AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #41 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Områdescore er bare tull. Du vurderes ut ifra 3 hovedpunkter; betjeningsevne, belåningsgrad og gjeldsgrad. I den rekkefølgen. Det er først og fremst inntekten din som setter begrensning på hvor mye du kan låne. I tillegg er det flere faktorer som påvirker hvor mye likviditet du har med inntekten, feks bil, barn, hytte, andre lån osv. Så skal det vurderes om du er innenfor belåningsgraden, altså at du har nok egenkapital til det lånet du ønsker. Evt annen sikkerhet, som kausjonist. Og kausjonisen skal ha god nok betjeningsevne. Stopper det her så får du likevel ikke 5x inntekt i lån. Er både betjeningsevnen og gjeldsgraden god nok så kan man få 5x inntekt i lån. Hilsen finansrådgiver Anonymkode: acbb3...9f4 Områdescore er ikke tull Bulder - Spørsmål og svar "Jeg får beskjed om at eiendommen har for lav områdescore Lav områdescore betyr ikke at området er dårlig, men at usikkerheten rundt verdisetting er høyere enn i områder der det omsettes flere boliger. Vi jobber hver dag med å utvide våre kriterier for innvilgelse av lån, men enn så lenge må du nok vente noe med å flytte lånet på denne eiendommen til Bulder. Kan en e-takst hjelpe på områdescoren? En e-takst av boligen vil ikke ha noe utslag på denne vurderingen da det i grunn ikke er verdien på din bolig som er usikker, men heller omsetningen av boliger i området som boligen befinner seg i" Anonymkode: 48610...732
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #42 Skrevet 24. august 2023 Vi fikk vel nesten det.. Dessverre 😅 Hvor fant du områdescore? Vi har 7 mill i lån. Ca 1,5 i inntekt. Anonymkode: 0e21f...4a2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #43 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Områdescore er ikke tull Bulder - Spørsmål og svar "Jeg får beskjed om at eiendommen har for lav områdescore Lav områdescore betyr ikke at området er dårlig, men at usikkerheten rundt verdisetting er høyere enn i områder der det omsettes flere boliger. Vi jobber hver dag med å utvide våre kriterier for innvilgelse av lån, men enn så lenge må du nok vente noe med å flytte lånet på denne eiendommen til Bulder. Kan en e-takst hjelpe på områdescoren? En e-takst av boligen vil ikke ha noe utslag på denne vurderingen da det i grunn ikke er verdien på din bolig som er usikker, men heller omsetningen av boliger i området som boligen befinner seg i" Anonymkode: 48610...732 Dette er noe Bulder har fått for seg fordi de kun er en bank for de beste kundene helt uten mikkmakk, risiko eller hvis om og men. Ingen store banker med faktisk kundebehandling driver med områdescore. Anonymkode: acbb3...9f4 1
NakenPanda Skrevet 24. august 2023 #44 Skrevet 24. august 2023 Hvis boligen ligger i en lett salgs område (de fleste boligene i området her går de første dagane) og du har et beviselig stort beløp oppspart i tillegg til egenkapitalen i boligen, så kaster bankene lån etter deg. Jeg fikk tilbud om 5x inntekt som "maks" hvis boligen var innenfor 60%. Noe jeg selvfølgelig aldri ville gjøre det er jo galskap, spesielt med høy inntekt som har HØY beskatning.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #45 Skrevet 24. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Det hjelper ikke å dokumentere utgifter, bankene følger standardbudsjetter i lånesakene. Andre lån og kreditter finner banken informasjon om selv. Anonymkode: acbb3...9f4 Det er ikke min erfaring, kommer sikkert an på banken (og det er noen år siden). Da jeg flyttet til Oslo hadde jeg en grei EK men ikke veldig godt betalt jobb, var 100% alene med ett barn og hadde ikke noe bidrag. Jeg hadde detaljert budsjett/regnskap fra de siste tre årene for å vise at SIFO-budsjettet ikke stemte hos oss. Endte med å få låne nok til en leilighet. Ikke et veldig stort lån, var vel ca 1. mill., men sammen med EK holdt det (godt hjulpet av finanskrisen). Jeg har nå 2,7 i lån på ca. det dobbelte av lønna jeg hadde da. Velg en bank der du fysisk kan møte en rådgiver, det er mitt beste tips. Rene nettbanker er ikke for folk med en ikke helt A4 økonomi. Jeg har fått lån på den måten i Fornebubanken, Handelsbanken og Landkreditt. Anonymkode: 05e8b...73f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #46 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke min erfaring, kommer sikkert an på banken (og det er noen år siden). Da jeg flyttet til Oslo hadde jeg en grei EK men ikke veldig godt betalt jobb, var 100% alene med ett barn og hadde ikke noe bidrag. Jeg hadde detaljert budsjett/regnskap fra de siste tre årene for å vise at SIFO-budsjettet ikke stemte hos oss. Endte med å få låne nok til en leilighet. Ikke et veldig stort lån, var vel ca 1. mill., men sammen med EK holdt det (godt hjulpet av finanskrisen). Jeg har nå 2,7 i lån på ca. det dobbelte av lønna jeg hadde da. Velg en bank der du fysisk kan møte en rådgiver, det er mitt beste tips. Rene nettbanker er ikke for folk med en ikke helt A4 økonomi. Jeg har fått lån på den måten i Fornebubanken, Handelsbanken og Landkreditt. Anonymkode: 05e8b...73f "Det er noen år siden", og med det ble resten av innlegget ditt helt irrelevant. Anonymkode: acbb3...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #47 Skrevet 24. august 2023 Thyra skrev (16 minutter siden): Og hva med dem som ikke kommer seg inn på boligmarkedet og ikke får nyte godt av denne verdiøkningen (eller kom seg inn for sent til å oppleve verdiøkningen)? Og hva med dem som ikke arver noe? De får ikke lån hvis de ikke kvalifiserer til det. Anonymkode: ff006...307 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #48 Skrevet 24. august 2023 Thyra skrev (17 minutter siden): Og hva med dem som ikke kommer seg inn på boligmarkedet og ikke får nyte godt av denne verdiøkningen (eller kom seg inn for sent til å oppleve verdiøkningen)? Og hva med dem som ikke arver noe? Jeg har ikke sagt noe om dem så hvorfor spør du meg? Anonymkode: b4254...708
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #49 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke min erfaring, kommer sikkert an på banken (og det er noen år siden). Da jeg flyttet til Oslo hadde jeg en grei EK men ikke veldig godt betalt jobb, var 100% alene med ett barn og hadde ikke noe bidrag. Jeg hadde detaljert budsjett/regnskap fra de siste tre årene for å vise at SIFO-budsjettet ikke stemte hos oss. Endte med å få låne nok til en leilighet. Ikke et veldig stort lån, var vel ca 1. mill., men sammen med EK holdt det (godt hjulpet av finanskrisen). Jeg har nå 2,7 i lån på ca. det dobbelte av lønna jeg hadde da. Velg en bank der du fysisk kan møte en rådgiver, det er mitt beste tips. Rene nettbanker er ikke for folk med en ikke helt A4 økonomi. Jeg har fått lån på den måten i Fornebubanken, Handelsbanken og Landkreditt. Anonymkode: 05e8b...73f Spiller ingen trille. For noen år siden så var lettere å få lån, bankene har som tidligere nevnt her strammet kraftigere inn på dette. Anonymkode: ff006...307 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #50 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nei. Det hjelper ikke å dokumentere utgifter, bankene følger standardbudsjetter i lånesakene. Andre lån og kreditter finner banken informasjon om selv. Anonymkode: acbb3...9f4 Si hva du vil, jeg fikk det. Anonymkode: 5e105...2af
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #51 Skrevet 24. august 2023 I Oslo får man kanskje ikke lett det - men relativt. Fordi mange MÅ det, fordi det er alltid vil være best jobbmarked her og fordi endel boliger smått som større er lett omsettelige. Anonymkode: 5d48c...123
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #52 Skrevet 25. august 2023 Folk vil ha det peneste og beste med en gang. Det er ikke sånn verden funker. Vi startet som studenter, jobbet deltid, bodde i 50 kvm i 12 år. Nedbetalte gjelda på den også kjøpte vi noe større. Man må gradvis investere ikke tro at man kan få det stort og perfekt. Jobb for harde livet så får du det til. Anonymkode: 47e31...eb5
Blåttvann Skrevet 25. august 2023 #53 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 10.18): Inntekt, jo høyere inntekt jo større sannsynlighet for 5x. Tjener du 450 000 kan du glemme å låne 5 ganger inntekten din. Anonymkode: babc5...40e Det fikk jeg. Men det er 10år siden og ting så annerledes ut. Jeg hadde også veldig høy EK, så banken hadde mye sikkerhet i boligen.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #54 Skrevet 25. august 2023 TS, bankene kan også gi mer enn 5× inntekt i lån, bare at de kan bare gi det til 5% (eller noe sånn) av sine kunder. Vi har fått 5x inntekt i lån, det var i 2018. Vi har veldig høyt lån men samtidig er det under 50% av boligverdi, så det er liten risiko for banken. Anonymkode: 40259...92a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #55 Skrevet 26. august 2023 Fikk ikke lån i Bulder selv med høy lønn, lite lån og max kredittscore. De er en bank for Frogner? Anonymkode: 46720...b3e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #56 Skrevet 26. august 2023 Får mye høyere enn 5x inntekt hos husbanken. Anonymkode: ef203...454
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #57 Skrevet 26. august 2023 Vi fikk det. Men vi har ikke barn, og er så gamle at banken antar at det ikke kommer noen. Den ene av oss er snart ferdig med studielån, og vi har såkalte trygge jobber i offentlig sektor. Kun en bil uten lån, ikke hytte osv. Lønna er normal, vi tjente 1,1 mill til sammen. Nå tjener vi 1,3, men det blir jo brukt på renter. Anonymkode: c4138...400
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #58 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 17.04): Så lenge boligmarkedet går oppover så får man drahjelp til en slik strategi. Hvis boligmarkedet er flatt eller faller så kan man bli stuck med den slitne leiligheten i lang tid, potensielt med mer lån enn boligens markedsverdi og ute av stand til å få lån for å pusse opp Anonymkode: b4254...708 Inflasjon vil på sikt alltid føre boligmarkedet oppover, men om du tenker å kjøpe for å selge med fortjeneste på 2-5 år så er det ikke gitt at det lønner seg. I den perioden jeg eide første leilighet var det også kraftig fall i markedet der renten steg mye høyere enn i dag, likevel solgte jeg med fortjeneste fordi jeg ikke forventet å selge med høy fortjeneste etter få år men var villig til å bo med lavere standard i periferien for å tjene på det i det lange løp. Anonymkode: c2356...fa2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #59 Skrevet 26. august 2023 Skjønner ikke at folk ønsker å ta på seg så store lån. Anonymkode: fef18...412 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #60 Skrevet 26. august 2023 Jeg hadde lån på nesten x7, som gikk fint. Men det var med rente på 2,3 %, hadde aldri gått med høyere rente. Anonymkode: ea04f...38b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå