AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #1 Skrevet 23. august 2023 Vil gjerne høre erfaringer med valg av bolig/bosted på landet eller i småby etter samlivsbrudd, og hva andre voksne trives med? Jeg vurderer å bo sentralt i en småby i en eldre og upraktisk enebolig, men som har kort vei til alt. Skole og idrettslag er i nærheten. Ok muligheter for barnevakt av og til, mye enklere for folk å "stikke innom", og lettere å holde på med hobbyer sammen med andre voksne. Eller Hyggelig og praktisk enebolig "ute på landet" der jeg vil få fred og ro men også 30 min kjøring til jobb/skole. Buss hver 1-2 time. Helt topp for å være hjemme i huset på helger, holde på med hobbysyssler alene etc. Men mulig man vil bli litt isolert av å bo slik som singel, og sliten av kjøring. Begge deler er barnevennlig og flott for barna på litt ulike måter. Men er litt usikker på hva som er lurt for meg selv, og om jeg bør følge hjernen eller hjertet. Anonymkode: e21e9...1b2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vurderer å bo sentralt i en småby i en eldre og upraktisk enebolig, men som har kort vei til alt. Skole og idrettslag er i nærheten. Ok muligheter for barnevakt av og til, mye enklere for folk å "stikke innom", og lettere å holde på med hobbyer sammen med andre voksne. Dette hadde jeg valgt. Anonymkode: 603ae...052
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Tenk på barna. Bo sentralt med "alle" muligheter eller alene og isolert hvor all sosialisering og alt i dagliglivet dreier seg om mamma kan kjøre eller vente på buss? Hverdagen betyr mest, ikke minst fot barna dine. Anonymkode: 297f7...47f 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Etter jeg ble separert flyttet jeg ned til sentrum slik at ungen kunne være mer sosial med venner. Jeg bodde på en gård 8 km fra sentrum før. Alt er mye enklere nå. Og det er 2 min til barneskolenskolen og 5 min til ungdomskolen. Så valget er vel enkelt? Anonymkode: 15128...54f 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 By. Du kan byte bolig når barna flytter ut. Anonymkode: 23abe...cb6 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg vurderer å bo sentralt i en småby i en eldre og upraktisk enebolig, men som har kort vei til alt. Skole og idrettslag er i nærheten. Ok muligheter for barnevakt av og til, mye enklere for folk å "stikke innom", og lettere å holde på med hobbyer sammen med andre voksne. Dette Det går vel uansett an å gjøre noe med denne eldre og upraktisk eneboligen? Bor selv ute på landet med barn, og ser at det kunne vært veldig anerledes for barnet om vi hadde bodd mer sentralt selv om jeg kjører når det er noe. Det øker terskelen for alle for å bli med og å bli invitert når man bor så langt borte fra andre. Er bare 25 min unna bysentrum med bil. Anonymkode: 54504...cbf 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 Jeg valgte å flytte på «landet» og det ble veldig mye mindre koselig enn jeg hadde sett for meg. Barna må kjøres overalt pga dårlig busstilbud, sjeldent besøk, mer tiltak å dra inn til byen for besøk eller aktiviteter. Voldsomt mye mer å gjøre på en enebolig, spesielt en gammel en. Vi holder nå på å flytte tilbake til byen. Anonymkode: eb1b4...741 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Tenk på barna. Bo sentralt med "alle" muligheter eller alene og isolert hvor all sosialisering og alt i dagliglivet dreier seg om mamma kan kjøre eller vente på buss? Hverdagen betyr mest, ikke minst fot barna dine. Anonymkode: 297f7...47f Som nevnt i innelegget ønsker jeg å høre erfaringer om hvordan voksne har det. Om den voksne føler seg isolert, får til et godt sosialt liv etc. Har allerede tenkt nøye igjennom hvordan dette blir for barna. Begge deler er fint ut i fra deres fritids interesser og ønsker. De kommer også til å ha samvær med far et par av ukedagene når det er fritids aktiviteter i byen. Anonymkode: e21e9...1b2
Mrs.Under Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 Jeg er godt kjent med begge boformer. Midt i byen og langt ut på landet. Skjønner at du er usikker. På landet kunne jeg gå naken rundt huset og høre fuglene synge og jeg hadde hvilepuls hele tiden jeg var hjemme. MEN- fullstendig upraktisk når man skulle på date- siste buss gikk hjem 19.20. Og jeg fikk veldig sjelden besøk, venner syns det var for langt å kjøre. I byen måtte jeg ha morgenkåpe på for å gå fra bad til soverom, og den konstante surr fra biler og folk var der hele tiden. MEN veldig praktisk, kunne gå ut på date, drikke et glass vin og rusle hjem når det måtte passe. Samt venner som stakk innom en snartur. Så om du ser for deg en singel tilværelse fremover noen år og trives veldig godt i egent selskap- flytt på landet. Er du ute etter en ny fyr og vil ha venninnebesøk- bli i byen! Hva gjør jeg nå? Nå er jeg gift og bor på landet med en fyr jeg traff i byen! 1
aksase Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 Det finnes jo en mellomting mellom å bo i byen og å ha 30 minutter i bil for å komme til byen. Det er ikke enten by eller land, men det er mulig å bo sentralt og allikevel på landet. Jeg er vokst opp på landet, på gård. Har hatt samme adresse siden jeg var 3 år, og kunne ikke tenke meg å flytte herfra. Men selv om det er på landet, er det ganske sentralt. Ikke akkurat gåavstand til vanlig, men 5-7 minutter med bil til byen. Vi er jo avhengige av bil til alt, stort sett, men det blir man vant til. Det er nok å dra på butikken en gang i uka, det er gangavstand til jobb, og det går skolebuss for ungene. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 Kommer jo helt an på ungenes interesser, her var det aktuelt med skikkelig ut på landet. Men det betydde nesten ingen venner i 2 kilometers omkrets, skole/barnehage 15 km unna, kun en fritidsaktivitet mindre en 45 minutter unna med bil. Så det ble en mindre by med greit med barnefamilier, skole noen hundre meter unna og et par fritidsaktiviteter i gåavstand. Anonymkode: 9844f...c8c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 Finnes det ikke noen mellomting? Hva med en normal bygd? Vi bor i enebolig uten naboer oppå oss, kan gå naken i hagen om vi vil uten at noen vil se det. Men likevel 10 minutter gåavstand til butikk og 15-20 minutter gåavstand til skole og barnehage. Trenger bil om vi skal noe annet, og for å kjøre på jobb. Men barna kan fint gå eller sykle på besøk til venner, fritidsaktiviteter osv. Ja takk begge deler og vi voksne trives godt, fin blanding av fred og ro med tid for oss selv i tillegg til muligheten for å finne på noe, treffe folk, gå på kino osv. Anonymkode: bb230...a5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå