Gå til innhold

Jeg er så sliten av baby 11 mnd som aldri sovner om kvelden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg har prøvd alt på alle måter og alle råd jeg har fått. Jeg holder på i mangfoldige timer hver enenste kveld for å få han til å sove. Han sovner ikke før laaaang ut på kveld. Jeg har ingen tid for meg selv på kvelden, jeg må gå rett å legge meg når han sovner. Samboer får ikke baby til å sove i det hele tatt. Vi har aldri og da mener jeg aldri noe tid sammen på kvelden og jeg er så sliten når jeg legger meg at intimiteten i forholdet er nesten helt borte. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og jeg føler meg så mislykket. Hvorfor sovner han ikke, jeg skjønner ikke. Han er en ekstrem aktiv gutt, han også trøtt når jeg legger han, men det hjelper ikke. Nå orker jeg snart ikke mer, jeg er så forbanna sliten. 

Er det andre her som også har det sånn? 

Anonymkode: 7456f...eac

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når prøver dere legge han? Når sovner han? Når våkner han? Hvor mange dupper om dagen?

Anonymkode: ff825...cbd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er lov å vere sliten, og ikkje minst heilt naturlig. Det blir betre.

Endret av Gud
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når prøver dere legge han? Når sovner han? Når våkner han? Hvor mange dupper om dagen?

Anonymkode: ff825...cbd

Vi har prøvd å legge alle slags tidspunkt, dette har holdt på i mange måneder. Han sovnet endelig nå, men mange ganger blir det senere også. Han våkner nå nøyaktig 07.00 om morgenen, og sover som regel kun en dupp om dagen på formiddagen. Før hadde han to dupper, men det ble ikke bedre da heller. En sjelden gang vil han ha to dupper nå, men det utgjør ingen forkjell. Han hater å sove virker det som. Våkner et par ganger som regel om natten også. Blid på dagen. 

Skrevet
Gud skrev (1 minutt siden):

Det er lov å vere sliten, og ikkje minst heilt naturlig. Det blir betre.

Takk ❤️

Skrevet

Hvor mange timer går det fra siste dupp til han sovner på kvelden? Vi har ei på 1 år som trenger 6-7 timer før hun sovner på kvelden. Våkner hun klokka 15 så sovner hun rundt 21-22 på kvelden😊 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kjære deg ... det er så lov å være sliten og trøtt.

Dette er em fase i livet ditt og snart er den over og du er i en ny fase. 

Mange ganger fungerer ikke alle disse tipsene og triksene, regler og forventninger. Både for å få barn til å sove, og eller egentid for deg. 

Har du prøvd å ta ham med deg i sengen din ? La han få sove med deg? Ha med deg drikke og kanskje noe å tygge på. kanskje du har tv på rommet, eller en ipad. Se om det er trygghet som skal til. La klokke være klokke en periode.

Kampen om egentid intimitet og alt det der kan gjerne få vike om bare for en tid. For kampen om å beholde dette side om side med kampen om å få barnet til å sove kan noen ganger gjøre deg ekstra sliten, ekstra lei og ekstra oppgitt. 

Jeg er nesten helt sikker på at det er det som skal til. Om du velger å prøve det om bare for en uke, hva har du å tape ?

Du er ikke misslykket på noen måte. Men forventningene om hvordan det skal være av alle rundt deg, det er dem som får deg til å føle deg misslykket. helt uten grunn.

Endret av Amistad
  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Amistad skrev (10 minutter siden):

Kjære deg ... det er så lov å være sliten og trøtt.

Dette er em fase i livet ditt og snart er den over og du er i en ny fase. 

Mange ganger fungerer ikke alle disse tipsene og triksene, regler og forventninger. Både for å få barn til å sove, og eller egentid for deg. 

Har du prøvd å ta ham med deg i sengen din ? La han få sove med deg? Ha med deg drikke og kanskje noe å tygge på. kanskje du har tv på rommet, eller en ipad. Se om det er trygghet som skal til. La klokke være klokke en periode.

Kampen om egentid intimitet og alt det der kan gjerne få vike om bare for en tid. For kampen om å beholde dette side om side med kampen om å få barnet til å sove kan noen ganger gjøre deg ekstra sliten, ekstra lei og ekstra oppgitt. 

Jeg er nesten helt sikker på at det er det som skal til. Om du velger å prøve det om bare for en uke, hva har du å tape ?

Du er ikke misslykket på noen måte. Men forventningene om hvordan det skal være av alle rundt deg, det er dem som får deg til å føle deg misslykket. helt uten grunn.

Dette var veldig fint skrevet. Vet ikke det er noe trøst, men jeg har en toåring som ikke sovner før rundt kl. 22.30. Hun har alltid vært vanskelig å få til å sove om natten. Jeg er sliiiiten. 

Hun sover en time fra 12.00 til 13.00 på dagtid. Har prøvd å redusere til 30 minutter eller kutte helt ut, men det fungerer heller ikke før da blir hun altfor trøtt....

Vi har to eldre barn på tretten og ti, så det går i ett fra morgen til kveld.

Anonymkode: 8c198...e13

Skrevet

Har du prøvd appen: Napper? 🤎

Anonymkode: 83b49...2fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette var veldig fint skrevet. Vet ikke det er noe trøst, men jeg har en toåring som ikke sovner før rundt kl. 22.30. Hun har alltid vært vanskelig å få til å sove om natten. Jeg er sliiiiten. 

Hun sover en time fra 12.00 til 13.00 på dagtid. Har prøvd å redusere til 30 minutter eller kutte helt ut, men det fungerer heller ikke før da blir hun altfor trøtt....

Vi har to eldre barn på tretten og ti, så det går i ett fra morgen til kveld.

Anonymkode: 8c198...e13

Det er så fint når det kommer noen med god og bred erfaring inn i en slik tråd og viser at hun er ikke alene. Da tenker jeg på deg som i tillegg har to eldre barn. DU må jo være totalt stupeklar lenge før kl 22.30 med tanke på alt en dag har gitt deg. Mange har nok med den ene som ikke sovner før sent, mens du har to til utenom som krever sitt. Pluss deg selv. 

Men her ser du TS, du er ikke alene. Det er mange i samme båt. 

Du må prøve å se bort fra hva "alle andre" rundt deg mener er normalt. 

Jeg håper du prøver samsoving, bare for å se om det blir annerledes da. Du må samtidig legge bort higet etter alenetiden intimiteten og jaget etter så mangt. Prøve å leve litt i nuet der og da. Fasen er som sagt snart forbi, og du vil ha gode minner fra den. Om typen skulle slå seg vrang og ikke forstå, ( det skjer veldig ofte ) så må han ta seg sammen for en tid. Det er barnet nå for en tid. 

• Nyttig 2
Skrevet

Min anbefaling er å slutte å jage søvnen. Min sov nesten ikke på dagen, og sovnet sent og våknet tidlig. Rett og slett et lavt søvnbehov (akkurat som faren). Prøv å styre etter baby sine behov, selv om de går i mot internett-fasiter, og se om det blir bedre. Jeg måtte bare gi opp tanken på lange dupper og tidlig legging, og dagene ble så mye bedre når jeg sluttet å tvinge baby inn i rutiner som ikke passet han.

Anonymkode: 83288...e1d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ungen min på snart 6 har vært sånn siden hun ble født. Mye verre i begynnelsen. 

Sov 2 timer våken 2 timer gjennom hele dagen og natten frem til hun var rundt 4-5 måneder. Deretter kom lengere økter. Sov 6 timer i strekk fit første gang rundt 6 mnd. Den dagen idag sover jun tidligst rundt 21 og det kun om hun ikke sover på dagen.  Hun sluttet å sove på dagen siden hun ble 3 år. Normalen her er rundt 22-23 tiden. Det er ingen alenetid å få, og det er heldigvis den største utfordringen med ungene mine idag. 

Og hjalp masse å slutte å tvinge henne inn i et mønster som er "fasit"  og unaturlig for henne. 

Anonymkode: d467c...9fb

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har 4 barn, og alle har lagt seg i 21-tiden om kvelden, bortsett fra første baby som jeg la i 22-tiden.  

Forstår ikke vitsen med å legge ungene så tidlig når de ikke har lyst å sove da. De blir fort store så "voksentid" får en ta igjen. 

Anonymkode: 96829...d4e

• Liker 1
Skrevet

Akkurat samme her. Jeg har gitt opp å få han til å sove når jeg mener han skal. Har koselig tid til han er trøtt. Har lagt bort tanken på egentid og voksentid for en stund, og da er det mye lettere å ikke bli stresset av det. Hører om andre med barn på samme alder som våkner mellom 04.00 og 05.00, men han sover i alle fall til 07.00. Det er da noe 😊

Anonymkode: 841fb...558

Skrevet

Føler med deg. 1 åring her i huset som jeg står for leggingen for. Må ammes i søvn og samsover. Intimitet med partner? Nope. Det er helt borte. Sliter i tillegg med hemoroider som har vært der siden før fødsel nå og føler meg uansett ikke attraktiv. Men orker ikke ta tak i det.

Her har barnet blitt lagt vanligvis 21-22 og så tar det som regel 1 times tid for å sovne. I går var en "god" kveld. Startet leggingen 21.10 og sov 21.45. Fikk en time å slappe av på. Sover alt fra 1-2 lurer om dagen. Er det en lur nr 2 så blir det sen legging. Er vi heldige og lur nr 1 faller på et tidspunkt hvor oppvåkning blir rundt 14 er det mulig å starte legging rundt 19.30. Det som er det fine da er at baby er stuptrøtt og sovner innen 15 minutter. Noe som er helt nytt her. Så for oss virker løsningen som å fase ut lur nr 2, men umulig om babyen sover til 12.30 feks. Da må det en lur til. 

Mye oppvåkninger på natt og amminger. Så ja er sliten.. Men håpet er å få pappaen mer på banen og få til litt andre leggerutiner enn kun amming. Og helst sove i egen seng. Men har ikke orket den kampen enda.

Anonymkode: 43919...a0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...