Gå til innhold

Kul på halsen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det siste året (+?) har jeg hatt en kul på halsen. En liten klump midt på halsen. 

Jeg har vært hos legen to ganger for å ta prøver pga mistanke om stoffskifte, men alt ser fint ut iht ref områder.

Jeg klarer allikevel ikke å slå meg helt til ro, da jeg ikke skjønner hvorfor jeg plutselig har fått denne kulen. Jeg mistenker ikke kreft, og jeg er ikke bekymret - det er bare plagsomt å ikke vite 🤪 

Jeg har alle symptomene på stoffskifte, men jeg har også vært plaget med angst og depresjon så lenge jeg kan huske. Så det er absolutt ikke umulig at det faktisk bare er det som er tilfelle. Men hva er greia med kulen?

Den siste uken har jeg også merket at jeg har et slags hovent belte (?) som strekker seg litt utover, fra denne kulen? Jeg vet ikke... Men det gjør meg bare enda mere nysgjerrig. Jeg har hatt en periode nå, hvor jeg har følt meg mye mer utmattet og sliten enn det jeg vanligvis har pleid å være (som allerede har vært ganske mye 🙃).

Jeg stoler på legen min, men samtidig så hater jeg å ikke vite.. -hvorfor ting er som det er, eller hva grunnen kan være. Det høres jo helt dust ut, men ja - sånn er det altså 😅

Jeg har altså snakket med legen om dette tidligere, og skjønner at det er legen jeg skal snakke med om det er noe jeg lurer på - men nå har jeg veldig lyst til å spørre dere. Selvutnevnte googleleger, folk med erfaring, tips... Anyone?

Jeg har "snoket" litt i blodprøvesvarene mine fra tidligere av, og utifra hva jeg kan se så ser alt fint ut. Men så er det denne kulen da... 🫠Anyone?

2021 :
P-T3, fritt : 5,3

P-T4, fritt : 12,7
P-TSH : 1,69

2022 (aug) :
P-T3, fritt : 5,8

P-T4, fritt : 17
P-TSH : 1,0

2022 (november) :
P-T3, fritt : 5,5

P-T4, fritt : 18
P-TSH : 1,9

2023:
P-T3, fritt : 6,0 (3,3-6,0)

P-T4, fritt : 18 (10-22)
P-TSH : 1,4 (0,40-4,0)

Anonymkode: c209c...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være struma? Har de tatt ultralyd elle stikkprøve av den? Jeg ble fortalt at det var ingenting i et år. Hos meg var det kreft i skjoldbruskkjertelen, men det er veldig sjeldent. 

Anonymkode: 7de9b...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en kul på halsen for noen år siden. Freaket helt ut, og ble veldig redd for at det skulle være skjoldbrukskjertelkreft. Mine verdier var også helt normale,  men jeg ble henvist til endokrinolog, tok ultralyd og biopsi. Viste seg å være en simpel vanncyste. Ville fått sjekket det, selv om det mest sannsynlig ikke er noe alvorlig 

Anonymkode: 37766...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan det være struma? Har de tatt ultralyd elle stikkprøve av den? Jeg ble fortalt at det var ingenting i et år. Hos meg var det kreft i skjoldbruskkjertelen, men det er veldig sjeldent. 

Anonymkode: 7de9b...8f4

Jeg kjenner faktisk to som har opplevd det samme, ene kreft i skjoldbruskkjertelen, andre i biskjoldbruskkjertelen. Ene fikk også fortalt at det ikke var noenting, før den insisterte på å få tatt ultralyd. Den andre ble det oppdaget ved en tilfeldighet da et MR-bilde som skulle tas av noe annet også viste samme område. Og to andre, hvor den ene viste seg å ha en cyste pga. gjelleanlegg fra fosterstadiet, den andre trodde de det var det, men viste seg å ha kreft.

Selv har jeg en seneknute på siden av halsen som jeg har hatt i "alle" år, der er det tydelig at det er det det er, så den har det aldri vært noe tema å sjekke.

Ts, siden du nå ser en hevelse på samme side så ville jeg bedt om en rask henvisning til bildediagnostikk av halsen. Og om legen ikke er med på det ville jeg gått privat. Ev. om du går til en kiropraktor du kjenner så kan det være denne kan henvise deg videre også.

Anonymkode: 9f5aa...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner faktisk to som har opplevd det samme, ene kreft i skjoldbruskkjertelen, andre i biskjoldbruskkjertelen. Ene fikk også fortalt at det ikke var noenting, før den insisterte på å få tatt ultralyd. Den andre ble det oppdaget ved en tilfeldighet da et MR-bilde som skulle tas av noe annet også viste samme område. Og to andre, hvor den ene viste seg å ha en cyste pga. gjelleanlegg fra fosterstadiet, den andre trodde de det var det, men viste seg å ha kreft.

Selv har jeg en seneknute på siden av halsen som jeg har hatt i "alle" år, der er det tydelig at det er det det er, så den har det aldri vært noe tema å sjekke.

Ts, siden du nå ser en hevelse på samme side så ville jeg bedt om en rask henvisning til bildediagnostikk av halsen. Og om legen ikke er med på det ville jeg gått privat. Ev. om du går til en kiropraktor du kjenner så kan det være denne kan henvise deg videre også.

Anonymkode: 9f5aa...20c

Jeg har nylig tatt mr av nakke og hals, og det ble ikke nevnt noe om det da. Legen har tittet på halsen to ganger, og mener at det ikke er noe. Jeg er ikke så ofte hos legen, men skal på time en gang i september for andre greier - så jeg kan vel nevne det da. Hevelsen er på begge sider, altså rett ved siden av skjoldbruskkjertelen - som er der hvor hevelsen (kulen) ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har nylig tatt mr av nakke og hals, og det ble ikke nevnt noe om det da. Legen har tittet på halsen to ganger, og mener at det ikke er noe. Jeg er ikke så ofte hos legen, men skal på time en gang i september for andre greier - så jeg kan vel nevne det da. Hevelsen er på begge sider, altså rett ved siden av skjoldbruskkjertelen - som er der hvor hevelsen (kulen) ligger. 

Endret av uwuu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje det er en lymfeknute?

Anonymkode: 4b218...a11

Mulig. Jeg vet ikke. Det er mer et område, og ikke en kul. Hevelse forann på halsen, kan jeg vel heller kalle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor stor er den? :)

Anonymkode: d7ce5...4ae

Den er ikke stor. Men det er et slags "hakk/skille" der hvor skjoldbruskkjertelen "begynner"? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Har en selv på 5mm. Den synes ikke så godt med det blotte øye, men kan kjenne den. Men den er på hals muskelen 

Anonymkode: d7ce5...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor på halsen er det? Hvis det er nederst på halsen så kan det være i skjoldbruskkjertelen. Kreft i skjoldbruskkjertelen er sjeldent, og hvis man får det er det en av krefttypene med høyest overlevelsesprosent.
Uansett er det svært vanlig å ha cyster og kuler på skjoldbruskkjertelen, faktisk opptil 70% av kvinner har det, og menn kan også ha det.

Hvis man har stoffskiftesykdom er det mer vanlig å ha diffust struma, dvs at hele skjoldbruskkjertelen hovner opp. Jeg har begge deler, jeg har Graves som gir meg småhoven kjertel mer eller mindre konstant (blir større når sykdommen er aktiv), men har også flere kuler (inkludert en jeg kjenner utenpå halsen). Kulene mine har blitt sjekket både med ultralyd og biopsi men alle er normale.

Jeg synes du skal slå deg til ro med at du, i likhet med flertallet av befolkningen, bare har helt normale kuler på skjoldbruskkjertelen.

Anonymkode: 6a206...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

2021 :

P-T3, fritt : 5,3
P-T4, fritt : 12,7
P-TSH : 1,69

2022 (aug) :
P-T3, fritt : 5,8

P-T4, fritt : 17
P-TSH : 1,0

2022 (november) :
P-T3, fritt : 5,5

P-T4, fritt : 18
P-TSH : 1,9

2023:
P-T3, fritt : 6,0 (3,3-6,0)

P-T4, fritt : 18 (10-22)
P-TSH : 1,4 (0,40-4,0)

Med disse prøvene kan det være begynnende høyt stoffskifte på gang, så jeg anbefaler å følge med og gå til legen om du får høy puls, blir veldig varm (hetetokter), føler deg stresset i kroppen, blir skjelven og generelt føler deg sliten og dårlig.
De eneste symptomene jeg hadde før stoffskiftet ble for høyt, var at jeg ble litt varmere enn før, fikk litt høyere puls enn vanlig (både hvile og aktivitet), ble litt mer sliten av jobben og av og til ble småskjelven i føttene når jeg var i aktivitet. Ellers følte jeg meg frisk og i normalt god form helt til stoffskiftet ble for høyt (T4 på 24 på første målingen).

TSH-en din er fin, og det tyder på at hjernen oppfatter stoffskiftenivået ditt som normalt. Hvis TSH-en også synker under normalområdet, og T3 og T4 fortsetter å stige, så bør legen sjekke deg for antistoffer også for å sjekke om du har autoimmun stoffskiftesykdom (Graves).

Men gi det litt tid, følg med på helsetilstanden din men prøv å ikke bekymre deg for mye. Du kommer uansett ikke til å få noen behandling før stoffskiftet blir for høyt.

Anonymkode: 6a206...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millinea skrev (22 minutter siden):

Krev henvisning videre! Ikke gi deg

Dette!☝️ og bytt fastlege om du ikke blir hørt! Eventuelt gå privat om du har mulighet! Finner de noe kan du henvises til det offentlige/private med avtale.

Anonymkode: c5b91...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...