Hensatt Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Hadde det vært økonomisk smart å kjøpe inn noen husholdningsvarer for resten av livet? En tannkremtube koster f.eks 20 kroner i dag, men om 50 år koster den 100 kroner. Vil jeg da spare noe på å kjøpe et livstids-forbruk av denne tannkremen? (tannkrem er bare brukt som et eksempel, ikke ta hensyn til holdbarhet osv, kun pris) Eller vil det være mer lønnsomt å sette de 20 kronene det koster for tannkrem i måneden på en sparekonto/fond.
Schmuhu Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 (endret) Dette kan du enkelt finne ut ved å ta noen antakelser om avkastning & inflasjon. Så beregner du den såkalte alternativkostnaden. https://snl.no/alternativkostnad Et romantisert eksempel. La oss anta en årlig inflasjon på 2% og en fondavkastning på 7% i gjennomsnitt per år. Om dagens tannkrem koster 20,00kr i dag, så koster den rundt 29,14kr om 20 år med antatt inflasjon. Du sparer 9,14kr ved å kjøpe den i dag, gitt at vi ikke tar hensyn til hva lagring eventuelt koster. Om du da investerer 20,00kr i fondet, så vokser beløpet til 72,33kr med antatt avkastning. Kjøper du da tannkremen om 20år til 29,14kr, så har du 43,19kr igjen. Trekker du 36% skatt på gevinsten fra fondet, så står du igjen med 53,49kr. Kjøper du da tannkremen til 29,14kr så har du fremdeles 24,35kr igjen. Konkluderer vi eksemplet så vises tydelig at fondinvesteringen er mer lønnsomt enn å kjøpe tannkremen i dag for dette eksemplet ... med de gitte antakelser om inflasjon og avkastning. Have fun! Schmuhu Endret 24. august 2023 av Schmuhu 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Jeg har tenkt litt i de baner selv. Men så skal man ha plass til alle greiene og tid til å organisere og følge det opp, så jeg tror ikke man sparer noe sånn når hele regnestykket gjøres opp. Anonymkode: 79293...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Husk å ta med i beregningen lagringsplass, og merkostnader ved en evt flytting. Anonymkode: dc01f...bdb
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 Det er lønnsomt å kjøpe elektriske apparater som holder så lenge som mulig. Feks: i stedet for å kjøpe flere kjøkkenmaskiner, så kjøper man en som er skikkelig som varer og varer. Men forbruksvarer, det tviler jeg på at lønner seg på sikt. Relativt sett betaler vi vel mindre for tannkrem (og andre forbruksvarer) i dag enn hva man gjorde for 20 år siden? På solidox sine sier står det at tannkremen kostet 1 kr i 1939, det tilsvarer i dagens kroneverdi 40 kr. https://solidox.no/om-oss/ https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/konsumprisindeksen Anonymkode: 073d4...e18
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 Jeg har erfaring med store langre. Lyspærer trenger jeg aldri å kjøpe mer, for glødepærene jeg bruker, er ikke lenger i salg. Tannkrem kjøpte jeg på tilbud til kr.8 tuben rundt 2010, og jeg har lager for flere år fremover; vaskepulver kjøpt på tilbud til 109/119 pr. 4,5 kilo på Europris har jeg et stort lager av, det samme gjelder Lano håndsåpe, som i alle fall varer ti år til. Makrell i tomat og leverpostei er andre varer som kommer til å vare noen år frem i tid. Toalettpapiret jeg bruker nå, ble kjøpt ifjor, og godteriet blir alltid kjøpt på tilbud. Ferdigmiddager i pulverform har jeg mye av. Samt mange andre ting. Ulempen med dette, som andre nevner, er lagringsplass. Selv om jeg sparer penger, tar dette opp plass. Fordelen med den slags lagring er at man alltid har noe å spise, og koronanedstengningen gikk som en lek; ingen grunn til å stresse til butikken. Pluss: Man sparer penger, slipper å stresse, og har produkter som man kanskje ikke får kjøpt mer Minus: Lagringsplass Anonymkode: 24b56...939 1
newman01 Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 Antagelig ikke lønnsomt om man må kjøpe en 5m2 større leilighet enn man faktisk trenger for å lagre dopapir, Toro Tomatsuppe, makrell i Tomat osv... I Oslo ligger m2-prisen på 100-150k/m2, så det blir jo fort en halv million eller mer i lagerkostnader. Pluss at noe kan gå ut på dato underveis, man skal ha god oversikt og rullere varer fortløpende for ikke å gå på en smell. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Lyspærer trenger jeg aldri å kjøpe mer, for glødepærene jeg bruker, er ikke lenger i salg. Tannkrem kjøpte jeg på tilbud til kr.8 tuben rundt 2010, Er det ikke stor risiko for at tannkremen skiller seg etter 10-15 år? Og glødepærer har en ganske høy driftskostnad, så det kan jo fort være lønnsomt å bytte ut dem med noe mer nymotens... 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #8 Skrevet 28. august 2023 newman01 skrev (På 24.8.2023 den 11.06): Antagelig ikke lønnsomt om man må kjøpe en 5m2 større leilighet enn man faktisk trenger for å lagre dopapir, Toro Tomatsuppe, makrell i Tomat osv... I Oslo ligger m2-prisen på 100-150k/m2, så det blir jo fort en halv million eller mer i lagerkostnader. Pluss at noe kan gå ut på dato underveis, man skal ha god oversikt og rullere varer fortløpende for ikke å gå på en smell. Er det ikke stor risiko for at tannkremen skiller seg etter 10-15 år? Og glødepærer har en ganske høy driftskostnad, så det kan jo fort være lønnsomt å bytte ut dem med noe mer nymotens... Hermetiske produkter som makrell i tomat er det ingen problemer med å lagre i kjelleren, og det er opp til en selv å bestemme i hvor stor grad man kan lagre i høyden. Lagring av toalettpapir er jo midlertidig lagring, og man betaler ikke ett øre i driftskostnader for å bruke plass som ikke ville blitt brukt likevel; bruker du hver centimeter av arealet der du bor ...? Med tanke på glødepærer er det varme lyset fra glødepærene overlegent som leselys, og langt mer behagelig for øynene. At glødepærene ble faset ut takket være EU/EØS er noe selv ikke Hitler kunne finne på; takk til det grønne skiftet og miljøfantomene som har avgjort hva slags lys man kan lese en bok i. Og tannkrem fungerer helt fint selv etter mange års lagring; vaskepulver kan klumpe seg litt sammen som følge av fuktighet, men det å riste esken løser problemet. Når det gjelder det å "gå ut på dato" - hvis man hadde snakket med mennesker som levde i Norge for 50-60 år siden og foreslått for dem at man skulle merke tannkrem eller såpe med utløpsdato, hadde de antagelig spurt om man var vel bevart. Anonymkode: 24b56...939 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #9 Skrevet 28. august 2023 Hvis du dør tidlig så får du ikke med deg tannkremen. Anonymkode: 9f1cd...010
Isambard Skrevet 28. august 2023 #10 Skrevet 28. august 2023 Nei, jeg tror det er økonomisk ulønnsomt. Forbruksvarer stiger ikke mer i pris enn bolig og fond. Enten må man bruke penger man kunne investert annerledes og bedre, eller så må man låne og betale renter. Dessuten må man ha enorm lagringsplass og større hus enn man ellers ville klart seg med.
newman01 Skrevet 28. august 2023 #11 Skrevet 28. august 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Med tanke på glødepærer er det varme lyset fra glødepærene overlegent som leselys, og langt mer behagelig for øynene. At glødepærene ble faset ut takket være EU/EØS er noe selv ikke Hitler kunne finne på; takk til det grønne skiftet og miljøfantomene som har avgjort hva slags lys man kan lese en bok i. LED-pærer kommer i alle mulige varianter og fargetemperaturer. Noen av dem kan tilogmed endres. Jeg har warmdim-pærer i taket, ganske behagelig. Med korrekte pærer og drivere er det ikke flimring. At man faser ut glødepærer er logisk når det finnes et konkurrerende produkt som bruker 10% av energien. LED har overtatt belysning på biler, operasjonssaler, biblioteker og skoler, så tror en relativt samlet fagjury er uenig i at glødepærer er best. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #12 Skrevet 28. august 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du dør tidlig så får du ikke med deg tannkremen. Anonymkode: 9f1cd...010 Er det ikke lommer på likskjorta for tannkremtube?? Anonymkode: 98301...fa0
aksase Skrevet 28. august 2023 #13 Skrevet 28. august 2023 Tror ikke det lønner seg. Selv om du kjøper varer som holder seg lenge, kan det skje ting som gjør at du ikke får brukt, eller ønsker å bruke det du har på lager. Bortkastede penger f.eks. å sitte med et stort lager av bukser, dersom kroppen din endrer seg og de ikke lenger passer. Du bruker tannkrem som eksempel, men det er jo kjedelig å sitte med store mengder tannkrem på lager dersom du får en allergi for noe av innholdet i denne tannkremen. Eller kanskje kommer det en ny tannkrem som er mye bedre, og så vil du heller bruke den nye. Og så er det som flere nevner, lagerplassen. Det kan koste ganske mye penger å sikre lagerplass til slike ting i flere tiår. Jeg anbefaler å kjøpe etter behov. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #14 Skrevet 28. august 2023 Skulle i alle fall ønske jeg hamstret inn olivenolje før prisene gikk til himmels. 66 kr eller no førr 2 år siden. 160-170 kr pr flaske nå. Det har vært mye høyere inflasjon enn 2% på olje de siste årene kan man mildt sakt si 😅. Anonymkode: 873de...877 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #15 Skrevet 28. august 2023 Just now, AnonymBruker said: Skulle i alle fall ønske jeg hamstret inn olivenolje før prisene gikk til himmels. 66 kr eller no førr 2 år siden. 160-170 kr pr flaske nå. Det har vært mye høyere inflasjon enn 2% på olje de siste årene kan man mildt sakt si 😅. Anonymkode: 873de...877 Da ville du nå hatt harsk olivenolje.. Anonymkode: 98301...fa0 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #16 Skrevet 28. august 2023 Når det er 10kr marked på spar og makrell i tomat feks, så kjøper jeg 100 bokser. Da har jeg et årsforbruk. De årene det ikke var tilbud på makrell i tomat så betalte jeg 15-16kr boksen, og da ble det ikke 1000kr i året, men nærmere 1600. Så ja jeg hadde vurdert enkelte ting Anonymkode: 6101f...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #17 Skrevet 28. august 2023 aksase skrev (4 minutter siden): Tror ikke det lønner seg. Selv om du kjøper varer som holder seg lenge, kan det skje ting som gjør at du ikke får brukt, eller ønsker å bruke det du har på lager. Bortkastede penger f.eks. å sitte med et stort lager av bukser, dersom kroppen din endrer seg og de ikke lenger passer. Du bruker tannkrem som eksempel, men det er jo kjedelig å sitte med store mengder tannkrem på lager dersom du får en allergi for noe av innholdet i denne tannkremen. Eller kanskje kommer det en ny tannkrem som er mye bedre, og så vil du heller bruke den nye. Og så er det som flere nevner, lagerplassen. Det kan koste ganske mye penger å sikre lagerplass til slike ting i flere tiår. Jeg anbefaler å kjøpe etter behov. Anbefaler å lese alle trådene om folk som savner produkter som ikke er å få kjøpt lenger; det er langt større sannsynlighet for dette enn at man plutselig skulle bli allergisk mot en tannkrem man har brukt i mange år. newman01 skrev (7 minutter siden): LED-pærer kommer i alle mulige varianter og fargetemperaturer. Noen av dem kan tilogmed endres. Jeg har warmdim-pærer i taket, ganske behagelig. Med korrekte pærer og drivere er det ikke flimring. At man faser ut glødepærer er logisk når det finnes et konkurrerende produkt som bruker 10% av energien. LED har overtatt belysning på biler, operasjonssaler, biblioteker og skoler, så tror en relativt samlet fagjury er uenig i at glødepærer er best. Og prisen er langt, langt dyrere enn de få kronene en glødelampe kostet. "Utviklingen" har også ført til at der man tidligere kunne åpne panseret på bilen og fikse en skade i løpet av fem minutter, må man med dagens superavanserte biler til et bilverksted og punge ut tusenlapper. Pussig at man enda ikke har gjennomskuet bløffen, og sett det økonomiske resultatet av innføringen av nye ting som erstatning for produkter som har fungert fint i tiår. Er det fortsatt noen som tror at de nye strømmålerne er til for å gjøre strømavlesningen enklere, eller å bidra til høyere strømpriser ...? Anonymkode: 24b56...939
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #18 Skrevet 28. august 2023 newman01 skrev (På 24.8.2023 den 11.06): Antagelig ikke lønnsomt om man må kjøpe en 5m2 større leilighet enn man faktisk trenger for å lagre dopapir, Toro Tomatsuppe, makrell i Tomat osv... I Oslo ligger m2-prisen på 100-150k/m2, så det blir jo fort en halv million eller mer i lagerkostnader. Pluss at noe kan gå ut på dato underveis, man skal ha god oversikt og rullere varer fortløpende for ikke å gå på en smell. Er det ikke stor risiko for at tannkremen skiller seg etter 10-15 år? Og glødepærer har en ganske høy driftskostnad, så det kan jo fort være lønnsomt å bytte ut dem med noe mer nymotens... Nå tror jeg det er ganske lønnsomt med 5m2 større leilighet i Oslo da, om man har råd til det Spesielt med tanke på inflasjon. Det er jo litt underkommunisert her når vi sliter med renta, men det lønner seg å ha høyt boliglån når prisene stiger. Tror at når man skal gjøre opp regnskapet i 2073, så kan man se at man man tjente mer på den halve millionen man la i ekstra lagringsrom i 2023 enn på de tubene med tannkrem 😁 Hadde jeg hatt uendelig med plass hadde jeg nok hatt en mer velutstyrt matbod og kunne gått for å kjøpe mer årsforbruk av ting når det var på salg. Men ikke livs Anonymkode: 66582...aae 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #19 Skrevet 28. august 2023 Jeg kjøpte et livstidsforbruk av CD-R plater til CD-brenneren min. De kan du få billig. Anonymkode: e7e10...63d 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #20 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjøpte et livstidsforbruk av CD-R plater til CD-brenneren min. De kan du få billig. Anonymkode: e7e10...63d 😂 Anonymkode: 66582...aae 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå