AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Hva slags tilbud fins lurer jeg på. har ingen venner eller familie jeg tør å snakke åpent om dette. Begynner å bli tungt å bære på. Anonymkode: 745f9...d34
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Ja, fastlegen er rette person. Begynn der så vil han hjelpe deg videre. Rim gå be om en hastetime hvis du føler at det haster. Anonymkode: 9f5b0...b02 3 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Jeg anbefaler heller å oppsøke lavterskeltilbud i kommunen. Jeg gikk til fastlegen om det samme, fikk bare en utskrift av ett ark med navn/adresse og telefonnr til psykologene i distriktet. Anonymkode: e1d58...78a 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva slags tilbud fins lurer jeg på. har ingen venner eller familie jeg tør å snakke åpent om dette. Begynner å bli tungt å bære på. Anonymkode: 745f9...d34 Kjenner på lyst til å si at vi er her for deg, men vet at det kan komme mange underlige svar og så tar historien en helt annen retning og folk krangler og alt du ikke har bruk for. Kontakt heller legen i dag og se hva som skjer. Kanskje har du en ok lege som lar deg snakke, som forstår hva du sliter med, som både vil og kan hjelpe deg. Si ifra der når du bestiller at du trenger tid til å snakke, så det ikke blir et pes på ti -femten minutter for deg. Anonymkode: 3448a...b00 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 Fastlegen har mulighet til å ha deg jevnlig til samtale om nødvendig, og evt i påvente av annen hjelp. Men om akkurat din fastlege har kapasitet til det er umulig for oss å vite. Fastlegen er uansett et godt sted å starte. Det skal også finnes lavterskel tilbud i kommunen din, hvor du bare tar kontakt selv. Trenger ingen henvisning. Sjekk hjemmesidene til kommunen/bydelen din. https://www.helsenorge.no/psykisk-helse/psykisk-helsehjelp-for-voksne/ Anonymkode: c66b0...a36 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kjenner på lyst til å si at vi er her for deg, men vet at det kan komme mange underlige svar og så tar historien en helt annen retning og folk krangler og alt du ikke har bruk for. Kontakt heller legen i dag og se hva som skjer. Kanskje har du en ok lege som lar deg snakke, som forstår hva du sliter med, som både vil og kan hjelpe deg. Si ifra der når du bestiller at du trenger tid til å snakke, så det ikke blir et pes på ti -femten minutter for deg. Anonymkode: 3448a...b00 Ja har prøvd det før og bli hetset her inne når det er vanskelig nok fra før gjør at det blir enda verre å tørre å åpne seg til noen. Men har legetime linet om som jeg bestilte i begynnelsen av august men fikk ikke time før september så begynner å nærme seg nå da. Anonymkode: 745f9...d34 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Jeg pratet med fastlegen da jeg slet. Jeg fikk i tillegg dobbelttimer hos fastlegen en periode for at jeg skulle få nok tid til å få sagt det jeg ville få sagt. For min del var det både fordi jeg hadde behov for å snakke om problemene mine, men også fordi jeg ville ha råd om hva jeg skulle gjøre. Når man sliter tungt er det ikke alltid lett å tenke klart. Ville absolutt gitt fastlegen et forsøk. Min fastlege gjorde en fantastisk jobb. Anonymkode: db660...37f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg pratet med fastlegen da jeg slet. Jeg fikk i tillegg dobbelttimer hos fastlegen en periode for at jeg skulle få nok tid til å få sagt det jeg ville få sagt. For min del var det både fordi jeg hadde behov for å snakke om problemene mine, men også fordi jeg ville ha råd om hva jeg skulle gjøre. Når man sliter tungt er det ikke alltid lett å tenke klart. Ville absolutt gitt fastlegen et forsøk. Min fastlege gjorde en fantastisk jobb. Anonymkode: db660...37f Takk for info. Problemet er at jeg har null kjemi med fastlegen og da blir det vanskelig og åpne seg. Jeg skrev til kirka i dag og en diakon har sagt hun skal ringe og avtale nærmere. Fant ut jeg kan gi det et forsøk og mens jeg venter på legetimen. Er ikke spesielt religiøs men håper de er ok å prate med om ikke annet. ts Anonymkode: 745f9...d34 1 2
Rotemor Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for info. Problemet er at jeg har null kjemi med fastlegen og da blir det vanskelig og åpne seg. Jeg skrev til kirka i dag og en diakon har sagt hun skal ringe og avtale nærmere. Fant ut jeg kan gi det et forsøk og mens jeg venter på legetimen. Er ikke spesielt religiøs men håper de er ok å prate med om ikke annet. ts Anonymkode: 745f9...d34 Her synes jeg du er løsningsorientert som har tenkt på det.❤️ Men Rask psykisk helse skal være tilgjengelig for alle. Men finner du en samtalepartner i en prest, så er det supert. De er ofte gode å snakke med uavhengig av religion. 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 Rotemor skrev (1 minutt siden): Her synes jeg du er løsningsorientert som har tenkt på det.❤️ Men Rask psykisk helse skal være tilgjengelig for alle. Men finner du en samtalepartner i en prest, så er det supert. De er ofte gode å snakke med uavhengig av religion. Ja det var det jeg tenkte. Verd ett forsøk. ts Anonymkode: 745f9...d34 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #11 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for info. Problemet er at jeg har null kjemi med fastlegen og da blir det vanskelig og åpne seg. Jeg skrev til kirka i dag og en diakon har sagt hun skal ringe og avtale nærmere. Fant ut jeg kan gi det et forsøk og mens jeg venter på legetimen. Er ikke spesielt religiøs men håper de er ok å prate med om ikke annet. ts Anonymkode: 745f9...d34 Skulle akkurat til å foreslå dette! Prester og diakoner kan være gode å snakke med, spesielt hvis du først og fremst trenger å møte et medmenneske. Håper at det ordner seg for deg, og at ting etter hvert vil føles bedre! Anonymkode: eabca...834
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #12 Skrevet 25. august 2023 Ser andre også har foreslått prest / diakon, og de kan du absolutt kontakte selv om du ikke er religiøs. De kommer heller ikke til å blande slikt inn i samtalen med mindre du ønsker det. De har også taushetsplikt. Håper du får det bedre ❤️ Anonymkode: 20960...1c1
Lorieen Skrevet 25. august 2023 #13 Skrevet 25. august 2023 Jeg har selv god erfaring med både samtaler med diakon (jeg er ikke kristen) og psykiatrisk sykepleier (kommunalt lavterskeltilbud). 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #14 Skrevet 25. august 2023 Har fått time på tirsdag kl 10. hun jeg snakket med har sykepleier bakgrunn. Hun måtte nå vel fått sjokk av historien men håper hun viser forståelse å at det hjelper å prate litt. Anonymkode: 745f9...d34 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #15 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har fått time på tirsdag kl 10. hun jeg snakket med har sykepleier bakgrunn. Hun måtte nå vel fått sjokk av historien men håper hun viser forståelse å at det hjelper å prate litt. Anonymkode: 745f9...d34 Så bra å høre! Anonymkode: 625eb...17b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå