alle mennesker som nærmer seg hundegården er stor stas :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...