Gå til innhold

Mensen etter p-pille slutt og SA - Hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Sluttet på p-piller i november i fjor (Microgynon), brukte dem i 8-9 år. Årsaken til jeg begynte på p-piller var i hovudsak at jeg hadde fått kjæreste, samt jeg hadde kraftige blødninger.

Er fortsatt sammen med samme kjæreste jeg møtte for 9 år siden, og vi holder på å prøve å bli gravid.

Som sagt, før jeg startet på p-pillene, hadde jeg kraftige blødninger som varte i ca 7 dager, der de 3-4 første dagene var værst. Blødde gjennom ofte. Hadde også mye koagler. Hadde regelmessig syklus.

Da jeg sluttet på p-pillene var syklusen fortsatt regelmessig. Men mensen er veldig sparsom. Ble gravid i juli, men spontanaborterte.. Fikk tilbake mensen nå på mandag. Så jeg har hatt mensen i 3 dager. Men det er så lite at jeg vet ikke om jeg kan kalle det mensen en gang, selv om jeg vet 100% at det er mensen. Det som kommer ut er mer «svart» farget sammen med «tråder» som trolig er slimhinnen. Når jeg tørker meg på do kommer det mørkerødt blod. Men det er såpass lite.

Var til gynekolog for 2 uker siden for å se om alt var i orden i forhold til SA. Eggstokkene og livmoren såg fint ut, samt gynekologen sa at hun kunne se at det holdt på å bygge seg opp til menstruasjon.

Tilbake til poenget; hva har det seg at jeg har så sparsomme blødninger nå etter p-pille slutt i forhold til før jeg startet med dem? Er det noe jeg trenger å bekymre meg over? Mensen kommer den dagen den skal, men jeg føler egentlig at det er «dødt» der nede. Merker ingenting nå på dag 3 av mensen, og kjenner jeg er litt stresset… Skal til legen på mandag, så jeg ønsker å ta noen blodprøver da for å sjekke hormonene. 

Noen tanker?

Anonymkode: bee1e...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil legge til at før jeg hadde SA, så var menstruasjonen min omtrent slik:

Dag1-3: svarte tråder + litt blod

Dag4-7: slutt på de svarte trådene, mere blod og behov for å bruke tampong

Anonymkode: bee1e...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege vil nok kunne gi deg mer korrekt svar på din situasjon, men ens menstruasjons syklus og lengde vil jo kunne forandre seg på 9 år.. Kansje du hadde hormonbalansen før du begynte på p-pillene for 9 år siden? Kansje kroppen er modnere nå, mer i balanse? Vanskelig å si.. 

I tidlig ungdom/20 årene hadde jeg 6 dagers mens, ekstreme mens smerter og var nesten udugelig de 6 dagene.. Etter jeg fikk mitt første barn  forandret syklusen seg. Har mye mindre smerter or kortere blødning - nå bare 4 dager max.. Merker nesten ingenting dag 1 og 4 så reelt sett har jeg 2 dager med stor blødning.

Anonymkode: 5f0d2...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kraftig mens når jeg var ung. Veldig vondt og blødde igjennom. Etter to barn så har jeg hatt mensen i 3-4 dager. Og ikke så mye. Jeg har ikke gått på noe prevensjon de siste 16 årene. Mannen er sterilisert. Men no så begynner den å bli kraftig igjen. Ikke lenge mensen. Fortsatt 3-4 dager. Men jeg begynner å bli gammel da. 42 år. Så jeg har aldri tenkt at det er noe galt sånn sett. Beklager for det du har vært gjennom. Håper det ordner seg med barn til dere. 

Anonymkode: 1fa50...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...