AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Du som har dette, hva tror du var årsaken til at du fikk det? Og hvordan var du som barn? Hvordan blir du oppfattet av andre nå som voksen? Har du autistiske trekk? Anonymkode: 419d7...013
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Aner ikke, ble mishandlet som barn men tror jeg ville fått dette uavhengig av oppvekst. Var stille og redd for det meste. Blir oppfattet som veldig sjenert, har ikke autistiske trekk Anonymkode: e8a65...183 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Takk for svar! ❤️ En person som står meg veldig nær har muligens denne personlighetsforstyrrelsen, men han har veldig mye rigid tankegang og andre autistiske trekk. Han blir egentlig ikke oppfattet som sjenert og forsiktig, men heller nedlatende. Tror han er sånn pga kontrollbehov. Vi har lest mye om denne personlighetsforstyrrelsen og det stemmer ekstremt godt bortsett fra de tingene jeg har skrevet. Anonymkode: 419d7...013
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! ❤️ En person som står meg veldig nær har muligens denne personlighetsforstyrrelsen, men han har veldig mye rigid tankegang og andre autistiske trekk. Han blir egentlig ikke oppfattet som sjenert og forsiktig, men heller nedlatende. Tror han er sånn pga kontrollbehov. Vi har lest mye om denne personlighetsforstyrrelsen og det stemmer ekstremt godt bortsett fra de tingene jeg har skrevet. Anonymkode: 419d7...013 Hvem er vi? Anonymkode: 0ee96...731
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 Jeg har gått i gruppeterapi sammen med flere med den diagnosen. Forsiktige og stillferdige personer som ville ofre armer og bein for å slippe å måtte ta en nødvendig konfrontasjon med de nærmeste rundt seg. De er ekstremt redde for å kreve noe eller å si fra om noe som ikke er greit. Var bare en som fortalte om en vanskelig oppvekst . De andre holdt munn Anonymkode: 60165...c06 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 Ekssamboer fikk denne diagnosen rett før det ble slutt mellom oss. Han gikk veldig motvillig med på utredning og parterapi, men forholdet var dessverre for ødelagt til at det kunne reddes på tross av hjelpen som følger med diagnosen. Han var/er også ganske rigid. Kunne ikke være spontan, ville bestemme hva vi skulle finne på i helgen, eller så ville han ikke finne på noe osv. Jeg har en del erfaring med autister, også høytfungerende, og syns han skilte seg veldig fra dem på alt annet. Problemet med min eks var at han ble fryktelig egoistisk og egosentrisk etterhvert som han lot sykdommen kontrollere han mer og mer. Han så ikke andre og deres behov, var bare opptatt av at han skulle få slippe alt som var ubehagelig. Klarte aldri å sette ord på følelser eller kommunisere ordentlig. Latet som om alle problemene våre ikke eksisterte så lenge vi (jeg) ikke snakket om dem. Han forlot ofte rommet når jeg prøvde å ta opp noe vanskelig. Han kunne aldri ta selvkritikk på egen oppførsel, ikke engang når det var helt åpenbart at han burde gjøre det. Han ble da alltid sur og drev med silent treatment i flere dager. Han hadde en helt normal oppveksten, men litt kalde foreldre i forhold til hva jeg anser som normalt for vår generasjon (født på 80-tallet). Anonymkode: 91762...bb9 1 1
Fionas Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 Beskjeden som barn, men ikke blandt de jeg var trygg på. litt robot aktig pga angst. Har hørt at noen tror jeg har autisme, men har full skår på sosial intelligens fra nevrologen. Derfor undervurderer folk meg.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 Ble grovt mishandlet som barn. Ikke engang psykologen vet om akkurat det. Hvordan jeg er: har blitt oppfattet som ei som tror hun er bedre uten at jeg mener eller syns det i det hele tatt, heller motsatt. Men har også blitt oppfattet som altfor ydmyk og stille. Lett å tråkke på. Anonymkode: 9a68c...380 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ble grovt mishandlet som barn. Ikke engang psykologen vet om akkurat det. Hvordan jeg er: har blitt oppfattet som ei som tror hun er bedre uten at jeg mener eller syns det i det hele tatt, heller motsatt. Men har også blitt oppfattet som altfor ydmyk og stille. Lett å tråkke på. Anonymkode: 9a68c...380 Men kjære deg.. hvorfor har du ikke fortalt psykologen om mishandlingen ? Anonymkode: 60165...c06
ESFP Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 Mennesker med personlighetsforstyrrelser er traumatiserte i bandom. Helt normalt at de har "autistiske trekk", men at de likevel ikke har en autismediagnose. Det er mye frykt og ved å være rigid og ha et stort kontrollbehov dempes noe av angsten. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men kjære deg.. hvorfor har du ikke fortalt psykologen om mishandlingen ? Anonymkode: 60165...c06 Forsøkte, han avbrøt. Jeg nevnte det aldri igjen. Ble fokus på daværende situasjon istedet. Går ikke lengre til psykolog, da ble ferdig der, er mange år siden. Anonymkode: 9a68c...380
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en del erfaring med autister, også høytfungerende, og syns han skilte seg veldig fra dem på alt annet. Problemet med min eks var at han ble fryktelig egoistisk og egosentrisk etterhvert som han lot sykdommen kontrollere han mer og mer. Han så ikke andre og deres behov, var bare opptatt av at han skulle få slippe alt som var ubehagelig. Klarte aldri å sette ord på følelser eller kommunisere ordentlig. Latet som om alle problemene våre ikke eksisterte så lenge vi (jeg) ikke snakket om dem. Han forlot ofte rommet når jeg prøvde å ta opp noe vanskelig. Han kunne aldri ta selvkritikk på egen oppførsel, ikke engang når det var helt åpenbart at han burde gjøre det. Han ble da alltid sur og drev med silent treatment i flere dager. Anonymkode: 91762...bb9 Interessant. Har opplevd akkurat det samme i forhold med en autist. Personen var høytfungerende og fremstod ikke slik på jobb, eller foran familie/venner. Det var forøvrig ren terror å leve med denne oppførselen, uansett årsak. Anonymkode: b3dfb...a3e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #13 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvem er vi? Anonymkode: 0ee96...731 Jeg og han som muligens har det Anonymkode: 419d7...013
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #14 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ble grovt mishandlet som barn. Ikke engang psykologen vet om akkurat det. Hvordan jeg er: har blitt oppfattet som ei som tror hun er bedre uten at jeg mener eller syns det i det hele tatt, heller motsatt. Men har også blitt oppfattet som altfor ydmyk og stille. Lett å tråkke på. Anonymkode: 9a68c...380 Interessant. Andre oppfatter han nemlig som bedrevitere og nedlatende og jeg får det ikke helt til å passe inn i symptomene. Anonymkode: 419d7...013
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #15 Skrevet 25. august 2023 ESFP skrev (13 timer siden): Mennesker med personlighetsforstyrrelser er traumatiserte i bandom. Helt normalt at de har "autistiske trekk", men at de likevel ikke har en autismediagnose. Det er mye frykt og ved å være rigid og ha et stort kontrollbehov dempes noe av angsten. Det gir mening, takk for svaret ditt ☺️ Kontrollbehovet hans er voldsomt. Og han har scoret høyt på autismetest. Så jeg har tenkt at han muligens har autisme i tillegg. Anonymkode: 419d7...013
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #16 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ekssamboer fikk denne diagnosen rett før det ble slutt mellom oss. Han gikk veldig motvillig med på utredning og parterapi, men forholdet var dessverre for ødelagt til at det kunne reddes på tross av hjelpen som følger med diagnosen. Han var/er også ganske rigid. Kunne ikke være spontan, ville bestemme hva vi skulle finne på i helgen, eller så ville han ikke finne på noe osv. Jeg har en del erfaring med autister, også høytfungerende, og syns han skilte seg veldig fra dem på alt annet. Problemet med min eks var at han ble fryktelig egoistisk og egosentrisk etterhvert som han lot sykdommen kontrollere han mer og mer. Han så ikke andre og deres behov, var bare opptatt av at han skulle få slippe alt som var ubehagelig. Klarte aldri å sette ord på følelser eller kommunisere ordentlig. Latet som om alle problemene våre ikke eksisterte så lenge vi (jeg) ikke snakket om dem. Han forlot ofte rommet når jeg prøvde å ta opp noe vanskelig. Han kunne aldri ta selvkritikk på egen oppførsel, ikke engang når det var helt åpenbart at han burde gjøre det. Han ble da alltid sur og drev med silent treatment i flere dager. Han hadde en helt normal oppveksten, men litt kalde foreldre i forhold til hva jeg anser som normalt for vår generasjon (født på 80-tallet). Anonymkode: 91762...bb9 Glad du kom deg bort fra han! Jeg har nettopp klart det samme. Kjenner igjen det du sier med egoistisk og ikke se andres behov. Han blir oppfattet som nedlatende og kontrollerende og jeg har ikke helt fått det til å stemme med unnvikende. Min har også hatt en ganske normal oppvekst, men mener selv at den har vært ille. Ts Anonymkode: 419d7...013
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #17 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Glad du kom deg bort fra han! Jeg har nettopp klart det samme. Kjenner igjen det du sier med egoistisk og ikke se andres behov. Han blir oppfattet som nedlatende og kontrollerende og jeg har ikke helt fått det til å stemme med unnvikende. Min har også hatt en ganske normal oppvekst, men mener selv at den har vært ille. Ts Anonymkode: 419d7...013 Han kan være veldig narssistisk bare.. Anonymkode: 7c253...c07
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #18 Skrevet 25. august 2023 Har engstelig unnvikende og emosjonell ustabil Pf, ble beskrevet som svært sjenert og tilbaketrukket hele oppveksten, omsorgssvikt i hjemmet og mobbing på skolen. Var/er generelt veldig tilbaketrukket og stille, vil ikke bli lagt merke til, mørke klær og være musestille. Snakker mye med dem jeg er trygg på. Går ikke ut blandt folk før det absolutt er nødvendig. Anonymkode: 66ccd...dc6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #19 Skrevet 25. august 2023 Jeg har denne diagnosen. Veldig grundig utredning for dette + alt annet, og jeg er ikke i nærheten av autismespekteret (så vidt jeg vet) men har alltid vært "begavet", flink på skolen uten å gjøre noe etc. Jeg vet ikke hvordan dette oppfattes av andre. Aner ikke hva som kom først av høna og egget, men jeg hadde en vanskelig oppvekst og passet ikke inn sosialt. Gikk til BUP en stund, men har egentlig ikke noe nyttig derfra, annet enn at jeg scorte som forventet av 16-åringer da jeg var 11 på WISC. Jeg er veldig omsorgsfull (og får høre det av de som står meg nært, kjærester etc.) og veldig tålmodig, så man er ikke nødvendigvis egoistisk eller noe slikt. Jeg tror ikke det har noe med denne diagnosen å gjøre for å være ærlig. Eupf / borderline er noe helt annet, men det er klart noen kan ha begge. Jeg er omtrent motsatt av eupf og scorer 0 på de testene. Jeg har reflektert litt rundt hvorfor jeg er slik, og det jeg har funnet ut er at jeg ikke egentlig hadde noen følelse av "trygghet" i oppveksten, verken ute eller hjemme. Om noe var vanskelig bet jeg bare tenna sammen, og til slutt gikk det ikke lenger. Anonymkode: 2a946...081 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #20 Skrevet 25. august 2023 Jeg hadde diagnosen, men det viste seg å være Asperger. Anonymkode: 12fbb...e29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå