Gå til innhold

Sfo bruker klasserommet til barnet mitt. Kan jeg nekte andre barn å bruke pulten til barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har oppstått hærverk av skolebøkene til barnet mitt. Klipt i to blandt annet. Kan ikke være en voksen så er nødt til å ha skjedd på sfo, noe vi ikke benytter mer enn to ettermiddager i uken. Kan jeg nekte sfo å bruke plassen til barnet mitt? Det har bare vært 3 dager med skole nå, men hører fra foreldre til eldre barn at dette ikke er noe nytt. 

Anonymkode: e1be6...c3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har oppstått hærverk av skolebøkene til barnet mitt. Klipt i to blandt annet. Kan ikke være en voksen så er nødt til å ha skjedd på sfo, noe vi ikke benytter mer enn to ettermiddager i uken. Kan jeg nekte sfo å bruke plassen til barnet mitt? Det har bare vært 3 dager med skole nå, men hører fra foreldre til eldre barn at dette ikke er noe nytt. 

Hva mener du når du sier plassen til barnet mitt? Snakker du om pulten hen sitter på i klasserommet eller mener du plassen/garderoben i gangen hvor hen oppbevarer sine ting? Hvis det er pulten i klasserommet du mener så nei, da kan du ikke det da plassen som barnet ditt sitter på er ikke ditt barns private plass. Den eies av skolen/kommunen og disponeres kun av ditt barn i skoletiden. Utenom skoletiden er den plassen fritt for alle. Er det plassen i gangen så er jeg usikker da denne er mer privat. Men,  hva herværk angår må du jo selvfølgelig ta opp dette med sfo og skolen.

Anonymkode: 8592b...3b2

• Liker 9
Gjest Adobyen
Skrevet

Lar de skolebøkene ligge igjen på pultene i klasserommet? Da burde vel ikke andre slippe inn i klasserommet når klassen ikke er der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Syner du bare skal kjøre på å klage.. det er vel barn mellom 1-3 klasse som bruker pulten å alle vet jo at banen e stikket ut, det er store unger som er slem, bra at ditt barn alltid skal gå i 1 klasse så ditt barn kommer aldri å gjøre noe galt, så klag i vei, å sørg for at alle andre pulter enn ditt barn brukes. Barnet mitt som ikke bruker sfo vet at pulten skal ryddes hver dag og bøker skal legges i merket hylle, kanskje ditt barn sine bøker blir ødelagt for hen ikke rydder opp etter seg? 

Anonymkode: c561f...9a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du når du sier plassen til barnet mitt? Snakker du om pulten hen sitter på i klasserommet eller mener du plassen/garderoben i gangen hvor hen oppbevarer sine ting? Hvis det er pulten i klasserommet du mener så nei, da kan du ikke det da plassen som barnet ditt sitter på er ikke ditt barns private plass. Den eies av skolen/kommunen og disponeres kun av ditt barn i skoletiden. Utenom skoletiden er den plassen fritt for alle. Er det plassen i gangen så er jeg usikker da denne er mer privat. Men,  hva herværk angår må du jo selvfølgelig ta opp dette med sfo og skolen.

Anonymkode: 8592b...3b2

Jeg mener pulten i klasserommet. Når barnet er ferdig på skolen bruker sfo samme klasserommet og der har noen eldre elever sitti å ødelagt. Så klart skal dette tas opp med skolen, reiser dit i morgen tidlig for å snakke med læreren

Skrevet
Adobyen skrev (43 minutter siden):

Lar de skolebøkene ligge igjen på pultene i klasserommet? Da burde vel ikke andre slippe inn i klasserommet når klassen ikke er der. 

Vi foreldrene har ikke fått noe beskjed omtrent. Veldig dårlig start så vet ærligtalt ikke hva slags rutine barna skal ha når det kommer til bøker. Er flere som har fått ødleagt bøkene sine desverre. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg mener pulten i klasserommet. Når barnet er ferdig på skolen bruker sfo samme klasserommet og der har noen eldre elever sitti å ødelagt. Så klart skal dette tas opp med skolen, reiser dit i morgen tidlig for å snakke med læreren

Men dere oppbevarer jo ikke egne eiendeler på denne pulten?  Pennal f eks bør jo tas med hjem i sekken. Det blir da skolen sine bøker og annet som evt blir ødelagt. Da må jo skolen ordne nye bøker og annet. Det er jo ikke noe som er en sak for deg egentlig. 

Skrivebøker bør oppbevares slik at ikke alle og enhver kan få tak i dem. Enten at rommet er låst, at de er i låst skap eller at de blir med hjem. 

Og: Nei, selvsagt kan du ikke nekte at andre bruker ditt barn sin pult. Dere har ingen eiendomsrett til den pulten. Den lånes ut til ditt barn gratis i skoletiden. Det er kommunen som eier den. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet

Er det skolebøker lånt av skolen det er snakk om? Da er det jo bare å spørre om å få bytte. Er det private bøker må de tas med hjem. Jeg er lærer og her får elevene beskjed om at å ta med private saker er på eget ansvar. Blir derimot lånt materiale ødelagt ved uhell, får man så klart nytt og slipper å erstatte.

Du kan ikke nekte at andre bruker ditt barns pult på sfo. Det er jo bare et sted hun sitter når hun er på skolen. Det er ikke hennes private plass. Men du kan godt gi beskjed til skolen om at det skjer.

Anonymkode: 6d61a...6a1

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det skolebøker lånt av skolen det er snakk om? Da er det jo bare å spørre om å få bytte. Er det private bøker må de tas med hjem. Jeg er lærer og her får elevene beskjed om at å ta med private saker er på eget ansvar. Blir derimot lånt materiale ødelagt ved uhell, får man så klart nytt og slipper å erstatte.

Du kan ikke nekte at andre bruker ditt barns pult på sfo. Det er jo bare et sted hun sitter når hun er på skolen. Det er ikke hennes private plass. Men du kan godt gi beskjed til skolen om at det skjer.

Anonymkode: 6d61a...6a1

Du jobber på en rik skole skjønner jeg. Her har de Såvidt råd til en bok hver 

Anonymkode: e200a...698

Skrevet

Så du synes altså at en e-post til læreren ikke er nok, men at dette er såpass alvorlig at du må «reise» til skolen for et fysisk møte med læreren? Begynner å forstå hvorfor en del lærere ikke orker yrket sitt i lengden.

Anonymkode: 4ecde...396

• Liker 20
  • Nyttig 15
Skrevet

Merkelig tråd.

Sørg for at barnet ditt ikke legger igjen tingene sine på pulten. Problem løst. At andre ikke bruker pulten forhindrer ikke at ting blir tatt fra den. Og pulten er ikke ditt barns private eiendom. Ikke dum deg ut ved å reise til skolen og forlange dette.

Anonymkode: a23d4...2d0

• Liker 9
Gjest Marte79
Skrevet

Ta med bøkene hjem eller lås de i et skap. Ferdig. 

Skrevet

Her bruker sfo klasserommene som base, det kan man ikke nekte. Men dem bør da ha rutiner på oppbevaring av materiale på ettermiddagen. Send en klage til lærer og skole. Men klasserommene eller pulten for den sakens skyld er ikke privat eiendom. Og skolen velger selv hvem som kan bruke dette eller ikke. Det er regler på arealet sfo skal ha til disposisjon også, her går det 100 elver på sfo og dem trenger og ta bruk klasserommene også

Anonymkode: 19519...5ee

Skrevet

IKKE TA KONTAKT MED SKOLEN! Det er så mange gærne foreldre som kommer med all verdens tullprat, og med dette havner du i denne kategorien. La det være.

Hilsen en ansatt på skole. 

Anonymkode: 27bf9...c44

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

IKKE TA KONTAKT MED SKOLEN! Det er så mange gærne foreldre som kommer med all verdens tullprat, og med dette havner du i denne kategorien. La det være.

Hilsen en ansatt på skole. 

Anonymkode: 27bf9...c44

Om skolen ikke tåler at de blir kontakten fordi noen klipper i stykker bøkene til andre elever - så skjønner jeg at hjem/skole-samarbeidet kan føles litt vanskelig for deg. 

Til dere som sier at barnet ikke skal la bøker etc ligge på pulten - så gjør nok barnet bare det det får beskjed om av læreren. Her bør skolen endre rutiner - enten på oppbevaring eller SFO. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Plassen er skolen sitt som barnet ditt får låne. Jeg hadde tatt opp med skolen at bøker har blitt ødelagt, men er det slik at ungen din ikke har fått beskjed om å ha de bøkene på pulten. Så er det nok barnets ansvar å sørge for at bøkene blir lagt tilbake i hylla eller sekken. Men jeg hadde vært forsiktig med å si at plassen ikke kan brukes, det har ikken du rett til å kreve. Men heller andre tiltak som at bøker legges vekk eller lignende.

Anonymkode: 2972e...e03

Skrevet

Hvorfor plage kontaktlæreren med dette? Om dette er viktig for deg å ta opp, bør du ta det opp med sfo-lederen.

Anonymkode: 01a0c...f64

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville spurt kontaktlæreren hva som skjedde og jeg hadde sendt meldingen i det kommunikasjonssystemet skolen bruker. 

Skrevet

Her må skolen ha er annen system for oppbevaring av bøker etter skoletid. Her har ungene vær sine hyller som andre ikke har lov å pille i. Klart man tar opp herverk med skolen, mye merkelige folk her inne. :ler:

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor plage kontaktlæreren med dette? Om dette er viktig for deg å ta opp, bør du ta det opp med sfo-lederen.

Anonymkode: 01a0c...f64

Enig i dette. Sfo har ansvaret for å passe på i sin tid. Så får de evt ha et samarbeid med skolen om hvordan de kan sikre at elever ikke får tilgang eller ødelegger skolens eller andres saker.

Anonymkode: 56802...428

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...