Gå til innhold

Angst og jobbsituasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg må søke råd her da jeg ikke vet hvor ellers jeg skal høre om dette. 

Jeg sliter med angst, og er nå blitt dårlige grunnet jobb. Går til behandling ukentlig. Har tidligere vært sykemeldt grunnet en vond rygg, noe som fortsatt er under utredning. Akkurat nå klarer jeg ikke mer på jobb, jeg har mange fysiske symptomer (kvalme, hjertebank, trykk i bryst) og fungerer ikke hjemme etter jobb (og  ofte iløpet av arbeidsdagen faller jeg sammen og må trekke meg til badet). Har i perioder vært sykemeldt grunnet ryggen, men har god tilrettelegging nå mtp. Rygg. Fastlege mener nå at en sykemelding er aktuell. Dersom jeg nå blir sykemeldt vil lederen tenke at det er ryggen, og jeg blir ikke å være åpen om mine psykiske plager. Lederen har ingen kjennskap til mine plager utenom ryggen. 

Hvordan går jeg da frem når jeg ikke har sjans til å gjennomføre arbeidsoppgavene mine grunnet angsten? 

Anonymkode: 9714c...68f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykmeld deg og jobb med angsten. Kan du ikke gjennomføre arbeidsoppgaver så kan du ikke jobbe. Har du hatt angst i mange år kan kanskje et rehabiliteringsopphold på modum bad eller lignenede steder være aktuelt å søke om? Ta i et skikkelig tak, virker ikke som den ukentlige behandlingen gjør underverker og det må mer til.

Skrevet
Millinea skrev (22 minutter siden):

Sykmeld deg og jobb med angsten. Kan du ikke gjennomføre arbeidsoppgaver så kan du ikke jobbe. Har du hatt angst i mange år kan kanskje et rehabiliteringsopphold på modum bad eller lignenede steder være aktuelt å søke om? Ta i et skikkelig tak, virker ikke som den ukentlige behandlingen gjør underverker og det må mer til.

Takk for svar! Dersom jeg blir sykemeldt over tid vil mine kollega få ekstraarbeid eller så vil jeg få merarbeid når jeg er tilbake. Det gjør meg engstelig å miste kontroll over arbeidet mitt og at noen andre skal ta over. Tankene er rett mot det verste scenarioene. Jeg frykter også at en sykemelding vil gjøre at angsten øker i mye større grad. 

Skal høre om et behandlingsopphold kan være til hjelp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! Dersom jeg blir sykemeldt over tid vil mine kollega få ekstraarbeid eller så vil jeg få merarbeid når jeg er tilbake. Det gjør meg engstelig å miste kontroll over arbeidet mitt og at noen andre skal ta over. Tankene er rett mot det verste scenarioene. Jeg frykter også at en sykemelding vil gjøre at angsten øker i mye større grad. 

Tenk på at de tankene du har er angsten din som snakker, arbeidsplassen din skal nok klare seg. 

• Nyttig 1
Skrevet

Arbeidslivet varer ganske lenge. Om du må hoppe av karusellen en periode for å få livet på plass, så gjør du det. 

Men det virker ikke som om dette er en jobb som tilfører deg noe positivt. Har du vurdert å bytte arbeidsplass?

Skrevet
17.11 skrev (13 minutter siden):

Arbeidslivet varer ganske lenge. Om du må hoppe av karusellen en periode for å få livet på plass, så gjør du det. 

Men det virker ikke som om dette er en jobb som tilfører deg noe positivt. Har du vurdert å bytte arbeidsplass?

Dette er  en jobb som ikke passer godt sammen med angsten min. Daglig kontakt med mange fagpersoner (telefoner, møter, avtaler), stor arbeidsmengde og uforutsigbart. Har vurdert å bytte, men redd for hva andre vil tenke 🙃 byttet jobb for 10 mnd siden.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Neineinei ikke tenke sånn. Tenk heller at hvis du får ordentlig hjelp og kan lære å håndtere angsten på en bedre måte, så kan du gjøre en bedre jobb. Du investerer i å prestere bedre og å får det bedre i livet.

Skrevet

All sympati til deg ts, jeg sliter med lignende, selv om det bare er deltid. Sover ikke, er konstant kvalm, har daglig diare, for å ikke snakke om rygg, skuldersmerter mm. Må ta sobril for å gå på jobb nå🥹Har heldigvis ikke noe ansvar eller maskiner å betjene. Går kun utover meg selv.

Anonymkode: 03798...f05

Skrevet

Sånn har jeg holdt på i årevis. Vond rygg er en velsignelse når man sliter med angst. Bruk ryggen for alt det er verdt! Arbeidsplassen har ingenting med hvorfor du trenger tilrettelegging A eller tilpasning B på grunn av «ryggen» 😉

Anonymkode: fe359...a35

Skrevet

Har slitt mye med angst, tilslutt ble jeg deprimert og gikk rett ned for telling. Jeg ble sykmeldt og ting så bekmørkt ut. 

Jeg begynte deretter motvillig på Cipralex. Også valgte jeg å være helt åpen med sjefen og nærmeste kolleger. Og dette ble vendepunktet for meg! Med medisin og mer åpenhet er jeg nå så mye bedre i hverdagen og jeg jobber 100%. Endelig føles det som angsten har tatt baksetet og jeg styrer mitt eget liv. Dersom du ikke har prøvd angstdempende ennå, så kan jeg varmt anbefale det.  

Anonymkode: b9597...f9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har slitt mye med angst, tilslutt ble jeg deprimert og gikk rett ned for telling. Jeg ble sykmeldt og ting så bekmørkt ut. 

Jeg begynte deretter motvillig på Cipralex. Også valgte jeg å være helt åpen med sjefen og nærmeste kolleger. Og dette ble vendepunktet for meg! Med medisin og mer åpenhet er jeg nå så mye bedre i hverdagen og jeg jobber 100%. Endelig føles det som angsten har tatt baksetet og jeg styrer mitt eget liv. Dersom du ikke har prøvd angstdempende ennå, så kan jeg varmt anbefale det.  

Jeg (ikke ts) har mange vurdert cipralex. Men har dårlig erfaring med lignende medisiner. Og i tillegg etter å ha vært kjæreste med en som gikk på det, tok jeg skrekken. Han var helt sløv, hukommelsen var helt på trynet, og han virket nærmest dement. Dette skjedde gradvis over de årene vi var sammen, så jeg kan ikke tro annet enn at det var pga cipralex🤔

Skrevet

*mange ganger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er akkurat dit jeg er redd jeg er på tur nå, men angsten bremser meg. Jeg er svært kritisk til angstdempende medisin grunnet bivirkninger, og har fint takket nei til det etter flere tilbud fra fastlege… Vil prøve alt annet før. Men takk for tips!

Skrevet

Jeg leste nettopp en artikkel om ei som hadde fått effektiv behandling mot panikkangst.
Prøv å Google en type korttidsbehandling der en selv er aktiv i terapien 

Anonymkode: b3232...17f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er akkurat dit jeg er redd jeg er på tur nå, men angsten bremser meg. Jeg er svært kritisk til angstdempende medisin grunnet bivirkninger, og har fint takket nei til det etter flere tilbud fra fastlege… Vil prøve alt annet før. Men takk for tips!

De fleste som får bivirkninger får det i de første en til to ukene og så går det over. De fleste av de som får bivirkninger får da kvalme og hodepine. Selv tenker jeg at det må være verdt det å ta en liten risiko, tåle et par uker med hodepine eller kvalme, for muligheten for å bli friskere. Skulle man bli veldig kvalm kan man få medisin mot det i de to ukene det eventuelt står på eller bruke paracet mot hodepine. Det finnes løsninger.

Anonymkode: 62418...381

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leste nettopp en artikkel om ei som hadde fått effektiv behandling mot panikkangst.
Prøv å Google en type korttidsbehandling der en selv er aktiv i terapien 

Anonymkode: b3232...17f

Jeg er i den type behandling nå, 4-dagers angstbehandling. Eksponeringsterapi i kombinasjon med metakognitiv terapi.

Det er tøft, men jeg har blitt mye bedre bare på 3 dager. Det kommer ikke til å være over etter i morgen, men grunnlaget legges slik at jeg kan jobbe videre på egen hånd. Min mann har også vært på pårørende-kurs, og mye har løsnet.

Det anbefales absolutt. 

Anonymkode: 6bb2b...0fe

Skrevet

Hva skal du gjøre i sykemeldingsperioden da?

Du bør jo prøve ut medisiner.

Anonymkode: 7adc7...772

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...