Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man ikke bør låne 5x inntekt kan man jo knapt kjøpe noe som helst…

Hvordan har folk greid å spare opp millioner i egenkapital?

Anonymkode: 87fcf...3f6

Jeg kjøpte min første leilighet langt utenfor sentrum, den var både nedslitt og gammel, og så rehabiliterte jeg litt og litt. Bodde der en del år samtidig som jeg betalt ned mest mulig, og imens steg prisene. Så kjøpte jeg den leiligheten jeg bor i nå, og mens andre har hatt rentefest og brukt opp pengene satt jeg ned løpetiden på lånet når renten var lav, og betalt ned mest mulig. Det gjør at jeg nå har over 4 mill i egenkapital hvis leiligheten selges, kan ha det godt og varmt inne selv om strømprisen er høy, jeg merker lite til rentehevingen og har en trygg økonomi. Mange vil kjøpe drømmeboligen akkurat der de helst vil bo, da blir det dyrt. Bo usentralt, kjøpt gammelt, flytt på deg, s å er det mye lettere å komme inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: c2356...fa2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøpte min første leilighet langt utenfor sentrum, den var både nedslitt og gammel, og så rehabiliterte jeg litt og litt. Bodde der en del år samtidig som jeg betalt ned mest mulig, og imens steg prisene. Så kjøpte jeg den leiligheten jeg bor i nå, og mens andre har hatt rentefest og brukt opp pengene satt jeg ned løpetiden på lånet når renten var lav, og betalt ned mest mulig. Det gjør at jeg nå har over 4 mill i egenkapital hvis leiligheten selges, kan ha det godt og varmt inne selv om strømprisen er høy, jeg merker lite til rentehevingen og har en trygg økonomi. Mange vil kjøpe drømmeboligen akkurat der de helst vil bo, da blir det dyrt. Bo usentralt, kjøpt gammelt, flytt på deg, s å er det mye lettere å komme inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: c2356...fa2

Så lenge boligmarkedet går oppover så får man drahjelp til en slik strategi.

Hvis boligmarkedet er flatt eller faller så kan man bli stuck med den slitne leiligheten i lang tid, potensielt med mer lån enn boligens markedsverdi og ute av stand til å få lån for å pusse opp

Anonymkode: b4254...708

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke ha barn eller bil, da får du ikke 5x. 

Jeg syns det er ekstremt skummelt å vurdere så mye i lån nå. Jeg og mannen tok opp 3x for et par år siden, og det er jeg veldig, veldig glad for nå. Har enda mye å gå på før vi må endre vaner.

Anonymkode: 18ff1...887

Jeg er alenemor 100 % til 2 barn, har bil og fikk tilbud fra banken om å låne 5 x inntekten. Jeg har riktignok høy lønn (1,8 millioner i årslønn), men alikevel er påstanden din er feil.

Anonymkode: 53d8b...094

Skrevet

Jeg er alenemor 100% til 15 og 17 åringer.  ingen barnebidrag, men får utvidet barnetrygd. Jeg tjener 700 000 og hadde 4 mill i EK. Bil og ingen andre lån. Jeg fikk 3 mill i lån til bolig 

Anonymkode: 63080...53e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

5 ganger inntekt er maksimum. Men bankene låner ikke ut 5 ganger inntekt til alle. Faktisk er det bare et mindretall som får låne maksimalt.

Så hvem er det som får låne 5 ganger inntekt?

I dag lærte jeg noe nytt etter å lest avisene. Områdescore. Bankene opererer med et fargekart over omsetningsrisiko. Folk med bolig i område "rødt" får neppe låne 5 ganger inntekt, siden området har for liten omsetning.

Hva annet inngår i bankenes vurdering av hvem som får låne maks?

Anonymkode: 2cabb...e19

Likviditet blant annet og din betjeningsevne sett utifra deres parametre, ikke din egen.

Anonymkode: ff006...307

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi tjener vel ca 1,5 mill brutto til sammen. Får 5 ggr men kommer adri til å låne så mye. Max 3 ganger.

Anonymkode: 46720...b3e

Dere er smarte i motsetning til mange andre som bor seg ihjel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi hadde bare årsinntekt på 900 000,- da vi tok opp lån på 4 500 000,-. Det var nøyaktig 5x daværende inntekt. Ikke hadde vi mer enn 150 000,- i egenkapital og de gikk til omkostninger. Vi hadde 100% belåningsgrad på leiligheten. De så på utdanning og våres muligheter for veldig god inntekt i framtiden.

Anonymkode: 7ea59...ec0

Dette hadde ikke skjedd i dag.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi fikk tilbud om x5 inntekt - studielån i fjor da partner hadde hatt fast jobb i 1 år og jeg jobbet som vikar. Tror tilbudet var på 5.3 mill. Kjøpte i år og tok ikke maks lån, lånte 4mill. Tror grunnen til at vi fikk tilbudet var fordi vi søkte i lokalbanken vår og hadde mer egenkapital enn hva som er normalt for noen på vår alder. 

Anonymkode: 0ff20...e07

Skrevet

Uavhengig av hvem som "får" låne så mye eller ikke - å låne 5 x inntekt er galskap! Man vet ikke hva som skjer med jobben, man vet ikke hva som skjer med helsen. Da vi kjøpte vår første bolig så ville vi bare låne 3 x inntekt, selv om vi fikk tilbud om mer, selv om vi tjener 1,7 mill til sammen. Vi har hatt råd til å oppgradere, spare mye, og legge igjen overskuddet andre steder enn å bo oss i hjel. Vi har det helt fint med dagens rente, og i det usikre boligmarkedet. 

Anonymkode: 17299...5ec

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette hadde ikke skjedd i dag.

Vel, det skjedde i fjor.

Skrevet

Vi lånte 5x inntekt ifjor. Går helt fint. Rentene skal opp mange prosent før vi kutter ned på noe. Betaler ekstra ned på boligen da. 

Skrevet

Vi tjente like over 1. mill samlet, og fikk låne 5,5 millioner. Dette er 5 år siden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel, det skjedde i fjor.

Som sagt, dette hadde ikke skjedd i dag. Bankene er strammet kraftig opp den siste tiden.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt, dette hadde ikke skjedd i dag. Bankene er strammet kraftig opp den siste tiden.

Mulig, men så må du tenke på at bankene ser på flere faktorer. Det er ikke nødvendigvis to streker under svaret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Inntekt, jo høyere inntekt jo større sannsynlighet for 5x. Tjener du 450 000 kan du glemme å låne 5 ganger inntekten din. 

Anonymkode: babc5...40e

Man får det om en kan dokumentere minimale andre utgifter og 0 andre lån og kreditter.

Anonymkode: 5e105...2af

Skrevet

Det er lettere jo høyere inntekten er, fordi de andre utgiftene ikke øker proporsjonalt. 

Man betaler ikke nødvendigvis mer for forsikring, strøm, kommunale avgifter etc bare fordi man tjener mer, og da anser banken at det er mer sannsynlig at kunden vil kunne betjene 5x.

Anonymkode: 631ac...124

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk det. Men kom til banken og hadde en solid plan for økonomien min, oppussing av leiligheten og viste til at jeg kom til å gå opp i lønn (med en konkret plan for det). Jeg sendte ut et anbud om lån, fikk da tilbud om mindre enn jeg var interessert i. 

Nå tjener jeg mer, boligen er verdt 900.000 mer enn jeg har i lån. Lånet er nå på vel 3,5x inntekt. 

Har hørt om andre de er strenge med, som får tilbud om lån langt fra 5x inntekt. 

Jeg er forsåvidt glad lånet nå er nede i 3,5x inntekt. Jobber fortsatt med å øke lønnen, for 3,5 x inntekt kjennes akkurat litt mye ut å ha i lån

Anonymkode: 0c2bd...596

Skrevet

Områdescore er bare tull.

Du vurderes ut ifra 3 hovedpunkter; betjeningsevne, belåningsgrad og gjeldsgrad. I den rekkefølgen. Det er først og fremst inntekten din som setter begrensning på hvor mye du kan låne. I tillegg er det flere faktorer som påvirker hvor mye likviditet du har med inntekten, feks bil, barn, hytte, andre lån osv.

Så skal det vurderes om du er innenfor belåningsgraden, altså at du har nok egenkapital til det lånet du ønsker. Evt annen sikkerhet, som kausjonist. Og kausjonisen skal ha god nok betjeningsevne. Stopper det her så får du likevel ikke 5x inntekt i lån.

Er både betjeningsevnen og gjeldsgraden god nok så kan man få 5x inntekt i lån.

Hilsen finansrådgiver 

Anonymkode: acbb3...9f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får det om en kan dokumentere minimale andre utgifter og 0 andre lån og kreditter.

Anonymkode: 5e105...2af

Nei. Det hjelper ikke å dokumentere utgifter, bankene følger standardbudsjetter i lånesakene. Andre lån og kreditter finner banken informasjon om selv.

Anonymkode: acbb3...9f4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sparing og verdiøkning på tidligere hus.

Jeg har spart ca 250’ årlig de siste årene, og forrige bolig doblet seg i verdi på 13 år. Og jeg har arvet 1 million.

Anonymkode: b4254...708

Og hva med dem som ikke kommer seg inn på boligmarkedet og ikke får nyte godt av denne verdiøkningen (eller kom seg inn for sent til å oppleve verdiøkningen)? Og hva med dem som ikke arver noe?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...