Gå til innhold

Rettigheter når selger bryter avtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver meg her er desperat, avtalte å kjøpe en vare på finn, satte dato for når salget skulle finne sted. Plutselig er anonsen borte og selger blokkert meg, fant til slutt ut at han solgte til noen andre. Kan han bare gjøre dette? Finn.no

Anonymkode: 5245d...5e9

Skrevet

Om dere ikke har skrevet kontrakt og du har betalt håndpenger, tenker jeg at du ikke har noen sak.

Forstår selger, han valgte å selge til førstemann som møtte opp med penger for å handle. .

Hva slags garanti hadde han for at du møtte opp på angitt dato/tid?

Anonymkode: fbc60...e30

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Var datoen langt frem i tid?
Hvordan fant du ut at han solgte varen til noen andre?

Jeg forstår også selger. Men det er jo litt dumt at han ikke ga beskjed til deg.

Anonymkode: ead0e...beb

Skrevet

Sånn er det på FINN. Første mann til mølla, og jeg skjønner selger da jeg flere ganger har holdt av til folk som plutselig har sluttet å svare. Skal du virkelig klage på noe du ikke engang har betalt for?

Anonymkode: 3ab69...d34

• Liker 6
Skrevet

Nei dato var satt til første dag selger selv kunne, han var opptatt pga jobb. Jeg oppdaget det fordi han solgte til noen i samme miljø som meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei dato var satt til første dag selger selv kunne, han var opptatt pga jobb. Jeg oppdaget det fordi han solgte til noen i samme miljø som meg. 

Da får du gå videre, har du ikke betalt så har du heller ingen rettigheter. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn er det på FINN. Første mann til mølla, og jeg skjønner selger da jeg flere ganger har holdt av til folk som plutselig har sluttet å svare. Skal du virkelig klage på noe du ikke engang har betalt for?

Jeg fikk jo ikke betalt fordi han liksom ikke kunne møtes før, og ville helst ha kontanter ved møtet, garanterte meg at jeg skulle få kjøpe.

Dritt men ja. Har vel ikke noe sak

Skrevet

Du skriver at du er desperat. 

Det er ikke noe fin følelse å sitte med etter at et kjøp / salg ikke gikk din vei på FInn.no haha

men uansett. Du er desperat. Kanskje du kan fortelle hva du skulle kjøpe, så kan jeg se om jeg klarer å finne lik vare til deg? Da til en høyere pris selvfølgelig siden du er desp :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da får du gå videre, har du ikke betalt så har du heller ingen rettigheter. 

Joda det har hun.

Har du konkrete meldinger som viser at en avtale er gjort mellom dere kan du ta vedkommende til forliksrådet for å kreve tapene dine dekker. Dvs mellomlegget du må ut med for å skaffe en tilsvarende vare.

Vi har gjort det og når meldingene som viste avtalen ble lagt frem ble saken avgjort.

Men det var en del tusen det dreide seg om for oss. Hadde ikke gjort det for noen hundrelapper.

Anonymkode: 2d4b1...6a1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

I teorien kan du sikkert hevde at det foreligger en avtale, trekke inn forliksrådet og lage bråk. I praksis vil det koste deg masse styr og arbeid, sannsynligvis ikke føre fram og uansett ikke vært verdt det.

Anonymkode: 58d2d...881

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

For å ha en avtale må man ha et tilbud og en aksept, gjort skriftlig eller muntlig. En formell kontrakt er helt unødvendig, og man må heller ikke ha betalt. Sier man at man vil kjøpe noe for en gitt pris og selger sier at det er greit så har man tilbud og aksept. Da har ikke selger lov til å ombestemme seg seinere. Det er vanligvis ikke vanskelig å bevise at man har en slik avtale siden den er gjort skriftlig på Finn. Problemet er å tvinge selger til å gjennomføre handelen eller konkretisere et tap du kan få erstattet. Du må i så fall gå til forliksrådet.

Endret av Enda
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda det har hun.

Har du konkrete meldinger som viser at en avtale er gjort mellom dere kan du ta vedkommende til forliksrådet for å kreve tapene dine dekker. Dvs mellomlegget du må ut med for å skaffe en tilsvarende vare.

Vi har gjort det og når meldingene som viste avtalen ble lagt frem ble saken avgjort.

Men det var en del tusen det dreide seg om for oss. Hadde ikke gjort det for noen hundrelapper.

I meldingene på finn bekrefter selger når han har mulighet til å møtes, sum, og jeg svarer "avtale, jeg kjøper varen vi ses søndag". Søndag skal jeg sjekke meldinger på finn for å forsikre meg at vi er enige om sted. Da er annonse borte og jeg er blokkert på sosiale medie. Takk for tipset, dette skal jeg vurdere. Vil koste rundt 9000 mer å skaffe helt nytt

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

I meldingene på finn bekrefter selger når han har mulighet til å møtes, sum, og jeg svarer "avtale, jeg kjøper varen vi ses søndag". Søndag skal jeg sjekke meldinger på finn for å forsikre meg at vi er enige om sted. Da er annonse borte og jeg er blokkert på sosiale medie. Takk for tipset, dette skal jeg vurdere. Vil koste rundt 9000 mer å skaffe helt nytt

Jo flere av oss som går videre med sånne saker jo mer avskrekkende blir det for idioter å holde på slik.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er Finn. Gå videre i livet.

Anonymkode: 9ad64...1e5

• Liker 1
Skrevet

Det foreligger en avtale. Men er det verdt det å forfølge det?

Anonymkode: 54a45...ed6

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det foreligger en avtale. Men er det verdt det å forfølge det?

Anonymkode: 54a45...ed6

Hvis det koster henne 9000 å kjøpe et annet sted, så vil jeg vel si det kan være verdt det? 

Anonymkode: efaf2...e30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for tipset, dette skal jeg vurdere. Vil koste rundt 9000 mer å skaffe helt nytt

Det du eventuelt kan få dekket er tapet ved å skaffe en tilsvarende vare. Ikke en ny vare. Om du finner en brukt, i samme stand og ca samme alder, så kanskje du har noe å gå videre med. 

Anonymkode: d5702...658

Skrevet

Tilbud + aksept = avtale

Rettslig grunnlag er Kong Christian den femtis Norske Lov (NL) 5-1-1 er avtaler bindende uanhengig av om de er ingått med "mund, haand og segl", det har derfor ingen betydning om TS har overført betaling eller ikke. 

TS, fikk du intrykk av at selger bar enig i at hen skulle selge deg varen?
Eller fikk du inntrykk av at selger tilbudte deg å kjøpe den?

Om svaret er ja, så har selger gitt deg et tilbud, og frem til mottaker har fått kunnskap kan både tilbud og aksept tilbakekalles
jf. avtl. §7

Anonymkode: 7fcae...624

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tilbud + aksept = avtale

Rettslig grunnlag er Kong Christian den femtis Norske Lov (NL) 5-1-1 er avtaler bindende uanhengig av om de er ingått med "mund, haand og segl", det har derfor ingen betydning om TS har overført betaling eller ikke. 

TS, fikk du intrykk av at selger bar enig i at hen skulle selge deg varen?
Eller fikk du inntrykk av at selger tilbudte deg å kjøpe den?

Om svaret er ja, så har selger gitt deg et tilbud, og frem til mottaker har fått kunnskap kan både tilbud og aksept tilbakekalles
jf. avtl. §7

Anonymkode: 7fcae...624

siden du også spesifikt skrev "avtale" til han på melding, så vet selger at du trodde dere hadde en (bindende) avtale, for at han ikke skal bli bundet til å følge opp dette, så måtte han ha rettet på dette innen rimelig tid

(jeg studerer forestningsjus, kan ikke garantere at alt jeg sier er 100% riktig her)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...