Peony Skrevet 19. januar 2006 #1 Skrevet 19. januar 2006 Mitt barn vil fødes i Norge med norsk mor og engelsk far. Finnes det noen som helst mulighet nå lenger for at barnet kan få begge statsborgerskap?
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #2 Skrevet 19. januar 2006 Hvis det er slik vile det kun være for en stund tror jeg, at når barnet er 18 eller noe må det velge mellom de
Arkana Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 Du kan ha så mange statsborgerskap du vil, men det kommer an på landene. Det er ingen regel om at man må velge bare ett når man fyller 18. Jeg har selv to statsborgerskap, fransk og norsk. Jeg kan ha begge fordi Frankrike tillater at deres statsborgere ikke bor i landet, det gjør ikke Norge. Hadde jeg derfor vært født i Frankrike, med fransk mor og norsk far slik som nå, hadde jeg ikke kunnet ha begge for Norge krever at man har bodd i landet et visst antall år. Hvilke regler England har vet jeg ikke, men jeg kjenner et par stk med både britisk og norsk statsborgerskap så de er nok ikke så strenge som Norge. Ring ambassaden og hør med dem Det er mange fordeler med flere statsborgerskap (i allefall når det ene landet er medlem av EU og det andre ikke er det), så kan barnet ditt ha begge så gjør det!
Peony Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2006 Jeg vet at det finnes mange på vår alder med 2 statsborgerskap (hvor ett av dem er norsk), men jeg innbiller meg at det ikke er mulig nå lenger... Men vi kommer jo til å bo i Norge, så det blir i så fall Englands regler vi må forholde oss til, da?
Arkana Skrevet 19. januar 2006 #5 Skrevet 19. januar 2006 Jo, det er fremdeles lov å ha flere statsborgerskap. Eneste unntak er hvis man ikke er født til dobbelt statsborgerskap og dermed må søke om norsk statsborgerskap, da må man som oftest gi avkall på sitt tidligere statsborgerskap. På samme måte vil en norsk statsborger som har fått statsborgerskap i et annet land sannsynligvis miste sitt norske statsborgerskap, men det gjelder jo ikke i dette tilfellet siden deres barn vil være født til dobbelt statsborgerskap og dermed har rett til begge. Det er altså de britiske reglene dere må sjekke, siden dere skal bo i Norge.
Peony Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2006 Takk! Da skal jeg be mannen min ringe konsulatet!
Gjest Kaleb Skrevet 6. juli 2009 #7 Skrevet 6. juli 2009 Jeg trodde loven om norsk statsborgerskap av 1950 fremdeles var gjeldende. Den forbyr i prinsippet dobbelt statsborgerskap.
Arkana Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 Det stemmer ikke. Som jeg skrev tidligere i tråden, søker man om nytt statsborgerskap mister man sitt gamle. Er man derimot født til flere statsborgerskap kan man ha alle. Siden jeg har to statsborgerskap har sønnen vår har også rett til, og har fått, begge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå