AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Barnet har fått plass på kulturskolen etter å ha ventet i over ett år… Har sett andre venner og bekjente kommet rett inn, mens hn har stått på vent uten å komme inn på noen av ønskene i over ett år. Endelig kom ungen inn, på sangtimer men med kun 20 minutters undervisning? Likevel fullpris… Det tar jo 15 minutter å varme opp stemmen, og begynner å lure på om det virkelig skal være sånn? Virker ikke profesjonelt med bare tyve minutter, hvor fem minutter kanskje går vekk til ingenting, mal et kvarter på «sangtime»… Noen med unger i kulturskolen som har så korte undervisningstimer? Anonymkode: 36bd5...5ca
Gjest takinova Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Det er vanlig på 1:1 undervisning. Hvis hen har sang, så er det jo fint å gå på kor samtidig? Da er det 60-90 minutter og koster veldig lite.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Jeg har dobbelttime til mitt barn. Det startet med piano og sang, på ulike dager. Så fikk vi flyttet timene sammen, og nå er det stort sett bare sang. Jeg tror vi har vært "heldige" med at det er samme lærer, og hun er fleksibel. Det koster jo da.. Anonymkode: 47054...3f5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Det er vanlig, og heller ikke hensiktsmessig, å ha lengre timer enn dette når man er 1:1. Stemme (for sang), lepper, fingre (og konsentrasjon) må trenes opp gradvis for å unngå slitasje og for å oppleve mestring. Anonymkode: 23734...329 7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vanlig, og heller ikke hensiktsmessig, å ha lengre timer enn dette når man er 1:1. Stemme (for sang), lepper, fingre (og konsentrasjon) må trenes opp gradvis for å unngå slitasje og for å oppleve mestring. Anonymkode: 23734...329 Merkelig at barn som driver i musikk i andre europeiske land, har lengre undervisningsøkter. Er norske barn spesielt skjøre? Anonymkode: cd195...3c5 5 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 Nå kan jeg ingenting om sang, så mulig dette er et meningsløst tips, men hva med å varme opp stemmen på egenhånd før timen? Anonymkode: e0d5a...8de 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå kan jeg ingenting om sang, så mulig dette er et meningsløst tips, men hva med å varme opp stemmen på egenhånd før timen? Anonymkode: e0d5a...8de Er ingen mulighet til det. Med mindre hn skal synge på bussen… Anonymkode: 36bd5...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Barnet har fått plass på kulturskolen etter å ha ventet i over ett år… Har sett andre venner og bekjente kommet rett inn, mens hn har stått på vent uten å komme inn på noen av ønskene i over ett år. Endelig kom ungen inn, på sangtimer men med kun 20 minutters undervisning? Likevel fullpris… Det tar jo 15 minutter å varme opp stemmen, og begynner å lure på om det virkelig skal være sånn? Virker ikke profesjonelt med bare tyve minutter, hvor fem minutter kanskje går vekk til ingenting, mal et kvarter på «sangtime»… Noen med unger i kulturskolen som har så korte undervisningstimer? Anonymkode: 36bd5...5ca Undervisningstimer i kulturskolen er 20 min her i kommunen også. Er det fleire sammen utvides tiden. Anonymkode: 1e5c4...11c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 Det er helt vanlig med 20 minutter. Og det er helt vanlig å varme opp stemmen selv på forhånd. Da får hun ta en tidligere buss? Anonymkode: c216c...e21 12 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 Det er helt vanlig. Du rekker mye veiledning på 20 minutter, det er ikke som en fotballtrening med 15 andre barn. Mine barn har måttet møte ferdig oppvarmet til timen (lærer teknikker for dette i starten), og får øvingslekse til neste time. Vi har opplevd stor progresjon med bare 20 minutter i uka. Først etter to år at vi gikk opp til dobbeltttime, men da fordi barnet var særlig interessert og begynte å opptre i ulike forbindelser. Anonymkode: e0906...cd8 9
enkefru Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Merkelig at barn som driver i musikk i andre europeiske land, har lengre undervisningsøkter. Er norske barn spesielt skjøre? Anonymkode: cd195...3c5 Barna er ikke nødvendigvis det, foreldrene er! 11 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Merkelig at barn som driver i musikk i andre europeiske land, har lengre undervisningsøkter. Er norske barn spesielt skjøre? Anonymkode: cd195...3c5 Kulturskolen er et offentlig støttet tilbud, og et breddetilbud med mål om å favne flest mulig. Likevel er det ofte lange ventelister. Finnes masse private tilbud som man kan få «oppå» den offentlige undervisningen. Men de fleste privatlærere krever at barn har lært det grunnleggende et sted, så på den måten er kulturskolen et fint sted både for bredde og satsning. Anonymkode: e0906...cd8 9 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Skrevet 24. august 2023 Dere er tross alt heldig som får 20 min. Her hos oss er timene nede i 5 minutter. Offisielt. I praksis varer de 2-3 minutter. Anonymkode: f8d55...76b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #14 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere er tross alt heldig som får 20 min. Her hos oss er timene nede i 5 minutter. Offisielt. I praksis varer de 2-3 minutter. Anonymkode: f8d55...76b Ja særlig… Anonymkode: 36bd5...5ca 9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #15 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Merkelig at barn som driver i musikk i andre europeiske land, har lengre undervisningsøkter. Er norske barn spesielt skjøre? Anonymkode: cd195...3c5 Det kan være at norske barn er mer skjøre, det vet jeg ikke, eller så kan det være at det norske opplegget fokuserer mer på gradvis progresjon. Jeg har faktisk besøkt musikkskoler i utlandet, og har fått høre om barn ned i 8-10 årsalderen som har måttet operere stemmebåndene på grunn av overbelastning. Dette hører vi sjeldent om i Norge. Nå er jeg ikke sanglærer, men jeg kjenner jo litt til mekanismen bak sang og riktig stemmebruk. Du kan jo prøve selv å trene kjernemuskulatur og ryggmuskulatur mer enn 20 minutter om gangen. Som nybegynner er dette veldig vanskelig, og det er lett å miste teknikken ved lengre økter. Og når man mister teknikken er det lett at skader og overbelastning oppstår. Anonymkode: 23734...329 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Barnet har fått plass på kulturskolen etter å ha ventet i over ett år… Har sett andre venner og bekjente kommet rett inn, mens hn har stått på vent uten å komme inn på noen av ønskene i over ett år. Endelig kom ungen inn, på sangtimer men med kun 20 minutters undervisning? Likevel fullpris… Det tar jo 15 minutter å varme opp stemmen, og begynner å lure på om det virkelig skal være sånn? Virker ikke profesjonelt med bare tyve minutter, hvor fem minutter kanskje går vekk til ingenting, mal et kvarter på «sangtime»… Noen med unger i kulturskolen som har så korte undervisningstimer? Anonymkode: 36bd5...5ca Bruker de 15 min på oppvarming? Det gjorde aldri jeg i mine 3 år på musikklinje med klassisk sang. Om man vil bruke mye tid på selve syngingen og ikke teknikk så er kor en fin ting ved siden av Sangtimer = først lære teknikk. Man synger ikke masse sanger på sangtimer - man øver på den samme flere timer. Anonymkode: da3d8...f7a 6 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #17 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Barnet har fått plass på kulturskolen etter å ha ventet i over ett år… Har sett andre venner og bekjente kommet rett inn, mens hn har stått på vent uten å komme inn på noen av ønskene i over ett år. Endelig kom ungen inn, på sangtimer men med kun 20 minutters undervisning? Likevel fullpris… Det tar jo 15 minutter å varme opp stemmen, og begynner å lure på om det virkelig skal være sånn? Virker ikke profesjonelt med bare tyve minutter, hvor fem minutter kanskje går vekk til ingenting, mal et kvarter på «sangtime»… Noen med unger i kulturskolen som har så korte undervisningstimer? Anonymkode: 36bd5...5ca Det er det som er en time i kulturskolen. De bør komme ferdig oppvarmet tenker jeg. Anonymkode: 5646a...cd0 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #18 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Merkelig at barn som driver i musikk i andre europeiske land, har lengre undervisningsøkter. Er norske barn spesielt skjøre? Anonymkode: cd195...3c5 det har vel heller med det at det er et breddetilbud, og kostnad for det offentlige. Noen elever får tilbud om å kjøpe ekstra tid, men de ekstra minuttene er uforholdsmessig dyre i forhold til basisminuttene. Ellers kan man jo betale for privattimer hvis man tror det hjelper, men det koster jo mye mer selvfølgelig. Anonymkode: 5646a...cd0 2
Kaisada Skrevet 24. august 2023 #19 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Barnet har fått plass på kulturskolen etter å ha ventet i over ett år… Har sett andre venner og bekjente kommet rett inn, mens hn har stått på vent uten å komme inn på noen av ønskene i over ett år. Endelig kom ungen inn, på sangtimer men med kun 20 minutters undervisning? Likevel fullpris… Det tar jo 15 minutter å varme opp stemmen, og begynner å lure på om det virkelig skal være sånn? Virker ikke profesjonelt med bare tyve minutter, hvor fem minutter kanskje går vekk til ingenting, mal et kvarter på «sangtime»… Noen med unger i kulturskolen som har så korte undervisningstimer? Anonymkode: 36bd5...5ca Helt vanlig. Men dette er jo et tilbud for de som har mulighet økonomisk. Det provoserer meg stort at så mange barn og unge blir holdt utenfor kulturelle aktiviteter/undervisning. For alle som ikke har råd til dette vil jeg anbefale f.eks barnekor, som ofte har en lav semesteravgift, og er en stor kapital i kulturell og sosial kompetanse for barna. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #20 Skrevet 24. august 2023 Jeg jobber i kulturskole, og hos oss skal enetimene være på 25 min pr uke. Utvider om flere har time sammen, men helt ærlig får man mer ut av 1:1. I vår kulturskole kan man også få utvidet til 45 minutter hvis man prøvespiller og kommer inn på talentprogrammet deres. (Talent=øver…) Å varme opp hjemme er smart hvis man vil utnytte timen til det fulle. Og så må folk skjønne at jobben egentlig blir gjort hjemme på øverommet, og på spilletimen ser vi på hva barnet får til, og gjør justeringer på det. Flertallet av elevene øver ingen ting hjemme, og bruker timen på både å pakke opp/ned, varme opp og å øve, og da går det knapt fremover. Hvis barna faktisk øver på stykket de får i lekse og kan disse notene på neste time, så kan jeg som lærer hjelpe til med de tingene de ikke skjønte hjemme, vi kan lære bort øvelser som gjør at de får til de nye tingene, mm. Det er foreldrenes ansvar å følge opp øvingen. Og selv om kulturskolen koster litt, så er det egentlig en veldig god pris. Kommunen subsidierer ca 60% av utgiften. Da jeg var liten hadde jeg ikke kulturskole tilgjengelig, så jeg ble kjørt til en lærer i en annen by i fylket, og foreldrene mine betalte for timene privat. Men da kunne vi ha 45 minutter, det var bra. Men så øvde jeg hjemme, så da hadde jeg også utbytte av timene. Der jeg underviser privat insisterer jeg på 30 minutter pr. elev, og merker godt at de ekstra fem minuttene gjør mye, det blir ikke stress for å rekke alt, og jeg rekker å la eleven fortelle hvordan hen har jobbet hjemme. Anonymkode: def44...e4d 7 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå