Gå til innhold

Bør jeg melde bekymring om naboen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nabo til en alenemor med to barn, de flyttet hit for et halvt år siden. Jeg vet hun har både slekt og bekjente i nærheten, så har fått med meg litt, men jeg er bekymret for barna. Vet ikke om jeg bør snakke med bv om dette. 

Moren ser sliten ut. Helt ok klær, men det ser ærlig talt ut som hun ikke spiser. Ser henne noen ganger med energidrikk av noe slag eller kaffe. 

Ungene ser friske og raske ut, men de roper og er høylydte. Har hørt moren har snakket til de, men de hører ikke. Da er det ofte at hun tar de med inn istede, for meg virker det som at hun ikke klarer å få de til å høre, så derfor tar hun med de inn. 

Moren hilser heller ikke og ser sur ut eller sliten jeg vet ikke.. Sjeldent de har besøk av andre. 

Hun har gammel bil, den er fra 2006. Slike biler er vel ikke sikre? 

Så vet jeg at leiligheten hun leier har kun ett soverom, så ungene har liten plass. Jeg vet jo at barn trenger plass til å utfolde seg, ha privatliv og leke. 

Eldste barnet hennes virker ekstremt kontaktsøkende, jeg har observert at barnet har snakket med både kassadama i butikken når de var der og handlet og fortalte masse (hva hun het, hvor de bodde og at hun skal begynne på skolen og hvilken religion de tilhører), og fortalte en nabo om bursdagen sin som de hadde feiret. 

Bekymringen min er at moren virker ekstremt sliten pga hun ser sånn ut, kanskje fordi hun ikke sminker seg jeg vet ikke..ungene er hypre og høylydte og kontaktsøkende og ikke optimale boforhold (plass). Jeg har hørt hun går på stønad (dårlig økonomi) og det er jo ikke bra. De er ikke særlig hjemme på dagtid for har hørt hun jobber en del.. Jeg vet ikke helt.. Men at hun leier og bor som hun gjør virker jo som at hun ikke har god økonomi og det påvirker jo barna negativt.

Nå har ikke jeg barn selv, men man blir jo bekymret. Jeg er selv oppvokst i en økonomisk ressurssterk familie og vet jo hvordan ting bør være. 

Anonymkode: b3792...2b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lol

Anonymkode: b5c6d...d3f

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er dessverre ikke tull. Kanskje litt heftig med barnevernet med det første, men er det noe jeg som god nabo kunne hatt gjort? 

• Hjerte 1
Skrevet

Heter du også karen? Ja huff....du bør be henne kjøpe en ny bil til 800.000 og be henne sminke seg og pynte seg mer... Og være mer opplagt...guru malla tenk at mødre kan være slike idag 🤦

• Liker 26
  • Nyttig 12
Skrevet

Klarer ikke helt å ta deg seriøst, men skal love deg det er mange slitne alenemødre rundt om uten at det betyr at ungene ikke får omsorg av den grunn. 

Anonymkode: 526ea...e3f

• Liker 28
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, prøv å meld det inn! Så kan du detaljert beskrive hvordan hun ser sliten ut og at du kun ser hun drikke energidrikke eller kaffe. Veldig mistenkelig at hun ikke spiser middag ute i oppgangen spør du meg. 

• Liker 19
  • Nyttig 9
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Heter du også karen? Ja huff....du bør be henne kjøpe en ny bil til 800.000 og be henne sminke seg og pynte seg mer... Og være mer opplagt...guru malla tenk at mødre kan være slike idag 🤦

Jeg vet jo at det ikke betyr noe om man sminker seg eller ei, men hele stilen vitner jo om at hun ikke har det optimalt. 

Skrevet

Å nei!!! Snakket det ene barnet med en butikkansatt?!?   
Drakk moren kaffe?!?

Nå står ikke verden til påske..

-------

Du bør heller bruke tiden din på å tenke på deg selv og det du gjør...

Anonymkode: c0e07...ea7

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Kjeder deg?

Anonymkode: d31f1...051

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er mange som er alene med barna sine og er slitne. Men om barna løper og leker så er de jo typ lykkelige barn da. De får sikkert masse omsorg fra mor. Du kan jo snakke med henne og bli kjent. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Ariande skrev (1 minutt siden):

Ja, prøv å meld det inn! Så kan du detaljert beskrive hvordan hun ser sliten ut og at du kun ser hun drikke energidrikke eller kaffe. Veldig mistenkelig at hun ikke spiser middag ute i oppgangen spør du meg. 

Ja altså jeg vet hun lager mat, litt ukjent krydder etter min smak, så hun spiser jo sikkert noe, ser ihvertfall ut som ungene spiser godt. Atferdsmessig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet jo at det ikke betyr noe om man sminker seg eller ei, men hele stilen vitner jo om at hun ikke har det optimalt. 

Jeg har en sykdom..spiser velig lite . Og drikker innimellom energi drikker...jeg har en bil fra 2016...sminker meg skjeldent...sover 3-5 timer om natten...går ofte i kosebukse og store gensere...har 2 barn...men setter alltid barna først...lager frokost, middag, kjører rundt og er der alltid for barna...skal du melde meg å? 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

NEI, du melder ikke for slikt. Finn deg noe annet å finne på i hverdagen. Hun har nettverk i nærheten sier du og ser sliten ut. Da trenger hun virkelig ikke barnevernet på nakken i tillegg. 

Anonymkode: ecfea...90a

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

For en slitsom person du virker til å være TS. Pass på dine egne saker du, fremfor å blande deg inn i andres liv basert på hva du tror. Tro, kan du gjøre i kirka.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Jeg har en sykdom..spiser velig lite . Og drikker innimellom energi drikker...jeg har en bil fra 2016...sminker meg skjeldent...sover 3-5 timer om natten...går ofte i kosebukse og store gensere...har 2 barn...men setter alltid barna først...lager frokost, middag, kjører rundt og er der alltid for barna...skal du melde meg å? 

Men jeg vet jo ikke om det er tilfellet hos naboen, du beskriver jo her at du alltid er der for barna. Hun moren det gjelder går rundt i crocs og fleece hele tiden. Kanskje hun er der eller ikke, jeg vet ikke, men utifra det jeg ser så burde ting sett bedre ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er dessverre ikke tull. Kanskje litt heftig med barnevernet med det første, men er det noe jeg som god nabo kunne hatt gjort? 

Ja. Flytte langt bort fra naboen din og få deg en hobby annet enn å stalke henne. 

Anonymkode: 1c0d3...799

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Tror det er viktigere at du sier hei og smiler til henne. Slå av en prat med henne. Si at du har sett henne mye rundt der dere bor og du lurer på om hun trives der.  

Endret av Fighter83
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg vet jo ikke om det er tilfellet hos naboen, du beskriver jo her at du alltid er der for barna. Hun moren det gjelder går rundt i crocs og fleece hele tiden. Kanskje hun er der eller ikke, jeg vet ikke, men utifra det jeg ser så burde ting sett bedre ut. 

Så du tenker å melde pga hun får i deilig croks og fleece? Og alt basert på ting du tror du ser..  

Si meg... hvordan mener du ting burde se bedre ut?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

NEI, du melder ikke for slikt. Finn deg noe annet å finne på i hverdagen. Hun har nettverk i nærheten sier du og ser sliten ut. Da trenger hun virkelig ikke barnevernet på nakken i tillegg. 

Anonymkode: ecfea...90a

Det er jo nettopp de som trenger hjelp fra bv, kanskje de kan hjelpe til med noe. Foreldreveiledning, et eller annet.. Hun vet jo sikkert hvordan standarden bør være, så hvorfor har hun ikke dette for barna? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...