AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #1 Skrevet 23. august 2023 Ok, geni er kanskje feil ord. Men jeg føler ofte at barnet mitt er veldig smart og flink i forhold til andre på samme alder... holder det selvsagt for meg selv, men kanskje alle foreldre tenker slik om barnet sitt? Skjønner at det er veldig tabu å si dette, men jeg lurer litt på om dette er normalt haha. Hun ble nettopp 2 år. Er tidlig ute språklig og kan f.eks.: si riktig farge om 5-6 ulike farger. Si rett dyrelyd til ca 15-20 dyr. Lager setninger på ca 5-6 ord, men ofte feil rekkefølge da. Sier fra når hun må tisse hvis hun går uten bleie. Sier alltid "tusen takk mamma" hvis jeg hjelper henne (har ikke gått inn for det altså). Vil ofte hjelpe meg å lage middag og dekke på bordet. Veldig god til å imitere, og har holdt kniv og gaffel i riktige hender i noen mnd nå. Prøver å skjære maten sin som de voksne. Og hun gjør mye annet som kun pga imitasjon og uten at jeg har sagt noe om det, som å spytte ut i vasken når vi pusser tenner. Hun kan bursdagssangen på 3 ulike språk. Kan sånn ca alle barnesanger. Kan snakke om at hun selv er lei seg/trist, sint og glad, og prøver å forklare hvorfor (eks: mista smokken, *navn* lei seg.) Hvis jeg legger meg ned på sofaen/gulvet, spør hun ofte "går det bra mamma?". Hun har også ekstremt god hukommelse, og hun er sykt observant på omgivelsene og hva de rundt henne snakker om. Hun får med seg detaljer fra voksensamtaler, så man må være ganske påpasselig rundt henne. Er det normalt for en som nettopp ble 2, eller er hun spesielt smart? Anonymkode: 8683b...251 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #2 Skrevet 23. august 2023 Glemte å si at hun har drevet med rollelek siden hun var 1 år, og den er blitt ganske komplisert nå. F.eks. hun kan leke butikk/restaurant og ha lengre late-som handlingsrekker. som f.eks. at hun leker at hun lager en smoothie og forteller hva hun tar oppi, later som hun stavmikser den, kommer og "serverer" den til meg og får "penger" for den. Dette har hun gjort siden hun var kanskje 18-20 mnd. Anonymkode: 8683b...251 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #3 Skrevet 23. august 2023 Hun er veldig tidlig ute ja 😊 Anonymkode: de7c9...bf5 6
smurfebuss Skrevet 23. august 2023 #4 Skrevet 23. august 2023 Hun høres oppvakt ut, men innenfor normalen, ja. Du har et barn som har blitt godt stimulert av dere foreldre. Barn lærer ikke farger, mange ord, sanger etc bare av å gå i barnehagen. At dere skaper et rikt språkmiljø hjemme er vel så viktig. Fortsett med det. 😊 34 2 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #5 Skrevet 23. august 2023 Jeg tenker at hun er som andre barn på den alderen. Men du har lov til å være stolt av barnet ditt. Anonymkode: 70d1b...597 24 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #6 Skrevet 23. august 2023 Nei, hun er ikke spesielt smart. Datteren min lå langt foran det der språklig. Men tenker hun kanskje kan ha noe på autismespekteret ut fra hva du skriver. Anonymkode: bf13b...15d 6 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #7 Skrevet 23. august 2023 smurfebuss skrev (1 minutt siden): Hun høres oppvakt ut, men innenfor normalen, ja. Du har et barn som har blitt godt stimulert av dere foreldre. Barn lærer ikke farger, mange ord, sanger etc bare av å gå i barnehagen. At dere skaper et rikt språkmiljø hjemme er vel så viktig. Fortsett med det. 😊 Takk for det😊 jeg er 100% alene med henne og føler meg ofte utilstrekkelig som mamma, men har hvertfall vært opptatt av å stimulere til mye lek! Anonymkode: 8683b...251 2 13
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #8 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, hun er ikke spesielt smart. Datteren min lå langt foran det der språklig. Men tenker hun kanskje kan ha noe på autismespekteret ut fra hva du skriver. Anonymkode: bf13b...15d Hvorfor autisme tenker du? Anonymkode: de7c9...bf5 12 11
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #9 Skrevet 23. august 2023 Normalvariasjonen er stor i den alderen. Hun er ikke sent ute, men mange som er tidlig ute er «vanlige» intelligente barn, det er litt tidlig å bli genierklært i den alderen… Anonymkode: 2f84c...71e 17
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #10 Skrevet 23. august 2023 Høres ut som ei fin og livsglad jente, med masse nysgjerrighet og evne til å prosessere omgivelsene rundt seg og plukke opp detaljer. Spennet for hva som er normalt er jo svært bredt, så normal er hun jo. Men benytt deg gjerne av lærelysten hennes og motivasjonen, og utfordre henne på språk og musikk for eksempel, dersom hun har interesse for det. Høres ikke ut som en toåring på autismespekteret nei, tull og tøys og uvitenhet. Anonymkode: 87b5a...af7 21 3 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #11 Skrevet 23. august 2023 Tidlig ute med en del ting, men det er noe helt annet enn å være et geni! Anonymkode: dd64c...0f0 5 2
smurfebuss Skrevet 23. august 2023 #12 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, hun er ikke spesielt smart. Datteren min lå langt foran det der språklig. Men tenker hun kanskje kan ha noe på autismespekteret ut fra hva du skriver. Anonymkode: bf13b...15d Nei, det kan du ta med ro, TS. Det er ingenting som skriker autisme ut fra beskrivelsen din. 42 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #13 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor autisme tenker du? Anonymkode: de7c9...bf5 Ikke meg du siterer, men hun høres ut som min datter. Har alltid ligget langt foran sine jevnaldrende på de tingene som nevnes over. De bemerket ofte hvor smart hun var i barnehagen osv. Nå utredes hun pga mistanke om at hun er på spekteret. Men jeg har aldri tenkt at de tingene ts nevner hadde noe med det å gjøre. Så jeg er litt nysgjerrig på bf5 sitt svar. Anonymkode: 11d6d...34b 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #14 Skrevet 23. august 2023 Oppvakt og tidlig ute, men er nok innenfor normalen. Kunne skrevet det samme om begge mine jenter når de var 2, og de var begge på nivå med de som var året eldre i barnehagen og lekte mer med eldre barn. Min erfaring er at dette jevner seg ut i løpet av noen år og ved skolestart er det vanskeligere å skille mellom de barna som var tidlig eller sent ute i 2-3 års alderen. Anonymkode: 81f49...c75 7 1
Hannah80 Skrevet 23. august 2023 #15 Skrevet 23. august 2023 Geni er hun nok ikke. Men høres ut som hun er tidlig ute med det meste:) Kjenner to på samme alder. De er overhodet ikke der:)
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #16 Skrevet 23. august 2023 Normalvariasjonen er så stor i den alderen. Jeg jobber i småbarnsavdeling, og møter både noen toåringer som sier noen få enstavelsesord, men som kommer etter i språkutviklingen etter hvert og er friske barn og normale barn. Og noen helt få toåringer som snakker i sammensatte og ofte grammatisk korrekte setninger på opptil 12-13 ord. Det er toåringer som ikke er i nærheten av å ha noe forståelse for å gå på do eller potte, og det er toåringer som har sluttet med bleie. Noen er glade i rollelek, mange toåringer har lite interesse for det enda, eller leken er veldig enkel. Å late som de lager mat, og så spiser den, er noe veldig mange 1-2 åringer liker å drive med. Gled deg over barnet ditt, og ikke sammenlign med andre. Som en annen bruker skrev, det høres ut som et barn som har en mor som ser hva det liker å lære, og bidrar til at det utvikler seg. Anonymkode: 2661a...c02 8 2 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #17 Skrevet 23. august 2023 Hun høres iallfall ut som at hun er veldig langt fremme/tidlig ute språklig Det er jo veldig bra men det er nok litt tidlig å konkludere med geni pga det, er nok mange barn som er like smarte men fordi de ikke snakker så bra så er det ikke så lett å vite om du forstår? Min på 1,5 gjør mange veldig smarte ting synes jeg (men som sikkert er vanlig for alderen), etterlikner oss etter å ha sett noe gjort 1 gang, kobler ting og sorterer riktig med farger og sånn. Men hun kan si sånn 4 ord så språket er ikke bra i det hele tatt Anonymkode: 72664...516 2
missLynch Skrevet 23. august 2023 #18 Skrevet 23. august 2023 Noen barn er veldig raske til å imitere voksne språklig og sosialt. De er oppvakte og veldig observante ift. omgivelsene. Jeg vil si de er veldig sosialt kompetente, tilegner seg raskt hva som er vanlig (har observert foreldre etc). Min elsdte sønn var slik i den alderen. Men geni? Nei 😂 Han er fortsatt veldig omgjengelig, observant og sensitiv for andres følelser. En helt normal og fin fyr! 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #19 Skrevet 23. august 2023 Så gøy! Hun er nok tidligere ute enn enkelte, men absolutt innenfor normalen. Jeg forstår ikke helt hva du tenker at grenser til geni med disse beskrivelsene? Anonymkode: 4f1d8...c6d 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #20 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, hun er ikke spesielt smart. Datteren min lå langt foran det der språklig. Men tenker hun kanskje kan ha noe på autismespekteret ut fra hva du skriver. Anonymkode: bf13b...15d Slapp av ts. Tror neppe hun har autisme. Hun er veldig tidlig ute og sikkert veldig oppvakte som mange skriver. Min sønn var ikke noe spesielt tidlig ut med lange setninger og lå kanskje litt etter på enkelte andre ting og. Men var rå på telle og ellers veldig flink på å konsentrere seg som mange andre barn gav opp etter en liten stund. Barnehage begynte å hinte til oss om det både det ene og det andre og vi tok til slutt kontakt med ppt. Ppt ristet bare hodet og sa gutten var helt normal I dag er han ferdig med videregående og gikk ut med gode karakterer. Han har flust med venner, sosial og blir godt likt av både læreren, trenere og andre foreldre. Han er nå i militæret og hadde veldig bra scor på både det ene og det andre og har veldig god fysisk og psykisk helse Anonymkode: 75546...75d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå